Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
plaats bepalen
Moderator: moderatorteam
-
Bas Rouge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beauceron
- Aantal honden: 3
plaats bepalen
Rein mijn Harzer Fuchs reu is nu 16 maanden en heeft nu twee maal een echt knokpartijtje ingezet. Beide keren met een terrierreu die ouder was dan hijzelf. Hij dreigt en dreigt door over te hangen en op stramme poten een slowmotion rondedans te doen rondom die hond. Beide honden waren honden waarmee hij vaker te maken gaat krijgen, vandaar dat ik het liet gaan.
Beide keren hoopte en verwachtte ik dat ze samen hun plek wel zouden bepalen maar beide keren gebeurde dat niet door louter machtsvertoon. Ze hingen mekaar in de haren en ik heb ze uit elkaar gebruld. Hij heeft nu op beide heren de pik, bij de ene reu (een enorm geil womanizertje, wat Rein lijkt te irriteren) kan ik hem weg houden met mijn stem, ook als ze loslopen. De andere is ook ronduit vijandig naar hem en komt op Rein afgevlogen en is wanneer hij is aangelijnd steeds aan het grommen/ fixeren etc. Ik heb mijn handen dan vol om Rein's aandacht bij mij te houden. Dat lukt wel en als beide honden af en blijf liggen uit mekaars directe gezichtsveld kunnen wij bazen ook nog een gesprek voeren. De baas van de tweede terrier (boerenfox) durft het wel te laten uitvechten, ik wil dat niet.
Nu mijn vraag: is dit een periode waarin een jonge reu schermutselingen opzoekt met collega-reuen en gaat dat over als hij zelf wat zelfzekerder geworden is? Moet ik hem preventief gaan weghouden bij honden/reuen? Of moet ik wat ik nu doe, het contact afkappen als ik zie dat er dreiging uitgaat van de ontmoeting, maar... dan leert hij daarmee niet om te gaan.
Beide keren hoopte en verwachtte ik dat ze samen hun plek wel zouden bepalen maar beide keren gebeurde dat niet door louter machtsvertoon. Ze hingen mekaar in de haren en ik heb ze uit elkaar gebruld. Hij heeft nu op beide heren de pik, bij de ene reu (een enorm geil womanizertje, wat Rein lijkt te irriteren) kan ik hem weg houden met mijn stem, ook als ze loslopen. De andere is ook ronduit vijandig naar hem en komt op Rein afgevlogen en is wanneer hij is aangelijnd steeds aan het grommen/ fixeren etc. Ik heb mijn handen dan vol om Rein's aandacht bij mij te houden. Dat lukt wel en als beide honden af en blijf liggen uit mekaars directe gezichtsveld kunnen wij bazen ook nog een gesprek voeren. De baas van de tweede terrier (boerenfox) durft het wel te laten uitvechten, ik wil dat niet.
Nu mijn vraag: is dit een periode waarin een jonge reu schermutselingen opzoekt met collega-reuen en gaat dat over als hij zelf wat zelfzekerder geworden is? Moet ik hem preventief gaan weghouden bij honden/reuen? Of moet ik wat ik nu doe, het contact afkappen als ik zie dat er dreiging uitgaat van de ontmoeting, maar... dan leert hij daarmee niet om te gaan.
- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
daar kunnen ze niet leren mee omgaan.
ook bij mensen zit er verschil , de ene is een allemansvriend en kun je de vloer mee aanvegen de andere gaat vluchten en nog andere gaan vechten.
ook bij mensen is dat zo de vier V heb het er al eens over gehad.
je hebt een ras dat niet met zich laat sollen , dat op een uitdaging ingaat;
goed dat je ze niet laat uitvechten , becherm je hond tegen zichzelf en
ga zulke conflickten uit de weg.
Martine
ook bij mensen zit er verschil , de ene is een allemansvriend en kun je de vloer mee aanvegen de andere gaat vluchten en nog andere gaan vechten.
ook bij mensen is dat zo de vier V heb het er al eens over gehad.
je hebt een ras dat niet met zich laat sollen , dat op een uitdaging ingaat;
goed dat je ze niet laat uitvechten , becherm je hond tegen zichzelf en
ga zulke conflickten uit de weg.
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
-
Baily
Ik heb zelf het idee dat hoe zelfverzekerder de hond is, hoe minder kans op knokpartijen.
Buck is vanaf een maand of tien ook op oorlogspad tegen andere reuen. Maar nu hij anderhalf jaar is en steeds meer volwassen wordt en zijn zelfvertrouwen groeit merk ik dat hij zich wel heel dominant kan opstellen, maar dat het minder vaak dreigend is.
