Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en heb er al aardig wat tips vandaan.
Nu heb ik zelf een vraag waar ik graga advies op wil: ik heb een Drentsche patrijshond van (bijna) 8 maanden oud en die kon heel goed alleen blijven. Ik had (en heb er nu nog) veel schuldgevoelens over maar hij accepteert het. Als ik stiekem naar binnen kijk als ik thuiskom ligt ie lekker te slapen en als ik dan de sleutel in het slot steek wordt ie wakker.
Alleen de laatste week weet ie het als ik wegga en gaat dan echt bij de deur staan. Soms hoor ik hem blaffen en janken en hij heeft ook al ene keer binnengeplast toen ik weg was terwijl hij zindelijk is.
Wat moet ik hiermee ?? Is dit een "uitprobeer" periode ?? Is hij aan het puberen (vlgs mij wel: kan hem op dit moment ook niet echt los te laten lopen want hij luistert niet en zijn commando's "vergeet" hij ook weleens).
Verder is het een schat van een hond, verschrikkelijk lief en we hebben totaal verder geen moeite met hem, maar dat alleen laten, dat vreet echt aan mij. Hebben jullie tips/trucs/advies/ wel-niet reageren en gaat dit weer over als hij wat ouder is ?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
groet
ellen
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
waarom doet ie dat nou, graag advies/reactie
Moderator: moderatorteam
-
Ellen
- Vaste gebruiker
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
De zoekfunctie doet het niet, maar er staat me bij een bericht van je gelezen te hebben waarin je schrijft dat je de hond zo'n 4 uur alleen laat.
Stop ermee je schuldig te voelen. Dat is ten eerste niet nodig en ten tweede zal jouw eigen gevoel ongetwijfeld ook de houding naar je hond toe bepalen en dat is weer niet goed.
Inderdaad zie je vaker rond de 7 a 8 maanden een terugval in gedrag en dus ook dat honden soms weer even moeite hebben met alleen zijn.
Even een stapje terug in de training is dan de beste oplossing en weer even de puntjes op de i voor wat wel en niet handig is als je de hond alleen gaat laten.
Even als je thuis bent iets minder aandacht op de hond zetten voor je weggaat, niet uitgebreid begroeten of negeren even de eerste minuutjes als je thuis komt, radio aan, wat te snoepen achterlaten als je weggaat (bv een kong) en proberen de lengte van de tijd dat de hond alleen is weer even kalm op te bouwen als dat mogelijk is.
Ook goed uitlaten en de hond even goed laten rennen is fijn, want dan slaapt hij de eerste tijd ieder geval even hoop je.
Stop ermee je schuldig te voelen. Dat is ten eerste niet nodig en ten tweede zal jouw eigen gevoel ongetwijfeld ook de houding naar je hond toe bepalen en dat is weer niet goed.
Inderdaad zie je vaker rond de 7 a 8 maanden een terugval in gedrag en dus ook dat honden soms weer even moeite hebben met alleen zijn.
Even een stapje terug in de training is dan de beste oplossing en weer even de puntjes op de i voor wat wel en niet handig is als je de hond alleen gaat laten.
Even als je thuis bent iets minder aandacht op de hond zetten voor je weggaat, niet uitgebreid begroeten of negeren even de eerste minuutjes als je thuis komt, radio aan, wat te snoepen achterlaten als je weggaat (bv een kong) en proberen de lengte van de tijd dat de hond alleen is weer even kalm op te bouwen als dat mogelijk is.
Ook goed uitlaten en de hond even goed laten rennen is fijn, want dan slaapt hij de eerste tijd ieder geval even hoop je.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
Ellen
- Vaste gebruiker
reactie
Dag Eline,
Dank je wel voor je reactie.
Ik denk idd dat ik er zelf teveel mee bezig ben. Ik wil al zolang een hond maar we zijn er nooit aan begonnen omdat we 40 uur werkten. Nu heb ik een baan gezocht speciaal aangepast aan Finn. Ik begin om 10 uur 's-ochtends, tussen de middag is mijn man thuis en die is ook weer thuis om half 5. Ik werk donderdag, vrijdag en zaterdag (dan is mijn man ook thuis, op een boodschap doen na). Verder heb ik een schoonheidssalon waar ik ook mijn uren aanpas aan Finn en expres veel 's-avonds werk. Als we vrij zijn is alle tijd voor hem. Ik ga 's-ochtends sowieso een uur wandelen voordat ik wegga, tussen de middag is het maar een heel klein rondje en om half 5 weer een lange wandeling. Voordat we naar bed gaan ook nog een wandeling en de rest van de tijd aandacht en spelen.
Hij kan gelukkig zichzelf heel goed vermaken en vraagt daarom ook niet constant aandacht.
