Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pup alleen laten met volwassen reu

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Seahorse
Actief

pup alleen laten met volwassen reu

Ongelezen bericht door Seahorse »

Het is bij ons nog helemaal niet aan de orde maar ik ben toch benieuwd...

In een ander topic lees ik dat je een pup nooit alleen mag laten met een volwassen reu. In dat geval gaat het overigens wel om een reu met gedragsproblemen. Ik had dit nog nooit gehoord en vraag me nu af hoe dat bij ons zou moeten als er eventueel ooit een pupje bij komt.

Mogen we de honden dan nooit alleen laten?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Tuurlijk mag je de honden later wel alleen laten.
Het vraagt wel veel inzicht om het juiste moment te bepalen. Je kan nl niet 123 zien of de reu het pupje geaccepteerd heeft of dat de reu het pupje duldt in jullie aanwezigheid. De eerste weken zou ik ze dus niet alleen samen laten, maar een pupje moet je eigenlijk de eerste tijd zowiezo niet alleen laten dus dat regelt zichzelf :wink:

Een pup van een week of 11-12 die volledig geaccepteerd is door de reu zou ik zelf wel alleen durven laten met die reu. Sommige mensen zullen daar wel anders over denken maar soms moet je ook wel wat vertrouwen in je honden hebben.

Kijk naar ze en bepaal dan na een poosje wanneer en hoe je ze samen alleen leert zijn. Bench kan een handige hulp zijn in de eerste periode, wel samen maar niet gevaarlijk verder.

Het hangt verder erg van de honden af, bij Wuilus, mijn vorige hond durfde ik ook later slecht andere honden alleen achter te laten. Toch deed ik dat wel eens en ging het dan gewoon goed gelukkig.
Ik ken ook honden waar je vanaf dag 1 pups bij achter zou kunnen laten hoewel je altijd iets van een risico loopt als er een conflict ontstaat dat de pup niet kon voorzien om bv eten of een speeltje.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik denk dat ik weet op welk topic je doelt, en nee dan zou ik een pup niet alleen laten met een reu, maar als zoals marc ook al zegt dingen goed begeleid worden en je voelt je zeker van dingen, kijk goed naar je honden..
Seahorse
Actief

MARC_S schreef:Ik ken ook honden waar je vanaf dag 1 pups bij achter zou kunnen laten hoewel je altijd iets van een risico loopt als er een conflict ontstaat dat de pup niet kon voorzien om bv eten of een speeltje.
Zo'n hond heb ik dus, denk ik. Maar natuurlijk zou ik dat risico niet nemen. Eerst maar eens af en toe de kamer uit lopen en dan het samen alleen zijn langzaam opbouwen. Daar zou ik eerder voor kiezen dan aparte kamers of een bench. Is het bij een teef niet precies hetzelfde? Die zou ik ook niet direct alleen laten met een pup dus dat verschil zie ik niet zo.
laeken
Zeer actief

Seahorse schreef:
MARC_S schreef:Ik ken ook honden waar je vanaf dag 1 pups bij achter zou kunnen laten hoewel je altijd iets van een risico loopt als er een conflict ontstaat dat de pup niet kon voorzien om bv eten of een speeltje.
Zo'n hond heb ik dus, denk ik. Maar natuurlijk zou ik dat risico niet nemen. Eerst maar eens af en toe de kamer uit lopen en dan het samen alleen zijn langzaam opbouwen. Daar zou ik eerder voor kiezen dan aparte kamers of een bench. Is het bij een teef niet precies hetzelfde? Die zou ik ook niet direct alleen laten met een pup dus dat verschil zie ik niet zo.
Maar je stelt de vraag over je reu dus noem ik het een reu :19:

Een teef kan soms beter en soms juist slechter met pups, hangt helemaal van de teef af. Sommige teven kunnen pups echt wat aandoen terwijl een andere teef de pup binnen enkele dagen als eigen beschouwt en dan net zo safe is als de moeder van de pup zelf was. :wink: Mijn laatste teef kon helemaal niet goed met pups, ik denk dat ze ze uiteindelijk dood zou maken, terwijl de teef die we daarvoor hadden, binnen 5 dagen melk had en helemaal gek werd van bemoederen en lief doen.

Ik zie liever een reu bij een pup dan een teef die niet de moeder is persoonlijk :wink: Een reu is biologisch gezien gemaakt om pups te accepteren waar hij niet de vader van is. Een dominante teef daarentegen accpeteerd alleen eigen pups.

