Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat maakt jouw fokstijl/kennel bijzonder?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

Mol schreef:
little-wolf schreef:misschien niet op zn plek in dit topic, maar komt het ook wel eens voor dat als je denkt een (hele) goede combi te maken, dat de nakomelingen dan tegen vallen? heb je dan iets over het hoofd gezien?
nou er zitten altijd hele mooie exenplaren en minder mooien exenplaren in een nest, een nest is niet alleen maar mooi of alleen maar lelijk.
heb je dan iets over het hoofd gezien ,nee hoor maar fokken is gokken klaar, de mooiste puppen komen uit een bloed verversings combinatie, dat is gewoon een gegeven, dus een 1 maalige outcross om versbloed in de lijn te krijgen, de meest vast in type uit inteelt en lijnteeld combinaties, alleen ben je er met inteeld sneller dan met lijnteelt.
de doos van pandora is de outcross, je weet nooit wat er uit komt.

mol :8):
bedoelde dan ook niet dat ze persé lelijk moeten zijn, maar dat het beeld dat je in je hoofd had, anders uitpakt.
ben t wel eens dat fokken is gokken.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

little-wolf schreef:
Mol schreef:
little-wolf schreef:misschien niet op zn plek in dit topic, maar komt het ook wel eens voor dat als je denkt een (hele) goede combi te maken, dat de nakomelingen dan tegen vallen? heb je dan iets over het hoofd gezien?
nou er zitten altijd hele mooie exenplaren en minder mooien exenplaren in een nest, een nest is niet alleen maar mooi of alleen maar lelijk.
heb je dan iets over het hoofd gezien ,nee hoor maar fokken is gokken klaar, de mooiste puppen komen uit een bloed verversings combinatie, dat is gewoon een gegeven, dus een 1 maalige outcross om versbloed in de lijn te krijgen, de meest vast in type uit inteelt en lijnteeld combinaties, alleen ben je er met inteeld sneller dan met lijnteelt.

bedoelde dan ook niet dat ze persé lelijk moeten zijn, maar dat het beeld dat je in je hoofd had, anders uitpakt.
ja dat kan, soms heb je in je hoofd een idee, een verwachting, van als het goed uitpakt dan zo en zo... en dat is idd wel eens niet zo :mrgreen:
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

little-wolf schreef:
Mol schreef:

ja kan en het kan zo zijn dat er helemaal niks tussen zit wat geschikt is voor de fok, das het risico, maar dat zie je snel genoeg hoor, tis niet zo dat je eerst een hondje aan houdt en achter af met een jaar met een hond zit die niet geschikt is.

yamie
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
little-wolf schreef:
Mol schreef:

ja kan en het kan zo zijn dat er helemaal niks tussen zit wat geschikt is voor de fok, das het risico, maar dat zie je snel genoeg hoor, tis niet zo dat je eerst een hondje aan houdt en achter af met een jaar met een hond zit die niet geschikt is.

nou ja.. nee niet met een jaar misschien, maar ik heb wel eens een pup aangehouden, die toch een erg onverwachte groeispurt kreeg en na het wisselen geen correct gebit had.... maar opzich qua type best een mooi hondje....
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Mol schreef:
Angel-eyes schreef:
Mol schreef:
Angel-eyes schreef:
Waarom heb je nooit voor de boxer gekozen, is een geweldige atleet, maar met best veel verschillen, een fokker die een complete boxer kan fokken is best welkom aangezien tegenwoordig elke dwaas boxer wil en kan fokken.
omdat ik de boxer te gewoontjes vindt zoals je aan geeft iedereen wil bijna boxers fokken, ik heb altijd gezegt,en ik weet het klinkt arogant ik weet het ik kan elk ras fokken wat ik wil en fok er de hond uit zoals die voor het ras hoort te zijn, en binnen 5 jaar loop ik mee in de top.

