Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ok, keuze gemaakt maar hoe nu verder?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Niekie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Niekie »

yamie schreef:tja... mijn mening? als je ze intact laat reken er helemaal op dat je ze gewoon echt gescheiden moet houden, sommige reuen hebben alleen interesse wanneer de teef dekrijp is, maar goed dat weet je nog niet in jou geval, en ook niet hoe femke is, er zijn ook teven die zich vanf dag 5 gewoon laten dekken... dus of echt gescheiden en gewoon weten dat er niks kan gebeuren, en bij enige twijfel of angst, en dan dus denken ach ja dan kan ik ook mijn maatregelen treffen (af laten spuiten etc) met alle risico's vandien, zou ik het risico niet nemen, het kan zooo snel gebeurt zijn, ook bij hele ervaren mensen is het wel gebeurt.. en je slaat jezelf voor je kop als het gebeurt... :wink:
Wat zou jij dan adviseren?
Je snapt dat ik ook geinteresseerd ben in dit topic :wink:
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

Hoi Miek,

waarom stuur je 1 van de 2 gewoon niet uit logeren?

groetjes majelle
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Niekie schreef:
yamie schreef:tja... mijn mening? als je ze intact laat reken er helemaal op dat je ze gewoon echt gescheiden moet houden, sommige reuen hebben alleen interesse wanneer de teef dekrijp is, maar goed dat weet je nog niet in jou geval, en ook niet hoe femke is, er zijn ook teven die zich vanf dag 5 gewoon laten dekken... dus of echt gescheiden en gewoon weten dat er niks kan gebeuren, en bij enige twijfel of angst, en dan dus denken ach ja dan kan ik ook mijn maatregelen treffen (af laten spuiten etc) met alle risico's vandien, zou ik het risico niet nemen, het kan zooo snel gebeurt zijn, ook bij hele ervaren mensen is het wel gebeurt.. en je slaat jezelf voor je kop als het gebeurt... :wink:
Wat zou jij dan adviseren?
Je snapt dat ik ook geinteresseerd ben in dit topic :wink:
of het 100% zeker weten dat je ze kunt en gaat scheiden, of in je eigen mogelijkheid of idd er 1 uit logeren, als je dat niet kan, of twijfelt er enorm aan dat je dat kan, toch 1 van de twee laten helpen, ik heb het zoooo vaak gehoord van mensen, ook "ervaren"mensen, nee joh ik kan dat, ik let heel goed op en toch niet he :wink:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen om beide intact te houden. Het is bijna ondoenlijk, of je moet echt de ruimte hebben, om de 2 gescheiden te houden.
Ook met continu toezicht let je weleens een momentje niet goed op en voor je het weet zit je reu erbovenop. Hier is Moritz gecastreerd (omdat Kaya destijds niet onder narcose mocht) en ondanks zijn castratie is het binnen 2 seconde gebeurd en zitten ze vast. Ik moet er niet aan denken om zo intensief op te letten, want je kan dus niet eens normaal naar de wc als je teef loops is. Daarbij kan een reu werkelijk helemaal dol worden van een loopse teef in de buurt.
Als je niet met je teefje wilt fokken, zou ik er persoonlijk toch voor kiezen om haar te laten castreren.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Maar Caroline, houdt je ze wel nog gescheiden? Of vind je het nu niet zo erg als ze vast komen te zitten omdat er geen pups van komen?
yamie
Zeer actief
Contacteer:

miekmiek schreef:Maar Caroline, houdt je ze wel nog gescheiden? Of vind je het nu niet zo erg als ze vast komen te zitten omdat er geen pups van komen?
ik heet dan wel geen caroline, maar ik heb dus ook een gecastreerde reu (ja en een complete) maar ook die gecastreerde dekt nog als een wilde als hij de kans krijgt, dus die hou ik ook zeker gescheiden als een teef loops is, (bij hem als een teef echt dekrijp is want anders reageert hij er niet op) ook al komen er geen puppen van, vind het totaal onnodig om toch een teef te laten bespringen , maar.... het idee dat er niks meer kan gebeuren qua puppen voelt wel beter...
miekmiek

Ik vraag het ook omdat ik er eerder voor zou kiezen om tommie te laten casteren dan femke. Femke moet nog flink uitgroeien tot een echte dame, en is nu al wel een pittige tante. Bovendien is het laten stereliseren bij een teef een behoorlijke ingreep, terwijl een castratie toch minder ingrijpend is.
Maar als ik dan uiteindelijk nog met hetzelfde probleem zit; namelijk dat ik ze alsnog gescheiden moet houden...dan is misschien sterilisatie toch een betere optie?

