Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar moet je rekening mee houden als je wil fokken

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Maartje & Erik
Vaste gebruiker
Contacteer:

Waar moet je rekening mee houden als je wil fokken

Ongelezen bericht door Maartje & Erik »

Hallo allemaal,

even een vraagje hoor...waar moet je als je ooit zou willen gaan fokken eigenlijk allemaal rekening mee houden? Ik kan me voorstellen dat het iedereen geweldig lijkt ooit een eigen nestje te hebben maar wat zijn de dingen dan die je niet moet vergeten??

Ik hoor het graag en hoe meer details hoe beter .....
Groetjes Erik & Maartje
Afbeelding
www.Vizsla-Xperience.nl
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Re: Waar moet je rekening mee houden als je wil fokken

Ongelezen bericht door idorh »

Maartje & Erik schreef:Hallo allemaal,

even een vraagje hoor...waar moet je als je ooit zou willen gaan fokken eigenlijk allemaal rekening mee houden? Ik kan me voorstellen dat het iedereen geweldig lijkt ooit een eigen nestje te hebben maar wat zijn de dingen dan die je niet moet vergeten??

Hallo Maartje en Erik.

Gaat het er om zelf een nestje te fokken?
Gr Bertus
Rob*
Zeer actief

Re: Waar moet je rekening mee houden als je wil fokken

Ongelezen bericht door Rob* »

Wil je met toekomstige hondje gaan fokken dan?
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Het lijkt mij helemaal niet geweldig om zelf een nestje te hebben. :neenee:
Het kost je een hoop tijd, je kunt je hond er mee verliezen, je moet de hondjes kwijt te zien raken, je moet ze evt terug nemen als er iets niet goed is. En het is een enorme verantwoordelijkheid. Jouw verantwoordelijkheid om goed uit te zoeken dat de ouderdieren een goede combi is. Zodat er straks niet een x aantal mensen zitten met een hond die een erfelijke aandoening heeft die jij had kunnen voorkomen.
Een puppie is altijd schattig en leuk maar dat is geen reden om zelf ooit een eigen nestje te willen. :19:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Maartje & Erik
Vaste gebruiker
Contacteer:

De reden dat wij dit vragen is omdat wij zelf ook vrij grote kwekers van REptielen zijn. Dus we weten wel ongeveer hoe moeilijk het is om goede kweekdieren te nemen, ermee te kweken en ook nog eens goede kopers te vinden. Dus qua dat soort verantwoordelijkheden hebben we al wat ervaring op gedaan.

Maar omdat ik me er ook bewust van ben dat Honden net even wat anders is dan reptielen stel ik deze vraag. Ik heb niet de ambitie om nu zo snel mogelijk te gaan fokken maar het is wel iets wat ik in de toekomst mogelijk zou overwegen.

Vandaar nu al deze vraag omdat je dit soort dingen nooit vroeg genoeg kan vragen.
Groetjes Erik & Maartje
Afbeelding
www.Vizsla-Xperience.nl
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Allereerst moet je de juiste instelling hebben, die is: ik fok goed of ik fok niet.

Alleen als je hond iets toe te voegen heeft aan jouw ras, qua karakter, exterieur en gezondheid tot de top behoort vind ik het persoonlijk zinvol om te OVERWEGEN misschien te gaan fokken.
Bij je rasvereniging kun je te weten komen welke eisen er gesteld worden aan fokdieren van jouw ras.
Voordat je gaat fokken ben je al jaren bezig (als je het goed doet) om je te verdiepen in erfelijkheidsleer, gebreken die bij je ras voorkomen en uitpluizen in welke lijnen deze gebreken zich hebben voorgedaan, je oriënteren op welke reu te gebruiken, deze reu een poos volgen en ontmoeten om zijn karakter te zien, bepalen van de min- en pluspunten van je teefje, naar shows gaan voor de vereiste kwalificaties, eventueel werkproef, karaktertest e.d. afleggen, heup- elleboog-, oog- en eventuele andere onderzoeken laten doen en pas als alles in orde is kun je verder gaan plannen wanneer je je teefje wilt laten dekken en door welke reu, eventueel aanvragen van goedkeuring bij de rasvereniging etc. etc.

