Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond springt op pup

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Hond springt op pup

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bram met andere honden gaat tot nu toe erg goed. Ze laten hem een beetje springen, gaan meespelen of geven een duidelijke grom dat ze geen zin hebben. Als hij dan niet luistert, krijgt hij een wat duidelijker signaal. Dan gaat hij weg. Prima dus. De kleintjes is hij zelfs al de baas, maar geen vechtpartijen ofzo.

Gisteravond kwam er een Border Collie kruising (met een groot ras) van 50 meter afstand op Bram afstuiven en sprong met z'n volle gewicht op hem terwijl hij hem beet. Ik stond een seconde geschokt te kijken en greep daarna in (Border Collie gegrepen en weggestuurd). De baasjes kwamen relaxed aangelopen: ,,Het gaat goed hoor, laat ze maar." Ik ben doorgelopen met Bram en zei: ,,Dat maak ik wel uit." Maar dit terzijde.

Ik had al van andere mensen gehoord dat er een agressieve hond rondloopt, maar tot nu toe was ik er telkens op andere tijden. Wat moet ik nu doen als ik hem weer tegenkom? Het is een smal pad langs de Kromme Rijn, omlopen kan dus niet. Ik wil Bram ook niet bang maken natuurlijk (er is nu nog niks aan de hand).

Graag jullie advies. Bram is vier maanden oud.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Hier loopt ook zo'n hond, een Herder mix. Die loopt altijd los en heeft Moos ook een aantal keer besprongen en gebeten.

Met Saar heb ik me dus voorgenomen dat dat niet zal gebeuren, een zo'n ervaring met onzekere Saar en ik heb een groot probleem!
De baas van deze hond vindt ook dat haar hond niks doet, maar eerlijk gezegd hielp het hier heel goed om gewoon aan haar te vragen de hond even bij haar te houden als ik langs kwam lopen.

Ze is er echt ten volle van overtuigd dat haar hond niks kwaad doet, maar toch houdt ze hem nu wel bij zich als ze mij ziet. Gewoon nadat ik dat vriendelijk gevraagd heb.
Soms let ze niet op, en als ik haar dan aan zie komen roep ik van een afstandje of ze hem even vast wil houden, en dat doet ze dan ook. Vaak onderwijl mompelend dat hij niks kwaads doet, maar dat zal me een worst wezen, als ze hem maar bij zich houdt!

Toen ik Saar net had als pup kwam die hond een keer opeens de bocht omzetten, ik was te laat om nog aan de baas te kunnen vragen die hond vast te houden. Toen heb ik Saar dus opgetild. Ik heb verder geen aandacht aan die hond geschonken, en ben doorgelopen met Saar op de arm alsof er niks aan de hand was. Een paar meter verder heb ik haar toen weer neergezet.
Nu til ik echt niet graag op, maar als ik de keuze heb tussen of mijn pup laten bespringen en bijten of optillen til ik dus wel op. Volgens mij krijgt ze een groter trauma van besprongen en gebeten worden dan van een keertje optillen.
Daartegenover staan dan weer tientallen goede ervaringen met honden, en die wissen de ene mogelijk negatieve ervaring van het optillen heel goed uit.

Als de baas de hond niet bij zich wil houden, en je ziet hem op tijd aankomen, kan je Bram ook even achter je neerzetten, en die hond dus als het ware blokken. Werkte hier heel goed bij superdrukke labjes. En daarna loop je dan gewoon weer rustig door.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:Hier loopt ook zo'n hond, een Herder mix. Die loopt altijd los en heeft Moos ook een aantal keer besprongen en gebeten.

Met Saar heb ik me dus voorgenomen dat dat niet zal gebeuren, een zo'n ervaring met onzekere Saar en ik heb een groot probleem!
De baas van deze hond vindt ook dat haar hond niks doet, maar eerlijk gezegd hielp het hier heel goed om gewoon aan haar te vragen de hond even bij haar te houden als ik langs kwam lopen.

Ze is er echt ten volle van overtuigd dat haar hond niks kwaad doet, maar toch houdt ze hem nu wel bij zich als ze mij ziet. Gewoon nadat ik dat vriendelijk gevraagd heb.
Soms let ze niet op, en als ik haar dan aan zie komen roep ik van een afstandje of ze hem even vast wil houden, en dat doet ze dan ook. Vaak onderwijl mompelend dat hij niks kwaads doet, maar dat zal me een worst wezen, als ze hem maar bij zich houdt!