Maargoed, nogmaals, het gaat vrijwel altijd prima hoor. :wink:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Seahorse schreef:
Maar je stelt de vraag over je reu dus noem ik het een reu :19:

Een teef kan soms beter en soms juist slechter met pups, hangt helemaal van de teef af. Sommige teven kunnen pups echt wat aandoen terwijl een andere teef de pup binnen enkele dagen als eigen beschouwt en dan net zo safe is als de moeder van de pup zelf was. :wink: Mijn laatste teef kon helemaal niet goed met pups, ik denk dat ze ze uiteindelijk dood zou maken, terwijl de teef die we daarvoor hadden, binnen 5 dagen melk had en helemaal gek werd van bemoederen en lief doen.

Ik zie liever een reu bij een pup dan een teef die niet de moeder is persoonlijk :wink: Een reu is biologisch gezien gemaakt om pups te accepteren waar hij niet de vader van is. Een dominante teef daarentegen accpeteerd alleen eigen pups.

:denken:
laeken
Zeer actief

yamie schreef:
MARC_S schreef:Een reu is biologisch gezien gemaakt om pups te accepteren waar hij niet de vader van is. Een dominante teef daarentegen accpeteerd alleen eigen pups.

Wat ik bedoel is dat een reu pups altijd accepteerd als ze normaal gedrag vertonen. In een wolvenroedel of hondenroedel kan altijd een teef opdagen met pups. De alfareu heeft gedekt, hij zelf niet. Die pups zaten eerst een aantal weken in een hol dus de reu maakt altijd pas kennis met de pups als ze ouder zijn.

Een teef daarentegen kan zichzelf de alfa voelen en alfa-teven accepteren soms geen pups van andere teven. Die pups zijn concurrenten voor haar eigen pups in de roedel. Soms bijten teven uit hetzelfde huishouden elkaars pups dood. Wolven doen dat zowiezo en alleen de alfateef mag haar pups grootbrengen. Soms mag een andere teef dat ook wel maar het is de alfateef die zonder afstraffing door de andere teef of de roedel zo een hele worp mag doden van een roedelgenote. Niemand zal wat doen, zelfs de moeder niet. Voor een reu is zoiets zeer onwenselijk en eigenlijk gestoord gedrag. Hij wint er ook niks mee want de teef wordt er niet eerder loops van. Hooguit ontwikkeld ze een afkeer voor hem waardoor hij haar nooit mag dekken.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
yamie schreef:
MARC_S schreef:Een reu is biologisch gezien gemaakt om pups te accepteren waar hij niet de vader van is. Een dominante teef daarentegen accpeteerd alleen eigen pups.

Wat ik bedoel is dat een reu pups altijd accepteerd als ze normaal gedrag vertonen. In een wolvenroedel of hondenroedel kan altijd een teef opdagen met pups. De alfareu heeft gedekt, hij zelf niet. Die pups zaten eerst een aantal weken in een hol dus de reu maakt altijd pas kennis met de pups als ze ouder zijn.

Een teef daarentegen kan zichzelf de alfa voelen en alfa-teven accepteren soms geen pups van andere teven. Die pups zijn concurrenten voor haar eigen pups in de roedel. Soms bijten teven uit hetzelfde huishouden elkaars pups dood. Wolven doen dat zowiezo en alleen de alfateef mag haar pups grootbrengen. Soms mag een andere teef dat ook wel maar het is de alfateef die zonder afstraffing door de andere teef of de roedel zo een hele worp mag doden van een roedelgenote. Niemand zal wat doen, zelfs de moeder niet. Voor een reu is zoiets zeer onwenselijk en eigenlijk gestoord gedrag. Hij wint er ook niks mee want de teef wordt er niet eerder loops van. Hooguit ontwikkeld ze een afkeer voor hem waardoor hij haar nooit mag dekken.
hmmm of ik ben erg in de bonen, maar juist in een roedel wolven, voeden teven elkaars pups op en voeden ze ook, en ja de alpha teef bepaalt, maar dit is niet soms, dit is frequent...

dan nog snap ik jou zinnetje niet," een reu is gemaakt om pups te accepteren waar hij niet de vader van is"
laeken
Zeer actief

yamie schreef:dan nog snap ik jou zinnetje niet," een reu is gemaakt om pups te accepteren waar hij niet de vader van is"
Een teef weet wie haar kinderen zijn en ze moet geen concurrende kinderen daarbij. Pups van een ander betekend minder aandacht en eten voor haar pups, haar genen. :evil: De ranghoogste teef bijt ze daarom soms dood, niemand die er wat tegen kan doen.