Lees het boekje van C. Naaktgeboren over de geboorte bij de hond, en vooral de stukken over wat er allemaal mis kan gaan tijdens de dracht, voor, tijdens en na de bevalling, en wat voor afwijkingen er bij de pasgeboren pups allemaal aan het licht kunnen komen.
Praat eens met fokkers over hun ervaringen (dode pups, zieke teven, herpes-virus, verstoting van de pups door de moeder, geen of weinig melkgift en noem maar op). Het lijkt echt leuker dan het is, een nestje, als je alles goed wilt doen!
Je bent 8 weken lang zeer intensief bezig met de pups, en daarna altijd verantwoordelijk voor hun welzijn, ook als ze al lang bij hun nieuwe baasjes zijn!
Maartje & Erik
Vaste gebruiker
Contacteer:

thnx voor deze leerzame reactie......zijn goede zaken om over na te denken.....hoop dat er nog een aantal leuke tips volgen..
Groetjes Erik & Maartje
Afbeelding
www.Vizsla-Xperience.nl
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Maartje & Erik schreef:thnx voor deze leerzame reactie......zijn goede zaken om over na te denken.....hoop dat er nog een aantal leuke tips volgen..
Welk ras had je in gedachte.

Gr Bertus
Maartje & Erik
Vaste gebruiker
Contacteer:

idorh schreef:
Maartje & Erik schreef:thnx voor deze leerzame reactie......zijn goede zaken om over na te denken.....hoop dat er nog een aantal leuke tips volgen..
Welk ras had je in gedachte.

Gr Bertus
De Vizsla
Groetjes Erik & Maartje
Afbeelding
www.Vizsla-Xperience.nl
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Jullie hebben nu toch een reutje uitgezocht?
Daar kan je zelf natuurlijk niet mee fokken (alleen ter dekking aanbieden), wat zijn je plannen eigenlijk precies?
Maartje & Erik
Vaste gebruiker
Contacteer:

Geen precieze plannen maar we willen ons gewoon goed orienteren op het hoe en wat omtrent fokken.

En misschien dat we er ooit ook nog wel een teefje bij nemen. Maar we willen beginnen met een Reu dat leek ons het leukst..en ik vind Reuen zelf ook mooier
Groetjes Erik & Maartje
Afbeelding
www.Vizsla-Xperience.nl
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben het volkomen met Suzanne eens, het gaat op dit moment behoorlijk slecht met veel rassen, en om zomaar voor plezier een nestje fokken , ja dat lijkt mij niet zo goed idee.

Als je het artikel een topic van mij leest over fokken een nachtmerrie, oa dode pups erfelijke oogziekte onvruchtbaarheid enz enz wat dus echte praktijk ervaringen zijn, dan moet je heel veel voorbereidingen treffen zoal wat Suzanne vermelde, je fokt sneller een ras kapot dan werkelijk gezond.
Ik zou pas gaan fokken als het echt noodzakelijk is als het gaat om het ras te verbeteren en dan met goede samenwerking van hopelijke goede fokkers of Ras Vereniging .
Gr Bertus.
ducktails
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ducktails »

Ik hoop dus ook te beginnen met fokken, zie topic Una Noa.
Het lijkt me het verstandigst om te beginnen met een teef uit twee goede lijnteeltcombinaties waar het type al behoorlijk is vastgelegd.
Als het pupje uitgegroeid is kan er een geschikte reu bij worden gezocht.
Dus ik zou eerst beginnen met het zoeken naar een goede teef.
Ik heb contact gezocht met een vrouw die al 35 jaar boxers fokt.
Ik heb haar gevraagd of ze voor mij een teefje uit een geschikt nest wil zoeken. Ik heb bijna een jaar op haar moeten wachten.
Jullie praten wel steeds over geschikte reu maar het fokken begint toch echt bij een goede teef. Na het uitzoeken van een goede teef is het de bedoeling om wat shows te lopen en de bij boxers behorende testen te ondergaan.
En dan hopen we eindelijk op ons eerste nestje..
Ria
ducktails
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ducktails »

Maartje & Erik schreef:Geen precieze plannen maar we willen ons gewoon goed orienteren op het hoe en wat omtrent fokken.

