nou ja ik weet niet wat jij hier uit op maakt , maar ik maak er toch echt uit op dat het geen wat jij verkondigt niet het geval is hoor.mercedes2803 schreef:Bedankt voor het opzoeken en uitpluizen...ik ben dus toch niet gek!Kenny schreef:Ik heb nog wat opgezocht over "cutane mucinose":
Dit letsel is verantwoordelijk voor het rastypische, dik geplooide uitzicht van de huid bij de Shar Pei. Histologisch (=op weefselniveau) is de dermis (=huid) verdikt door sterke opstapeling van glycosaminoglycanen (zure mucines), waardoor de collageenbundels (=bindweefsel) uiteengeduwd worden (verklaart naar mijn mening de fragiliteit). Deze glycosaminen binden veel water. De huidplooien predisposeren het ras voor intertrigo (vorm van dermatitis die ontstaat doordat tussen de plooien een relatief luchtarm milieu gecreërd wordt waardoor abnormale flora kan groeien), pyodermie en demodex.
Er bestaat ook een verworven vorm van cutane mucinose die gezien wordt bij honden met hypothyroidie (=verminderde werking van de schildklier). Bij deze ziekte wrdt die verdikking van het gezicht ook wel myxoedeem genoemd.
mol