Toen ik Saar net had als pup kwam die hond een keer opeens de bocht omzetten, ik was te laat om nog aan de baas te kunnen vragen die hond vast te houden. Toen heb ik Saar dus opgetild. Ik heb verder geen aandacht aan die hond geschonken, en ben doorgelopen met Saar op de arm alsof er niks aan de hand was. Een paar meter verder heb ik haar toen weer neergezet.
Nu til ik echt niet graag op, maar als ik de keuze heb tussen of mijn pup laten bespringen en bijten of optillen til ik dus wel op. Volgens mij krijgt ze een groter trauma van besprongen en gebeten worden dan van een keertje optillen.
Daartegenover staan dan weer tientallen goede ervaringen met honden, en die wissen de ene mogelijk negatieve ervaring van het optillen heel goed uit.

Als de baas de hond niet bij zich wil houden, en je ziet hem op tijd aankomen, kan je Bram ook even achter je neerzetten, en die hond dus als het ware blokken. Werkte hier heel goed bij superdrukke labjes. En daarna loop je dan gewoon weer rustig door.
Ik heb zo'n gevoel dat ze hem niet gaan vasthouden, maar ik kan het altijd vriendelijk vragen natuurlijk. Ik zit dus nu een beetje te twijfelen over het optillen, juist omdat het maar bij 1 hond is. Als ik het doe, voordat Bram de hond ziet, kan het toch geen kwaad?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Ik heb zo'n gevoel dat ze hem niet gaan vasthouden, maar ik kan het altijd vriendelijk vragen natuurlijk. Ik zit dus nu een beetje te twijfelen over het optillen, juist omdat het maar bij 1 hond is. Als ik het doe, voordat Bram de hond ziet, kan het toch geen kwaad?
Ik dacht bij haar dus ook echt dat ze die hond noooooooooooit vast zou gaan houden. Vandaar ook dat hij meerdere keren op Moos gesprongen is, het kwam niet eens in me op om dat te vragen aan haar omdat ik er zo sterk vanuit ging dat ze dat toch niet zou doen.
Maar, een keer vragen en ze let nu keurig op. Vraag me niet waarom, maar ze doet het :19:

Ik denk dat optillen voordat Bram die hond ziet niet zoveel kwaad kan, maar ik denk ook dat je die hond vast niet elke dag tegen zal komen. Dus als je hem dan een paar keer per jaar op moet tillen, nou ja, het zij zo, daar houdt hij denk ik niks aan over.
Het is geen mogelijheid om Bram even aan de riem naast je, of achter je te houden zodat die hond niet bij hem kan? En dan die hond even in zijn kop te blerren als hij te dicht in de buurt komt? Werkt hier ook altijd goed om nare honden weg te jagen, even met een lage stem 'HEEE, PAS D"R OP!!!" te roepen.

En anders, tja, ik til dus ook weleens op in noodgevallen, en volgens mij als je dat doet voordat Bram die andere hond uberhaupt gezien heeft, weet hij niet eens waarom hij opgetild wordt, en legt hij die link ook niet. Tenminste die zeldzamen keren dat ik Saar preventief heb opgetild, voordat zij die andere hond inderdaad zag, keek ze echt niet op of om, en als ik haar neerzette stuiterde ze weer lekker door; zich nergens van bewust.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Ik dacht bij haar dus ook echt dat ze die hond noooooooooooit vast zou gaan houden. Vandaar ook dat hij meerdere keren op Moos gesprongen is, het kwam niet eens in me op om dat te vragen aan haar omdat ik er zo sterk vanuit ging dat ze dat toch niet zou doen.
Maar, een keer vragen en ze let nu keurig op. Vraag me niet waarom, maar ze doet het :19:

Ik denk dat optillen voordat Bram die hond ziet niet zoveel kwaad kan, maar ik denk ook dat je die hond vast niet elke dag tegen zal komen. Dus als je hem dan een paar keer per jaar op moet tillen, nou ja, het zij zo, daar houdt hij denk ik niks aan over.
Het is geen mogelijheid om Bram even aan de riem naast je, of achter je te houden zodat die hond niet bij hem kan? En dan die hond even in zijn kop te blerren als hij te dicht in de buurt komt? Werkt hier ook altijd goed om nare honden weg te jagen, even met een lage stem 'HEEE, PAS D"R OP!!!" te roepen.

