Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mag een hond zijn bal verdedigen t.o. andere honden?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Mag een hond zijn bal verdedigen t.o. andere honden?

Ongelezen bericht door Belle »

Gisteren kwamen we een bekende Jack Russell tegen, waar Belle vaak mee speelt. Deze keer had de JR alleen belangstelling voor zijn balletje en gromde als Belle in de buurt kwam. Belle nam daar genoegen mee en liep weg bij de JR. Geen probleem dus verder. Krijgt die hond toch klappen van zijn baas, met het handvat van de flexlijn. Nu vond ik deze straf sowieso buitensporig, maar vroeg me naderhand af wat je nu het beste kan doen in zo'n situatie, de honden het gewoon zelf op laten lossen, of moet je zulk bezitterig gedrag afleren?
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

belle had het toch al opgelost ik zou me er verder niet meer mee bemoeien :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Ik weet niet of je dat af kan leren, het is natuurlijk gedrag, wat je hebt moet/mag je verdedigen.
weg gehaald zit een virus in
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Idioot, klappen geven met het handvat van de flexlijn

volgens mij is het natuurlijk gedrag
ik kijk altijd uit als er speelgoed in de buurt is en mijn hond loopt er ook bij
als ie jouw hond nu echt zou aanvallen oid, da's een ander verhaal

ooit meegemaakt dat een hond zijn bal liet vallen om een andere hond aan te vallen, tja die verdiende wel een straf, geen slaag maar een nekvelgreep werd dat :neenee:
Antoinet
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Antoinet »

Cindy verdedigt haar bal ook als een andere hond deze probeert af te pakken terwijl zij er zelf mee aan het spelen is. Ze laat dan door middel van een grommetje of een snauw even weten dat die andere hond ervan af moet blijven. Tot nu toe ben ik nog geen één hond tegen gekomen die deze taal niet begreep. Cindy zal ook echt niet aanvallen, het blijft echt alleen bij een snauw en ik heb daar geen problemen mee. Meestal probeer ik het te voorkomen door de bal weg te stoppen als ik een andere hond tegenkom, maar het gebeurt ook wel eens dat ik bijv. met iemand sta te praten en Cindy ondertussen een stok op zoekt en daar rustig op gaat liggen knagen. Die verdedigt ze dan ook. Zolang er niks gebeurd zou ik niet weten waarom een hond hiervoor gestraft moet worden :19:
Groetjes Antoinet en een knuffel van Cindy en Jody!!
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik heb dus zo'n hond die ballen en stokken verdedigt en ik sta het toe, maar wel tot op zekere hoogte: ze mag het verdedigen, ze mag even grommen en zelfs snauwen, maar ze mag niet als een halfdoorgedraaide bovenop de andere hond duiken.
Soms is dat weleens moeilijk als de andere hond na een grom dus niet doorheeft dat hij op moet rotten en er ook weer eens geen andere baas in de buurt is. Gaat de andere hond namelijk door, dan kan Kaya wel even flink uithalen en dat wil ik toch zien te voorkomen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Sjiel schreef:Ik weet niet of je dat af kan leren, het is natuurlijk gedrag, wat je hebt moet/mag je verdedigen.
Is het echt natuurlijk? Er was niets mis met de Jack van de buren tot zij zo'n zwieper kocht. Nu heeft ze een verschrikkelijk gefixeerd hondje waar ze amper nog mee over straat kan omdat hij met alle honden op de vuist wil.
AfbeeldingAfbeelding
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

bram en thijs schreef:
Sjiel schreef:Ik weet niet of je dat af kan leren, het is natuurlijk gedrag, wat je hebt moet/mag je verdedigen.
Is het echt natuurlijk? Er was niets mis met de Jack van de buren tot zij zo'n zwieper kocht. Nu heeft ze een verschrikkelijk gefixeerd hondje waar ze amper nog mee over straat kan omdat hij met alle honden op de vuist wil.
Ligt dat werkelijk aan die zwieper? Of heeft ze het aangeleerd door hem een keer net op het foute moment af te leiden met de zwiep?
Doet het hondje het alleen als de zwiep erbij is??

Ik vind dat een hond best zijn eigen bal / stok/ ding mag verdedigen, mits het bij een grom/ snauw blijft.
DAt liever dan wat Bonnie doet, meteen alles afgeven...! :roll:
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

hier ook eentje die enorm fel reageert als een andere hond maar kijkt naar dr bal/stok/emmer/eten en noem alles maar op wat zij op dat moment bij zich heeft.

Het is met haar dan ook alitjd oppassen geblazen als ze iets heeft.
want ze grijpt de hond echt.
Loop dan ook in rustige gebieden met haar.

