Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kattig tegen andere honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

kattekop
Actief

Kattig tegen andere honden

Ongelezen bericht door kattekop »

Luna is eigenlijk best wel een kattekop en het lijkt steeds erger te worden. Tijdens het wandelen gaat het meestal goed. Maar als ik in het park op de grond zit, hoeft geen hond het te proberen bij me in de buurt te komen, want die krijgt een snauw. Ook honden die ze kent en waar ze lekker mee speelt, tolereert ze dan niet. Andere honden mogen ook niet tegen me opspringen of teveel aandacht of eten van mij krijgen. Ze is dus best bezitterig. Als we op bezoek gaan bij iemand met een hond, dan pikt ze meestal gelijk de kluif van die andere hond en oh wee als die dan bij haar in de buurt komt.

Aan de ene kant vind ik het wel schattig dat ze me wil beschermen, maar aan de andere kant ben ik bang dat ze een keer een hond tegenkomt die dat niet pikt en dan is zij met haar incomplete gebitje natuurlijk erg in het nadeel. En echt gezellig is het ook niet als ze zo kattig doet tegen haar speelmaatjes, waar ze wel lekker mee kan rennen.

Gisteravond aten we een taartje omdat Luna 1 is geworden en toen kwam een van mijn katten bedelen. Luna vloog van de schoot van mijn vriend om die kat weg te jagen, tot een paar keer toe. Dat wil ik echt niet, dat ze mijn katten gaat opjagen, normaal doet ze dat niet. Ik weet ook niet goed hoe ik daar op moet reageren. Voor mijn gevoel moet ik het opnemen voor de kat, maar ik heb ook gehoord dat de positie van de kat dan verzwakt als ik er niet bij ben.

Misschien heeft het met de hormonen of zo te maken. Luna is in april loops geweest en is nu een beetje schijnzwanger. Ik overweeg haar te laten castreren maar ben bang dat ze dan nog kattiger wordt.

Heeft iemand tips??
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Het is geen beschermen wat Luna doet, ze doet het ook als het niet om jou gaat. Haar drinkensbak, haar kleedje, alles moet verdedigt worden.
Schattig is het zeker niet. Een hond doet niks schattigs, alleen maar dingen waar hij zelf beter van kan worden.
Als ze bij jou is lijkt het weer meer om jaloezie te gaan. Ik weet eigenlijk niet of honden ook echt jaloers kunnen zijn ?

Ik denk wel dat het nu erger is geworden vanwege haar loopsheid en schijnzwangerschap. Maar het heeft wel succes want de honden blijven bij jou weg. Het zou dus wel zo erg kunnen blijven of erger kunnen worden.

Ik kan je helaas geen advies geven. Weet echt niet of je dit gedrag nu kan of mag corrigeren.
Ik ben echt benieuwd wat de kenners gaan adviseren.