En misschien dat we er ooit ook nog wel een teefje bij nemen. Maar we willen beginnen met een Reu dat leek ons het leukst..en ik vind Reuen zelf ook mooier
Je hebt dus kans dat je je eigen reu niet voor het teefje kunt gebruiken wat er ooit nog eens komt. Gewoon omdat de combinatie niet goed is.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

ducktails schreef:
Maartje & Erik schreef:Geen precieze plannen maar we willen ons gewoon goed orienteren op het hoe en wat omtrent fokken.

Je hebt dus kans dat je je eigen reu niet voor het teefje kunt gebruiken wat er ooit nog eens komt. Gewoon omdat de combinatie niet goed is.
Dat is eigenlijk zelfs vrijwel zeker aangezien een reu in huis bij de teef wel heeeeel toevallig de best beschikbare reu is op dat moment.
Ik vertrouw fokkers die de reu en teef hebben dus ook haast nooit.
Als de reu als pup gekomen is is de kans dat dat net die topreu is wel erg klein :wink: Met een stuk rijden en moeite moet er een betere te vinden zijn.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Vizla's zijn overigens geen kattepis. Heel athletische bewegingslievende honden. Als je er daar twee van hebt ben je flink bezig kan ik je zeggen. Verder zijn ze op dit moment enorm in de mode. Ook iets waar je rekening mee moet houden wat betreft de kwaliteit van de toekomstige honden. Nu is het moment een pup te krijgen die eigenlijk meer gefokt is om de markt op te gaan dan om het ras te verbeteren.

Je hond zal jachttraining gedaan moeten hebben en goed gescoord moeten hebben op exterieur. Verder moet de gezondheid goed zijn en de hond een goed karakter hebben.

Dat je pup fokgeschikt wordt is dus helemaal niet logisch of vanzelfsprekend door een stamboom.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

MARC_S schreef:
ducktails schreef:

Dat is eigenlijk zelfs vrijwel zeker aangezien een reu in huis bij de teef wel heeeeel toevallig de best beschikbare reu is op dat moment.
Ik vertrouw fokkers die de reu en teef hebben dus ook haast nooit.
Als de reu als pup gekomen is is de kans dat dat net die topreu is wel erg klein :wink: Met een stuk rijden en moeite moet er een betere te vinden zijn.
Inderdaad Marc, maar toch een maar.... :wink: Als iemand een gekochte reu en teef heeft dan ga ik zeker twijfelen over die combi want dan is het inderdaad wel heel erg toevallig als dat net dé juiste combinatie is.
Maar als een fokker een goede reu en teef in huis heeft uit eigen fok, kan het juist wel zijn dat het een goede combinatie is. Want de kans dat de reu en teef de juiste lijnen hebben wordt door het fokprogramma dan wel aannemelijk.
Afbeelding
Dibbes
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dibbes »

Maar waarop baseren jullie dat ze dat daadwerkelijk gaan doen? Ik kan dat namelijk nergens terug vinden.

Je kan toch ook een reu hebben en die (indien geschikt) een teef van een ander laten dekken. En als je echt graag wil fokken en meerdere honden wil, een teef aanschaffen en (indien geschikt voor de fok) die teef laten dekken door de reu van een ander?

Het is toch alleen maar goed dat ze daar nu alvast voor op zoek zijn naar informatie?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Dibbes schreef:Maar waarop baseren jullie dat ze dat daadwerkelijk gaan doen? Ik kan dat namelijk nergens terug vinden.
Ik kan nergens terugvinden dat iemand zegt dat ze het gaat doen :denken:
Afbeelding
Branka
moderator

