Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vraagje over samenstelling vers voer

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Saartje »

BessieTurf schreef:
Marion. schreef: Jemig Bessie Turf, ik stel voor dat jij lekker brok blijft geven. Wat wil je? Voor een dubbeltje op de eerste rang? Zonder moeite je honden zo goedkoop mogelijk te eten geven? Dan blijf je gewoon lekker die brok geven.

Je kunt zo adressen krijgen, gratis en voor niets. En ja, dan zit je met twee tassen vol eten in de trein. Dat kan.
En dat je de maaltjes voor je honden uitgebalanceerd aan je deur krijgt? Hoe luxe wil je het hebben?
Gaat het je om het geld en de energie, of om het welzijn van je hond?
Ik wil goed voer voor de honden. En voordat je zo hoog van de toren begint te blazen. Je kent mijn situatie niet. Hier op het dorp komt geen bus en geen trein. Hoe dacht jij met twee tassen dat te doen. En ik vraag al, hoe lang doe je dan met die twee tassen? En ik heb meer dieren en maar een uitkering. Ik heb er best geld voor over maar ik heb maar een bepaald budget. Ik voer nu FF en de honden doen het daar goed op.

Versvlees voeren moet dus wel betaalbaar blijven. Nee geen dubbeltje op de eerste rang maar ook geen goudprijs.

Ik vraag het zomaar eens. Ik vraag zomaar eens wat info en kom al lekkere reacties tegen :eek:

Je kent niets van mijn situatie, oordeel er dan niet over.

Naar Aartswoud wil ik graag een keer, dat adres wil ik ook graag hebben. Dat kan ik op de brommer redden.
Huh, ik had net een heel antwoord getypt en nu is het opeens weg :denken:
Nou goed, nog een keer dan.
Je kan ook eens per week een vers vlees dagje inschakelen, dat doe ik ook voor zover dat nu lukt.
Binnenkort ga ik met een kennis (ik heb ook geen vervoer namelijk) naar een 'slachthuis' en dan haal ik daar gewoon een goede tas vol (ik heb maar 3 vrieslades :mrgreen: ).
Ik heb hier ook op de markt al kippenvleugels gehaald en bij de slager gevraagd of hij zelf slacht, dat doet hij niet dus toen heb ik gevraagd waar hij het vlees dan vandaan haalde en of ik misschien daar terecht kon.
Zo kan jij dat toch ook doen, het kost wel wat moeite maar je zou die blije koppen van je honden eens moeten zien als je ze zoiets geeft :ok:
Ik zeg hier trouwens niet mee dat je dit moet doen ofzo hoor, het is maar net wat jij wil :wink:
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

BessieTurf schreef:
Saartje schreef:
BessieTurf schreef: Ik vraag het zomaar eens. Ik vraag zomaar eens wat info en kom al lekkere reacties tegen :eek:
Ik denk dat Marion doelde op dat jij op elk antwoord op jouw vragen reageerde met "maar brokken dit brokken dat" en dat viel mij ook op, maargoed :mrgreen:
Er is toch uiteindelijk niets mis met brokken. Dat verhaal dat ken ik nou wel. Ze doen het er best op.

Maar het kan beter. Deze week heb ik mijn honden 2 dagen Energique gegeven en ik merk duidelijk een gedragsverandering bij ze op. Vandaar dat ik toch maar weer eens voorzichtig de deur open zet.
Het kan zeker beter dan brokken, ik heb hier (niet op het forum hoor, thuis) allerlei mensen over me heen gehad dat vers vlees belachelijk was en smerig en slecht enz.
Nou, ik vind van niet en Leo is het volgens mij alleen maar met me eens :mrgreen:
Afbeelding
BessieTurf
Actief
Mijn ras(sen): Witte Herder

Ongelezen bericht door BessieTurf »