Ik vind het een moeilijke keuze om te maken, ben blij dat ik er hier over kan praten.
Niekie
Zeer actief

miekmiek schreef:Bovendien is het laten stereliseren bij een teef een behoorlijke ingreep, terwijl een castratie toch minder ingrijpend is.
Dat zie ik toch anders, Annemieke. Lichamelijk is de operatie bij de teef ingrijpender, qua gedragsverandering vind ik het toch zeker voor een reu ingrijpender! Het heeft veel meer invloed op het gedrag van de reu dan van de teef. Maar goed, als Femke inderdaad al een felle tante is is castratie misschien ook niet handig. Ik heb ook weleens gehoord dat je je reu onvruchtbaar kunt laten maken? Ik dacht dat dat een simpele ingreep was en dan hoeft zowel je reu als je teef niet gecastreerd te worden.
Maar ik vraag me af waarom hier dan niet vaker voor wordt gekozen als het zo simpel is...misschien heeft iemand uitleg? :19:
Groetjes Anique

Afbeelding
miekmiek

Als er nu een ingreep zou zijn waardoor femke niet meer loops zou worden maar wel gewoon zichzelf zou blijven. :boos:

Overigens hebben Rob en ik afgesproken om de eerste loopsheid eerst af te wachten. Voor hetzelfde geld blijkt het allemaal mee te vallen en maken we ons voor niets zorgen. Bovendien moeten we toch eerst ervaren of het te doen is of niet voordat we er over kunnen oordelen.

Uit logeren sturen is geen optie. Zo lang kan ik ze niet missen...
miekmiek

Eline heeft straks ook een intacte reu en teef in huis toch? Ben erg benieuwd hoe zij het aan gaat pakken. Zal je net zien dat dit soort vragen in mijn hoofd opkomen wanneer ze weg is. :boos:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

miekmiek schreef:Maar Caroline, houdt je ze wel nog gescheiden? Of vind je het nu niet zo erg als ze vast komen te zitten omdat er geen pups van komen?
Nee, ik hou ze dus niet gescheiden maar heb ook geen mogelijkheid hiertoe.
In het begin na de castratie was het wel 'erger' dan nu. Het gaat vooral om de paar hoogtijdagen van Kaya (dus niet de hele loopsheid) en dan doe ik haar een broekje aan. Dat houdt ze niet helemaal tegen, maar geeft mij wel meer tijd om in te grijpen.
Soms zitten ze wel vast, maar de laatste loopsheid was dat dacht ik 2 keer.
Nou ja, het is wat vervelend maar er komen geen pups van dus echt moeilijk doe ik er niet over.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

miekmiek schreef:Als er nu een ingreep zou zijn waardoor femke niet meer loops zou worden maar wel gewoon zichzelf zou blijven. :boos:

Overigens hebben Rob en ik afgesproken om de eerste loopsheid eerst af te wachten. Voor hetzelfde geld blijkt het allemaal mee te vallen en maken we ons voor niets zorgen. Bovendien moeten we toch eerst ervaren of het te doen is of niet voordat we er over kunnen oordelen.

