Mijn man vindt het ook wel eens niet leuk als ons pupje eerder reageert op mijn hoge stem dan op hem. Ook hij is wel eens ongeduldig (zegt dan 'hier' maar dan niet enthousiast genoeg waarop de hond dan ook niet komt) en een vrouwenstem klinkt voor een pup nu eenmaal vriendelijker. En soms luistert ze sneller naar hem en dan baal ik
Ik denk dat het goed is dat ze een gesprek hebben gehad en duidelijk hebben gesteld wat ze willen met de hond. Misschien kan Eric wat vaker met Pino spelen en dan zittend op de grond? Eric op cursus doen is sowiezo een heel goed idee. Je moet het vertrouwen weer terug zien te winnen en zelf inzien dat het veel leuker is een vrolijke, actieve hond te hebben dan eentje die bang voor je is en wegkruipt in een hoekje.
Carly, ik hoop voor Pino dat het lukt. Je moet voor jezelf misschien wel een ultimatum stellen: als blijkt dat het Eric niet lukt om anders met Pino om te gaan moet je toch een andere baas voor hem gaan zoeken. Ik geloof wel dat Eric een kans verdient en het niet beter weet maar als hij niet echt zijn best gaat doen om op een goede manier met de hond om te gaan is iemand anders die dat wel kan, beter. Ik ken Eric natuurlijk niet maar ik denk/hoop dat jij die inschatting wel kan maken. Ik wens je heel veel succes!