Maar daar heb je het al, wil je de boxer fokken zoals hij hoort te zijn dan zal je nimmer top worden, de boxer is en blijft een vechthond, maar de top fokt mooie boxertjes en kijken niet naar lichamelijke en functionele kwaliteiten, jij zou dat doen omdat je de boxer ziet zoals hij ooit zijhn oorsprong had, met alle genetische kwaliteiten, in de ring zal die boxer niet scoren.
Het is jammer dat zo rassen om zeep worden geholpen, ik weet dat jij de boxer zou kunnen fokken zoals hij ooit was, maar je bereikt er geen zak mee, alleen maar afkeer in de boxershow-wereld.
dan moet je daar een middenweg in zien te vinden.

Dan ben je nog steeds geen top, dat is de ellende met boxers(misschien ook andere rassen), er is geen middenweg, middenweg is middenmoot en bereik je niks, op zich wel jammer dat een ras zou beheerst wordt door uiterlijk en niet door oorsprong.
Mol
Zeer actief

yamie schreef:
Mol schreef:
little-wolf schreef:
Mol schreef: nou er zitten altijd hele mooie exenplaren en minder mooien exenplaren in een nest, een nest is niet alleen maar mooi of alleen maar lelijk.

nou ja.. nee niet met een jaar misschien, maar ik heb wel eens een pup aangehouden, die toch een erg onverwachte groeispurt kreeg en na het wisselen geen correct gebit had.... maar opzich qua type best een mooi hondje....
tja gebit is altijd een risico, maar moet je toch wel zeggen dat ik op 5 weken weet welke het wordt en welke niks wordt.

Mol
Zeer actief

Angel-eyes schreef:
Mol schreef:
Angel-eyes schreef:
Mol schreef: omdat ik de boxer te gewoontjes vindt zoals je aan geeft iedereen wil bijna boxers fokken, ik heb altijd gezegt,en ik weet het klinkt arogant ik weet het ik kan elk ras fokken wat ik wil en fok er de hond uit zoals die voor het ras hoort te zijn, en binnen 5 jaar loop ik mee in de top.

Maar daar heb je het al, wil je de boxer fokken zoals hij hoort te zijn dan zal je nimmer top worden, de boxer is en blijft een vechthond, maar de top fokt mooie boxertjes en kijken niet naar lichamelijke en functionele kwaliteiten, jij zou dat doen omdat je de boxer ziet zoals hij ooit zijhn oorsprong had, met alle genetische kwaliteiten, in de ring zal die boxer niet scoren.
Het is jammer dat zo rassen om zeep worden geholpen, ik weet dat jij de boxer zou kunnen fokken zoals hij ooit was, maar je bereikt er geen zak mee, alleen maar afkeer in de boxershow-wereld.
dan moet je daar een middenweg in zien te vinden.

Dan ben je nog steeds geen top, dat is de ellende met boxers(misschien ook andere rassen), er is geen middenweg, middenweg is middenmoot en bereik je niks, op zich wel jammer dat een ras zou beheerst wordt door uiterlijk en niet door oorsprong.
tja maar het ras is zowiezo al helemaal kapot gefokt. en ik ben toch ook van mening dat hoe vaker je showt en welke handler je gebruikt, waar je komt te staan hoor.

yamie
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
yamie schreef:
Mol schreef:
little-wolf schreef: bedoelde dan ook niet dat ze persé lelijk moeten zijn, maar dat het beeld dat je in je hoofd had, anders uitpakt.

tja gebit is altijd een risico, maar moet je toch wel zeggen dat ik op 5 weken weet welke het wordt en welke niks wordt.

ja... maar dat is soms met de jacken best lastig, wel voor een groot deel hoor.. tot nu toe heb ik erg vaak de juiste keuze gemaakt, maar ja.. een jong ras, nog niet heel veel homogeniteit... terug slagen op parson bloed... dus ook geen goede basis qua inteelt... best lastig soms hoor...
Mol
Zeer actief

yamie schreef:
Mol schreef:
yamie schreef:
Mol schreef: ja kan en het kan zo zijn dat er helemaal niks tussen zit wat geschikt is voor de fok, das het risico, maar dat zie je snel genoeg hoor, tis niet zo dat je eerst een hondje aan houdt en achter af met een jaar met een hond zit die niet geschikt is.