Uit logeren sturen is geen optie. Zo lang kan ik ze niet missen...
Ik zit er ook nog steeds tegenaan te hikken hoor, vooral vanwege de gedragsverandering, maar Kaya gaat nu waarschijnlijk toch gecastreerd worden (na de komende loopsheid). Het is veel te laat eigenlijk, maar ik hoor echt horror-verhalen over baarmoederonstekingen. Laatst weer een Rottweilerteef op het randje van de dood met buikvliesontsteking erbij.
Ik durf het niet meer aan, ook omdat Kaya dus soms 'gedekt' wordt en ze veel last heeft van schijnzwangerschap. Allemaal zaken die een baarmoederonsteking kunnen vergroten.
Afbeelding
A good dog never dies...

miekmiek

Vind het prettig om hier ervaringen over uit te wisselen, ik denk er toch iedere dag wel even over na en twijfel dan weer wat de beste oplossing is...
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

miekmiek schreef:Vind het prettig om hier ervaringen over uit te wisselen, ik denk er toch iedere dag wel even over na en twijfel dan weer wat de beste oplossing is...
Ja ik ken het........ ben jij ook een weegschaal soms? :mrgreen:

Maar goed, ik moet er niet aan denken om 2 honden zo scherp in de gaten te houden dat je niet eens even snel kan gaan plassen. Heb je echt de mogelijkheid ze te scheiden in voldoende ruimtes (bewegingsruimte) dan is het weer een ander verhaal, vind ik dan.
Ik zou er eerder voor kiezen de teef te laten castreren dan de reu.

Maar het blijft moeilijk.....
Afbeelding
A good dog never dies...

miekmiek

Ik denk toch ook dat ik eerder Femke zou laten stereliseren. Dan blijft de loopsheid uit, dus geen vastzittende honden of enge ontstekingen. Maar met haar acht maandjes oud is ze voorlopig nog wat te jong. Ze moet naar mijn mening eerst voledig uitgegroeit zijn.
Het is wel jammer van haar vacht, die is nu al zo veelbelovend. Qua karakter denk ik dat ze het wel kan hebben, ook al zou ze feller worden.

Maar heb blijft nog even afwachten en afwegen. :wink:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Stang schreef:
miekmiek schreef:Vind het prettig om hier ervaringen over uit te wisselen, ik denk er toch iedere dag wel even over na en twijfel dan weer wat de beste oplossing is...
Ja ik ken het........ ben jij ook een weegschaal soms? :mrgreen:

Maar goed, ik moet er niet aan denken om 2 honden zo scherp in de gaten te houden dat je niet eens even snel kan gaan plassen. Heb je echt de mogelijkheid ze te scheiden in voldoende ruimtes (bewegingsruimte) dan is het weer een ander verhaal, vind ik dan.
Ik zou er eerder voor kiezen de teef te laten castreren dan de reu.

Maar het blijft moeilijk.....
haha ach hier lopen de teven toch al altijd mee naa de wc, die willen namelijk dan de lege wc rolletjes apporteren haha. :mrgreen:

Ben beneiuwd hoe het je zal vergaan die eerste loopsheid hoor Annemieke.
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Hier hebben we het geluk dat Bayko niet echt overdreven reageert en dat Cyntha wel van zich afsnauwt als meneer te opdringerig wordt. Er zijn eigenlijk maar een paar dagen dat we echt goed op moeten letten omdat Cyntha dan ook opeens 'zin' heeft, maar voor de rest valt het heel erg mee en kunnen ze (wel voor de zekerheid onder toezicht) gewoon samen los. Hoe Bayko straks op Choice reageert is nog even afwachten.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Stang schreef: Maar goed, ik moet er niet aan denken om 2 honden zo scherp in de gaten te houden dat je niet eens even snel kan gaan plassen.
Poeh, idd lastig hoor. De eerste weken dat ik Bram had, kon ik ook geen 1 seconde weg. Ik werd er gestrest van, dat ik geen moment voor mezelf had. Was aan het eind van de dag ook helemaal kapot. Ben nu juist blij dat hij vijf a tien minuten iets voor zichzelf kan doen zonder dat ik hoef te kijken.