En anders, tja, ik til dus ook weleens op in noodgevallen, en volgens mij als je dat doet voordat Bram die andere hond uberhaupt gezien heeft, weet hij niet eens waarom hij opgetild wordt, en legt hij die link ook niet. Tenminste die zeldzamen keren dat ik Saar preventief heb opgetild, voordat zij die andere hond inderdaad zag, keek ze echt niet op of om, en als ik haar neerzette stuiterde ze weer lekker door; zich nergens van bewust.
Het is echt een heel smal paadje, dus er is echt geen ontkomen aan. Zelfs als het me lukt Bram achter me te houden, dan moet die andere hond er vlak langs.

Ik kan natuurlijk niet meer op dat tijdstip lopen, dat was toch een uitzondering. Wie weet ontloop ik die hond nu weer twee maanden. Het erge is dat ik Border Collies echt geweldig vind, daarom kon ik ook even niet geloven wat ik zag.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Mantitaur
Actief

Ongelezen bericht door Mantitaur »

optillen is iets moeilijks, daardoor geef jij aan dat hij gelijk heeft en dat de hond eng is, met als gevolg dat hij alle honden eng kan gaan vinden.

bij mijn ouders in de buurt woont ook iemand met twee borders de ene speelt gewoon terwijl de andere honden aanvalt (en dat schijnt een lievertje te zijn op de hondenclub en daar geen hond kwaad te doen, hij zou er weggegaan zijn omdat die hond niet in de prijzen viel, ik geloof eerder wat anders (mijn mening).

misschien ligt het aan de opvoeding van de honden.
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Het is echt een heel smal paadje, dus er is echt geen ontkomen aan. Zelfs als het me lukt Bram achter me te houden, dan moet die andere hond er vlak langs.

Ik kan natuurlijk niet meer op dat tijdstip lopen, dat was toch een uitzondering. Wie weet ontloop ik die hond nu weer twee maanden. Het erge is dat ik Border Collies echt geweldig vind, daarom kon ik ook even niet geloven wat ik zag.
Oh, ja, jij vond Border Collies inderdaad zo leuk! :wink:

De makkelijkste oplossing is dan inderdaad wel gewoon niet meer op dat tijdstip te lopen.

En als je die hond dan toch eens in de zoveel maanden tegenkomt dan kan die ene keer optillen, voordat Bram die hond ziet het liefst, volgens mij echt geen kwaad. Ik doe het hier ook (zelden optillen dus, maar misschien wel een paar keer per jaar in noodgevallen), en Moos en Saar zijn toch hele stabiele, sociale honden :pffff: :wink:
Laatst gewijzigd door Moos op 03 jun 2007 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Mantitaur schreef:optillen is iets moeilijks, daardoor geef jij aan dat hij gelijk heeft en dat de hond eng is, met als gevolg dat hij alle honden eng kan gaan vinden.
In zeldzame noodgevallen optillen kan echt geen kwaad hoor, als daar tientallen andere positieve ervaringen tegenover staan.
Ik til mijn pup liever op dat dat hij bestormd en gebeten wordt. Lijkt me dat hij van het laatste een groter trauma overhoudt dan van een zeldzame keer opgetild te worden.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Mantitaur schreef:optillen is iets moeilijks, daardoor geef jij aan dat hij gelijk heeft en dat de hond eng is, met als gevolg dat hij alle honden eng kan gaan vinden.
In zeldzame noodgevallen optillen kan echt geen kwaad hoor, als daar tientallen andere positieve ervaringen tegenover staan.
Ik til mijn pup liever op dat dat hij bestormd en gebeten wordt. Lijkt me dat hij van het laatste een groter trauma overhoudt dan van een zeldzame keer opgetild te worden.
Dat denk ik ook. Hij schrok zich rot en piepte vreselijk. Ik ben gewoon doorgelopen en heb even tegen hem gepraat dat het goed is. Toen ging hij weer vrolijk huppelen. Gelukkig maar. M'n vriend was ook mee en die is zo'n type van 'laat de honden het uitzoeken'. Daar hebben we het al vaker over gehad en nu hebben we het echt goed uitgepraat :wink: Ik vertrouw er nu op dat hij de agressieve hond ook weghaalt.