Saartje schreef: Huh, ik had net een heel antwoord getypt en nu is het opeens weg :denken:
Nou goed, nog een keer dan.
Je kan ook eens per week een vers vlees dagje inschakelen, dat doe ik ook voor zover dat nu lukt.
Binnenkort ga ik met een kennis (ik heb ook geen vervoer namelijk) naar een 'slachthuis' en dan haal ik daar gewoon een goede tas vol (ik heb maar 3 vrieslades :mrgreen: ).
Ik heb hier ook op de markt al kippenvleugels gehaald en bij de slager gevraagd of hij zelf slacht, dat doet hij niet dus toen heb ik gevraagd waar hij het vlees dan vandaan haalde en of ik misschien daar terecht kon.
Zo kan jij dat toch ook doen, het kost wel wat moeite maar je zou die blije koppen van je honden eens moeten zien als je ze zoiets geeft :ok:
Ik zeg hier trouwens niet mee dat je dit moet doen ofzo hoor, het is maar net wat jij wil :wink:
Ja zo doe ik dat ook al :pffff: :mrgreen:

Hier krijgen ze enkele dagen per week pens en Energique en de andere dagen brok. Kippennekken heb ik over gedacht. Het bottendocument heb ik goed doorgenomen maar ik ben bang dat het niets voor mijn honden is. Vooral mijn reu is een ontzettende schrokker. Verder zijn ze ondanks de pens best gevoelig op de maag/darmen.

Goede kluifbotten ben ik ook nog altijd naar op zoek. Maar ik vergeet steeds weer wat goed is om te geven om te kluiven dus als ik dan weer bij een slager sta schiet ik er niets mee op. De slager geeft dan altijd rare dingen waar mijn honden weer niets mee kunnen.

Dus vraagjes:
Wat zijn goede versvleeskluiven (ik zal het opschrijven, beloofd :wink: )?
Wat is een goed adres rond Kolhorn? (Slachthuis schagen ben ik al geweest maar daar is verse pens wat moeilijk) Ik kan ook zelf weer eens adressen zoeken (is wat een slop geraakt) maar wellicht dat hier iemand zegt "o je moet eens daar kijken".

Bedankt!
Saartje
Zeer actief

Leo is ook een enorme schrokker, dus ik heb die vleugeltjes toen platgemept enzo, maar dat was helemaal niet nodig eigenlijk.
Hij deed het perfect :ok:
En over botten, de makkelijkste botjes zijn kippennekken denk ik.
Als je ziet dat dat helemaal goed gaat kan je eens een ander 'bot' geven zoals een kipkarkas, als dat gewoon goed gaat kan je ook een groot bot geven waar wel gewoon vlees aan zit (de helft vlees, de helft bot denk ik, zoiets).
Ik las een paar dagen terug dat je nooit botten zonder vlees moet geven op een lege maag omdat dat slecht verteerd en verstopping veroorzaakt.
Je kan wel zo'n bot geven na een versvlees maaltijd maar je mag het bot niet te lang geven.
De botten die je kan geven zijn bijvoorbeeld lam, kalf, van jonge dieren dus omdat die van oude dieren te hard/taai zijn.
Geen dragende botten geven, dat zal wel om dezelfde reden zijn als hierboven staat.
Je kan dus bijvoorbeeld een schouderblad ofzo? geven.
Oja, als die reu van jou zo schrokt (doet hij dat ook met kippenvleugeltjes?) kan je het desnoods dus helemaal platmeppen met een hamer en een stukje vast houden zodat hij het niet in 1 keer wil doorslikken.
Dan lert hij er vanzelf wel gewoon normaal op kauwen en die botjes knippen.
Ik zou alleen geen grotere botten gaan geven voor hij dat goed kan :ok:
Afbeelding
BessieTurf
Actief

Dank je voor je uitleg. Maar ik ben toch ook op zoek naar kluifbotten. Alleen heb ik daar inderdaad de ervaring mee dat ze ervan gaan spugen, maar dat kan dus heel goed komen omdat ik ze op de verkeerde dag (brokkendag) gaf.

Zijn het dan ook kalfs- en lamsbotten? :denken:
Saartje
Zeer actief

BessieTurf schreef:Dank je voor je uitleg. Maar ik ben toch ook op zoek naar kluifbotten. Alleen heb ik daar inderdaad de ervaring mee dat ze ervan gaan spugen, maar dat kan dus heel goed komen omdat ik ze op de verkeerde dag (brokkendag) gaf.