De andere hond is ook eerder geneigd om in te dimmen. Ik denk eigenlijk dat het wel verschil uitmaakt of de hond zelfverzekerder is. Maar ik weet het niet zeker natuurlijk. Het is alleen mijn ervaring die ik heb met mijn eigen hond.
Als ik zie dat het dreigend wordt haal ik hem wel direct weg, het liefst al voor die tijd. Ik laat het nooit escaleren. Tot nu toe heb ik altijd vechtpartijen kunnen voorkomen.
Ik zou hem zeker niet zijn gang laten gaan tegenover andere reuen. gewoon voorkomen dat het uit de hand kan gaan lopen.
Buck is vanaf een maand of tien ook op oorlogspad tegen andere reuen. Maar nu hij anderhalf jaar is en steeds meer volwassen wordt en zijn zelfvertrouwen groeit merk ik dat hij zich wel heel dominant kan opstellen, maar dat het minder vaak dreigend is.
De andere hond is ook eerder geneigd om in te dimmen. Ik denk eigenlijk dat het wel verschil uitmaakt of de hond zelfverzekerder is. Maar ik weet het niet zeker natuurlijk. Het is alleen mijn ervaring die ik heb met mijn eigen hond.
Als ik zie dat het dreigend wordt haal ik hem wel direct weg, het liefst al voor die tijd. Ik laat het nooit escaleren. Tot nu toe heb ik altijd vechtpartijen kunnen voorkomen.
Ik zou hem zeker niet zijn gang laten gaan tegenover andere reuen. gewoon voorkomen dat het uit de hand kan gaan lopen.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Ik zou het zeker uit de weg gaan, hij is zichzelf misschien aan het bewijzen en wat daar de uitslag van zal zijn, daar zit je vast niet op te wachten. Van knokparijen die ze winnen worden ze steeds zelfverzekerder en ze kunnen de smaak ook hevig te pakken krijgen.
Ik heb die fout bij onze pup gemaakt en daar heb ik nu nog spijt van.
Ik heb die fout bij onze pup gemaakt en daar heb ik nu nog spijt van.
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
Re: plaats bepalen
Ik laat dit al niet toe. Zeker niet bij honden waar mijn hond vaker mee te maken krijgt, dan wil ik meteen duidelijk maken dat ik dit gedrag niet toesta.Bas Rouge schreef:Hij dreigt en dreigt door over te hangen en op stramme poten een slowmotion rondedans te doen rondom die hond. Beide honden waren honden waarmee hij vaker te maken gaat krijgen, vandaar dat ik het liet gaan.

-
Bas Rouge
- Zeer actief
Uit jullie verhalen krijg ik niet de indruk dat jullie honden hebben die fervente knokkers zijn maar dat ze wel zonder veel problemen met andere honden kunnen opschieten. Dat wil ik ook met Rein, ik wil geen reu die ik steeds bij andere honden/reuen weg moet houden.
Ik heb de indruk dat ie dat dreigen doet omdat ie gewoon onvoldoende zelfverzekerd is en ik hoop dan maar dat dat met de tijd meer wordt. Ik wil hem niet laten vechten omdat ik niet wil dat hij winnaarservaring krijgt maar wil hem ook niet bij honden weghouden.
Moet ik hem dan verbieden zich groot te maken? Levert dat niet teveel verwarring op in de communicatie tussen de honden? Ook wil ik niet zo bovenop hem zitten.
Ik heb de indruk dat ie dat dreigen doet omdat ie gewoon onvoldoende zelfverzekerd is en ik hoop dan maar dat dat met de tijd meer wordt. Ik wil hem niet laten vechten omdat ik niet wil dat hij winnaarservaring krijgt maar wil hem ook niet bij honden weghouden.
Moet ik hem dan verbieden zich groot te maken? Levert dat niet teveel verwarring op in de communicatie tussen de honden? Ook wil ik niet zo bovenop hem zitten.
- Seahorse
- Actief
- bram en thijs
- Zeer actief
Ik hou de jongens daar heel kort in en heb ogenblikkelijk mijn scheur openhangen, zeker omdat ze samen zijn en elkaar blindelings helpen. "Pogingen tot" worden door ons afgekapt, ze zijn zeker genoeg en hoeven geen winnaarservaringen op te doen. Het is soms wel vervelend als de eigenaar van de andere hond niet zo adequaat reageert, en ook zijn hond verbaal in de kladden grijpt, maar zelfs dan zetten we nog door en moeten de heren doorlopen. Bij voorkeur geen gebakkelij, gesnauw of geouwehoer. En het werkt heel aardig, tot op heden is er nog nooit een echte knokpartij geweest.

