Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kleine/oude honden bijten meer

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Bo
geregistreerd lid

Kleine/oude honden bijten meer

Ongelezen bericht door Bo »

Is het zo dat kleine honden meer bijten dan grote honden?
En zijn oude honden humeuriger dan jonge honden en bijten ze dus ook vaker?

Mijn pup is al 2 keer gebeten door een kleine oude hond (2 verschillende honden hoor). De baasjes zeggen niet dat hun hond bijt en terwijl hun hond en James vreedzaam aan elkaar snuffelden besloten de kleine/oude honden opeens maar een hap uit de neus van James te nemen, de gemene monsters!! :N:

Moet ik mn hond gewoon ver houden van kleine/oude honden ook al zeggen hun baasjes dat ze niet bijten?
MaHo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door MaHo »

Ik denk niet dat de maat ermee te maken heeft maar oude honden willen wel vaak met rust gelaten worden en zeker door pups.
Wanneer een oude hond iets mankeert dan vindt hij het niet prettig meer om te spelen en aangezien de meeste pups dit wel willen zal een oude hond eerder geneigd zijn om de pup af te blaffen of een waarschuwingsbeet te geven.
Sophia
Vaste gebruiker

Re: Kleine/oude honden bijten meer

Ongelezen bericht door Sophia »

Bo schreef:Is het zo dat kleine honden meer bijten dan grote honden?

Mijn pup is al 2 keer gebeten door een kleine oude hond (2 verschillende honden hoor). De baasjes zeggen niet dat hun hond bijt en terwijl hun hond en James vreedzaam aan elkaar snuffelden besloten de kleine/oude honden opeens maar een hap uit de neus van James te nemen, de gemene monsters!! :N:

Moet ik mn hond gewoon ver houden van kleine/oude honden ook al zeggen hun baasjes dat ze niet bijten?
Kleinere honden kunnen (niet alle) best knorrig zijn en fel.
Maar ik vind niet per definitie dat je je hond erbij weg moet houden. Niet iedere hond is hetzelfde. De volgende keer weet hij dat hij die hond met rust moet laten.

Ook kan het verschil 'm in het aanlijnen zitten, vaak is een aangelijnde hond oplettender dan een onaangelijnde hond. Volgens mij komt dat omdat ze niet zomaar weg kunnen lopen als ze dat zouden willen en schieten ze al snel in de verdediging.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Sophia schreef:

Maar ik vind niet per definitie dat je je hond erbij weg moet houden. Niet iedere hond is hetzelfde. De volgende keer weet hij dat hij die hond met rust moet laten.

Ook kan het verschil 'm in het aanlijnen zitten, vaak is een aangelijnde hond oplettender dan een onaangelijnde hond. Volgens mij komt dat omdat ze niet zomaar weg kunnen lopen als ze dat zouden willen en schieten ze al snel in de verdediging.
Ja, en grote honden kunnen ook knorrig zijn en fel :roll:

Ik heb met mijn honden altijd alleen maar problemen met onstuimige opdringerige of te zelfverzekerde grote honden, zelden met kleintjes.

Bij mensen met grote honden schijnt dit vaak juist weer andersom te werken. Maar hoe je het ook went of keert; we gaan hier toch niet zitten verkondigen dat je beter maar goed op kunt passen met kleine hondjes, want die zijn vaak fel en knorrig?
Afbeelding
Sophia
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Sophia »

Moos schreef:
Sophia schreef:

Ja, en grote honden kunnen ook knorrig zijn en fel :roll:

Ik heb met mijn honden altijd alleen maar problemen met onstuimige opdringerige of te zelfverzekerde grote honden, zelden met kleintjes.

Bij mensen met grote honden schijnt dit vaak juist weer andersom te werken. Maar hoe je het ook went of keert; we gaan hier toch niet zitten verkondigen dat je beter maar goed op kunt passen met kleine hondjes, want die zijn vaak fel en knorrig?
Lijkt mij ook niet, ze zoeken dat over het algemeen zelf wel uit.
Onze Jack Russel is een reu en erg pittig en 9 jaar, maar als hij het niet leuk vindt loopt-ie weer weg.
Donna (de grote hond) is erg bang van andere honden en wordt ook idd onder de voet gelopen door te drukke grote honden. Dus het ligt er nu maar net aan.