ja... maar dat is soms met de jacken best lastig, wel voor een groot deel hoor.. tot nu toe heb ik erg vaak de juiste keuze gemaakt, maar ja.. een jong ras, nog niet heel veel homogeniteit... terug slagen op parson bloed... dus ook geen goede basis qua inteelt... best lastig soms hoor...
wel leuke uitdaging om dan daar wel een goeie stam in vast te zetten
lijkt me, aan het begin staan van een ras mooier kan in mijn ogen niet.

yamie
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
yamie schreef:
Mol schreef:
yamie schreef: nou ja.. nee niet met een jaar misschien, maar ik heb wel eens een pup aangehouden, die toch een erg onverwachte groeispurt kreeg en na het wisselen geen correct gebit had.... maar opzich qua type best een mooi hondje....

wel leuke uitdaging om dan daar wel een goeie stam in vast te zetten
lijkt me, aan het begin staan van een ras mooier kan in mijn ogen niet.

jazeker dat is het ook wel, hoewel ik mezelf niet beschouw als aan het begin staan van een ras.... hier in Nederland zijn we een stuk minder ver met de jacken dan in bv australie, en daar baseer ik mijn honden ook deels op, dus niet ik, maar dan de australische fokkers hebben het begin gemaakt, daarbij is het hier in ned. een zeer slechte samenwerking met fokkers... vreselijk groepjes vorming, de een wil alleen maar australisch , de ander blijft weer vreselijk ik het engelse type hangen, dus tja... en dan dus nog keurmeesters die de jack keuren en nog steeds gratis bij krijgen, we hebben niet zoveel keurmeesters die echt weten van de standaard, en zo krijg je dus dat heel veel verschillende types wel kunnen scoren... maar goed.. ik ken mijn eigen ideen, mijn eigen honden en we zien wel waar het strand, ik denk voor mijzelf en ik fok voor mijzelf... :wink:
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Martijn schreef:
Ailena schreef:de reden dat ik "specialer" ben dan andere fokkers is omdat ik ook daadwerkelijk fok in de volgorde: gezondheid, karakter en schoonheid.
Kul.
Leuk klinkende kul maar het blijft kul.

Je fokt als het goed is gewoon niet met honden die het op een van die drie aspecten laten afweten. Alsof het goede fok is om met gezonde, lieve maar apelelijke honden te fokken. Niet dus.
ieder zijn mening, maar als je verder leest zie je ook waarom. Zoals ik al zei, veel shih tzu fokkers fokken naar mijn mening teveel op showkwaliteit, en minder op de andere twee.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Branka schreef:
Marion. schreef:
Martijn schreef:Je fokt als het goed is gewoon niet met honden die het op een van die drie aspecten laten afweten. Alsof het goede fok is om met gezonde, lieve maar apelelijke honden te fokken. Niet dus.
Is dat niet afhankelijk van de fokbasis? Van het aantal honden dus?
Met de GR ga ik uiteraard helemaal met je mee :wink: , maar kun je bij een kleine populatie niet manco's eruit proberen te fokken?
Inderdaad Marion, met Goldens vind ik ook dat je alle punten even sterk moet laten meewegen. Althans, dat zou bij mij wel het streven zijn. Dus geen volgorde van belangrijkheid, alles weegt even zwaar mee. Mooie, gezonde honden met een goed karakter.

daar ben ik het ook mee eens. Ik fok dus ook wel op de manier dat alles evenzwaar meeweegt, maar wel met die drie punten in mijn achterhoofd.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Leuke topic is dit. Ik lees dan ook met interesse mee.
Maar het roept bij mij wel een vraag op aan Mol en natuurlijk aan alle anderen die hier een mening over hebben.