-
Bas Rouge
- Zeer actief
En honden van vrienden en kennissen, gaat dat wel dan, bij jou?bram en thijs schreef:Ik hou de jongens daar heel kort in en heb ogenblikkelijk mijn scheur openhangen, zeker omdat ze samen zijn en elkaar blindelings helpen. "Pogingen tot" worden door ons afgekapt, ze zijn zeker genoeg en hoeven geen winnaarservaringen op te doen. Het is soms wel vervelend als de eigenaar van de andere hond niet zo adequaat reageert, en ook zijn hond verbaal in de kladden grijpt, maar zelfs dan zetten we nog door en moeten de heren doorlopen. Bij voorkeur geen gebakkelij, gesnauw of geouwehoer. En het werkt heel aardig, tot op heden is er nog nooit een echte knokpartij geweest.
Met mijn andere twee honden is dat nooit een punt geweest, ik vrees nu dat dat met Rein niet meer kan, vrienden met honden thuis ontvangen en vakanties samen. Tenzij we de honden strikt ergens neerplanten en ze verbieden naar elkaar te kijken. Maar da's niet bevorderlijk voor de ontspanning.
-
Baily
Ik loop onmiddelijk verder, of de andere kant op met mijn hond, als ik zie dat het mis dreigt te gaan. Hoe minder succes de hond er mee heeft, des te meer kans dat het niet uit gaat groeien tot een heel groot probleem.
Ik hoef hier niet te proberen om vreemde honden in huis te halen. Dat gaat niet goed,dus dat doen we ook niet.
Mijn hond is zeker niet makkelijk met andere honden.
Ik hoef hier niet te proberen om vreemde honden in huis te halen. Dat gaat niet goed,dus dat doen we ook niet.
-
Bas Rouge
- Zeer actief
Nee, dat wist ik ook wel idd. Baily, dat Buck niet makkelijk is maar je kunt hem toch wel goed hanteren bij andere honden?Baily schreef:Ik loop onmiddelijk verder, of de andere kant op met mijn hond, als ik zie dat het mis dreigt te gaan. Hoe minder succes de hond er mee heeft, des te meer kans dat het niet uit gaat groeien tot een heel groot probleem.
Ik hoef hier niet te proberen om vreemde honden in huis te halen. Dat gaat niet goed,dus dat doen we ook niet.![]()
- bram en thijs
- Zeer actief
Het kan zijn dat jij op dit moment wat verkrampt omdat hij zo vervelend is en jouw "zwakte" pikt hij op en maakt gebruik van de gelegenheid. Ik zou proberen om zijn gedrag verbaal te onderbreken of te voorkomen, hem af te leiden. Loop niet naar hem toe, dan gaat hij zich nog sterker en prettiger voelen. Als je echt geen contact krijgt dan kun je als uiterste redmiddel iets op zijn kont gooien om zijn aandacht te trekken (ik heb al eens een nylon riem gebruikt). Het is niet de bedoeling om ze pijn te doen maar om ze dat kleine zetje te geven wat ze nodig hebben om te realiseren dat jij ook nog bestaat.Bas Rouge schreef:En honden van vrienden en kennissen, gaat dat wel dan, bij jou? Met mijn andere twee honden is dat nooit een punt geweest, ik vrees nu dat dat met Rein niet meer kan, vrienden met honden thuis ontvangen en vakanties samen. Tenzij we de honden strikt ergens neerplanten en ze verbieden naar elkaar te kijken. Maar da's niet bevorderlijk voor de ontspanning.
Op het moment dat je de aandacht hebt laat je Rein doorlopen, ga desnoods achter hem lopen en drijf hem een klein stukje op: "Doorlopen, goed zo, doorlopen". En na een meter of vijf kun je hem dan belonen (op stem of met iets lekkers). Probeer weer overwicht op hem te krijgen. Ik weet niet of hij uiteindelijk andere reuen in zijn huis toe zal staan maar misschien dat je wandelingen er al van opknappen?