Groetjes Sonja
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Kiki schermde mij af van Nelson. Ik ben standaard al mijn aandacht gaan onthouden en heb alleen aandacht gegeven aan allebei de honden samen.
Ik stond dan op en riep ze beiden blij om te gaan kroelen. Zodra Kiki lelijk deed corrigeerde ik haar verbaal en liep weg.
Alles wat leuk was heb ik dus gekoppeld aan Nelson de eerste tijd. Alles wat leuk was, zoals op bed, mocht alleen als Nelson er ook opmocht en anders niet. Deed ze lelijk, was het einde verhaal en stopte ik de aandacht.
Zodra ze mij wilde afschermen ben ik weggelopen, keer op keer.
Verder heeft ze haar eigen ligplek een meter of 3 bij mij vandaan, zodat het ieder vrij staan mij te passeren..want blijf is blijf.
Hier gaat het inmiddels prima.
Corrigeren mag, maar pas op dat ze dan niet feller wordt om haar punt duidelijk te maken. Zeker als er bv rangordeperikelen meespelen op de achtergrond (wat goed mogelijk is als ze haar bezittingen verdedigt!!) heb je kan op toename van haar gedrag.
Verder moet jij weg uit de situatie, want als jij weg bent stopt de reden om herrie te maken. Of je legt bv thuis de hond dus in de mand een aantal meters verderop.
Wat spulletjes betreft..daar kan je niet zoveel mee, behalve voorkomen.
leg haar uit de route en negeer haar verdedig van haar kleedje .
Verdre zou ik dus de rangorderegels aanscherpen en haar goed laag neerzetten om haar in rang te doen zakken.
Ook kan je overwegen om bach in te zetten, want als ik het zo lees is ze behoorlijk obsessioneel bezig met alles.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Naqui heeft dit thuis ook heel erg , de doggen mogen niet eens bij zijn badje(schelp) komen. Als hij bij me op de bank zit wil hij er ook geen dog bij , want hij hangt er gelijk in. Gelukkig trekken de doggies zich er weinig van aan, en gaan gewoon liggen waar ze willen. Ik vond het alleen heel vreemd dat hij dit gedrag tegenover Mullu helemaal niet had :denken: .
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Schijnzwangerschap kan daar zeker van invloed op zijn, maar ik zou er toch heel erg op bedacht zijn dat dit niet verder uit de hand gaat lopen, het is eerder onaangenaam gedrag dan schattig en als je dat toelaat wordt het van kwaad tot erger.
Advies heb je al gehad, ik zou het gedrag zelf ook zoveel mogelijk negeren en niet tolereren dat er overmatig beschermd gaat worden.
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Ik zou wel oppassen met corrigeren van de kat. Jake (wijlen, onze ambull) had nooit problemen met onze katten. Op een gegeven moment vond hij dat een kat hem te dicht bij zijn botje liep. Hij corrigeerde de kat, veel te flink, vloog er op af. Wij Jake weer gecorrigeerd tot 2 keer toe. Daarna was het rustig. Toen ik een tijdje later even naar het toilet ging, vloog hij op de kat af die naar boven vluchtte, het ging net goed. Ik heb ergens dus iets verkeerd gedaan maar weet niet zo goed wat maar dit had dus wel fout kunnen gaan.
Jake associeerde blijkbaar door die klotekat is het vrouwtje boos op mij, ik krijg je nog wel als je weg is. En dan is een kat wel heel kwetsbaar.
Carmen
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Carmen schreef:Ik zou wel oppassen met corrigeren van de kat. Jake (wijlen, onze ambull) had nooit problemen met onze katten. Op een gegeven moment vond hij dat een kat hem te dicht bij zijn botje liep. Hij corrigeerde de kat, veel te flink, vloog er op af. Wij Jake weer gecorrigeerd tot 2 keer toe. Daarna was het rustig. Toen ik een tijdje later even naar het toilet ging, vloog hij op de kat af die naar boven vluchtte, het ging net goed. Ik heb ergens dus iets verkeerd gedaan maar weet niet zo goed wat maar dit had dus wel fout kunnen gaan.
Jake associeerde blijkbaar door die klotekat is het vrouwtje boos op mij, ik krijg je nog wel als je weg is. En dan is een kat wel heel kwetsbaar.
Carmen
Dat gaat over de rangorde. Honden zijn niet zo democratisch of lief voor elkaar. De hoogste in rang mag alles en degene die lager staan zijn dus afhankelijk van de goodwill van de baas.
Jouw hond was baas en daar had de kat niets over te zeggen...Totdat jij je ermee bemoeide en de hond strafde voor zijn aktie tegen de kat. Op dat moment steun je de kat en dus in de ogen van de hond degene die onder hem staat. De hond zal de kat dus niet meer durven corrigeren waar jij bij bent, ookal doet de kat misschien dingen die van de hond niet mogen.
Dieren kunnen dan het moment dat "de leiding"(jij dus) weg is, even duidelijk willen maken hoe de vork in de steel zit ten opzichte van de in hun ogen ranglagere.

Ingrijpen bij conflicten kan, maar dan moet je dieren ook scheiden als ze samen alleen zijn. Veelal creeer je onduidelijkheid in de rangorde en soms afhankelijke rangen en dat kan dus zorgen voor gevechten als jij weg bent.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”