Bij een reu is het zaak bij teven in de smaak te vallen en goed in de groep te liggen. De pups in de roedel kunnen vaak van meerdere reuen zijn of van de absolute alfa. Daar komt dus niemand aan. :neenee:
Evolutionair gezien zou het geen enkele reden hebben voor een reu pups te doden of ze wat aan te doen. Ze kunnen van hem of zijn broer zijn bij wijze van.

Volgens mij, puur wat ik gezien heb, zijn reuen ook veel toleranter tov pups dan teven.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
yamie schreef: hmmm of ik ben erg in de bonen, maar juist in een roedel wolven, voeden teven elkaars pups op en voeden ze ook, en ja de alpha teef bepaalt, maar dit is niet soms, dit is frequent...
Mens...waar haal je het vandaan?
Waarom zou een dominante teef energie gaan verspillen aan de pups van een ander omvervolgens meer concurrenten voor haar eigen pups te hebben?
dan nog snap ik jou zinnetje niet," een reu is gemaakt om pups te accepteren waar hij niet de vader van is"
Omdat hij anders zijn eigen pups molt. Hij weet namelijk niet welke van hem zijn en welke van een ander.
zoek even een zonde bok ergens anders wil je.....als ik iets mis heb? oke prima....... daar leer ik van... maar ga niet de grote arrogante martijn tegen mij uit hangen... gadver wat laag....
yamie
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
yamie schreef:dan nog snap ik jou zinnetje niet," een reu is gemaakt om pups te accepteren waar hij niet de vader van is"
Een teef weet wie haar kinderen zijn en ze moet geen concurrende kinderen daarbij. Pups van een ander betekend minder aandacht en eten voor haar pups, haar genen. :evil: De ranghoogste teef bijt ze daarom soms dood, niemand die er wat tegen kan doen.

Bij een reu is het zaak bij teven in de smaak te vallen en goed in de groep te liggen. De pups in de roedel kunnen vaak van meerdere reuen zijn of van de absolute alfa. Daar komt dus niemand aan. :neenee:
Evolutionair gezien zou het geen enkele reden hebben voor een reu pups te doden of ze wat aan te doen. Ze kunnen van hem of zijn broer zijn bij wijze van.

Volgens mij, puur wat ik gezien heb, zijn reuen ook veel toleranter tov pups dan teven.
oke dank marc.. ik dacht ooit begrepen te hebben dat in een roedel ook teven onderling wel de zorg voor de jongen op zich namen, dus ook wel een zus of tante oid...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
yamie schreef:
Martijn schreef:
yamie schreef: hmmm of ik ben erg in de bonen, maar juist in een roedel wolven, voeden teven elkaars pups op en voeden ze ook, en ja de alpha teef bepaalt, maar dit is niet soms, dit is frequent...
Mens...waar haal je het vandaan?
Waarom zou een dominante teef energie gaan verspillen aan de pups van een ander omvervolgens meer concurrenten voor haar eigen pups te hebben?
Omdat hij anders zijn eigen pups molt. Hij weet namelijk niet welke van hem zijn en welke van een ander.
zoek even een zonde bok ergens anders wil je.....als ik iets mis heb? oke prima....... daar leer ik van... maar ga niet de grote arrogante martijn tegen mij uit hangen... gadver wat laag....

Zucht. Mens.....ga slapen. Je hebt het nodig. :roll:
waar ben jij nou mee bezig? als ik te laag ben voor jou buk je dan ook vooral niet...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
yamie schreef: waar ben jij nou mee bezig? als ik te laag ben voor jou buk je dan ook vooral niet...
Woehahaha. Wat zit je nou te ijlen?
Naast je waanbeelden gaat verder alles goed?
dringend op zoek naar een rel ofzo? om je martijn statement duidelijk te maken? prima kerel ga je gang, gebruik mij dan maar ik vind het wel goed...

gewoon een simpele vraag dan..waarom duik je nu op mij?
yamie
Zeer actief
Contacteer:

de wending die dit topic neemt is niet fijn... heeft ook niks met het topic te maken..