Iemand zei dat ik de hond niet als kind moet zien, wat ik denk ik doe, ben helemaal "wezenloos" van hem, maar door die schuldgevoelens kan heb ik het idee dat ik niet 100% van hem kan genieten. Maar ja, de aard van het beessie
Ik hoop dat ik het allemaal goed doe. Hij is heel vrolijk en steelt ieders hart, dus ik denk dat het wel goed komt.
Maar ja, die pubertijd.........
Sorry voor het lange verhaal maar ik wilde even laten weten, hoe het er bij ons aan toe gaat.
groetjes
Ellen
Dank je wel voor je reactie.
Ik denk idd dat ik er zelf teveel mee bezig ben. Ik wil al zolang een hond maar we zijn er nooit aan begonnen omdat we 40 uur werkten. Nu heb ik een baan gezocht speciaal aangepast aan Finn. Ik begin om 10 uur 's-ochtends, tussen de middag is mijn man thuis en die is ook weer thuis om half 5. Ik werk donderdag, vrijdag en zaterdag (dan is mijn man ook thuis, op een boodschap doen na). Verder heb ik een schoonheidssalon waar ik ook mijn uren aanpas aan Finn en expres veel 's-avonds werk. Als we vrij zijn is alle tijd voor hem. Ik ga 's-ochtends sowieso een uur wandelen voordat ik wegga, tussen de middag is het maar een heel klein rondje en om half 5 weer een lange wandeling. Voordat we naar bed gaan ook nog een wandeling en de rest van de tijd aandacht en spelen.
Hij kan gelukkig zichzelf heel goed vermaken en vraagt daarom ook niet constant aandacht.
Iemand zei dat ik de hond niet als kind moet zien, wat ik denk ik doe, ben helemaal "wezenloos" van hem, maar door die schuldgevoelens kan heb ik het idee dat ik niet 100% van hem kan genieten. Maar ja, de aard van het beessie
Ik hoop dat ik het allemaal goed doe. Hij is heel vrolijk en steelt ieders hart, dus ik denk dat het wel goed komt.
Sorry voor het lange verhaal maar ik wilde even laten weten, hoe het er bij ons aan toe gaat.
groetjes
Ellen
- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
zoals je zelf al aangeeft je maakt je te veel zorgen.
ze zitten in de puber periode en dan proberen ze wel wat uit;
dat je je schuldig voelt begrijp ik best maar dat hoeft echt niet.
door je schuldgevoel geef je extra signalen die zijn gedrag verterken.
niet doen dus
zelf ben ik ook heel soft met mijn honden
zijn mijn kindjes
als ik zonder ze weg moet , wat extra lekkers, de tv aan ik bel nog net niet naar hun om te vragen hoe het gaat
maar dat hoeft echt niet hoor .
Martine
ze zitten in de puber periode en dan proberen ze wel wat uit;
dat je je schuldig voelt begrijp ik best maar dat hoeft echt niet.
door je schuldgevoel geef je extra signalen die zijn gedrag verterken.
niet doen dus
zelf ben ik ook heel soft met mijn honden
als ik zonder ze weg moet , wat extra lekkers, de tv aan ik bel nog net niet naar hun om te vragen hoe het gaat
maar dat hoeft echt niet hoor .
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: reactie
Hou eens op! Jouw leven is ook niet elke dag even geweldig en dat is niemands leven, dus ook een hond heeft wel eens een saaie dag.Ellen schreef:Iemand zei dat ik de hond niet als kind moet zien, wat ik denk ik doe, ben helemaal "wezenloos" van hem, maar door die schuldgevoelens kan heb ik het idee dat ik niet 100% van hem kan genieten. Maar ja, de aard van het beessie![]()
groetjes
Ellen
Ik herken wel wat van je verhaal. Ik kan me ook zo verliezen in mijn taak een dier gelukkig te maken.
Mij heeft het veel lucht gegeven om er een hond bij te nemen. Dan ben ik niet meer alleen verantwoordelijk om ze te vermaken, want ze hebben dan ook elkaar. Alleen is niet meer alleen en daarbij is twee honden in de regel als je het goed doet ook gewoon twee keer zoveel lol.
Misschien leuk om eens over na te denken voor in de toekomst!
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Ellen
- Vaste gebruiker
reactie
Hoihoi,
bedankt voor jullie reactie. En sorry voor het vragen maar ik wil het zo goed mogelijk doen, wil dat Finn gelukkig is. Een Drent kan ook nog zo zielig kijken
.
Maar als ik thuis ben ligt hij ook vaak te slapen dus........
Ik voel me al een stuk beter en ga proberen me niet meer zo schuldig te voelen.
Groetjes
ellen
bedankt voor jullie reactie. En sorry voor het vragen maar ik wil het zo goed mogelijk doen, wil dat Finn gelukkig is. Een Drent kan ook nog zo zielig kijken
Maar als ik thuis ben ligt hij ook vaak te slapen dus........
Ik voel me al een stuk beter en ga proberen me niet meer zo schuldig te voelen.
Groetjes
ellen