Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sharpei -> rimpels

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

mercedes2803 schreef:
Kenny schreef:Ik heb nog wat opgezocht over "cutane mucinose":

Dit letsel is verantwoordelijk voor het rastypische, dik geplooide uitzicht van de huid bij de Shar Pei. Histologisch (=op weefselniveau) is de dermis (=huid) verdikt door sterke opstapeling van glycosaminoglycanen (zure mucines), waardoor de collageenbundels (=bindweefsel) uiteengeduwd worden (verklaart naar mijn mening de fragiliteit). Deze glycosaminen binden veel water. De huidplooien predisposeren het ras voor intertrigo (vorm van dermatitis die ontstaat doordat tussen de plooien een relatief luchtarm milieu gecreërd wordt waardoor abnormale flora kan groeien), pyodermie en demodex.

Er bestaat ook een verworven vorm van cutane mucinose die gezien wordt bij honden met hypothyroidie (=verminderde werking van de schildklier). Bij deze ziekte wrdt die verdikking van het gezicht ook wel myxoedeem genoemd.
Bedankt voor het opzoeken en uitpluizen...ik ben dus toch niet gek! :mrgreen:
nou ja ik weet niet wat jij hier uit op maakt , maar ik maak er toch echt uit op dat het geen wat jij verkondigt niet het geval is hoor.

mol :8):
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

:denken: ja hoor mercedes..... waar staat daar dat bij peitjes wonden snel genezen door die "slijmlaag"....
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Mol schreef:
mercedes2803 schreef:
Kenny schreef:Ik heb nog wat opgezocht over "cutane mucinose":

Dit letsel is verantwoordelijk voor het rastypische, dik geplooide uitzicht van de huid bij de Shar Pei. Histologisch (=op weefselniveau) is de dermis (=huid) verdikt door sterke opstapeling van glycosaminoglycanen (zure mucines), waardoor de collageenbundels (=bindweefsel) uiteengeduwd worden (verklaart naar mijn mening de fragiliteit). Deze glycosaminen binden veel water. De huidplooien predisposeren het ras voor intertrigo (vorm van dermatitis die ontstaat doordat tussen de plooien een relatief luchtarm milieu gecreërd wordt waardoor abnormale flora kan groeien), pyodermie en demodex.

Er bestaat ook een verworven vorm van cutane mucinose die gezien wordt bij honden met hypothyroidie (=verminderde werking van de schildklier). Bij deze ziekte wrdt die verdikking van het gezicht ook wel myxoedeem genoemd.
Bedankt voor het opzoeken en uitpluizen...ik ben dus toch niet gek! :mrgreen:
nou ja ik weet niet wat jij hier uit op maakt , maar ik maak er toch echt uit op dat het geen wat jij verkondigt niet het geval is hoor.
Begrijpend lezen. Vak apart hoor :wink:
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

yamie schreef::denken: ja hoor mercedes..... waar staat daar dat bij peitjes wonden snel genezen door die "slijmlaag"....
Dat staat er niet maar dat is wel de ervaring...maar wat ik al zei., ik ga mijn mede pei eigenaren vragen...

Niet zo aangebrand allemaal...het is al zo warm! :wink:
son-pei
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sharpei en Finse Lappenhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door son-pei »

