Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Amy versus katten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mortica
Vaste gebruiker
Contacteer:

Amy versus katten

Ongelezen bericht door Mortica »

Amy is een kruising van zo'n 6 mnd uit het asiel...
Ze was zwervend aangetroffen en heeft duidelijk een heel leventje achter zich...
Uiteraard merken we ook dat Amy het een en ander meegemaakt heeft voor ze bij ons kwam en dat het tijd nodig heeft om ons te vertrouwen en ook weer vertrouwen in het leven te krijgen...

Amy is een hond die naar (vreemde) mensen en dieren blaft, die in haar buurt zijn, met haar nekharen omhoog maar haar staart kwispelend.
Zijn de mensen verder weg (overkant van straat ofzo, totaal geen probleem met haar), en sommige mensen ziet ze niet eens staan...
Ze lijkt op dat moment dus erg dominant en na het kennismaken met mens of dier is ze meteen stil en onderdanig...
Ook als ze buiten geluiden hoort van mijn nabije buren dan laat ze zich horen tot het moment dat ik zeg dat het goed is...
Ze reageert niet op de buren van de buren dus alles wat dicht bij haar in de buurt is en verders hoor je haar totaal niet...

Aangezien het niet duidelijk was of ze met katten kon, maar ik het gevoel heb dat ze er wel goed mee om kon gaan heb ik haar genomen...
Ben zelf niet zo bang aangelegd en ken mijn 3 katten vrij goed (dacht ik)

Vanaf de dag dat Amy bij ons binnen is heeft ze uiteraard ook naar mijn katten geblaft waardoor die enorm in de stress geraakt zijn en naar boven vertrokken zijn en daar nu (na bijna 2 weken) in feite nog zitten...
Zogauw ze Amy zien beginnen ze al te blazen terwijl Amy in de tijd dat ze bij ons is al aardig geleerd heeft dat er ook katten bestaan en dat ze daar rustig tegen moet zijn.
Ik heb Amy namelijk meegenomen naar mijn ex man om te kijken hoe ze het daar doet daar die ook 2 katten heeft...
Die katten reageerde in het begin wel wat gespannen maar ze is daar dus echt rustig - in verhouding tot bij mijn katten - naar de katten toe...
Doordat ze zelfs neus aan neus gestaan heeft met een van die katten gaf mijn gevoel me gelijk dat ze in feite niet geleerd heeft wat een kat is...

Ik zit regelmatig tussen mijn trap naar boven - daar waar de katten soms zitten - en Amy in waarbij Amy zich geweldig gedraagt, zeer stil maar wel nieuwsgierig (logisch)
Zogauw mijn katten haar zien, schieten ze weer blazend naar boven toe...

Ik had gehoord om de katten beneden te zetten terwijl Amy even weg is en bij terugkomst haar aan de riem in huis te houden...
Zo gauw ze zou gaan blaffen met haar weglopen en verder geen aandacht er aan te schenken...
Uiteraard geprobeerd maar tot op heden word Amy daar meer gespannen van en ging ze meer blaffen tegen de katten...

Morgenmiddag gaat Amy voor een paar uur de deur uit zodat ik de katten weer naar beneden kan halen zodat ze weer alle nieuwe geuren op kunnen doen maar ik zou op dit moment nog niet weten wat ik nog meer kan doen om deze 4 dieren bij elkaar te zetten daar het mij alleen maar oogt als 1ste indruk stress die langer blijft hangen dan verwacht...

N.B. Alle katten zijn verschillende honden gewend...

Hopelijk heb ik het goed uitgelegd, anders hoor ik het wel :wink:

Maar als er nog tips e.d. zijn dan hoor ik ze graag :ok:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Een vriendin (toevallig die met datzelfde hondje) zat ook met dat probleem, ze heeft wel maar één kat. Na een aantal weken boven gehuisd te hebben was de kat nog steeds niet gediend van de hond. Ze heeft de kat toen elke dag een keer beneden gezet en het ze zelf uit laten zoeken. De eerste keren vluchtte de kat op een kast maar na een week bleef ze al zitten en nu komt ze weer gewoon naar beneden al ontwijkt ze de hond nog wel.
Volgens mij vraagt dit heel veel geduld :wink: katten kunnen soms lang moeilijk doen.
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Bij ons heeft het negen maanden geduurd voordat de kat weer relaxed door de woonkamer wandelde. De hond (pup) deed hem niks maar hij vond het zelf gewoon eng. Wij hebben het gewoon zijn gang laten gaan en uiteindelijk kwam hij beetje bij beetje steeds vaker weer naar beneden.
Toen de tweede hond erbij kwam was er niks aan de hand. Nu loopt hij er gewoon tussen en onderdoor.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
gucci
Zeer actief