Erg he, een Border Collie. Ik word bijna acuut verliefd op elke Collie. De verliefdheid is wat gezakt :mrgreen:

Gelukkig is dit tot nu toe de enige hond. De rest gaat echt heel goed.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Hij vindt geen enkele hond tot nu toe eng. Er zijn twee honden waarvoor hij op z'n rug gaat liggen en met de rest wil hij spelen. Angst wil ik juist voorkomen!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Mantitaur
Actief

Ongelezen bericht door Mantitaur »

die border hoeft Micha ook nog maar een keer aan te vallen, dan heeft hij ook een probleem, ik begin het een beetje zat te worden.

Bram heeft wel een leuk koppie :mrgreen: :wink:
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Ik weet niet of je het allemaal zo snel hebt kunnen zien en ook nog kunnen onthouden, maar wat was de houding van de andere hond en de houding van Bram. En dan zo wel voor het voorval, als tijdens, als erna. Eigenlijk kun je pas iets zeggen over het gehele voorval als je dat weet.

Maar ik kan me voorstellen dat het allemaal te snel ging. Ik mis zelf ook nog geregeld wat dingen. :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Hond springt op pup

Ongelezen bericht door malinois »

Zoek stok! schreef:Ik had al van andere mensen gehoord dat er een agressieve hond rondloopt, maar tot nu toe was ik er telkens op andere tijden.
Het is zeker geen leuk voorval maar om het nu maar meteen als agressieve hond te bestempelen :roll:
Wat heeft je hond? Heeft hij echt bijtwonden? Of was het meer lawaai dan werkelijke actie?
Als het werkelijk een agressieve hond was geweest was hij er waarschijnlijk niet zo goed vanaf gekomen!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

malinois schreef:
Zoek stok! schreef:Ik had al van andere mensen gehoord dat er een agressieve hond rondloopt, maar tot nu toe was ik er telkens op andere tijden.
Het is zeker geen leuk voorval maar om het nu maar meteen als agressieve hond te bestempelen :roll:
Wat heeft je hond? Heeft hij echt bijtwonden? Of was het meer lawaai dan werkelijke actie?
Als het werkelijk een agressieve hond was geweest was hij er waarschijnlijk niet zo goed vanaf gekomen!
Zomaar zonder kennismaking een hond bespringen is ieder geval geen normaal gedrag en ook ik zou het niet pikken als mijn hond zo belaagd zou worden door een andere hond. Bijtwonden of niet, zo gaan we niet met elkaar om.
Ik zou dus inderdaad vragen aan mevrouw of ze haar hond bij zich wil houden omdat jij niet wil dat jouw pup belaagd wordt door hem. Doet ze dat niet kan je Bram optillen, maar dat schiet over een poos ook niet meer op. Ik wil zelf nog wel eens met een hele hoop bombarie vervelende honden wegjagen en dat doe ik in die mate lelijk dat de hond de volgende keer zich even bedenkt voordat hij op ons afstormt en de baas vaak dan wel zijn hond bij zich wil houden. Ik raak in de loop der tijd steeds sneller geirriteerd door mensen die denken dat hun hond alles maar mag en kan. Ik heb iets te zeggen over mijn honden en als ik iets niet wil, dan wil ik iets niet..klaar!
Dan hoort een ander gewoon zijn hond te roepen of bij zich te houden.
Ik hoef me niet in een lastig pakket gefrommeld te voelen omdat een ander te besodemieterd is zijn verantwoordelijkheid te nemen. :devil:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Zomaar zonder kennismaking een hond bespringen is ieder geval geen normaal gedrag en ook ik zou het niet pikken als mijn hond zo belaagd zou worden door een andere hond. Bijtwonden of niet, zo gaan we niet met elkaar om.
Ik zou dus inderdaad vragen aan mevrouw of ze haar hond bij zich wil houden omdat jij niet wil dat jouw pup belaagd wordt door hem. Doet ze dat niet kan je Bram optillen, maar dat schiet over een poos ook niet meer op. Ik wil zelf nog wel eens met een hele hoop bombarie vervelende honden wegjagen en dat doe ik in die mate lelijk dat de hond de volgende keer zich even bedenkt voordat hij op ons afstormt en de baas vaak dan wel zijn hond bij zich wil houden. Ik raak in de loop der tijd steeds sneller geirriteerd door mensen die denken dat hun hond alles maar mag en kan. Ik heb iets te zeggen over mijn honden en als ik iets niet wil, dan wil ik iets niet..klaar!
Ik hoef me niet in een lastig pakket gefrommeld te voelen omdat een ander te besodemieterd is zijn verantwoordelijkheid te nemen. :devil:
dat is wat anders! dat zeg ik ook niet, ik ben er ook helemaal niet van gedient dat er maar zo een vreemde hond op mijn honden duikt. Maar om die nu meteen als agressief te bestempelen... :roll:
Ik zou het ook zeker zeggen tegen die beste man/vrouw maar allereerst zelf de hond weghouden/jagen... want sommige mensen staan er bij en kijken er naar en doen helemaal niks.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