-
Bas Rouge
- Zeer actief
Dat terugroepen en Rein ervan weerhouden te vechten, dat lukt wel. Ik kan ook de spanning wel doorbreken maar wat ik lastig vind is dat als ik met de eigenaar van de 'opponent' een praatje wil maken dat dat niet kan zonder Rein strikt onder commando te hebben. Ik kan hem niet vrij laten. Misschien moet ik dat gewoon accepteren maar er zijn in mijn omgeving zoveel honden dat een hond die niet conflictmijdend is knap lastig is. Rein lijkt nogal patserig te worden. Ik hoop eigenlijk van jullie te horen dat dat slechts een fase is :N: (ik mag worden uitgelachen hoor voor deze aanmatigende opmerking).bram en thijs schreef:Het kan zijn dat jij op dit moment wat verkrampt omdat hij zo vervelend is en jouw "zwakte" pikt hij op en maakt gebruik van de gelegenheid. Ik zou proberen om zijn gedrag verbaal te onderbreken of te voorkomen, hem af te leiden. Loop niet naar hem toe, dan gaat hij zich nog sterker en prettiger voelen. Als je echt geen contact krijgt dan kun je als uiterste redmiddel iets op zijn kont gooien om zijn aandacht te trekken (ik heb al eens een nylon riem gebruikt). Het is niet de bedoeling om ze pijn te doen maar om ze dat kleine zetje te geven wat ze nodig hebben om te realiseren dat jij ook nog bestaat.Bas Rouge schreef:En honden van vrienden en kennissen, gaat dat wel dan, bij jou? Met mijn andere twee honden is dat nooit een punt geweest, ik vrees nu dat dat met Rein niet meer kan, vrienden met honden thuis ontvangen en vakanties samen. Tenzij we de honden strikt ergens neerplanten en ze verbieden naar elkaar te kijken. Maar da's niet bevorderlijk voor de ontspanning.
Op het moment dat je de aandacht hebt laat je Rein doorlopen, ga desnoods achter hem lopen en drijf hem een klein stukje op: "Doorlopen, goed zo, doorlopen". En na een meter of vijf kun je hem dan belonen (op stem of met iets lekkers). Probeer weer overwicht op hem te krijgen. Ik weet niet of hij uiteindelijk andere reuen in zijn huis toe zal staan maar misschien dat je wandelingen er al van opknappen?
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Meestal is het niet bepaald een fase te noemen bij reuen. je hebt nou eenmaal patsers. Ik vind ook echt dat je niet kan verwachten dat een volle reu iedere andere volle reu tolereert want dat is in de regel echt onzin. Nelson is supersociaal, maar sommige volle reuen wil hij mee vechten als ik hem zijn gang laat gaan. Ik "brul" hem dus ook door. Hij moet trouwens van mij sowieso doorlopen bij reuen. Teven doet ie maar mee wat ie niet kan laten, reuen is toch alleen maar machogedoe, dus doorlopen. Je gezag en overwicht weerhoudt sommige reuen van vechten en daar moet je het dan ook maar mee doen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
Baily
Ja, in zoverre dat ik vechtpartijen kan voorkomen. Door op het juiste moment in te grijpen. Omdat ik hem heel goed ken weet ik precies wanneer ik hem terug moet roepen en daar luistert hij goed naar. En dan loop ik altijd gauw verder met hem.Bas Rouge schreef:Nee, dat wist ik ook wel idd. Baily, dat Buck niet makkelijk is maar je kunt hem toch wel goed hanteren bij andere honden?Baily schreef:Ik loop onmiddelijk verder, of de andere kant op met mijn hond, als ik zie dat het mis dreigt te gaan. Hoe minder succes de hond er mee heeft, des te meer kans dat het niet uit gaat groeien tot een heel groot probleem.
Ik hoef hier niet te proberen om vreemde honden in huis te halen. Dat gaat niet goed,dus dat doen we ook niet.![]()
Maar soms sta ik ook wel eens peentjes te zweten zoals van de week met een hele mooie witte herder reu.
Eerst rende Buck heel hard naar hem toe, helemaal fout natuurlijk maar ik had hem niet gezien want hij stond om een hoek achter was struiken. Dus ik hoorde het een en ander en roep Buck terug. Die komt naar mij en ik lijn hem aan in de veronderstelling dat de herder reu ook aangelijnd wordt en loop verder de hoek om. Herder was dus niet aangelijnt en toen ging het alsnog bijna mis omdat hij om Buck heen bleef lopen maar die zat vast aan de lijn.
Dus ik waarschuwde de man dat ik Buck los zou laten als het vechten werd en toen wist hij niet hoe snel hij zijn hond aan moest lijnen. In zulke situaties krijg ik het echt wel eventjes benauwd. Ik had Buck alleen losgelaten als het niet anders kon en als ik het zelf niet meer tegen kon houden door er tussen te staan.