Ongelezen bericht door gucci »

katten kunnen inderdaad heel lang van slag zijn, mijn katten zijn wel wat gewend en rennen dan ook niet weg, nu met mijn nieuwe pup ook zo, als ze begint te jagen op mijn katten, wat natuurlijk niet mag, dan blijven de meesten staan en kan ze een klap verwachten, ik zeg altijd tegen nieuwe eigenaars van mijn kittens, als je thuis komt laat het kitten een tijdje in de reismand staan zodat de honden eerst rustig kunnen ruiken, dan weet het kitten ook dat er honden zijn en is de eerste confrontatie niet zo schokkend, dan eruit laten en laat ze maar gaan, nu zijn mijn kittens honden gewend en niet van slag door de aanwezigheid van honden, wel zeg ik laat de eerste weken het kitten en de hond niet bij elkaar als je weg bent. je weet maar nooit, je katten komen heus wel weer naar beneden zodra ze daar aan toe zijn, ik zal zelf niets forceren, bij de een duurt het gewoon wat langer, het is wel zo, dat als er een kat bang is de rest van de katten dit snel imiteren.
Mortica
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ja geduld heb ik wel en weet dat mijn katten ook zeer gespannen zijn geraakt doordat Amy begon te blaffen daar mijn katten vaak amper reageren op andere honden die dus niet blaften maar gewoon nieuwsgierig waren...

Ik zal vanmiddag eens kijken wat de katten doen als ze beneden zijn en het rijk even voor zich alleen hebben...
Als Amy weer terug komt ook weer kijken hoe ze reageren daar Amy het al steeds beter onder controle heeft om niet te blaffen...

Mocht het op den duur goed gaan dan zou ik evt de katten wel bij Amy in de huiskamer kunnen laten als ik even weg ben daar Amy dan in de bench zit of is dit voorlopig nog niet goed voor de katten en hond ?
Afbeelding
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Ik zou het niet forceren....gewoon nog even laten...
Katten kunnen heel lang gepikeerd blijven, ze zijn nu gewoon bang.
Gewoon 's avond in de huiskamer gaan zitten hondje in de bench met wat lekkers en de huiskamerdeur op een kiertje laten....
Ze worden vanzelf nieuwschierig. :wink:
Afbeelding
Mortica
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ja nieuwsgierig worden ze wel...

Van de week had ik een stoere Joris in huis!

Hij is een van de bangste katten om het maar zo aan te geven maar normaliter een dweil van een kater...
Ik ging de katten op hun gebruikelijke manier eten geven in de keuken en Amy zat in de kooi, dus veilig...
Joris kwam inderdaad naar de keuken, (de 2 andere katten bleven op de trap zitten) en begon aan zijn eten...
Doordat Amy even begon te blaffen wilde Joris niet meer verder eten en is weer naar boven geschoten...

Wel jammer is dat Amy gewoon trappen kan klimmen, ze heeft het hier niet geleerd daar ik geen hond boven wil hebben maar soms schiet ze harder naar boven dan dat ik in de gaten heb waardoor er boven weer een blaasfestijn te horen was...
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Traphekje.
weg gehaald zit een virus in
Roxy
Actief

Ongelezen bericht door Roxy »

Ik heb drie katten (2 theemutsen en een jeweetwel kater) Toen Roxy bij ons kwam, lag de kater al meteen bij haar in de mand, terwijl ie normaal gesproken het schuwste is als er bijv visite komt. Muts1-poes gaf haar op de eerste dag meteen een optater van: zo, dan weet je ook meteen dat ik je niet moet. :mrgreen:

Muts2 heeft zeker een week of drie boven gezeten en sloop echt belachelijk overdreven door het huis. Die heb ik op een gegeven moment in de kamer bij mij op de bank gezet en de deuren dichtgedaan. Ik ben gewoon gaan zitten internetten en na een paar uur ontdooide ze en toen was het heel snel gebeurd en deed ze of Rox hier altijd al was geweest..