Spugen is normaal bij honden die het niet gewend zijn om botten te eten, dat heb ik net opgezocht.
Maar kluifbotten, aan botten waar nog een deel vlees aan zit moeten ze toch net zo goed kluiven? :mrgreen:
Ik ben hier nog heel nieuw in hoor, dus de mensen die hier mee vanaf weten kunnen waarschijnlijk beter antwoorden.
Ik heb alleen gelezen dat die kale botten die jij denk ik bedoelt, niet goed zijn voor honden die het verder niet echt gewend zijn, en dat het sowieso niet zo goed is als 'tussendoortje' maar eerder voor na de vleesmaaltijd.
Alleen is dat dus (nog) niet mijn ervaring omdat ik dat soort dingen nog niet geef :wink:
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

BessieTurf schreef: Zijn het dan ook kalfs- en lamsbotten? :denken:
Wat bedoel je daarmee?
Kalfs en lamsbotten zijn goed hoor, zolang het maar geen botten van dragende delen zoals poten zijn, maar nekken en schouderbladen enzo zijn wel goed.

Dit heb ik net gevonden:

Een hond die uitsluitend brokken eet, zou ik zelf geen botten geven. Botten hebben een zuur maagzuur nodig om goed verteerd te worden. Brokken bevatten veel koolhydraat en koolhydraten veroorzaken een meer alkalisch maagzuur. Geef je brokken en daarna een bot, komt het bot dus in een maag terecht waar een te alkalisch millieu aanwezig is en zal het bot moeilijk verteren.

Je kunt natuurlijk, als de hond gewend is(!) ook eerst een bak vlees (met bijv. groentemix) aan de hond geven en daarna een wat kaler bot. Maar, de ratio moet dus ongeveer 50% bot : 50% vlees blijven. Weinig vlees en veel bot kunnen lijden tot constipatie.
Afbeelding
BessieTurf
Actief

We komen er wel uit :mrgreen:

Je hebt gelijk dat botten met vlees eraan om te kluiven zijn. :ok:

Ik ga nog eens rondbellen of er behulpzame slagers zijn. In de stad was dat een makkie allemaal maar zo in the middle of nowhere is het andere koek :roll:
Saartje
Zeer actief

http://www.barfplaats.nl/
Ken je die site?
Daar is echt heel veel te vinden over dit onderwerp, ik heb er in ieder geval al heel veel van geleerd afgelopen week :ok:
Afbeelding
BessieTurf
Actief

Ah onze reacties kruisten elkaar. Maar het is bepaald geen makkelijke materie zeg!!!

Ik ben er eerder ook al eens ingedoken maar ik kan niet zeggen dat ik eruit kwam. Ik ga nog eens een poging doen.

Dank voor het meedenken!!!! :cheer: :cheer: :cheer:
Saartje
Zeer actief

Ik kwam er in het begin ook al niet meer uit, terwijl ik alleen wat kippennekjes enzo wilde gaan geven :mrgreen:
Het is niet echt makkelijk, maar ik begin het allemaal steeds meer te begrijpen en te onthouden gelukkig.
Het is ook allemaal zo nieuw voor mij en toen bleek dat er hele sites vol met informatie zijn, daar ben je dus wel ff mee bezig :mrgreen:
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Succes met de 'zoektocht' in ieder geval! :ok: :ok:
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

BessieTurf schreef:
Ik geef alleen rationeel aan of het wel zin heeft zoals Topic Starter aangeeft zelf te gaan malen en samenstellen als ze ook Carnibest kan geven. Dat is heel wat anders dan Barf-en.
Die vraag was niet voor mij hoor maar voor een vriendin van mij ik ben sinds kort van parttime barf naar full time barfen overgestapt en mij bevalt het prima en de honden ook.
Maar ik dacht ik vraag het wel voor haar want het is altijd handig om het bijv. voor de vakantie te weten dan zou ik zelf van te voren kunnen klaar maken voor een paar dagen.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

BessieTurf schreef:Dank je voor je uitleg. Maar ik ben toch ook op zoek naar kluifbotten. Alleen heb ik daar inderdaad de ervaring mee dat ze ervan gaan spugen, maar dat kan dus heel goed komen omdat ik ze op de verkeerde dag (brokkendag) gaf.