wat ik zei was dat teven in een roedel van wolven ook voor elkaars pups zorgen... dit is volgens martijn niet zo.... oke ....ik ben er nog steeds van overtuigd dat dat wel zo is,en dan dus omdat de alpha teef alleen pups krijgt en de rest niet, maar goed SIR martijn zegt van niet en moet daarbij ook erg onaangenaam worden, jammer maar helaas... martijn heeft dit nodig af en toe.......
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Bij de wolven is het zo dat de alfa teef de jongen krijgt, maar de ander teven moeten er voor zorgen. Deze teven worden niet gedekt, maar lopen cyclisch (dus hormonaal) wel gelijk. Dus als de alfa teef een nestje heeft moeten de andere teven van de roedel de pups verzorgen, dus ook zogen! Dit om de overlevingskans van de hele roedel te waarborgen: als alle teven een nestje zouden krijgen zouden de overlevingskansen van al deze pups kleiner zijn.

Onze ervaring met pups en onze honden zijn erg goed zowel met reu als teef.
Gezien het verschil in grote hebben we wel heel voorzichtig gedaan voordat Micron bij de andere bleef en er ook extra de tijd voor genomen.
Sinds kort zijn ze weleens alleen maar nooit met kluiven of iets in de buurt.
Tash ons teefje was ook erg lief met pups maar ik was altijd bang dat zij er op zou gaan liggen dus ook daar waren we voorzichtig mee,Tash is er inmiddels niet meer maar ik ben nu ook niet zo bang meer dat er een hond op gaat liggen want Micron laat zich dan wel horen denk ik zo :mrgreen:
Ik denk dat het dus veel te maken heeft met de hond die je hebt en het pupseltje wat erbij komt maar op zich moet het na verloop van een tijd(je) wel te doen zijn.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

tineke schreef:Bij de wolven is het zo dat de alfa teef de jongen krijgt, maar de ander teven moeten er voor zorgen. Deze teven worden niet gedekt, maar lopen cyclisch (dus hormonaal) wel gelijk. Dus als de alfa teef een nestje heeft moeten de andere teven van de roedel de pups verzorgen, dus ook zogen! Dit om de overlevingskans van de hele roedel te waarborgen: als alle teven een nestje zouden krijgen zouden de overlevingskansen van al deze pups kleiner zijn.

Gezien het verschil in grote hebben we wel heel voorzichtig gedaan voordat Micron bij de andere bleef en er ook extra de tijd voor genomen.
Tash ons teefje was ook erg lief met pups maar ik was altijd bang dat zij er op zou gaan liggen dus ook daar waren we voorzichtig mee,Tash is er inmiddels niet meer maar ik ben nu ook niet zo bang meer dat er een hond op gaat liggen want Micron laat zich dan wel horen denk ik zo :mrgreen:
Ik denk dat het dus veel te maken heeft met de hond die je hebt en het pupseltje wat erbij komt maar op zich moet het na verloop van een tijd(je) wel te doen zijn.
ja.. maar wat ik dus zeg, in een roedel wolven helpen de andere teven dus mee?
tineke

yamie schreef:
tineke schreef:Bij de wolven is het zo dat de alfa teef de jongen krijgt, maar de ander teven moeten er voor zorgen. Deze teven worden niet gedekt, maar lopen cyclisch (dus hormonaal) wel gelijk. Dus als de alfa teef een nestje heeft moeten de andere teven van de roedel de pups verzorgen, dus ook zogen! Dit om de overlevingskans van de hele roedel te waarborgen: als alle teven een nestje zouden krijgen zouden de overlevingskansen van al deze pups kleiner zijn.

Ja
yamie
Zeer actief
Contacteer:

tineke schreef:
yamie schreef:

Ja
oke en waarom kamt martijn mij hier dan af...wat zeg ik dan verkeerd?
tineke

yamie schreef:
tineke schreef:
yamie schreef:

Ja
Zoek dat zelf maar uit met hem :mrgreen:
Ik schrijf alleen wat er staat geschreven over wolventeefjes in een roedel.
Ik wist overgens niet dat ze zelfs de pups van een ander zogen omdat ze de cyclus op elkaar afstemmen vind ik wel heel bijzonder.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