Als er geblaft wordt vliegen de katten wel weg, maar dat is redelijk snel weer op orde.
Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising

Ongelezen bericht door Saartje »

Leo is hier nu al best een tijdje, maar die krijgt nog steeds een pets -zonder nagels- van de kater (een rasechte bangerd) als hij daar te dicht bij in de buurt komt en er wordt af en toe ook wat afgeblazen.
Ze hoeven elkaar van mij echt niet aardig te gaan vinden hoor, als we maar met z'n allen in hetzelfde huis kunnen leven :mrgreen:
In het begin schoot de kater van elk beweginkje van Leo al naar zolder.
Dat heb ik zo gelaten en die hele kat-hond boel genegeerd.
Dat heeft gewoon (veel) tijd nodig.
En inderdaad, een traphekje is een heel goede oplossing, want zo kunnen de katten gewoon veilig boven zitten in de weet dat de hond daar niet kan komen. :ok:
Op dit moment ligt diezelfde kater languit op mijn schoot te knorren terwijl Leo naast me zit :wink:
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Correctie, Leo ligt nu languit naast me :smile2:
Afbeelding
Mortica
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ja een traphekje heb ik ook al overwogen en zat te denken aan zo'n soort van monicahekje ?? weet niet hoe die dingen heten eerlijk gezegd...maar ben bang dat ze erover heen springt, het is nl een muts eerste klas :wink:

Een normaal hekje is vaak te groot voor de ruimte die ik heb bij de trap...

Ik heb dus een trap en zo'n kleine 40 cm tussen trap en de deur beneden die in de huiskamer uitkomt, waardoor je de deur niet dicht kan doen als je naar boven wilt gaan omdat het hekje anders niet meer open kan...

Wat is wijsheid.......
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Zo'n harmonica hekje bedoel je?
Misschien kan je hem op de 2e of 3e trede bevestigen, dat maakt het lastiger denk ik om er overheen te springen.
Dan moet je er wel voor zorgen dat ze geen pogingen gaat doen, want als het 1 keer lukt heeft het waarschijnlijk geen nut meer.
Afbeelding
Afbeelding
Mortica
Vaste gebruiker
Contacteer:

Dat is een geweldige tip :ok:
Waarom kan ik dat niet bedenken :19:

Dat moet gewoon lukken en idd als Amy haar voorpoten op de trap heeft zal het wel moeilijker zijn om er evt overheen te springen...

Die trapjes zijn toch gewoon bij een doe het zelf zaak te koop??
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Ik denk het wel, bij de formido zullen ze ze vast wel hebben :ok:
Zodra ik verhuist ben is het eerste dat ik doe zo'n hekje plaatsen :smile2:
Ik kan Leo nu ook niet tegenhouden hoor, dus ik heb de zolder maar voor kattenrustplek gehouden.
Leo die neemt de benedentrap met 3 grote sprongen voor ik er ook maar erg in heb :19:
Afbeelding
Mortica
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik zal zo eens gaan rondkijken hier voor zo'n hekje.

Intussen is Amy bij mijn ex man waar ze het wel naar haar zin heeft incl de 2 katten die daar rond lopen...
Buiten wat blazen en een kleine blaf (kon het amper blaf noemen) ging het net toen ik er nog was ontzettend goed.

Op dit moment lopen mijn 3 katten heerlijk rond en zijn zelfs weer aan het rollebollen buiten op de plaats.
Wel zijn ze wat teruggetrokken naar de bench die hier in de huiskamer staat maar ze krijgen nu een paar uur om zichzelf weer even te kunnen zijn.

Ben benieuwd hoe het vanavond gaat als Amy weer thuiskomt :wink:
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Mortica schreef:Ik zal zo eens gaan rondkijken hier voor zo'n hekje.

Intussen is Amy bij mijn ex man waar ze het wel naar haar zin heeft incl de 2 katten die daar rond lopen...
Buiten wat blazen en een kleine blaf (kon het amper blaf noemen) ging het net toen ik er nog was ontzettend goed.

Op dit moment lopen mijn 3 katten heerlijk rond en zijn zelfs weer aan het rollebollen buiten op de plaats.
Wel zijn ze wat teruggetrokken naar de bench die hier in de huiskamer staat maar ze krijgen nu een paar uur om zichzelf weer even te kunnen zijn.