Ik heb zelf dus Markiesjes en bij dit ras loop je dus tegen het probleem aan dat er nauwelijks een fokbasis is. Ik geloof dat er op dit moment ongeveer 800 in leven zijnde Markiesjes zijn. Je kunt niet uitwijken naar het buitenland voor fokmateriaal want het Markiesje komt buiten Nederland niet voor (een enkel geëmigreerd hondje daargelaten dan).
Van die, pak hem beet, 800 hondjes wordt een groot deel niet gebruikt voor de fok, omdat de eigenaren dat niet zien zitten. De fokbasis is dus heel erg smal.

Met mijn beperkte kennis zeg ik nu dus, volgens mij moet je proberen om de basis breder te krijgen door nu zo min mogelijk lijnteelt toe te passen (is ook het beleid van de Rasvereniging, for what it's worth). Pas als de fokbasis breder is kun je je meer gaan richten op het verbeteren van de lijnen door dus meer op lijnteelt te gaan zitten. Maar ik heb nog niet echt superveel verstand van fokkerij. Ik ben dus heel erg benieuwd naar de mening van de kenners.

Hoe zouden jullie het aanpakken om een ras met zo'n smalle fokbasis op te bouwen?
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Mol
Zeer actief

de diversitijd van je genepole is in vehouding niet kleiner dan die van bijvoorbeeld de duitsherder, dus kan je als een gek er op los fokken om meer markiesjes te krijgen ,maar je genepole word er echt niet breder op
die is zo als die nu is en daar moet je dus zuinig op zijn ga ja daar dus nu vol op outcros mee doen fok je ongemerkt veel fouten mee in je honden die later op kunnen duiken, lijnteeld in een kleiner populatie is dan in mijn ogen de beste kans om een mooie en sterke stam te maken

Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:de diversitijd van je genepole is in vehouding niet kleiner dan die van bijvoorbeeld de duitsherder, dus kan je als een gek er op los fokken om meer markiesjes te krijgen ,maar je genepole word er echt niet breder op
die is zo als die nu is en daar moet je dus zuinig op zijn ga ja daar dus nu vol op outcros mee doen fok je ongemerkt veel fouten mee in je honden die later op kunnen duiken, lijnteeld in een kleiner populatie is dan in mijn ogen de beste kans om een mooie en sterke stam te maken

Zo heb ik het eigenlijk nog nooit bekeken, maar daar zit natuurlijk iets in.

Andere vraag.... de rasstandaard schrijft voor dat het Markiesje zwart hoort te zijn met minimale witte aftekeningen. Maar er komen nog geregeld honden voor met afwijkende kleuren, waarvan te veel wit de meest voorkomende "afwijking" is. Mijn Tara is daar een mooi voorbeeld van. Op dit moment wordt een afwijkende kleur niet als fokuitsluitende fout gezien. Maar hoe ga je er die afwijkende kleur nu uiteindelijk uitfokken? Ik ben daar erg pessimistisch over. Wat je ziet is dat het wit een aantal generaties overslaat om vervolgens weer doodleuk de kop op te steken. Volgens mij zit het wit in alle lijnen die er zijn zo verweven dat je het er nooit meer helemaal uitkrijgt.
Lijnteelt is natuurlijk de manier om het naar boven te laten komen, maar dan zou je vervolgens alle afwijkende kleuren moeten uitsluiten van de fok om het er ook echt uit te krijgen. En dan ben je het ras volgens mij om zeep aan het helpen omdat je niet genoeg honden overhoudt. Of zie ik dat verkeerd?
Wat het extra lastig maakt is dat witte aftekeningen wel zijn toegestaan. Om Tara weer als voorbeeld te nemen. Ze heeft witte aftekeningen op alle toegestane plaatsen, maar de aftekeningen lopen bij haar te ver door, waardoor ze dus eigenlijk te veel wit heeft.

AfbeeldingAfbeelding
Mol
Zeer actief

Sietske* schreef:
Mol schreef:de diversitijd van je genepole is in vehouding niet kleiner dan die van bijvoorbeeld de duitsherder, dus kan je als een gek er op los fokken om meer markiesjes te krijgen ,maar je genepole word er echt niet breder op

Zo heb ik het eigenlijk nog nooit bekeken, maar daar zit natuurlijk iets in.

