zepenko schreef:Wil de hond schreef:zepenko schreef:Stel dat je hond bang is voor andere honden en hij daarom uitvalt. Als hij dan een correctie krijgt als hij uitvalt, zal hij andere honden toch echt niet leuker gaan vinden. Eerder het tegenovergestelde. Dus misschien kun je het probleem van het uitvallen wel oplossen door te corrigeren, maar de oorzaak blijft. Je hond blijft bang voor andere honden, maar hij durft niet meer uit te vallen als de eigenaar er naast staat, want dan krijgt hij een correctie. Dat zou daarom niet de methode zijn die ik bij zo'n hond zou toepassen.
Van het maandenlang proberen te bereiken dat je hond konstant naar jou loopt te kijken in de hoop dat er een koekie/balletje/interessantdoendebaas tevoorschijn komt wordt je hond ook niet minder bang/agressief naar andere honden.
Zelfs nadat je dit doel bereikt hebt, je hond zijn aandacht is gericht op wat er uitgedeeld gaat worden, is je hond nog steeds niets minder bang van andere honden.
Daarom zou ik niet kiezen voor het maandenlang emmeren in de marge.
Dat ben ik met je eens. Bij deze oplossing is niemand gebaat. Maar dat heb ik ook al aangegeven.
Wil de hond schreef:Ik zou eerst proberen zijn gedrag onder kontrole te krijgen, alternatief gedrag aanleren, en daarna gaan proberen de hond kontakt te leren maken met andere honden. Hoewel ik eerlijk gezegd denk dat de hond waar het in deze topic over gaat nooit in staat zal zijn om kontakt te maken met andere honden op een niet storende manier. Vanwege zijn voorgeschiedenis.
Het probleem van deze hond ontstijgt het niveau waarop alleen maar aan zijn gedrag naar andere honden gewerkt dient te worden. Zoals ik het begrijp heeft hij een zeer vooringenomen houding naar alles wat zich beweegt op straat. Ik denk dat er eerst gekeken zal moeten worden naar de manier van omgaan met de hond door zijn baasje, de houding van haar. En in de tweede plaats begonnen moet worden met het gehoorzaam maken van de hond. Zonder goede basis kun je geen goede kontrole verwachten, ook niet na een half jaar koekies uitdelen. Op een goede hondenschool helpt men je met dit alles.
Het klopt dat men hier op een goede hondenschool mee kan helpen. Maar het belangrijkste woord in deze zin is weer `goede'. Verder zal het op een goede hondenschool dan ook onder begeleiding van een (goede

) gedragstherapeut gaan.
Ik ben het met je eens dat zo'n probleem op te lossen is door aan meerdere zaken te gaan werken. Toch zou ik beginnen met de hond positieve ervaringen in de buurt van andere (niet bedreigende) honden laten krijgen. Als hij namelijk al volledig in de stress zit, omdat er een andere hond naast hem op de hondenschool staat, kun je de hond op dat moment geen gehoorzaamheid o.i.d. aanleren.
Maar nogmaals, ik heb de hond en de baas niet gezien, dus alles wat hier staat is op basis van wat ik hierboven lees. Om een goede therapie voor te schrijven is het echt noodzakelijk de hond en de baas eerst geanalyseerd te hebben.
Maar kun je dan een hond leren positieve ervaringen te hebben met andere honden als hij daarbij gelijk in de nek hangt zoals de hond in het eerste bericht doet. Ik zou er voor kiezen om hem te leren om andere honden te negeren en zich erg te richten op de baas. Op welke manier is een keuze die ieder voor zich moet maken denk ik.
Zoals ik ook al zei hoeft een hond niet super overweg te kunnen met andere honden als je hem maar goed onder controle hebt. En daar bedoel ik dus mee om gehoorzaamheid te trainen.
Maar dat kun je alleen trainen als je eerst de aandacht hebt van de hond. Buck loopt echt niet de hele tijd omhoog te kijken naar mij en krijgt niet zomaar een "koekie".
Maar als we iemand passeren is hij nu zo geconditioneerd dat hij al naar mij kijkt. Dit heb ik aangeleerd door in het begin iedere keer te belonen en daarna wisselend. Dus ik stop er niet iedere keer een "koekie" in.
Als je dat doet met straffen door middel van wat dan ook zal hij op het moment dat hij ziet dat jij niet oplet toch weer een poging wagen mijns inziens.
terwijl als ik niet oplet en er komt iemand aan komt hij toch voor me staan om een beloning te vragen. Dat vind ik een groot verschil.
En zoals ik dat met zijn mensgerichte agressie heb bereikt wil ik dat ook bereiken met zijn houding naar honden te veranderen. dat duurt gewoon veel langer, ook al omdat de andere honden zelf door hun lichaamstaal een veel fellere reactie opwekken van mijn hond.
Nogmaals, dit is dus mijn ervaring, en werkt bij mijn hond. Kan me voorstellen dat er ook andere ervaringen zijn en dat eerst een hond goed bekeken moet worden door een goede deskundige om te bekijken wat de beste aanpak is.
Maar het uitdelen van "koekies"is zeker wel een optie. Alleen niet voor alles. Als mijn hond gewoon iets doet wat niet mag dan deel ik ook niks uit. Dan corrigeer ik ook met stem en wordt er niks genegeerd. Behalve bij pups dan. Maar bij gedragsproblemen is het anders als gewone opvoed dingen.
En trouwens, wat ik nog vergeet, het allerbelangrijkste, in mijn ervaring dan, is dat je zelf dus duidelijk leiding geeft. Dus mijn eigen houding moest ik veranderen en dat heeft ook erg veel invloed gehad.