Het is niet verstandig om Clomicalm te geven zonder begeleiding van een GT. Het is geen wondermiddel dat je even geeft en daarna is het probleem over. Clomicalm zorgt ervoor dat de hond ontvankelijker wordt voor oefenen/therapie. Het is dus een hulpmiddel tijdens gedragstherapie, geen oplossing voor het probleem. Gedurende het gebruik ervan, wordt er aan het probleem gewerkt. Het duurt vaak ook enkele weken voor de werking van Clomicalm zichtbaar is en pas als het probleem is opgelost/onder controle is, kan je beginnen met afbouwen van het medicijn.Roxy schreef:Alleen blijven daar had Roxy ook een probleem mee: enorm blaffen, het eruit drukken van het kattenluik en het gat voor het luik in mijn hardhouten deur groter maken. Dat blaffen (ik heb geen buren dichtbij) was op zich niet zo erg wat mijzelf betreft, maar de andere dieren werden er knetter van. Die zijn meer van ga jij maar weg hoor... wij passen wel op het huis![]()
Ik heb met de DA overlegd en een maandverpakking Clomicalm gekregen.
Ik moet zeggen dat het bij haar heel goed werkte. Na enkele dagen op de Clomicalm was de paniek als ik wegging al een heel stuk minder. Na 2 weken ben ik ermee gestopt en hebben nu hebben we geen probleem meer. We moeten wel nog steeds kordaat blijven met weggaan, dus geen getreuzel met weggaan: jas/tas pakken, koekje uitdelen, we zeggen DOEI en meteen weggaan. Gaan we dralen of nog terug om wat te pakken dan wordt ze klierig, maar dat trekt ook wel een beetje weg.
Ik weet de voorgeschiedenis van je hond niet, maar misschien een ideetje? Overleg het eens met je DA?
Clomicalm mag je dus absoluut niet zomaar stoppen maar je moet het langzaam afbouwen. En dat duurt wel een paar weekjes.
Een DA is overigens niet de uitgesproken persoon om advies te geven over ongewenst gedrag, tenzij hij/zij ook een diploma voor gedragstherapie heeft. Een goede DA gaat ook na of het geadviseerd is door een GT en zal je desnoods doorsturen.
Toen ik, op advies van mijn GT, bij mijn DA vroeg om Clomicalm, vroeg ze meteen of Indy therapie had en wie die GT dan was.