Hierop misschien?
Maartje & Erik schreef:Ik heb niet de ambitie om nu zo snel mogelijk te gaan fokken maar het is wel iets wat ik in de toekomst mogelijk zou overwegen.
En het feit dat ze nu al bezig is informatie in te winnen is inderdaad prima. Maar dat betekent m.i. dus dat ze inderdaad nu al overweegt om te gaan fokken.
Zelf heb ik ook al meerdere keren met de gedachte rond gelopen om in de toekomst te gaan fokken. Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dat dus alleen wil doen als ik het gevoel heb dat ik iets kan toevoegen aan het ras waarmee ik wil gaan fokken. Middelmaat is daar n.l. al meer dan genoeg. En hoe meer ik weet over fokken, des te kritischer ik word en ik ook meer en meer ga twijfelen.
Maar mocht ik dus ooit besluiten om te gaan fokken (als ik een teefje uitzoek zal ik n.l. wel proberen een hond te vinden met als uitgangspunt fokwaardigheid), dan hoop ik dat ik de kritische en ervaren mensen die ik nu ken en om mij heen heb, nog steeds om mij heen te hebben.
En wat er al eerder is gezegd: je neemt wel een verantwoording op je. Want zelfs al doe je alles nog zo goed, je hebt met levende have te maken en daarmee kan altijd van alles mis gaan. En dan ben je wel verantwoordelijk voor wat je op de wereld hebt gezet.
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

helemaal niet oen nog veeeeel beter lekker va je hond genieten zonder alles op je nek te halen veel leuker.

mol :8):
Branka
moderator

Mijn kunstmatige intelligentie laat me even in de steek Mol :denken: Heb je het nu tegen mij of tegen de topicstartster?
Afbeelding
Dibbes
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dibbes »

MARC_S schreef:
Dibbes schreef:Maar waarop baseren jullie dat ze dat daadwerkelijk gaan doen? Ik kan dat namelijk nergens terug vinden.
Ik kan nergens terugvinden dat iemand zegt dat ze het gaat doen :denken:
Dus de hele discussie over het gebruiken van een eigen reu op een eigen teef kwam uit de lucht vallen en heeft verder niets met dit topic te maken? :idea: :mrgreen:
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Branka schreef:Mijn kunstmatige intelligentie laat me even in de steek Mol :denken: Heb je het nu tegen mij of tegen de topicstartster?
hahahahaha tegen de topic starter natuurlijk :mrgreen:

Maartje & Erik
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hallo allemaal,

leuk dat er zo een beetje een discussie op gang gekomen is met zeker interessante info.

Mbt fokken / kweken hebben we al ruime ervaring met andere dieren. Met name reptielen. Hierbij zijn we bezig om dieren van hoge kwaliteit te fokken om zo bepaalde soorten (ook soorten die met uitsterven zijn bedreigd) te behouden.

Dus inderdaad mochten we ooit gaan fokken met bijvoorbeeld Vizsla's dan zal dit niet met de eerste de beste gebeuren. De hond die we nu hebben komt ook uit een goede stamboom welke nu voor de eerste generatie nageslacht binnen nederland heeft gezorgd ( opa en oma van Xam zijn van een Hongaarse dierenarst welke meerdere bloedlijnen heeft zitten. Xam zijn ouders zijn in Hongarije bij die DA opgehaald).

Dus we willen ons nu gewoon goed informeren en kijken of we het ooit wel kunnen doen. Want als we iets willen doen mbt fokken of kweken willen we dat zo goed mogelijk doen.

om hier een idee van te krijgen zou je voor de gein op onze site kunnen kijken van onze reptielen collectie: www.RodysDragons.nl

Mvg

Erik & Maartje
Groetjes Erik & Maartje
Afbeelding
www.Vizsla-Xperience.nl
Mol
Zeer actief

leuk dat er zo een beetje een discussie op gang gekomen is met zeker interessante info.

Mbt fokken / kweken hebben we al ruime ervaring met andere dieren. Met name reptielen. Hierbij zijn we bezig om dieren van hoge kwaliteit te fokken om zo bepaalde soorten (ook soorten die met uitsterven zijn bedreigd) te behouden.

Dus inderdaad mochten we ooit gaan fokken met bijvoorbeeld Vizsla's dan zal dit niet met de eerste de beste gebeuren. De hond die we nu hebben komt ook uit een goede stamboom welke nu voor de eerste generatie nageslacht binnen nederland heeft gezorgd ( opa en oma van Xam zijn van een Hongaarse dierenarst welke meerdere bloedlijnen heeft zitten. Xam zijn ouders zijn in Hongarije bij die DA opgehaald).

