zepenko schreef:
Ik merk dat ik niet goed uitgelegd krijg waar ik vind dat deze discussie om draait. Het gaat me om de vooroordelen die iedereen meteen heeft, wanneer zo'n kruising voorbij komt.
Als een JR bijt, is het een lekker fel hondje, als een Tosa bijt is het een agressief beest. Ja, tuurlijk kan de één meer schade aanrichten dan de ander. Maar de aanleiding om te bijten kan voor beide honden hetzelfde zijn. Dus dien je eerst te bepalen waarom er is gebeten en vervolgens neem je pas de volgende stap.
nee ik denk dat je hier de plak mis slaat er bestaan hoegenaamt geen voor oordelen op dit forum tussen deze mensen over dit soort honden, laten we wel wezen mensen hier op het forum hebben over het algemeen het beste voor met welk ras of kruising dan ook, echter is het wel zo dat de mensen die reageren in dit topic over deze kruising ervaring hebben met gelijk waardige rassen al niet met de rassen in kwestie waar deze kruising uit voort komt, hier zal je dan ook niet tehoren krijgen dat een tosa vals is als die bijt en een jack maar een klein fel hondje is,nee je zou eerder te horen krijgen dat de tosa een rden heeft gehad om te bijten en de jack hoogts waarschijnlijk niet opgevoed is omdat het toch maar een klein hondje is.
Dat vind ik hier ook opgaan. Iedereen heeft vooroordelen over deze kruising, zonder er ook maar iets van gezien te hebben. Het kan best dat deze hond gevaarlijk is, of kan worden, maar als je de hond nog nooit hebt gezien, kun je daar eigenlijk niks zinnigs over zeggen. Ook niet als je al jaren ervaring hebt met beide rassen.
zie mijn andwoord hier boven. en ik vind dus wel dat je een blled kan schtsen van een bepaalde kruising als je weet waar je over praat. meschien wordt er wat gegeneraliceerd, maar dit komt omdat er uit ervaring gesproken wordt.
Doe dan voor je een uitspraak doet eerst eens stap 1. Kijk wat die hond jouw `vertelt'. Hij communiceert, dus jij hoeft alleen maar te lezen. En als je dat hebt gedaan, zet je stap 2. Maar hier wordt meteen stap 5 al gezet, zonder de voorgaande stappen te hebben gedaan. En dat allemaal omdat men denkt op basis van ervaring al precies te kunnen zeggen hoe de hond in elkaar steekt
.
kijk en nu ga je dus weer de Martin gaus uit hangen, dat werk niet hier, je hebt hier met mensen te maken die over het algemeen al genoeg ervaring op hebben gedaan, je hoef hier niet te gaan vertellen hoe je een hond moet lezen. waar jij de fout maakt is dat je dat ook verwacht van de persoon die aan zo'n kruising begint. denk je nou werkelijk dat dat soort mensen bewust aan zo'n kruising beginnen met in hun achter hoofd van deze hond ga ik eens helemaal sosiaal op voeden? kom op zeg je zou beter moeten weten dit type hond word gekoct door mensen die het gebruiken als een penis verlenger, stoerdoen op straat kijk mij eens met me gevaarlijke hond, de hond krijgt de verkeerde opvoeding plus dat deze mensen dus echt niet weten wat voor tijd bom ze aan een lijntje hebben en ze de klok in werking hebben gezet en een hond lezen was dat want daar hebben deze mensen nog nooit van gehoort.
en als zo'n hond uit eidelijk met een hoop zegen van boven toch bij iemand terecht komt die er mee over weg kan is de hond al zover verknipt dat die persoon er dan een keer oog in oog mee moet staan om te laten zie wie er de baas is, de hond acsepteerd dit of niet laten we er voor het gemak van uit gaan dat de hond dat acsepteerd, dan is de hond voor die eigenaar wel goed maar nooit te vertrouwen voor andere,is dat een leven voor zo'n hond? de blik in zijn ogen staan op 1 moment lief en op het andere moment kijk die dwars door je heen en het spelende happen word opeens gemeen, je moet daar mee over weg kunnen en daar is ervaring voor nodig, en dan praten we over ruime ervaring met soort gelijke honden van soort gelijk caliber.
En voor je informatie: we altijd mollosers gehad en ik heb nu een mollosser en een berghond en heb behoorlijk wat kennis en ervaring in het opvoeden van allerlei rassen. Wat heb jij voor ervaring?
be er tussen geboren om het zomaar te zeggen, heb me leven lang al in de honden begeven fokte op me 10 jaar al me eerste nestje pitjes onder begelijding van een goeie fokker, ben begonnen op me 12 met KNPV en ook ipo gedaan, ben op me 17 begonnen met Mollossers fokken en doe dit nu nog steeds, heb meer van dit soort honden in de opvang gezien dan me lief is pitjes die van uit de pit kwamen en werden gedumpt omdat ze niet konden vechten,kruisingen gezien en dagelijks mee gemaakt zoals hier boven beschreven.
mol