Misschien spugen ze omdat ze het niet gewend zijn. Ik zou toch eerst voorzichtig met kippenekjes beginnen.
Qua kosten hoeft het niet duur te zijn, Paar voorbeelden per kg:
runderstrot 60ct
kalfsribben 60ct
pens 90ct
kopvlees 2,25
vis: zalmkoppen gratis bij de visboer
kipkarkassen 45 ct
Groente koop ik altijd op de markt op zaterdag, ben dan voor een hele week tussen de tien en vijftien euro kwijt, wel voor 13 honden :wink:
Zelf koop ik in Aarswoud een heleboel en is goed betaalbaar.
Wat ik het voordeel vind is dat mijn twee honden die heel vaak diaree hadden hier helemaal van af zijn. Mijn oudjes kunnen uren liggen kluiven op een lekker bot. De honden genieten veel meer dan dat ik een bak brokken neerzet.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Verder krijgen ze twee eitjes in de week, rauw, en regelmatig karnemelk. De ene week ben ik wat duurder uit dan de andere week, afhankelijk van welk vlees ik koop. Veel haal ik bij de Islamitische slager.
Addy
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

BessieTurf schreef:We komen er wel uit :mrgreen:

Je hebt gelijk dat botten met vlees eraan om te kluiven zijn. :ok:

Ik ga nog eens rondbellen of er behulpzame slagers zijn. In de stad was dat een makkie allemaal maar zo in the middle of nowhere is het andere koek :roll:
Hee hallo een dorpsgenoot :mrgreen: Ik las dat jij ook Farmfood gaf, mag ik vragen waar jij dat haalt dan? Ik moet er helemaal voor naar Alkmaar omdat er in Schagen en omgeving (voor zo ver ik weet) geen Farmfood wordt verkocht.......
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
BessieTurf
Actief

Sunnybunny schreef: Hee hallo een dorpsgenoot :mrgreen: Ik las dat jij ook Farmfood gaf, mag ik vragen waar jij dat haalt dan? Ik moet er helemaal voor naar Alkmaar omdat er in Schagen en omgeving (voor zo ver ik weet) geen Farmfood wordt verkocht.......

ja lollig he, ik zag toevallig van de week ook dat je uit Kolhorn komt :mrgreen:

Ik bestelde Farmfood altijd bij Farmfood zelf. Je kan het ook bestellen bij Salty (www.salty.nl) tegelijk met allerlei andere lekkere dingen voor alle beessies (mocht je meerdere beesten hebben). Het kost wel wat bezorgkosten maar die heb ik er wel voor over. Het kost ook geld om het allemaal zelf te halen.

Groetjes!
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik liet het in het begin ook bezorgen maar ben toch voordeliger uit als ik naar Ranzijn rijd in Alkmaar. Het scheelt iets van 4 euro per zak, als ik 3 zakken haal is dat dus de moeite, want dat rijd ik niet op met m'n diesel :wink:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

BessieTurf schreef:
Sunnybunny schreef: Hee hallo een dorpsgenoot :mrgreen: Ik las dat jij ook Farmfood gaf, mag ik vragen waar jij dat haalt dan? Ik moet er helemaal voor naar Alkmaar omdat er in Schagen en omgeving (voor zo ver ik weet) geen Farmfood wordt verkocht.......

ja lollig he, ik zag toevallig van de week ook dat je uit Kolhorn komt :mrgreen:

Ik bestelde Farmfood altijd bij Farmfood zelf. Je kan het ook bestellen bij Salty (www.salty.nl) tegelijk met allerlei andere lekkere dingen voor alle beessies (mocht je meerdere beesten hebben). Het kost wel wat bezorgkosten maar die heb ik er wel voor over. Het kost ook geld om het allemaal zelf te halen.

