Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hond die niet op de rug gaat

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

tutjehola
Actief

hond die niet op de rug gaat

Ongelezen bericht door tutjehola »

Ik heb twee teckels, Flip en Willem. Willem is twee jaar en Flip 1 jaar.
Willem is een voorbeeldige hond, luistert aardig in mijn ogen, en kan heel goed met andere honden.
Flip is zo gek als een deur, wat op zich niet zo erg is, maar waar ik me wel zorgen om maak is dat hij nooit op zijn rug gaat voor een andere hond.

Hij is angstig, blaft regelmatig als er een grote hond op hem afkomt, maar gaat niet liggen als het moet.
Hij gaat als een kamikazen gillen en wegrennen, met als gevolgd dat Willem denkt dat hij Flip moet beschermen en de betreffende hond wegsnauwt.

Gelukkig wordt Flip wel door Willem gecorigeerd als Willem het niet nodig vindt om een andere hond af te snauwen.
Ik ben bang dat Flip een keer flink gepakt wordt door zijn eigen idiote gedrag.

Is die angst terecht, en weet iemand wat ik hieraan kan doen?
Willem, Nixs, Noppes.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Saar doet dit soms ook, en naar ik begrepen heb is de angst dat hij een keer gegrepen zou kunnen worden terecht, vooral als die andere honden hem dan op gaan jagen.

Ik heb hier, tenminste over dat wegrennen waardoor andere honden op gaan jagen, pas geleden dit topic: http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=66543

over geopend, en daar heel veel goede tips gekregen. Alleen Moos bemoeid zich er helemaal niet mee, dus wat dat betreft is de situatie net een tikkeltje anders.
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

:offt: Het lijkt me wel een gouden stel :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :offt:
AfbeeldingAfbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Die van mij zijn ook nog nooit op hun rug gegaan hoor voor andere honden. (tenminste niet waar ik bij was) Moet dat dan? :denken:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

bram en thijs schreef::offt: Het lijkt me wel een gouden stel :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :offt:
Wie, wat?

Snap 'm niet :19:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

M@ri@nne schreef:Die van mij zijn ook nog nooit op hun rug gegaan hoor voor andere honden. (tenminste niet waar ik bij was) Moet dat dan? :denken:
Nee, lijkt mij ook niet dat dat moet. Moos is ook maar een keer in zijn leven op zin rug gegaan voor een andere hond.
Maar krijsend als een speenvarken wegrennen is natuurlijk ook niet de bedoeling.
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief

Moos schreef:
bram en thijs schreef::offt: Het lijkt me wel een gouden stel :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :offt:
Wie, wat?

Willem en Flip. Het lijkt me een leuk stel samen.
AfbeeldingAfbeelding
Moos
Zeer actief

bram en thijs schreef:
Moos schreef:
Wie, wat?

Willem en Flip. Het lijkt me een leuk stel samen.
Oh, oke! Leuke namen ook trouwens :offt:
Afbeelding
tutjehola
Actief

Het is ook een gouden stel :pffff:
En dat wil ik graag nog heeeeeeeeeeel lang houden. Stel dat die Flip een keer wel zo'n opdonder krijgt met zijn gekke gedoe dat het een keer niet goed afloopt.

Maar als het niets uitmaakt dat hij niet onderdanig is, vind ik het ook prima. Ik lees nu hier dat meerdere hondjes dit doen, misschien is hij wel zo zeker van de hulp van Willem (die het toch wel voor hem opneemt,) dat hij het uiterste opzoekt :denken:

Ik heb trouwens die andere topic doorgelezen, en het gedrag lijkt er idd veel op. Dan zal Flip wel gewoon het pispaaltje zijn :mrgreen:
Willem, Nixs, Noppes.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Onderdanig ben je aan roedelgenoten met wie je een relatie hebt. Je bent niet onderdanig ten opzichte van een wildvreemde hond en dat verklaart ook gelijk waarom je hond zich niet op de rug draait. Hij is bang, dus beschermt zichzelf door te vluchten.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
bram en thijs
Zeer actief