En een waarschuwing is anders dan echt verwonden, of was dat het geval?
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Bo schreef:
Je kunt vragen of de oude hond pups leuk vindt. Meestal krijg je dan een beter antwoord dan als je vraagt: "bijt die". Veel oude kleintjes hebben een hekel aan een drukke springerige pup. Grote oudjes wat minder want die worden niet op hun rug gesprongen of in hun oor gebeten door een pup.

Anne
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Bij Chiva (16) merk ik wel dat ze het niet leuk meer vindt als er aan haar achterste gesnuffeld wordt. Ze lost dat in eerste instantie op door te gaan zitten, maar als honden dan echt opdringerig blijven, snauwt ze ze wel weg. Bijten heeft ze overigens nog nooit gedaan, maar ik kan me voorstellen dat dit wel zou kunnen gebeuren als een hond zich niet weg laat snauwen.
Met haar afmeting heeft het denk ik niet zoveel te maken, ze heeft dit gedrag pas de laatste jaren, dus het zal wel door haar leeftijd komen. Ook is ze de laatste vaker aan de lijn omdat ze af en toe de weg kwijt is, dus dat zal er ook mee te maken hebben.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Moos schreef:Bij mensen met grote honden schijnt dit vaak juist weer andersom te werken.
Inderdaad Marloes :mrgreen:

Van oude honden kan ik het helemaal begrijpen. Die willen geen gesotemieter meer aan hun lijf. Of ze nu groot of klein zijn.
En ik heb persoonlijk dus liever met een "grote" oude hond te maken, dan met een kleine. De "grote" snauwt, en begrepen is de les. De kleinere keffen je helemaal doof, maken een hoop bombarie, en mijn honden weten niet hoe snel ze weg moeten komen. En kuttenlikkertje heeft dus gewonnen, en gaat de volgende keer nog zelfverzekerder keffen :wink:
Moos
Zeer actief

Marion. schreef:
Moos schreef:Bij mensen met grote honden schijnt dit vaak juist weer andersom te werken.
Inderdaad Marloes :mrgreen:

Van oude honden kan ik het helemaal begrijpen. Die willen geen gesotemieter meer aan hun lijf. Of ze nu groot of klein zijn.
En ik heb persoonlijk dus liever met een "grote" oude hond te maken, dan met een kleine. De "grote" snauwt, en begrepen is de les. De kleinere keffen je helemaal doof, maken een hoop bombarie, en mijn honden weten niet hoe snel ze weg moeten komen. En kuttenlikkertje heeft dus gewonnen, en gaat de volgende keer nog zelfverzekerder keffen :wink:
Persoonlijk heb ik liever kleine oude honden :mrgreen:

Een welgemikte snauw/knauw van zo'n groterd naar mijn Maltezer pup van 1 kilo en ik hou mijn hart vast. Keffertjes zijn irritant, maar kunnen bij mijn mini-pup lichamelijk iig minder schade aanrichten.
Afbeelding
Marion.

Moos schreef:Persoonlijk heb ik liever kleine oude honden :mrgreen:

Een welgemikte snauw/knauw van zo'n groterd naar mijn Maltezer pup van 1 kilo en ik hou mijn hart vast. Keffertjes zijn irritant, maar kunnen bij mijn mini-pup lichamelijk iig minder schade aanrichten.
Snauw/knauw gaat meestal niet samen :wink:
Knauwen hebben wij nog niet meegemaakt, maar snauwen hebben wij liever van een grote hond. Met gekef in viervoud aan de overkant van de weg, willen mijn dames alleen maar snel doorlopen. En dan gewoon snèl graag :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Marion. schreef:
Moos schreef:Persoonlijk heb ik liever kleine oude honden :mrgreen:

Snauw/knauw gaat meestal niet samen :wink:
Knauwen hebben wij nog niet meegemaakt, maar snauwen hebben wij liever van een grote hond. Met gekef in viervoud aan de overkant van de weg, willen mijn dames alleen maar snel doorlopen. En dan gewoon snèl graag :mrgreen:
Nah, dat gaat hier toch regelmatig wel samen hoor, een snauw en een knauw. Een zacht corrigerend knauwtje, dat wel. Maar dat is toch even schrikken als een Labrador dat bij jouw pupje van 1 kilo doet :wink:
Afbeelding
Marion.