Groetjes!
lijkt me niet echt een lekkere zaak die salty.nl

Salty is een dierenspeciaalzaak met vier filialen in Amsterdam en wij
bieden de mogelijkheid om te winkelen en te bestellen via internet.
Wij hebben een speciale afdeling voor grootverbruik van speciaalvoeders en
kattegrit en tevens beschikken wij over een bezorgdienst. Verder leveren wij een
ruime keus aan pups, kittens, diverse kleine huisdieren
en een groot assortiment aan
dierenbenodigdheden en accessoires.
Afbeelding
BessieTurf
Actief

massam schreef:lijkt me niet echt een lekkere zaak die salty.nl

kattegrit en tevens beschikken wij over een bezorgdienst. Verder leveren wij een
Schrap dan maar 99% van de dierenspeciaalzaken uit de boeken.

Ik ben het met je eens dat het niet geslaagd is, maar soms moet je wat. Ik heb geen rijbewijs en geen auto en via Salty kan ik wel al die zware zakken laten bezorgen. Dat is fijn.

Ik zou het ook hier 5 kilometer verderop kunnen halen, per zak, dus tig keer rijden en die verkopen (zoals zoveel DSZ-en) kleinvee en soms pups.

Ik ben ooit maar 1 zaak tegengekomen die dat niet deed en dat was in het hartje van A'dam, waar ik toen ook woonde. Daar had ik mazzel aan.
M@scha
Zeer actief

BessieTurf schreef:
massam schreef:lijkt me niet echt een lekkere zaak die salty.nl

Schrap dan maar 99% van de dierenspeciaalzaken uit de boeken.

Ik ben het met je eens dat het niet geslaagd is, maar soms moet je wat. Ik heb geen rijbewijs en geen auto en via Salty kan ik wel al die zware zakken laten bezorgen. Dat is fijn.

Ik zou het ook hier 5 kilometer verderop kunnen halen, per zak, dus tig keer rijden en die verkopen (zoals zoveel DSZ-en) kleinvee en soms pups.

Ik ben ooit maar 1 zaak tegengekomen die dat niet deed en dat was in het hartje van A'dam, waar ik toen ook woonde. Daar had ik mazzel aan.
kan ook aan de plek liggen waar je woont..

het enige dat de dierenwinkels hier verkopen zijn kanaries, cavia's, een konijn en goudvissen...

pups en kittens heb ik nog nooit in een dierenwinkel gezien en ik zou ook meteen omdraaien als ik dat zag...
Afbeelding
BessieTurf
Actief

Ik moet bekennen dat ik dit van Salty helemaal niet wist :jank:

Maar toch wellicht even spelen als advocaat van de duivel: waarom zou een DSZ wel cavia's en konijntjes mogen verkopen en geen kittens en puppies?

Vooral kittens worden maar te pas en onpas geboren en aangeboden op internet. Ik heb mijn kitten ook bij een ongeluksnestje vandaan. Niets bijzonders. Die zou je net zo goed bij een winkel vandaan gehaald kunnen hebben.

Puppies is kwestieus dat geef ik toe.

Ik ga nog eens hard over Salty nadenken! Toch bedankt voor het attenderen erop! :cheer:
M@scha
Zeer actief

ik 90% van de gezinnen zitten konijnen en ander klein grut, vogels en vissen op de manier hoe ze bij de dierenwinkel ook zitten.

pups en kittens hebben beweging nodig, daarbij blijkt dat veel van die pups ziek zijn omdat mikey van 15 in de winkel van ome sjaak werkt en geen idee heeft hoe dat pupje in die glazen bak verzorgd moet worden..

daarom vind ik dat pups en kittens zeker niet kunnen en een winkel
Afbeelding
BessieTurf
Actief

Daar zit wat in! Liefst zie ik eigenlijk alle dieren maar uit handen van die onervaren DSZ-en verdwijnen.

Met een beetje google-n ben ik al bij andere winkels terecht gekomen die ook aan huis leveren. Ik ga eens flink zoeken. Zoek op dierenbenodigdheden + bestellen en iedereen kan alles thuis laten komen brengen. Super goed!

En nogmaals bedankt voor de tip over Salty! :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”