Zij heeft dit trouwens al van pups afaan, enorme buitdriften.
Ik zou het idd wellicht af kunnen leren maar dan moet er vrees ik wel zoveel geweld bij komen kijken...daar pas ik voor. Wordt ze alleen nog maar gekker en agressiever van.
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Ik ruim bal, stok ed altijd direkt weg als er andere honden bijkomen.
Helaas doen veel andere eigenaren dat niet :19:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Marja schreef:Ik ruim bal, stok ed altijd direkt weg als er andere honden bijkomen.
Ik ook! :wink: Ben ik te laat en Kiki zou knauwen dan is dat maar zo. Dat reken ik dan mezelf aan.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik pak ook altijd zelf eventjes de bal bij Balou weg als er een andere hond aankomt. Maar soms heb ik daar geen tijd meer voor, dus dan heeft ze hem nog zelf en snauwt ze ook.

Zelf heeft ze geen behoefte aan spelen ofzo met andere honden, dus ik vind dat die ook niet zomaar naar haar toe gelaten moeten worden. Ze moeten hun hond maar terugroepen. Dus af en toe krijgt er wel eens een hond een snauw. Vind ik prima want het is gewoon ook haar bal, die mag ze best verdedigen. Zolang het niet uit de hand gaat lopen tenminste en dat gebeurt eigenlijk nooit.

Als ik iemand zou zien die zijn hond een klap gaf met een handvat van een flexiriem, had die persoon denk ik zelf een probleem. Ik zou daar dus echt wat van zeggen. :boos:
Belle
Zeer actief

Baily schreef: Als ik iemand zou zien die zijn hond een klap gaf met een handvat van een flexiriem, had die persoon denk ik zelf een probleem. Ik zou daar dus echt wat van zeggen. :boos:
Ik heb ook wel gezegd dat ik hun reactie wel erg overdreven vond. Er was ook verder niets aan de hand, hondje gromde, Belle trok zich terug.
Later bedacht ik me dat die mensen pas hadden verteld dat ze een kleinkind krijgen. Misschien dat ze de hond nu willen leren dat iedereen aan zijn bal mag komen omdat ze voorzien dat het kleinkind straks over de vloer komt kruipen. Lijkt me alleen niet helemaal de manier.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Bal of stok afpakken heeft weinig zin hier omdat ze dan nog haar bal zal verdedigen (niet bij vrouwtje, oftewel mijn bal, komen want dan krijg je een oplawaai).

Maar hier in de buurt kennen de meeste honden Kaya wel en weten dat ze niet moeten klieren. Bij een onbekende hond ga ik altijd voor Kaya staan zodat er geen ellende komt of ik loop weg met Kaya.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

hier in huis wel, onderling dus, buiten neem ik nooit wat mee, en speel buiten ook niet met stokken , ballen of wat dan ook... ik wil niet dat ze tegenover vreemde honden iets te verdedigen hebben, omdat dit gewoon ruzie word...
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Ik neem niks meer mee naar buiten, hoeven ze ook nergens meer om te knokken.
Lynn
Actief

Ongelezen bericht door Lynn »

Ik heb ook nooit een bal of andere speeltjes mee naar buiten. Wel pakt hij wel eens een stok ofzo. Ik heb hem nog nooit horen grommen ofzo. Hij vindt andere honden toch veel interessanter.

Alleen, laatst toen er zoveel sneeuw lag (hij vind sneeuw geweldig), draaide ik balletjes van de sneeuw en gooide die voor hem. Toen kwam er een ander reutje aan, een teckel, en die man vond het prima als die hond ook even mee speelde. dat ging een heel tijdje goed. En oppeens vanuit het niets vlogen ze elkaar aan toen ik ze uitdaagde.

Fel dat ze waren! Die man en ik hadden allebei moeite met de hond losplukken. Ik heb hem toen wel even een kneep in de nekvel gegeven. Daarna was het weer over en hebben ze even zonden sneeuwballen gespeeld.... :denken: :19:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Van mij mag dat. Ik heb er alleen geen zin in, dus berg ik snel het balletje op als er een onbekende hond aankomt. Bij vriendjes is ze absoluut niet bezitterig met haar bal.