Moos schreef:schrikken als een Labrador dat bij jouw pupje van 1 kilo doet :wink:
Nu nog maar 1 kilootje? Beetje meer eten geven hoor :wink:

Laat ik het anders zeggen. Ik heb meer last van happende keffers, dan van volwassen, lompe, rijdende blaffers.
Wij komen ze wel tegen hoor, echt wel. Maar die lomperikken laten zich erg goed terugsturen. En anders hebben ze bazen die erop toezien.
Sorry. Kleine hondjes hebben nu eenmaal vaak bazen die het niet zo nauw nemen. "Hij is maar klein hoor!".
Ja, maar hij heeft net zulke scherpe tanden :wink:
Moos
Zeer actief

Marion. schreef:
Moos schreef:schrikken als een Labrador dat bij jouw pupje van 1 kilo doet :wink:
Nu nog maar 1 kilootje? Beetje meer eten geven hoor :wink:

Laat ik het anders zeggen. Ik heb meer last van happende keffers, dan van volwassen, lompe, rijdende blaffers.
Wij komen ze wel tegen hoor, echt wel. Maar die lomperikken laten zich erg goed terugsturen. En anders hebben ze bazen die erop toezien.
Sorry. Kleine hondjes hebben nu eenmaal vaak bazen die het niet zo nauw nemen. "Hij is maar klein hoor!".
Ja, maar hij heeft net zulke scherpe tanden :wink:
Neehee :mrgreen: Met 8 weken 1 kilo, nu 4. Da's nog niet veel hond trouwens, maar wel groter dan het ratje dat ze was als heel klein pupje.
En Saar is dus als pupje van 1 kilo flink weggesnauwd door een labrador, nou dan schrik je toch wel even hoor; ook al is het maar een corrigerende knauw, een Maltezer van 8 weken is toch een eenhapscracker.

Ik heb dus serieus helemaal geen last van bijtende keffers; hoogstwaarschijnlijk omdat die dat alleen doen naar grotere honden, en ik moet hier in het bos nog een volwassen hond tegenkomen die kleiner is dan Moos en Saar, hahaha.
Ik heb dus last van grote lomperikken, die uit het niets op Saar af komen denderen, en vervolgens met hun poten tegen haar aan beginnen te slaan. Of zelfverzekerde Herders die op Moos rijden, heb je hier ook veel van. Da's ook gezellig, dan zie je alleen nog een klein wit oortje, voorderest ligt hij dan onder zo'n Herder...
En dat gebeurt dus altijd terwijl de baas ver weg is, of het gewoon laat gebeuren omdat zijn hond echt niks kwaads doet. En dan ben ik de boeman, want ik heb gewoon vooroordelen over Herders en andere grote honden met mijn kleine prut-witjes.

Ik ben het trouwens met je eens dat veel kleine hondjes bazen hebben die het niet zo nauw nemen, da's helemaal waar. Maar je moet ook niet vergeten dat een behoorlijk deel van die zogenaamde kutkeffertjes zo geworden is doordat ze meerder malen letterlijk geplet zijn door grotere honden, met name overenthousiaste labjes.
Moos is ook regelmatig door zo'n lomperik het bospad over geslagen, en hij heeft ook regelmatig piepend onder zo'n lomperik gelegen terwijl de baas riep "mijn hond wil alleen maar spelen".
Nu is Moos gelukkig nog heel sociaal, en zeker geen keffer, maar als er een grote drukke labrador aan komt gedender, recht zijn kant op, dan snauwt hij dus ook een keer. Hij keft niet, hij snauwt een keer van 'donder op!' en dat komt doordat hij zo vaak geplet is.
Ik zal trouwens de eerste zijn om toe te geven dat dat deels aan mijn onervarenheid als baas lag dat ik dat heb laten gebeuren, maar de meeste mensen doen met hun eerste hond niet alles perfect (en met de twee en derde en vierde ook niet, perfect kan natuurlijk niet). En dan wordt zo'n hondje dus een aantal keren echt platgewalsd, en tja, sommige gaan dan uit angst keffen, en dat heeft effect, dus blijven ze het doen.

Moos kan dat wel redelijk hebben, die is een zelfverzekerde hond. Maar daarom zit ik met Saar dus overal zo bovenop, of probeer ik tenminste. Die kan dat niet hebben, en als zij teveel van dat soort ervaringen op doet is het vrees ik een keffertje in de dop. Dus daar waak ik heel erg voor. :wink:
Afbeelding
Marion.