Re: hond die niet op de rug gaat

tutjehola schreef:Hij gaat als een kamikaze gillen en wegrennen
Normaal gesproken hoort de andere hond dan meteen te stoppen met wat hij of zij doet, zelfs snuffelen, en is Flip weer veilig. Is dat ook jouw ervaring?
AfbeeldingAfbeelding
Moos
Zeer actief

bram en thijs schreef:
Normaal gesproken hoort de andere hond dan meteen te stoppen met wat hij of zij doet, zelfs snuffelen, en is Flip weer veilig. Is dat ook jouw ervaring?
Nou, ben ik tutjehola niet, maar Saar rent dus ook, al dan niet gillend, weg, en juist dat lokt opjaag gedrag uit. Ze gaan bij Saar dan dus juist extra door i.p.v. te stoppen.
Laatst gewijzigd door Moos op 01 jul 2005 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Eline* schreef:Onderdanig ben je aan roedelgenoten met wie je een relatie hebt. Je bent niet onderdanig ten opzichte van een wildvreemde hond en dat verklaart ook gelijk waarom je hond zich niet op de rug draait. Hij is bang, dus beschermt zichzelf door te vluchten.
Klopt, Nika gaat voor geen enkele andere hond op haar rug, maar voor Marouck doet ze dat dus wel :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
tutjehola
Actief

Moos schreef:
bram en thijs schreef:
Nou, ben ik tutjehola niet, maar Saar rent dus ook, al dan niet gillend, weg, en juist dat lokt opjaag gedrag uit. Ze gaan bij Saar dan dus juist extra door i.p.v. te stoppen.
Hier ook hoor, er is niets zo leuk als achter zo'n gillend konijn aan te rennen volgens mij. Alhoewel, uiteindelijk stopt het wel, en vallen er geen rake klappen tot nog toe
Willem, Nixs, Noppes.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Heb Daisy ook nog never nooit voor een hond op haar rug zien gaan.
Spike alleen voor Daisy.

Maar gillen en wegrennen doen ze nou ook weer niet. :wink:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Op hun rug gaan beiden niet, alleen voor elkaar. Miep gaat wel heel hard wegrennen. Dan mag Saar de enge andere hond weer voor haar rekening nemen. Doet ze met verve.
Wel met gewoon afleiden en rennen enzo, ze gaat niet op haar rug.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hier ook twee honden die nooit voor een andere hond op hun rug zullen gaan. Voor elkaar wel, maar het is bij beide nog nooit gebeurd dat ze zich overgeven aan een andere hond.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Seahorse
Actief

Ongelezen bericht door Seahorse »

Eline* schreef:Onderdanig ben je aan roedelgenoten met wie je een relatie hebt. Je bent niet onderdanig ten opzichte van een wildvreemde hond en dat verklaart ook gelijk waarom je hond zich niet op de rug draait. Hij is bang, dus beschermt zichzelf door te vluchten.
Dit heb ik vaker gehoord maar ik begrijp het niet helemaal. Hoe komt het dan dat veel honden toch voor een andere hond gaan liggen? Als het geen onderdanigheid is, wat is het dan wel?

Billy gaat tegenwoordig eigenlijk nooit meer op zijn rug liggen terwijl hij dat als pup voor heel veel honden deed. Hij rent trouwens ook niet weg. Nu kwamen we laatst een hond tegen waar Billy als pup slechte ervaringen mee heeft gehad. Normaal gesproken had ik hem dan even aangelijnd maar deze keer was ik te laat. Het gekke was dat Billy op enige afstand van de hond bleef en heel onderdanig (maar dat zou het dan dus niet zijn) op zijn rug ging liggen. Hoe zou je dat kunnen verklaren? Het resultaat was trouwens wel dat hij niet werd aangevallen en dat ik hem mee kon roepen.
tutjehola
Actief

Marion. schreef:Op hun rug gaan beiden niet, alleen voor elkaar. Miep gaat wel heel hard wegrennen. Dan mag Saar de enge andere hond weer voor haar rekening nemen. Doet ze met verve.
Wel met gewoon afleiden en rennen enzo, ze gaat niet op haar rug.
Dat is dus precies wat hier gebeurt, WIllem mag het opknappen. Ik hoor hier dat het vrij normaal gedrag is, dus laat ik het maar zo. Flip kan enorm krijsen als hij maar denkt dat er iets staat te gebeuren, dan houden de honden wel op in ieder geval. Jammer dat WIllem de klappen opvangt voor wat Flip uithaalt!

En idd, het zou handiger zijn als de mannen wat groter zouden zijn, maar helaas...........
Willem, Nixs, Noppes.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”