Andere vraag.... de rasstandaard schrijft voor dat het Markiesje zwart hoort te zijn met minimale witte aftekeningen. Maar er komen nog geregeld honden voor met afwijkende kleuren, waarvan te veel wit de meest voorkomende "afwijking" is. Mijn Tara is daar een mooi voorbeeld van. Op dit moment wordt een afwijkende kleur niet als fokuitsluitende fout gezien. Maar hoe ga je er die afwijkende kleur nu uiteindelijk uitfokken? Ik ben daar erg pessimistisch over. Wat je ziet is dat het wit een aantal generaties overslaat om vervolgens weer doodleuk de kop op te steken. Volgens mij zit het wit in alle lijnen die er zijn zo verweven dat je het er nooit meer helemaal uitkrijgt.
Lijnteelt is natuurlijk de manier om het naar boven te laten komen, maar dan zou je vervolgens alle afwijkende kleuren moeten uitsluiten van de fok om het er ook echt uit te krijgen. En dan ben je het ras volgens mij om zeep aan het helpen omdat je niet genoeg honden overhoudt. Of zie ik dat verkeerd?
Wat het extra lastig maakt is dat witte aftekeningen wel zijn toegestaan. Om Tara weer als voorbeeld te nemen. Ze heeft witte aftekeningen op alle toegestane plaatsen, maar de aftekeningen lopen bij haar te ver door, waardoor ze dus eigenlijk te veel wit heeft.
tja als het geen uitsluitng is voor de fok is het eigelijk dweilen met de kraan open.
waarom ze dan dat wit niet gewoon toestaan en daarop de standaard aan passen lijkt mijn een beter plan.

Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Daar ben ik het dus helemaal voor de volle 100% mee eens. Helaas bepaal ik de rasstandaard niet :wink: .

Het grappige is overigens ook dat ik van de meeste mensen die het ras verder niet kennen, te horen krijg dat ze Tara veel mooier vinden dan Babbe. En dat terwijl Babbe de rasstandaard dus behoorlijk dicht benaderd, in tegenstwelling tot Tara.
Heel veel mensen vinden dat wit juist heel erg mooi.
En op de schilderijen waarop de rasstandaard is gebaseerd waren ook geregeld bonte hondjes te zien. Dus waarom de rasstandaard zwart met minimale witte aftekeningen voorschrijft is mij eigenlijk een raadsel :19: .

AfbeeldingAfbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Misschien kan die gewenste kleur, als daar genoeg draagvlak voor is binnen de RV toch veranderd worden. De FCI moet de standaard hanteren van het land van herkomst (als ik het goed heb), dan zitten jullie dichtbij!

Sietske, ik lees met veel interesse mee, vooral omdat ik ook een ras heb met een hele kleine fokbasis.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Mol schreef:

Mag ik je uitnodigen om volgende week mee een toekomstig fokteefje uit te zoeken? :roll: Ik vind het nl erg moeilijk om de goede keus te maken.
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Misschien kan die gewenste kleur, als daar genoeg draagvlak voor is binnen de RV toch veranderd worden. De FCI moet de standaard hanteren van het land van herkomst (als ik het goed heb), dan zitten jullie dichtbij!

Sietske, ik lees met veel interesse mee, vooral omdat ik ook een ras heb met een hele kleine fokbasis.
Het Markiesje is nog niet FCI erkend, dus daar hebben we nog niet veel mee te maken :wink:
Ik vraag me alleen af of er genoeg draagvlak zal zijn / komen binnen de RV.