malinois schreef: Het is zeker geen leuk voorval maar om het nu maar meteen als agressieve hond te bestempelen :roll:
Een kooikerpup wil niet zo overdonderd worden. Die gaat straks snauwen en grauwen als zoiets te vaak gebeurt.

Die mevrouw moet gewoon haar hond bij zich houden als iemand dat vraagt. Ik zou de hond afbekken en zolang Bram nog een pup is zou ik hem ook de hoogte intillen als het niet anders kan. Optillen en omdraaien en weg.

Anne
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

starfleet schreef:
malinois schreef: Het is zeker geen leuk voorval maar om het nu maar meteen als agressieve hond te bestempelen :roll:
Een kooikerpup wil niet zo overdonderd worden. Die gaat straks snauwen en grauwen als zoiets te vaak gebeurt.

Die mevrouw moet gewoon haar hond bij zich houden als iemand dat vraagt. Ik zou de hond afbekken en zolang Bram nog een pup is zou ik hem ook de hoogte intillen als het niet anders kan. Optillen en omdraaien en weg.

Anne
geen enkele pup wil zo overdonderd worden....
Moos
Zeer actief

yamie schreef:
starfleet schreef:

Anne
geen enkele pup wil zo overdonderd worden....
Je was me voor :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Eline* schreef: Ik wil zelf nog wel eens met een hele hoop bombarie vervelende honden wegjagen en dat doe ik in die mate lelijk dat de hond de volgende keer zich even bedenkt voordat hij op ons afstormt en de baas vaak dan wel zijn hond bij zich wil houden.
Dat ben ik dus ook maar wat vaker gaan doen. Zeker met Saar ben ik inderdaad ook steeds pissiger geworden dat mensen hun honden maar gewoon laten gaan. Als ik met 4 kilo onderdanige Saar loop en ik vraag mensen hun superonstuimige 35 kilo lab-reu bij zich te houden dan hebben ze dat maar te doen. Gewoon omdat ik dat vraag :boos:
En anders jaag ik dus ook weg, en het viel me ook al op dat de hond in kwestie dan de volgende keer wel 3 keer nadenkt voordat hij in de buurt van mij en Saar en Moos komt.

Maar vervelend blijft het wel. Ik wel helemaal niet andere honden met bombarie weg hoeven sturen, daar hou ik niet van en heb ik ook eigenlijk helemaal geen zin in. Maar soms moet het gewoon. Gelukkig maar een aantal keer per jaar, maar zelfs die aantal keer per jaar zou niet nodig moeten zijn....
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Als je het optillen niet met eng of een bepaalde hond wil verbinden zou je hem wat vaker op kunnen tillen en ook weer neerzetten bij alle andere honden.
Tak vindt het niet gek dat ie opgetild wordt, houdt voor hemook geen verband met enge honde/situaties, het hoort er gewoon bij :19:
weg gehaald zit een virus in
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Op de route die ik met Beau loop woont ook een duitse herder, toen ik die de eerste keer in de verte aan zag komen, bleef ik al stilstaan, omdat die hond verschrikkelijk begon te blaffen, die vrouw lijnde de hond ook meteen aan, en Beau wilde weg, hij was toen nog klein, en ik merkte dat Beau bang was voor die hond, zou een hond aan het blaffen van de andere hond kunnen horen dat die niks vriendelijks van plan is. Ze zijn bij mooi weer wel eens met die hond op straat aan het spelen, met een bal, ik loop dan echt helemaal om, loop daar dan echt met de schrik in mijn lijf, en maar steeds kijken of die herder niet achter ons aankomt. Recht tegenover het huis waar die herder woont ga ik altijd een prachtig wandelpad in pal naast het water, het is daar zo fijn wandelen, maar ik kijk altijd eerst heel voorzichtig om de hoek of die herder buiten is, als dat het geval is ga ik er echt niet langs.
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:

Anne
dat wil inderdaad geen enkele pup! Ook geen mechelaars of wat dan ook...
Ik reageerde alleen op je vooroordeel dat die hond dan maar meteen agressief is want dat is gewoon onzin.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

zepenko schreef:Ik weet niet of je het allemaal zo snel hebt kunnen zien en ook nog kunnen onthouden, maar wat was de houding van de andere hond en de houding van Bram. En dan zo wel voor het voorval, als tijdens, als erna. Eigenlijk kun je pas iets zeggen over het gehele voorval als je dat weet.

Maar ik kan me voorstellen dat het allemaal te snel ging. Ik mis zelf ook nog geregeld wat dingen. :wink:
Ik heb heel diep zitten nadenken, maar was eerst verbaasd en toen kwam ik razendsnel in actie. Het was gelukkig snel voorbij.

Maar ik probeer het toch. Bram was met iets anders bezig en zag de hond op het laatst aankomen. Hij bleef staan kijken volgens mij. Toen sprong de hond bovenop hem en beet hem. Bram piepte/blafte heel hoog. En toen was ik er al om de hond weg te sturen. Bram bleef op een afstandje dichtbij me staan kijken (hij rende dus niet weg). Toen ik doorliep, zei ik 'kom maar' en hij liep vrolijk mee. Ik had dus niet de indruk dat hij er wat aan overhield.

Het incident op zich was niet zo erg, vooral omdat er alleen maar goede ervaringen tegenover staan. Wat ik me afvroeg, is wat ik moet doen wat ik de hond weer tegenkom. Ik wil niet raar gaan doen omdat ik zelf angstig ben dat er wat gebeurt.

Ik zal eerst vragen of ze hem bij zich willen houden. Doen ze dat niet, dan blok ik Bram en stuur ik de hond met veel bombarie weg. Dat probeer ik eerst een keer. Werkt het niet, dan til ik hem de keer daarop op.

Bedankt voor jullie tips!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

malinois schreef:
Ik reageerde alleen op je vooroordeel dat die hond dan maar meteen agressief is want dat is gewoon onzin.
In jouw betekenis van het woord is de hond niet agressief, maar in die van mij wel. Ik ben al zo vreselijk veel verschillende honden tegengekomen (omdat ik het juist ook opgezocht heb) er er is er geen 1 bij die iets naars deed. Ja, Bram waarschuwen dat hij weg moet wezen. Of ingrijpen als Bram te vrijpostig wordt. Dat vind ik allemaal normaal. Maar op een pup afstormen, er boven opspringen en bijten is in mijn referentiekader agressief. Je mag het ook een andere naam geven van mij.

Ter vergelijking. Ik noem iemand die mij op straat zonder reden uitscheld agressief. Misschien vind jij alleen iemand agressief als hij me slaat. Hoe dan ook, het is beide abnormaal gedrag.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:
In jouw betekenis van het woord is de hond niet agressief, maar in die van mij wel. Ik ben al zo vreselijk veel verschillende honden tegengekomen (omdat ik het juist ook opgezocht heb) er er is er geen 1 bij die iets naars deed. Ja, Bram waarschuwen dat hij weg moet wezen. Of ingrijpen als Bram te vrijpostig wordt. Dat vind ik allemaal normaal. Maar op een pup afstormen, er boven opspringen en bijten is in mijn referentiekader agressief. Je mag het ook een andere naam geven van mij.

Ter vergelijking. Ik noem iemand die mij op straat zonder reden uitscheld agressief. Misschien vind jij alleen iemand agressief als hij me slaat. Hoe dan ook, het is beide abnormaal gedrag.
niet normaal gedrag ok, maar agressief is bij mij toch iets heel anders inderdaad :roll:
Maar waarom zoek expres heel veel vreemde honden op met een pup? Mijn pups komen alleen bij honden waarvan ik zeker weet dat het goed gaat met de honden anders komen ze er niet.
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

malinois schreef:
Eline* schreef:Zomaar zonder kennismaking een hond bespringen is ieder geval geen normaal gedrag en ook ik zou het niet pikken als mijn hond zo belaagd zou worden door een andere hond. Bijtwonden of niet, zo gaan we niet met elkaar om.
Maar om die nu meteen als agressief te bestempelen... :roll:

Vaak zeggen mensen dat en wordt het een soort wijkpraatje, dat heb je overal.Normaal gedrag vind ik het niet, in het bos waar ik vaak loop, liep een dog die dit dus ook bij Angel deed, tsja die moest het met een kloppartij van Blis bekopen, zodra die dog nu Angel ziet loopt ie met een boog eromheen, die is veels te benauwd dat er weer een andere witte gek op hem duikt :mrgreen: .....maar ook toen vertelden mensen gelijk dat die dog altijd zo agressief is, mensen zeggen dat heel gauw.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

malinois schreef:
niet normaal gedrag ok, maar agressief is bij mij toch iets heel anders inderdaad :roll:
knip
Maar waarom zoek expres heel veel vreemde honden op met een pup? Mijn pups komen alleen bij honden waarvan ik zeker weet dat het goed gaat met de honden anders komen ze er niet.
¨

Ik vind het ook niet agressief persé maar wel bedreigend en niet wenselijk. Hie loopt een grote joekel van dezelfde leeftijd als mijn hond en die doet dat ook zo. Veel te wild en te hard bijten bij honden die kleiner zijn dan zij en ook tegen kleine kinderen doet ze zo wild en springt ze omver.

Ik denk niet dat Zoek stok die hond opzoekt., maar je loopt wel eens ergens dat er zo'n beest ineens het hoekje omkomt. Ik zoek dat ongeremde geval ook niet op, maar soms komt ze net een hoekje omstieren en moet ik haar van mijn hond aftrekken. En ja, dat spreekt zich rond bij andere kleine hondeneigenaren. Die hond is ook niet agressief, alleen ongeremd en wild en totaal niet opgevoed.

Ik gaf dat beest een keer een hondenkoekie en mijn hand werd zowat opgevreten, niet agressief maar het deed wel flink zeer.

:eek:
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Mijn hond is zo'n lomp geval die af en toe te ruw met kleine honden/pups omgaat. Hij gaat er vaak te snel op af, en overdonderd zo'n hondje.
Als zo'n hondje/pup een teken geeft dat ie op moet rotten, ist gelijk over, maar niet alle honden zijn zo, dat ze van zich af bijten.
Ik loop er dan gelijk heen en lijn em aan, zodat ie (bij pups) aan de lijn de ontmoeting kan voortzetten. Alleen dan rustig.
Ik wil niet dat pups een rotervaring hebben door mijn lompe hond.
De baasjes zijn altijd wel blij dat ik even de tijd neem om hun pup aan mijn drukke hond te laten wennen, want zodra ik Dazzle heb aangelijnt en dus rustig is, zoeken de pups, die zich in eerste instantie rotschrokken, weer toenadering om wat te spelen, en dat gaat prima. (Aan de lijn)
Het is vooral, dat als een pup/klein hondje gaat rennen, dat hij er te lomp achteraan gaat.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Angel-eyes schreef:Vaak zeggen mensen dat en wordt het een soort wijkpraatje, dat heb je overal.Normaal gedrag vind ik het niet, in het bos waar ik vaak loop, liep een dog die dit dus ook bij Angel deed, tsja die moest het met een kloppartij van Blis bekopen, zodra die dog nu Angel ziet loopt ie met een boog eromheen, die is veels te benauwd dat er weer een andere witte gek op hem duikt :mrgreen: .....maar ook toen vertelden mensen gelijk dat die dog altijd zo agressief is, mensen zeggen dat heel gauw.
precies! Agressief is een makkelijk woordje... en van een onopgevoede hond (met misschien wat afwijkend gedrag) wordt dan maar meteen een agressieve hond gemaakt. :roll:
Ik kom dan toch liever zo'n hond tegen dan een echte agressieve hond hoor.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:Ik vind het ook niet agressief persé maar wel bedreigend en niet wenselijk.
dat zei ik ook, het is geen normaal gedrag maar dat maakt het nog geen agressieve hond.
Ik gaf dat beest een keer een hondenkoekie en mijn hand werd zowat opgevreten, niet agressief maar het deed wel flink zeer.

:eek:
:denken: ik ken genoeg honden die je 'voorzichtig' iets moet geven, omdat anders je vinger er weleens tussen kan zitten. Maar daarvan is het meerendeel eigenlijk vreselijk enthousiast met geen greintje agressie...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”