tineke schreef:
yamie schreef:
tineke schreef:
yamie schreef: ja.. maar wat ik dus zeg, in een roedel wolven helpen de andere teven dus mee?
Ja
Zoek dat zelf maar uit met hem :mrgreen:
Ik schrijf alleen wat er staat geschreven over wolventeefjes in een roedel.
Ik wist overgens niet dat ze zelfs de pups van een ander zogen omdat ze de cyclus op elkaar afstemmen vind ik wel heel bijzonder.
hhahaa ik bedoel ook niet dat ik het niet zelf uit kan zoeken, maar het is wel prettig dat ook een ander zegt wat ik zeg...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Jezus christus mens. Jij bent geobsedeerd weet je dat? Je moet je na laten kijken.
of je geeft gewoon antwoord , kan ook hoor
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ligt idd weer aan de hond of je daar een pup bij alleen zou kunnen laten.
bij mijn teef Hera zou ik absoluut geen pups durven laten, ze maakt ze af.
Ghaya weet ik eigenlijk niet, ze kan prima met andere honden en ook met pups maar als ze helemaal alleen zou zijn met zo'n puppeding en de pup gaat vervelend worden....dan weet ik niet wat ze zal doen.

Mijn reu Chello kan prima met pups, ze mogen veel bij hem en gaan ze te ver dan corrigeert hij ze netjes.
Woopy mijn gecastr.reu zal ook prima met pups alleen thuis kunnen zijn.

Maar ja ik weet dat dus nie tzeker.
DAt wij Ghaya kregen als pup deden wij ze wel apart van elkaar als we weg gingen. Ghaya deden we dan in een bench, konden ze elkaar wel zien e.d. maar niet echt bij elkaar.
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel

Ongelezen bericht door Tulp »

Mensen, mensen, wel aardig blijven aub. :eek:
Deze topic is voor niemand meer leuk om te lezen. En zeker niet voor diegene die als eerste een serieuze vraag gesteld heeft.

En daar zou ik op willen antwoorden: wij laten geen enkele hond, groot of klein, reu of teef bij elkaar als we er niet bij zijn. Als we er wel zijn liggen ze samen, maar 's nachts of als we weggaan ligt alles apart. Want 1 flinke knauw van een boerboelreu of -teef kan een jonge hond een levenslang trauma opleveren. (en dat is dan nog het minste)
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Het ligt denk ik ook aan de hond.

Moos is heel tolerant naar teefjes, en al helemaal als die teefjes pup zijn, en zelf niet zo zelfverzekerd; zoals Saar dus.

Vanaf dag 1 heeft Moos Saar prima geaccepteerd. Ze lagen meteen al tegen elkaar aan, speelden samen met Moos' speeltjes, en Moos likte de eerste tijd zelfs heel voorzichtig Saars oogjes schoon (heeft hij daarna trouwens nooit meer gedaan, ik vond het juist zo schattig :mrgreen: ).
Ik durfde ze dus na een dag of 5 wel even 15 min. alleen te laten terwijl ik boodschappen ging doen. En dat ging heel goed, want toen ik door het raam keek toen ik terugkwam lagen ze in elkaar gerold te slapen in de gang :wink:
Afbeelding
Seahorse
Actief

Oei, heel wat gebeurd sinds ik gisteren ging slapen. Maar het is in ieder geval duidelijk dat het geen probleem hoeft te zijn als er eventueel ooit een pupje bij zou komen.
laeken
Zeer actief

Het verhaal neemt een andere wending geloof ik.
Maar even wat ik nog bedoelde. Een teef die hoog is in rang zorgt niet voor pups van een teef die lager is in rang. Tenminste, het gebeurd wel maar niet als regel.
De teef die lager is in rang braakt ook op een gegeven moment eten op voor de pups van de hogere teef, dat is waar. Bijna alle wolven en honden doen dat.