Ben benieuwd hoe het vanavond gaat als Amy weer thuiskomt :wink:
Wat je vanavond kan doen is de katten even boven houden en ze daar eten geven (en dan eventueel op zolder met de deur open?).
Zo hebben ze toch de rust en kunnen ze voor zichzelf uitmaken of hij/zij eens nieuwsgierig naar beneden komt om eens te gluren :wink: :ok:
Afbeelding
Mortica
Vaste gebruiker
Contacteer:

Geen een doe het zelf zaak heeft die hekjes meer :roll:
Mogen blijkbaar niet meer verkocht worden ivm veiligheid voor kinderen maar ja ik heb het voor de hond nodig... :denken:

De katten zijn dus heerlijk buiten aan het rondlopen en ze kunnen alleen naar de 1ste bovenverdieping met de slaapkamers toe, heb nl geen zolder...

De enige deur die ze door kunnen is dus de huiskamer deur van beneden naar boven...

Verder zitten de katten al bijna 2 weken boven incl hun eten, drinken en kattenbak buiten die keer dat Joris stoer naar beneden kwam...
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

De katten komen vanzelf wel weer naar beneden hoor :mrgreen:
Daar zijn bijna alle katten veel te nieuwsgierig voor, zelfs die hele bange.
Hoe lang heb je Amy nu?
En die hekjes, als je ze echt niet kan vinden kan je ook op http://www.marktplaats.nl kijken :ok:
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Afbeelding
Mortica
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik heb haar morgen (pas) 2 weken, dus nog erg vroeg om alles al in orde te hebben maar ja elke tip is welkom, uiteindelijk zullen ze alle 4 wel weer naast elkaar gaan leven, iets waar ik wel vertrouwen in heb!

En ja ik zat ook al op marktplaats e.d. te kijken :wink:

Tnx voor url!
Afbeelding
Trigger
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Trigger »

Mijn katten hebben het eerst te stellen gehad met de fretten dus de hond was een peuleschil voor ze. Nu is het af en toe net een komedie hier.

Buck zijn mand is van hem, net als dat de katten hun eigen kamer hebben om in terug te trekken. Buck mag die kamer niet in en zij mogen niet in zijn mand.

Natuurlijk doen ze dit wel en dan haalde ik ze er ook uit. Nu doet meneer dat zelf door gewoon zijn dekens onder de katten vandaan uit de mand te trekken.
Liefs Monique en de beestenbende
Mortica
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ja die van mij hebben ook vele dieren al om zich heen gehad waar ze niet elke keer blij mee waren...

Vanmiddag waren ze dus zeer ontspannen en toen Amy weer thuis kwam begon de stress vanuit de katten weer...Amy was stil maar nieuwsgierig (pluspuntje)

De katten zitten weer boven en we proberen nu z.s.m. de trap af te zetten zodat ze elkaar wel kunnen zien en meemaken maar toch veilig zitten op hun eigen plek...

Merk wel dat de katten nieuwsgierig beginnen te worden daar Amy even in de bench lag en Mae (de poes) vrij ver beneden op de trap zat...
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Ooh dat gaat helemaal goedkomen joh :ok:
De kater durfde 3 weken lang niet naar benden (alleen als hij achter mij aan kon lopen) en hij had gewoon echt de tijd nodig om te wennen aan dat 'monster'.
De bejaarde poes echter had **** aan Leo en joeg hem zijn mand uit :roll: :roll:
Maar als ik dat zo lees doen die katten van jou het goed hoor, helemaal als ze geen hond in huis gewend zijn.
Afbeelding
Mortica
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ja ze doen het ook steeds beter lijkt me...

Maar ze hebben altijd honden om zich heen gehad :wink:
Afbeelding
Mortica
Vaste gebruiker
Contacteer:

Even update :wink:

Gisteren moest ik even weg en had Amy in de bench gezet, de deur naar boven open en het traphekje dicht (jawel, inmiddels een traphekje)

Toen ik thuis kwam heb ik niet gezien dat Tweeny beneden zat of hij is net nadat ik kwam beneden gekomen, over het traphekje...
Ik zit gewoon aan mn bureau om wat dingen door te nemen en ik zie vanuit mijn ooghoeken iets voorbij schieten met een blaffende hond erachter aan die haast op (achteraf) Tweeny zat :boos:

Ze zijn met 2en erg boos door de kamer geschoten waarbij er veel blazen, blaffen, rennen en spullen om gingen...
Ben zelf zo geschrokken, waardoor ik opstond en Amy riep...helaas zaten haar oortjes duidelijk in haar "broekzakken" want ze was zo gefixeerd op Tweeny :(
Weer even later zag Tweeny de kans om er tussen uit te schieten richting buiten waarbij hij de rest van de dag weg bleef...
Later op de avond zag ik hem in de poort omdat hij niet binnenkwam en heb hem opgepakt (nadat ik Amy in de bench gezet had) en binnen op de keukendeur mat los liet...
Weer blaffen vanuit de bench (dit keer veiliger) en Tweeny die weer flink gestressd aan het blazen was en weer naar boven schoot...