hier dan eindelijk nog een pei eigenaar :mrgreen:
Ik wist inderdaad wel dat er iets is waardoor sharpei's rimpels hebben en zo'n dikke snuit. het is bijvoorbeeld ook heel opvallend dat rimpels en snuit bijna verdwijnen bij pepaald medicijngebruik (met name prednison achtige stoffen). In no time zijn de rimpels verdwenen. (komt waarschijnlijk door de vochtafdrijvende werking) maarrrr ik moet eerlijk bekennen dat ik ook nog nooit heb gemerkt(of gehoord) dat wonden hierdoor sneller genezen :denken:
Wat betreft hun verleden houd ik het er op dat een sharpei een semi-vechthond is. ze zijn er weldegelijk voor gebruikt maar niet puur op geselecteerd zoals dit bij de echte vechthonden het geval is. een sharpei is een heel oud ras en ze waren gewoon multifunctioneel (waak, jacht, vecht, erf en huishond) vandaar ook dat er meerdere types zijn. Dat een sharpei eigenlijk niet zo geschikt is als vechthond wil niet zeggen dat ze daarom ook niet gebruikt zijn als vechthond! Je kan het misschien vergelijken met de Saarloos, is die niet ontstaan omdat meneer Saarloos moedige honden wilde fokken om te gebruiken als blindegeleidehond? is ook niet gelukt :mrgreen: ze bleken helemaal niet geschikt als geleidehond. :19:
Wat betreft het type wil ik nog wel ff kwijt dat er nogsteeds sharpei's zijn zoals het oude chinese type, inderdaad hebben de Amerikanen de raskenmerken "ietwat"overdreven, hier ben ik zelf ook geen liefhebber van. maar de oude chinese sharpei's hadden ook rimpels, dat is niks nieuws. Hier nog wat oude foto's.
deze hond lijkt idd niet op de sharpei van nu....ik vind hem meer weg hebben van een thai ridgeback
Afbeelding
maar deze is toch echt heel herkenbaar, heeft rimpels :mrgreen:
Afbeelding
persoonlijk vind ik dit koppie hieronder ook veel mooier dan die plofkoppen die je soms ziet rondlopen!

Afbeelding
son-pei
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
son-pei schreef:hier dan eindelijk nog een pei eigenaar :mrgreen:
Ik wist inderdaad wel dat er iets is waardoor sharpei's rimpels hebben en zo'n dikke snuit. het is bijvoorbeeld ook heel opvallend dat rimpels en snuit bijna verdwijnen bij pepaald medicijngebruik (met name prednison achtige stoffen). In no time zijn de rimpels verdwenen. (komt waarschijnlijk door de vochtafdrijvende werking) maarrrr ik moet eerlijk bekennen dat ik ook nog nooit heb gemerkt(of gehoord) dat wonden hierdoor sneller genezen :denken:
eigenlijk is het net andersom :wink: . door cortisonegebruik gaat het lichaam veel vocht vasthouden, waardoor dan waarschijnlijk in het geval van sharpeï's zoveel vocht onder de rimpels komt dat ze weer worden 'gladgestreken'.

en sneller genezen door vochtopstapeling in de huid?? als het al enig effect heeft, is het wel juist het tegenovergestelde.
als jij 'uit ervaring' vindt, mercedes, dat huidwonden bij een pei sneller zouden genezen, dan zou je dat wél eerst moeten vergelijken met wondgenezing bij andere honden. en dan over grotere aantallen.
zomaar iets concluderen aan de hand van één enkel individu kan je gewoon niet.
net andersom :denken: ik ben geen dierenarts hoor, maar weet toch bijna zeker dat je hond tijdens een prednison kuur zichzelf helemaal leegplast.

En nee het is zeker niet zo dat ze juist vocht vasthouden en daardoor glad worden, dit kan ik misschien het beste dmv foto's laten zien...

vóór

Afbeelding

en tijdens prednison.
Afbeelding
is dus dezelfde hond hè!!!!
inderdaad na langdurig gebruik krijgen ze een dikke vochtbuik, maar het snuitje wordt bij de sharpei heel erg smal, en de rimpels heel fijn (minder gevuld zeg maar)
son-pei
Zeer actief
Contacteer:

ja tuurlijk ken ik de effecten op mensen.
Ik kan alleen maar uit ervaring spreken dat dit bij sharpei's niet het geval is (ik heb er 2 aan de prednison gehad helaas) De dierenarts (ook bekend met sharpei's ) waarschuwde ook al dat je je hond niet meer herkend doordat rimpels verdwijnen en z'n snuit erg invalt.
:19:

dit is een stukje uit de bijsluiter, misschien is het net ff anders dan bij mensen?
Beschrijving
Prednisolon is een semi-synthetisch corticosteroïd, afgeleid van het natuurlijke hydrocortison, maar zonder de aan het natuurlijk hormoon inherente mineraalwerking, wat tot hinderlijke vochtretentie en hypertensie kan leiden. De werkzaamheid is anti-inflammatoir en anti-allergisch met immuunsuppressie. Doeldieren: Hond en kat.

maargoed we wijken ook wel erg af van het topic onderwerp :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”