AfbeeldingAfbeelding
Mol
Zeer actief

Tulp schreef:
Mol schreef:

Mag ik je uitnodigen om volgende week mee een toekomstig fokteefje uit te zoeken? :roll: Ik vind het nl erg moeilijk om de goede keus te maken.
dat mag je altijd

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Sietske* schreef: Het Markiesje is nog niet FCI erkend, dus daar hebben we nog niet veel mee te maken :wink:
Ooh, dat wist ik niet. Ik dacht dat ze een jaar geleden ofzo erkend waren.
Tja, bij RV zitten nou niet per definitie de vooruitstrevendste mensen. Als ik hoor hoe dat bij de meeste RV gaat dan denk ik niet dat je zoeiets voor elkaar krijgt. Maarja, wie niet probeert...
Ben je zelf betrokken bij de RV ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

sirene schreef:
Sietske* schreef: Het Markiesje is nog niet FCI erkend, dus daar hebben we nog niet veel mee te maken :wink:
Tja, bij RV zitten nou niet per definitie de vooruitstrevendste mensen. Als ik hoor hoe dat bij de meeste RV gaat dan denk ik niet dat je zoeiets voor elkaar krijgt. Maarja, wie niet probeert...
Proberen moet je altijd, zorg dat je altijd geldige kopien hebt van het schrijven naar verantwoordelijke instanties, zo dat je later altijd misschien via de http://www.kynologenvakbond.nl/ kan aantonen dat je het via de RV heb willen spelen.

Nooit!!!!!!! er van uit gaan het is vechten tegen de bierkaai met een RV, want dat is het niet.
Als je ziet wat wij bereikt hebben bij onze RV is wekelijk onvoorstelbaar, en we zijn nog maar met het begin bezig.
De verantwoordelijke van de RV wordt niet wakker, dat is water naar de zee brengen, maar wel de mensen er om heen, en dat is heel belangrijk, en daar ligt de toekomst van een ras.
Gr Bertus.
Laatst gewijzigd door idorh op 30 jun 2005 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Het Markiesje is sinds 1999 erkend door de Raad van Beheer. Er is een Voorlopg Register geopend. Inmiddels zijn we zover dat, ik geloof volgend jaar, de eerste hondjes kunnen worden aangekeurd voor opname in de eerste bijlage van het NHSB. Maar een erkenning door de FCI is echt nog toekomstmuziek :wink:

Ik ben niet in die zin betrokken bij de RV dat ik in het bestuur zit ofzo, maar ik ga wel naar de ALV en probeer op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen van de RV. En ik ben natuurlijk lid van de RV.

AfbeeldingAfbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

waarom bijzonder............

weet natuurlijk nog niet hoe of wat in de toekomst aangezien wij komend najaar pas hopen ons eerste nestje op de wereld te zetten,

maar in de aanloop daar naar toe ben ik behoorlijk selectief bezig geweest (als ik dat van onszelf mag zeggen),

ten eerste, toen er fok plannen kwamen ben ik eerst de lijnen van mijn reu volledig uit gaan kammen, vervolgens ben ik mij gaan verdiepen in de lijnen die hij bezit die minder tot niet in NL voorkomen (dit vnml omdat de vader lijn van mijn reu zo ongeveer in elke stamboom mechellijn voor komt (meerdere malen vaak zelfs) en ik er dus van overtuigd was dat de kwaliteiten niet alleen over de vaders kant komen, maar zeker ook over andere lijnen die er in hem voorkomen),
toen ben ik uitgaan zoeken hoe het in die lijnen zat met gezondheid en karaker (=in ons geval zeer zeker ook africhtingsgeschiktheid)

toen ik er achter was in welke richting van de lijnen van mijn reu ik verder wilde ben ik op zoek gegaan naar teven uit die lijnen,

toen ik fokkers gevonden had die de door mij gewenste lijnen fokten ben ik contact met ze op gaan nemen en hebben wij gewacht tot er pups kwamen uit een door ons gewenste combinatie (met het oog op toekomstige fokplannen)

de afgelopen 2 jaar hebben wij dus 2 teefjes aangeschaft uit 2 compleet van elkaar verschillende maar door ons gewenste lijnen (en dat zijn dus lijnen die wel degelijk om hun sport/africhtings kwaliteiten bekend staan, maar waar hier in NL niet mee is gefokt)
inmiddels is de oudste teef nu dus bijna 2 jaar, zij is medisch 100%, KNPV geschikt en maakt ook nog eens de verwachting waar over hoe zij aan kan sluiten bij de minpunten van onze reu, dus daar gaan we komend najaar ons eerste nest mee verwachten

die andere teef is inmiddels ruim een jaar en voorals nog gaat alles naar verwachting (voorgerontgend en dat was goed en qua werk laat zij zich ook leuk zien), maar we zien nog wel hoe zij zich de komende tijd gaat ontwikkelen.