Dus we willen ons nu gewoon goed informeren en kijken of we het ooit wel kunnen doen. Want als we iets willen doen mbt fokken of kweken willen we dat zo goed mogelijk doen.

om hier een idee van te krijgen zou je voor de gein op onze site kunnen kijken van onze reptielen collectie: www.RodysDragons.nl

Mvg

Erik & Maartje
zoek de over eenkomsten maar eerst een op dat tussen kweken van reptielen en fokken van honden

Branka
moderator

Met het risico heel bot over te komen, maar voor fokplannen te gaan maken en te stellen dat jouw pup uit goede lijnen komt. Zou je je niet eerst verdiepen in hoe het ras in elkaar steekt en hoe gezonde puppen eruit zien?
Want ik kan mij nog herinneren dat je de eerste puppyfoto's plaatste en veel mensen schrokken van de conditie van de pups. Jij had op dat moment nog totaal geen idee dat dit niet was zoals het hoorde en schrok daardoor van de reacties.
Mijn advies (aanvullend op wat al is gezegd): probeer voor je fokplannen gaat maken ook eens 'in de keuken te kijken' bij een ervaren fokker. Dat heb ik een aantal jaren geleden ook gedaan en dat was b.v. dus tot 4 uur op omdat de pups werden geboren. En dit was een vrij voorspoedige bevalling.
Verder is het ook zinnig om eens wat meer nesten te zien.
Afbeelding
Maartje & Erik
Vaste gebruiker
Contacteer:

Mol schreef:

Mvg

Erik & Maartje
zoek de over eenkomsten maar eerst een op dat tussen kweken van reptielen en fokken van honden

Het gaat om de juiste instelling neem ik aan toch ;-)
Groetjes Erik & Maartje
Afbeelding
www.Vizsla-Xperience.nl
Maartje & Erik
Vaste gebruiker
Contacteer:

Branka schreef:Met het risico heel bot over te komen, maar voor fokplannen te gaan maken en te stellen dat jouw pup uit goede lijnen komt. Zou je je niet eerst verdiepen in hoe het ras in elkaar steekt en hoe gezonde puppen eruit zien?
Want ik kan mij nog herinneren dat je de eerste puppyfoto's plaatste en veel mensen schrokken van de conditie van de pups. Jij had op dat moment nog totaal geen idee dat dit niet was zoals het hoorde en schrok daardoor van de reacties.
Mijn advies (aanvullend op wat al is gezegd): probeer voor je fokplannen gaat maken ook eens 'in de keuken te kijken' bij een ervaren fokker. Dat heb ik een aantal jaren geleden ook gedaan en dat was b.v. dus tot 4 uur op omdat de pups werden geboren. En dit was een vrij voorspoedige bevalling.
Verder is het ook zinnig om eens wat meer nesten te zien.
Hoe sterk zou jij in je schoenen staan als er van de +/- 40 reactie's er 38 negatief zijn mbt de foto's van je toekomstige pup. De pups bleken overigens allemaal wel gezond te zijn alleen net over te gaan van moedermelk naar vast.

Verder vind ik dit inderdaad een beetje botte reactie aangezien er gelijk weer conclusies getrokken worden.

Het leuke van een forum is om van elkaar te leren. Het topic wat ik heb geopend leek mij voor mij en vele anderen een leuk topic waarin goede info aangeboden zou kunnen worden maar helaas zijn de meeste reactie's een mening mbt onze "fokplannen" (zie begin posts ik zou het graag willen maar wil me eerst meer verdiepen hierin voordat we het daadwerkelijk gaan overwegen = niet hetzelfde als ik ga over 2 jaar fokken!!!
Groetjes Erik & Maartje
Afbeelding
www.Vizsla-Xperience.nl
Mol
Zeer actief

Maartje & Erik schreef:
Mol schreef:

Mvg

Erik & Maartje

Het gaat om de juiste instelling neem ik aan toch ;-)
zeker wel daar gaat het niet om, maar hondjes fokken of reptielen kweken is wel een wereld van verschil , en bijde is geen peule schil, maar ik zeg dan altijd maar schoenmaker blijf bij je lees.
vertel me eens waarom je wil gaan fokken wat is je doel stelling in deze

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”