Als je teefje loopt is, heb je weer hetzelfde. Respect dat je dat er voor over hebt! (ik ben zelf ook geen 'castreerder' :wink: , maar zeg nooit nooit)
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Niekie
Zeer actief

Inge O schreef:
Niekie schreef:
miekmiek schreef:Bovendien is het laten stereliseren bij een teef een behoorlijke ingreep, terwijl een castratie toch minder ingrijpend is.
Dat zie ik toch anders, Annemieke. Lichamelijk is de operatie bij de teef ingrijpender, qua gedragsverandering vind ik het toch zeker voor een reu ingrijpender! Het heeft veel meer invloed op het gedrag van de reu dan van de teef. Maar goed, als Femke inderdaad al een felle tante is is castratie misschien ook niet handig. Ik heb ook weleens gehoord dat je je reu onvruchtbaar kunt laten maken? Ik dacht dat dat een simpele ingreep was en dan hoeft zowel je reu als je teef niet gecastreerd te worden.
Maar ik vraag me af waarom hier dan niet vaker voor wordt gekozen als het zo simpel is...misschien heeft iemand uitleg? :19:
jij bedoelt waarschijnlijk een vasectomie, niekie, en idd, dat is een optie. daarbij worden dus alleen de zaadleiders dichtgemaakt, bevruchting kan dus niet meer, maar verder blijft de hond volledig reu, inclusief balletjes en testosteronproductie.
Ja, is dat een simpele ingreep??? Zo ja, heeft het dan ook nadelen? Want anders snap ik niet zo goed waarom hier niet vaker voor wordt gekozen. Het lijkt me dan namelijk eigenlijk de beste en vriendelijkste oplossing met de minste gevolgen. :19:
Groetjes Anique

Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Niekie schreef:
Inge O schreef:
Niekie schreef:
jij bedoelt waarschijnlijk een vasectomie, niekie, en idd, dat is een optie. daarbij worden dus alleen de zaadleiders dichtgemaakt, bevruchting kan dus niet meer, maar verder blijft de hond volledig reu, inclusief balletjes en testosteronproductie.
Ja, is dat een simpele ingreep??? Zo ja, heeft het dan ook nadelen? Want anders snap ik niet zo goed waarom hier niet vaker voor wordt gekozen. Het lijkt me dan namelijk eigenlijk de beste en vriendelijkste oplossing met de minste gevolgen. :19:
simpeler als een castratie iig, ik denk dat er weinig naar gegrepen word omdat erg vaak een castratie ook gebeurt ivm bepaald gedrag (lees reuen gedrag) en tja met een vasectomie blijft alles hetzelfde behalve dus dat er geen kindjes van kunnen komen...
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

hier intacte reuen en teef...
ik heb er nooit geen problemen mee gehad, m'n teef moet niets van de eigen reuen hebben dus die worden alleen maar weggesnauwd ook als ze dekrijp is moet ze niks van ze weten. Wel van vreemde knappe mannen natuurlijk :N: Dus het blijft opletten.
Toch hou ik ze thuis apart als ik er niet bij ben, je weet toch nooit (weet niet of een reu trouwens een teef kan verkrachten :19: )
Maar inderdaad als ik naar de wc ga, gaat m'n dame mee, ze slaapt ook boven als ze loops is. Als ik werk zitten ze apart in de bench, of de heren gaan met me mee naar m'n werk omdat ze nog weleens willen gaan jodelen.
Als ik bij ze zit liggen ze gewoon bij elkaar. En als het echt nodig is gaan ze om de beurt een uurtje vast ook om de heren hun rust te geven die ze in die tijd niet zoveel hebben. Pas dan gaan ze echt slapen iets waar ze niet over piekeren als ze allemaal in de kamer liggen op dat moment.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Niekie
Zeer actief