Verders laten de katten zich niet meer zien op de trap o.i.d. en zogauw wij zelfs boven zijn en een iets apartere beweging maken schieten ze alle kanten op :jank:

Ik heb veel geduld maar hier word ik eigenlijk wel moedeloos van daar ik alle 4 de dieren gewoon in huis wil houden maar nu gewoon niet meer weet wat de beste methode is om ze langzaam aan bij elkaar te krijgen...

Iemand nog tips??
Afbeelding
starfleet
Erelid

Re: Amy versus katten

Ongelezen bericht door starfleet »

[quote="Mortica"

Hopelijk heb ik het goed uitgelegd, anders hoor ik het wel :wink:

Maar als er nog tips e.d. zijn dan hoor ik ze graag :ok:[/quote]

Twee weken is nog heel kort. Mijn kat vond het niks een pup in huis en heeft zeker drie weken vrijwel alleen maar boven gezeten. Daarna kwam ze steeds vaker beneden, maar pas toen de hond een maand of twee in huis was, ging ze weer beneden slapen.

Anne
Mortica
Vaste gebruiker
Contacteer:

Even dit topic omhoog schoppen *kick* :wink:

De katten zitten inmiddels 5 weken boven en je merkt echt dat ze er nu echt genoeg van hebben om daar te zitten!
Naar beneden komen komt echt niet in hun koppie op want zogauw ze maar merken dat Amy in de buurt is zijn ze al een van de kamers in geschoten...
Er is duidelijk sprake van honden energie op de benedenvloer (waar de katten niet in willen zitten) en katten energie op de bovenverdieping waar ze zich veilig voelen maar het naar buiten gaan en lekker beneden zitten enorm missen zeker met dit weer daar ik een plat dak heb en de boven verdieping niet koel te krijgen is...

Morgen maar weer beginnen met de katten 1 voor 1 even naar beneden te halen en samen op de bank te zitten (wel goed aangekleed ivm hun nagels) om te kijken wat dat nu weer gaat uithalen omdat de vorige keren dat ik daar mee begon de stress zo hoog opliep dat het nog slechter ging met 1 van de katten...

Heb dit echt nog nooit meegemaakt met alle dieren die ik al gehad heb en ik begin me zo langzamerhand echt rot met deze situatie te voelen...

Het gaat wel redelijk goed met de katten van mn vriend als Amy daar is, ze zijn niet echt blij omdat Amy zo speels is maar echt superbang zijn ze ook niet en blijven gewoon liggen waar ze liggen...
Afbeelding
Mortica
Vaste gebruiker
Contacteer:

6 weken later...

De katten zitten nog steeds gestressed boven en beginnen inmiddels ook op de bedden e.d. hun behoeftes te doen (kattenbakken worden vaak verschoont)...

Net Amy in de bench opgesloten en de katten 1 voor 1 naar buiten gehaald om ze weer wat lucht te geven...
Amy brak zowat de bench af toen ze de katten zag, van de ene kant wel logisch eerlijk gezegd maar om haar los te laten lopen terwijl ik de katten naar beneden zou halen zag ik helemaal niet zitten...
Zit echt met mijn handen in mijn haar op dit moment (letterlijk) en weet gewoon even geen uitweg meer...
Afbeelding
gucci
Zeer actief

Ongelezen bericht door gucci »

je kan bij de Da een verdamper halen wat je in het stopcontact kan doen, feliway heet het, dat zijn feromonen van een kat, daardoor worden katten wat relaxter in stress situaties, het valt te proberen.

wel balen zo'n situatie zeg, na 6 weken zou je denken dat het wat beter zou moeten gaan, maar misschien hebben je katten toch wat meer tijd nodig, katen blijven vreemde wezens zo af en toe hoor.

veel succes ..

groetjes,
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”