Anne
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Van mij mogen ze hun bal of wat dan ook best verdedigen d.m.v. een snauw of zoiets.
Bente speelt buiten nooit met een bal,dus dat "probleem"heb ik niet.Max speelt buiten wél met ballen,maar maakt er geen punt van als een ander zijn bal wil hebben,dus hij geeft hem zo af.
Omdat ik de bal niet kwijt wil raken neem ik hem tevoren even af,en als er echt ruzie om zou komen ook.Helaas leren nog heel veel mensen hun hond niet dat ie dingen op bevel afgeeft,dus ik ben al een behoorlijk aantal ballen op die manier kwijt geraakt.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
virgil&Danger

Ongelezen bericht door virgil&Danger »

Eigenaar van de JR kan beter een opgezette hond nemen, mag een hond nou helemaal geen karakter meer tonen???

Had ie trouwens zeker geen JR moeten aanschaffen.
cesara
Actief
Mijn ras(sen): rottweiler, kooikerhondje en bassethound
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door cesara »

de eigennaar van de jack had de bal ook gewoon kunnen afpakken en weer veder lopen.

een van onze honden speelt buiten ook altijd met de bal en dat is geen probleem met anderen honden.

mira was laats met de stok aan het spelen. en er kwam een vrouw aan met de hond aan de riem en mira lag aan de anderen kant waar die vrouw liep. gaat die vrouw er na toe en laat die hond er aan snufelen.mira snouwe en die hond loopt door en die mevrouw schreeuwen.dat ik me valse hond moest vast houden.

als ik een anderen hond zie aan komen roepik haar altijd bij me en dan is de niks aan de hand.
maar ik dacht die mevrouw loopt de anderen kant op en mira blijft liggen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Dazzle is laatst gegrepen door een labrador met een bal. Ze waren allebei op ander stuk van het strand aan het spelen, maar Dazzle is erg geintreseert in andere honden. Ik kon em de hele tijd bezig houden tot ie toch wilde gaan kijken. Waarschijnlijk water in zijn oren want luisteren deed hij niet.. :boos: Maar die labrador bleef stilstaan, liet zijn bal los en vloog op Dazzle, die ondersteboven in het water terechtkwam. Met staart tussen de poten kwam ie naar me toe. De eigenaren keken toe en deden niets. Maar goed, ik kon op mijn afstand niet horen of de labrador em wel of niet eerst gewaarschuwd had (grommen) en dat Dazzle dat genegeerd heeft.
Daarna bleven ze uit elkaars buurt.
Ik neem bijna nooit speelgoed mee naar buiten, maar als ik dat doe, ruim ik het op als een hond komt om te spelen.
Belle
Zeer actief

Belle is ook heel erg geïnteresseerd in andere honden, ze wil altijd spelen. Maar jammer genoeg voor haar zijn er steeds meer honden die alleen nog maar oog hebben voor hun balletje.
Ik ben hard aan het trainen dat Belle eerst naast me komt lopen als we een hond tegenkomen en er pas naartoe gaat als ik het zeg. Dat gaat steeds beter. Maar dit was een hondje waar ze vroeger altijd mee speelde, totdat de baasjes een ballenzwieper hebben aangeschaft. De hond ziet Belle niet meer staan.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Marja schreef:Ik ruim bal, stok ed altijd direkt weg als er andere honden bijkomen.
Helaas doen veel andere eigenaren dat niet :19:
Precies! Waren alle hondeneigenaren maar zo verstandig. Hier komt het met regelmaat voor dat als wij de plas rondlopen een hondeneigenaar net op het moment dat wij langs lopen met zo'n werpstok aan het gooien is. Fijn, zo'n roedel van 4 die op mijn honden afstormt, waarvan er toch altijd wel 1 of 2 zijn die de bal verdedigen, wat meestal in een knokpartij eindigt. Snap dit echt niet, hoor.
De teef van mijn vriendin is ook zo'n balverdediger en snauwt een hond af als die in de buurt komt. Straffen doet ze niet, heeft ook geen enkele zin. Een vreemde hond begrijpt dondersgoed dat die uit de buurt moet blijven en is er niks aan de hand. Als we meerdere vreemde honden naderen, gaan alle speeltjes weg.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik neem alleen een bal mee als ik 's morgens vroeg het bos in ga,nooit op het speelveldje. Ik zit niet te wachten op knokpartijen.
Er loopt daar altijd een mevrouw met een border collie die elke keer weer klaagt dat andere honden de bal afpakken en/of kapotbijten. Ze klaagt al jaren en gooit toch steeds weer de bal als er meer honden zijn :denken: :mrgreen: De dierenwinkel is daar heel blij mee :ok:
Ik vind het trouwens ook niet fijn als iemand net een bal of stok gooit als ik met mijn aangelijnde honden passeer, al eens 30 kg vliegende langhaar aan je schouder gehad? :mrgreen: Maar goed, dat is mijn (opvoedings)probleem :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”