yamie schreef:
Niekie schreef:
Inge O schreef:
Niekie schreef: Dat zie ik toch anders, Annemieke. Lichamelijk is de operatie bij de teef ingrijpender, qua gedragsverandering vind ik het toch zeker voor een reu ingrijpender! Het heeft veel meer invloed op het gedrag van de reu dan van de teef. Maar goed, als Femke inderdaad al een felle tante is is castratie misschien ook niet handig. Ik heb ook weleens gehoord dat je je reu onvruchtbaar kunt laten maken? Ik dacht dat dat een simpele ingreep was en dan hoeft zowel je reu als je teef niet gecastreerd te worden.
simpeler als een castratie iig, ik denk dat er weinig naar gegrepen word omdat erg vaak een castratie ook gebeurt ivm bepaald gedrag (lees reuen gedrag) en tja met een vasectomie blijft alles hetzelfde behalve dus dat er geen kindjes van kunnen komen...
Ja oke, maar als je dus zoals Annemieke (of ik als ik twee honden zou hebben) eigenlijk beide honden intact wilt houden maar je wilt zeker geen pups, dan is het toch een supergoede optie?? Of heeft het ook nadelen? Gebeurt zoiets ook onder narcose, of wat moet ik bij zo'n ingreep voorstellen?
Groetjes Anique

Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Niekie schreef:
Inge O schreef:
Niekie schreef:
Volgens mij wist ik toen nog helemaal niet van die mogelijkheid :denken: want ik kan geen reden bedenken waarom ik dan niet daarvoor gekozen zou hebben.
Afbeelding
A good dog never dies...

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zat laatst ook al te denken waarom ze bij honden geen vasectomie toepassen. Lijkt mij ook een hele goede optie. Op internet kan ik er dus niks over vinden. Geen dierenarts die het noemt voorzover ik kan vinden.

Het lijkt me dat het hetzelfde gaat als bij mensen. Verdoving (bij de hond narcose) en dan een heel klein sneetje en de zaadleiders dichtbinden of branden.
Het nadeel bij mannen is dat er de kans bestaat dat ze weer dichtgroeien of aan elkaar groeien, verder geen grote nadelen dacht ik. Ben benieuwd of iemand er meer over weet.
Het klinkt haast ideaal... Geen puppen en geen gedragsverandering.
De hond blijft dan wel bereid om te dekken natuurlijk dus je zal hem wel bij je teef vandaan moeten halen misschien omdat ze anders constant gekoppeld staan :denken:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Niekie
Zeer actief

Ik zou er ook wel meer over willen weten...
Groetjes Anique

Afbeelding
Niekie
Zeer actief

Inge O schreef:technisch gezien is er geen enkele reden om vasectomie niét toe te passen. alleen, wat yamie ook al zegde, mensen die om castratie vragen willen meestal juist dat de hond 'man af' is.
nu de meningen daarover meer en meer beginnen te veranderen, zouden da's deze mogelijkheid eigenlijk ook duidelijker moeten toelichten.
Ja, want ik zou daar dan dus absoluut voor kiezen. Ik wil mijn reu niet castreren, een ingrijpende operatie bij een teefje wil ik ook niet zomaar, pups wil ik niet en het risico op een ongewenste dekking vind ik toch eigenlijk veel te groot, ook al houd je ze goed uit elkaar. Het is zó snel gebeurd.
Misschien is het een optie voor Annemieke?
Groetjes Anique

Afbeelding
miekmiek

Deze optie is zeker interessant!

Maar je moet de honden dan nog steeds gescheiden houden, omdat ze toch steeds gekoppelt kunnen komen te zitten. Wat zijn de risico's daarvan... Lijkt me dat dat best naar kan aflopen, dus het blijft noodzakelijk om ze apart te houden.
Dan heb je dus nog steeds een reu die staat te jodelen omdat zijn hormonen nog steeds de vrije loop hebben, en een teef die gedekt wil worden.

Ik sta hier niet negatief tegenover hoor, dit weegt voor mij minder zwaar dan een eventuele gedragsverandering bij 1 van mijn honden. Dus dit zou zeker een goede oplossing kunnen zijn!
Niekie
Zeer actief

Hmmm....ik zou ze toch niet hun gang laten gaan. Tja, inderdaad...je moet ze dan wel nog steeds goed uit elkaar houden, maar je bent dan in elk geval iets geruster, omdat je weet dat één onoplettend momentje niet direct gevolgen heeft. Maar goed, je moet natuurlijk wel gewoon alert blijven en niet zoiets gaan hebben van "owwww....er kan toch niets gebeuren nu".
Tja, ik weet ook niet zo goed wat nou wijsheid is, hoor, heb er geen ervaring mee. Je kunt het natuurlijk altijd 1 loopsheid aankijken, kijken hoe gevoelig je reu is en of het te doen is om ze beide intact te houden.
Groetjes Anique

Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Inge O schreef:je kan ze natuurlijk wel gewoon hun gang laten gaan, daar zijn de meningen verdeeld over, en mijn mening is dat het maar een heel klein risico inhoudt, en dat het leven nu eenmaal boordevol risico's zit.
eten houdt ook risico's in, uitlaten ook....enz. enz. :mrgreen: .
Op zich lijkt het allemaal mooi en er zitten inderdaad voordelen aan.

Het is niet zo dat een gesteriliseerde reu de hele dag op de loopse huisgenote zit, twee á hooguit drie keer per dag, gedurende een dag of 5,6,7... Wat dus neerkomt op een stuk of 20 á 30 "daden" per jaar.

Je geeft je honden op zo´n manier dus eigenlijk de kans op het hebben van een soort van "sexueel leven". Ik zet dit tussen "" omdat ik ergens denk dat honden niet aan sex doen, maar aan voortplanting. Feitelijk geef je in mijn ogen je honden dus de kans om eindeloos en vruchteloos te pogen zich voort te planten. Wat op zich niet slecht is, maar ik vind het prettig om de zaken in de juiste kontekst te plaatsen.

Naar mijn mening echter zal de teef vroeg of laat vrijwel zeker een baarmoederontsteking krijgen die haar de baarmoeder zal kosten. Waarna de aan zijn "daadjes" gewende reu dus eigenlijk een beetje plotsklaps zijn ei nooit meer kwijt zal kunnen, wat weer kan gaan leiden tot steeds ernstiger frustaties ivm. loopse teven in de buurt, en de bijbehorende prostaatproblemen.

Kortom, ik heb zo mijn twijfels bij de juistheid van het steriliseren van een reu die met een intakte teef samenwoont onder het motto: "Zo kunnen ze fijn hun gang gaan zonder problemen".
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Hoi Inge,

Ik baseer mijn mening op mijn eigen beperkte maar voor mij veelzeggende ervaringen. Ik had vroeger een reu en drie teven. De reu was de jongste en hij werd gesteriliseerd. Twee van de drie teven kregen last van een piometra op vrij jonge leeftijd.

De derde teef was de enige van de drie die slimmer was. Zij was mijn Spaanse straathond. Zij kreeg na een aantal loopsheden door dat er iets niet goed was met de reu. Zij wilde niet meer met hem paren. Zij wilde veel liever paren met andere reuen op straat. Volgens mij omdat zij op de één of andere manier begrepen had dat er geen puppen uit de reu te halen waren. Hierdoor had zij een veel geringer aantal dekkingen per jaar te verwerken.

Later ben ik gaan denken dat deze piometras haar logische oorsprong hadden in het enorme, onnatuurlijk hoge aantal dekkingen wat de beide andere teven te verwerken kregen. Als ik bedenk dat zo´n reu toch een aantal keren per dag heel stevig in het suikerpotje staat te roeren met zijn niet echt heel schone koffie-lepeltje kan ik heel goed begrijpen dat er vroeg of laat een infektie ontstaat die naar binnen slaat.

Ik ken hier ook iemand die een reu en een teef heeft. Reu werd eerst gesteriliseerd, en later gekastreerd, omdat hij last kreeg van zijn prostaat. Deze hond was eigenlijk konstant een beetje oversext.

En uiteraard, de dierenartsen die ik naar hun mening heb gevraagd bevestigden mijn ideëen. Maar nadat ik zelf al tot bepaalde konklusies was gekomen.

Overigens, hier in Spanje wordt een vasectomie met regelmaat gedaan, in tegensteling tot kastratie. Terwijl in Nederland juist het tegenovergestelde gebeurt. Waarschijnlijk weer zo´n uitvloeisel van de macho-kultuur die hier heerst.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”