Maar even wat anders, mensen zeggen altijd dat teven die lager in rang zijn niet gedekt worden maar is dat wel zo?
Waarom zou een loopse teef niet gedekt worden? Ik heb wel eens een stuk over wolven gezien waarbij een lage teef zwanger was en dus helemaal aan de rand van het territorium pups kreeg om de alfateef te ontwijken. De alfateef merkte dat en volgde die teef tot aan haar nest, liep binnen en doodde alle pups op 2 na. Die twee nam ze mee naar haar pups en legde ze bij. Haar eigen pups waren 2 weken ouder en hebben uiteindelijk de jongere pups doodgemaakt door te ruw te spelen. De alfateef deed niets en de pups gingen dus dood.
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ik denk dat je op een antwoord van mij naar Maartje toe doelt.
Tuurlijk is het afhankelijk van de hond en je eigen inzicht/begrip van je eigen honden. Na een aantal weken liet ik Obelix (toen pup) ook beneden slapen met Rataplan(volwassen reu) maar wel had ik 100% procent het gevoel dat het goed zou gaan. Rataplan is een hond die als hij het niet naar zijn zin heeft ergens rustig gaat liggen zich terugtrekt en geen conflict aan gaat. Dat deed hij in het begin ook als hij Obelix tegenkwam na een dag of 3 ontdooide hij en zocht zelf het gezelschap van Obelix op. Ook zag ik geen concurrentie tussen de twee (nu trouwens nog steeds niet). Zelfs niet bij bot of speeltjes.
In Maartje's geval heeft ze een volwassen reu die moeilijk gedrag vertoont (of in het verleden dan) naar andere honden toe. Mensen die een Sharpei hebben zullen het wel niet zo zien maar ik kan geen enkele hoogte van die honden krijgen omdat ik ze moeilijk vind om te "lezen" en het feit dat Maartje snel weer hele dagen gaat werken en Sho (die haar eerste hond is) alleen zou kunnen laten gaf ik dit advies.
Ik heb in mijn werk meegmaakt dat mensen pups en volwassen reuen alleen hebben gelaten. Pup werd dood teruggevonden en de volwassen hond werd naar het asiel gebracht. Dat vind ik triest. Ik zie dat als dingen die vrij gemakkelijk te voorkomen zijn. Het is niet om Maartje te pesten maar gewoon als advies gebaseerd op de ervaringen die ik op dit gebied heb opgedaan. Het hoeft dan niet nog een hond te kosten.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
chaco
Actief

Ongelezen bericht door chaco »

Wij hebben een roedel husky´s. Allemaal reuen. Zo af en toe komt daar een pup bij. Wij fokken niet zelf, dus het zijn altijd pups die van buiten de roedel komen.
De pups laten we altijd eerst even binnen bij ons wennen. Meestal gaan de pups gemiddeld na een week naar buiten de kennel in.
We laten de volwassen honden 1 voor 1 kennis met hun maken.
Daarna gaat de pup of pups de kennel in en blijven daar dan dag en nacht. Dit is al die jaren prima verlopen en we hebben nog nooit problemen gehad.
Alle pups die we hebben gehad worden prima geaccepteerd door de gehele roedel.

Onze honden leven altijd buiten en zijn regelmatig alleen. Ik hoef me nooit zorgen te maken dat de pups iets aan gedaan wordt.

Het enige wat wel eens gebeurt is dat ze, op een normale manier, terecht gewezen worden. (opgevoed worden)

Chaco
Bekijk ook eens onze weblog
Afbeelding
http://www.chaconayo.punt.nl/
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Wij deden altijd de pup bij onze oudste reu als we weg gingen , ook toen naqui nog heel klein was zat hij bij onze reu. Reuen zijn veel zachter met pupjes , teven kunnen best heel hardhandig zijn met het opvoeden.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
tineke

Martijn schreef:
hmmm of ik ben erg in de bonen, maar juist in een roedel wolven, voeden teven elkaars pups op en voeden ze ook, en ja de alpha teef bepaalt, maar dit is niet soms, dit is frequent...
Dit is heel iets anders dan wat er nu gezegd wordt.
Daarnaast is het in de regel niet zo dat er meerdere nesten in een roedel zijn laat staan dat de teven daarvan voor elkaars pups zorgen.

Sterker nog, pups komen na 3 weken pas voor het eerst uit het nesthol en tot dan gaat de zogende teef niet of nauwelijks weg. Kan ook niet want de pups kunnen hun eigen lichaamstemperatuur dan nog niet goed regelen.
Bij de begroeting na de jacht wordt er voor haar (de zogende teef) vlees opgebraakt.

Het is dus helemaal niet nodig dat haar pups door een ander gezoogd worden want ze is er zelf gewoon.
Pas na tussen de 8 tot 10 weken verlaten de pups dat hol voorgoed en gaan ze net als de rest van het roedel op bepaalde momenten van de dag elkaar begroeten. Dan is er nog maar weinig tot geen puppenzorg meer nodig.

Het is dus niet zo dat wolventeven elkaars puppen verzorgen want er zijn geen verschillende teven met pups, verder is het normaliter ook niet zo dat andere teven de puppen zogen. Dat is niet nodig en niet logisch. Laat staan dat het frequent is.
Alleen de ranghoogste teef krijgt een nest, maar dat is nu net ook de teef die van alles regelt bij de jacht. Het is van belang dat zij zo snel mogelijk weer op jacht kan gaan. Als er dan andere teven zijn die ook melk produceren en moederlijk gedrag vertonen, zonder zelf drachtig te zijn, is dat alleen maar handig.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”