ons doel is dus de stamboom mechelaar voor de KNPV wat meer op de kaart te zetten en dan zeker ook met (gedeeltelijk) nieuw bloed om zo de basis te verbreden voor de werkende stamboom mechelaar

daarbij letten wij in hoofdzaak op de gezondheid (is die niet goed wordt er nl NIET mee gefokt en dat wil voor ons zeggen HD A, ED 0 en de rug goed), pas als dat goed is gaan we de werkcapaciteiten beoordelen

qua type hopen wij een athletisch type te fokken wat meer neigt naar de "oude" mechelaar dus wendbaar en explosief, mooi droog gespierd van nature en met een goede ondervacht, dus zeker een hond die alle jaargetijden buiten kan zijn zonder problemen
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

crutz schreef: ten eerste, toen er fok plannen kwamen ben ik eerst de lijnen van mijn reu volledig uit gaan kammen
hoe gaat zoiets te werk?
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

little-wolf schreef:
crutz schreef: ten eerste, toen er fok plannen kwamen ben ik eerst de lijnen van mijn reu volledig uit gaan kammen
hoe gaat zoiets te werk?
Met een hanenkam en met de haren mee kammen.
Gr Bertus.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

idorh schreef:
little-wolf schreef:
hoe gaat zoiets te werk?
Gr Bertus.
:mrgreen: :wink:

informeren naar mensen die de lijnen kennen,
vragen naar bepaalde karaktertrekken, kijken of je die richting een lijn kan herleiden (als je genoeg navraag doet)
de lijnen ook verder uitzoeken dan dat er op je stamboom staat, dus niet die 3 generaties terug, maar 8, 9 of verder zelfs nog
redscorpion
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door redscorpion »

crutz schreef:
idorh schreef:
little-wolf schreef:
hoe gaat zoiets te werk?
Gr Bertus.
:mrgreen: :wink:

informeren naar mensen die de lijnen kennen,
vragen naar bepaalde karaktertrekken, kijken of je die richting een lijn kan herleiden (als je genoeg navraag doet)
de lijnen ook verder uitzoeken dan dat er op je stamboom staat, dus niet die 3 generaties terug, maar 8, 9 of verder zelfs nog
dit advies heb ik ook van mijn beide fokkers gekregen al zal het nog héél lang duren voor ik een nestje zal gaan fokken ik weet er op dit moment nog te weining van af. Maar met hulp van derde zal ik het in theorie wel leren maar de praktijk zal toch heel anders zijn !
Er zijn heel veel fokkers ! en dan ook nog de fokkers waar je zelf je hondtje heb gekocht ! waar je als het goed is een bepaalde band mee krijgt ! en de wijze raad van krijgt die ik dan mee naar huis neem en dan eens goed ga uitpluizen wat hun er mee bedoelen :denken: ! meestal snap ik het dan ook beter want iets klakkeloos aan nemen zo ben ik niet. :neenee: Ik zie te veel mensen hoe goed de fokker dan als persoon zal zijn die alles maar aannemen :knuffel: en de fouten van hun gewoon niet willen zien ! ik hou van eerlijke fokkers die hun ervaringen willen delen met andere in een goede zin !
zelfs met de mensen die ze bv niet mogen want dat gebeurt natuurlijk ook! fokkers die het ras het allerbelangrijkst vinden dan praat je in mijn ogen van een fokker die goed bezig is :ok: en die ook zelf nog willen leren van anderen :ok: ! want volgens mijn fokker leren ze nog steeds ! en dat is ook het eenige wat ik dan klakkeloos aan neem !!
grt anja
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”