Moos schreef:Maar je moet ook niet vergeten dat een behoorlijk deel van die zogenaamde kutkeffertjes zo geworden is doordat ze meerder malen letterlijk geplet zijn door grotere honden, met name overenthousiaste labjes.
Nee. Ik vind het flauw om het op de labjes te schuiven. Het is mijn ras ook niet, maar hun lompigheid komt door hun opvoeding. Iedereen kan namelijk een lab in huis nemen, want die worden opgevoed geboren.
Maar mijn honden hadden en hebben net zo veel last van opdringerige honden. Fysiek gaan ze niet gelijk dood, ofzo. Maar een meute keffende teckels achter zich aan, vinden ze ook niet heel erg leuk :wink:
Moos
Zeer actief

Marion. schreef:
Moos schreef:Maar je moet ook niet vergeten dat een behoorlijk deel van die zogenaamde kutkeffertjes zo geworden is doordat ze meerder malen letterlijk geplet zijn door grotere honden, met name overenthousiaste labjes.
Nee. Ik vind het flauw om het op de labjes te schuiven. Het is mijn ras ook niet, maar hun lompigheid komt door hun opvoeding. Iedereen kan namelijk een lab in huis nemen, want die worden opgevoed geboren.
Maar mijn honden hadden en hebben net zo veel last van opdringerige honden. Fysiek gaan ze niet gelijk dood, ofzo. Maar een meute keffende teckels achter zich aan, vinden ze ook niet heel erg leuk :wink:
Ja, en? Het klopt inderdaad dat het door de opvoeding van die labjes komt, maar dat maakt het niet minder vervelend. Net zoals jij zegt dat je last heb van die onopgevoede keffertjes. Komt dus ook volgens jou door de opvoeding, dus kan je het ook niet op die keffertjes schuiven.

En tuurlijk is het voor jouw honden niet leuk om een meute keffende teckels achter zich aan te hebben, maar kom op Marion, er is toch een verschil tussen een pup van 1 kilo, die een lompe (al dan niet ook nog 'vrolijk' blaffende) lab van 35 kilo bovenop zich gestuiterd krijgt, en een Golden pup die een keffende tekkel achter zich aankrijgt.
Zeg maar, jij weegt 50 kilo, en opeens komt uit het niets een man van 1750 (35 x 50) kilo doelgericht (al dan niet schreeuwend) op jou afgerend, om vervolgens als hij bij je is woest met zijn armen in jouw richting te gaan maaien. Of je weegt 50 kilo, en er komt een man van ook ongeveer 50 kilo schreeuwend naar je toe (als je een Golden pupje bent en je krijgt een keffende teckel op je dak), daar zit toch een verschil in.
En trouwens, als jij zou zeggen dat jouw honden constant keffende teckels op hun dak zouden krijgen, die ze ook nog eens in de enkels blijven bijten (want ik zeg niks over grote honden die niks doen, ik heb het over de exemplaren die het nodig vinden Moos of Saar plat te walsen), en dat behoorlijk wat keren in hun leven, dan zou ik het ook vrij logisch vinden als jouw honden op een gegeven moment de eerste de beste teckel die blaffend aan komt zetten een snauw geven van "Rot op!'"

Net zoals dus vaak gebeurd bij kleine hondjes de als pup al meerdere malen platgewalsd zijn door een grote hond.
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

:denken: Ik vraag me eigenlijk iets af,
als je een kleine hond hebt dan moet je je vaker bukken,
om hem te aaien, om de riem aan te doen etc...
dan bij een grote hond,
Je bukt je, dus je verlaagt je,
zou dat enige invloed kunnen hebben naar de hond toe ?
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Mama Sanneke schreef::denken: Ik vraag me eigenlijk iets af,
dan bij een grote hond,
Maar vaak sta je als je je bukt over een hondje heen gebogen, dus dan wek je niet echt de indruk van een lagere houding.
Dat is trouwens wel een van de redenen dat ik grotere honden makkelijker vind, gewoon aaien en belonen op handhoogte :mrgreen:
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Mama Sanneke schreef::denken: Ik vraag me eigenlijk iets af,
dan bij een grote hond,
nee dat geloof ik niet zozeer, misschien wel als je buiten dit om veel fout diet en geen overwicht op je hond hebt, maar niet alleen dit, ik buk me ook een ons elke dag :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”