-
Bas Rouge
- Zeer actief
Wellicht heb ik dan een verkeerd idee van wat sociaalvaardig is. In mijn ogen is een hond sociaalvaardig als hij onder alle omstandigheden conflicten kan oplossen zonder vechten. Dat hij met anderen door een deur kan, zijn voorkeuren heeft uiteraard, maar vechten vind ik zo'n zwaktebod.Eline* schreef:Meestal is het niet bepaald een fase te noemen bij reuen. je hebt nou eenmaal patsers. Ik vind ook echt dat je niet kan verwachten dat een volle reu iedere andere volle reu tolereert want dat is in de regel echt onzin. Nelson is supersociaal, maar sommige volle reuen wil hij mee vechten als ik hem zijn gang laat gaan. Ik "brul" hem dus ook door. Hij moet trouwens van mij sowieso doorlopen bij reuen. Teven doet ie maar mee wat ie niet kan laten, reuen is toch alleen maar machogedoe, dus doorlopen. Je gezag en overwicht weerhoudt sommige reuen van vechten en daar moet je het dan ook maar mee doen.
Sociaalvaardig wordt je door veel te oefenen. Mijn idee van fases is dat Rein nu in oefenfase "net zolang pochen totdat jij of de ander inbindt" zit. Ik plaats die beide knokpartijtjes dan ook als datgene aan de uiterste kant van het oefenspectrum.
Ik merk alleen wel dat hij erdoor niet milder, eerder feller is geworden.
En ik wil geen knokreu maar ook niet honden moeten mijden.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je vakkundig en hard alle poch en bijnaknokpartijen nu de kop indrukt zoekt je hond andere manieren om om te gaan met reuen..ze mijden bijvoorbeeld.Bas Rouge schreef:Wellicht heb ik dan een verkeerd idee van wat sociaalvaardig is. In mijn ogen is een hond sociaalvaardig als hij onder alle omstandigheden conflicten kan oplossen zonder vechten. Dat hij met anderen door een deur kan, zijn voorkeuren heeft uiteraard, maar vechten vind ik zo'n zwaktebod.
Sociaalvaardig wordt je door veel te oefenen. Mijn idee van fases is dat Rein nu in oefenfase "net zolang pochen totdat jij of de ander inbindt" zit. Ik plaats die beide knokpartijtjes dan ook als datgene aan de uiterste kant van het oefenspectrum.
Ik merk alleen wel dat hij erdoor niet milder, eerder feller is geworden.
En ik wil geen knokreu maar ook niet honden moeten mijden.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Baily
Ik had laatst dat Buck met twee flatcoat retrievers aan het spelen was bij het water, en hij is zo gewend dat ik hem roep bij reuen als het wat langer duurt dat hij twee keer stil stond en naar mij keek terwijl hij met de honden aan het spelen was.
Het leek net alsof hij even ging checken of het mocht. Ik vond het zo lief en was erg trots op hem...............

Het leek net alsof hij even ging checken of het mocht. Ik vond het zo lief en was erg trots op hem...............
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Leuk hè? Ik zie aan Nelson altijd of er in de verte iemand voor ons loopt met hond. Hij holt altijd ver weg en als er dan voor ons op het pad mensen met honden lopen komt hij luid piepend terughollen naar mij toe zo van Joehoee, dr komt wat hoor!!Baily schreef:Ik had laatst dat Buck met twee flatcoat retrievers aan het spelen was bij het water, en hij is zo gewend dat ik hem roep bij reuen als het wat langer duurt dat hij twee keer stil stond en naar mij keek terwijl hij met de honden aan het spelen was.
Het leek net alsof hij even ging checken of het mocht. Ik vond het zo lief en was erg trots op hem...............![]()
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Baily
Ha,ha, ja ik kan het me helemaal voorstellen. Lief zijn ze dan he, op zulke momenten kan ik bijna janken zo blij ben ik (beetje overdreven sorry, maar het is wel zo)..........Eline* schreef:Leuk hè? Ik zie aan Nelson altijd of er in de verte iemand voor ons loopt met hond. Hij holt altijd ver weg en als er dan voor ons op het pad mensen met honden lopen komt hij luid piepend terughollen naar mij toe zo van Joehoee, dr komt wat hoor!!Baily schreef:Ik had laatst dat Buck met twee flatcoat retrievers aan het spelen was bij het water, en hij is zo gewend dat ik hem roep bij reuen als het wat langer duurt dat hij twee keer stil stond en naar mij keek terwijl hij met de honden aan het spelen was.
Het leek net alsof hij even ging checken of het mocht. Ik vond het zo lief en was erg trots op hem...............![]()
Maar Nelson heeft wel humor.............