Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

proleemgedrag...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Zoie schreef:
zepenko schreef:
Zoie schreef:
zepenko schreef:[
Oké, ik was een beetje kort door de bocht. Het hele baknijd-verhaal dat je altijd met je vingers door de bak van de hond moet kunnen en lekkere gevulde kongs moet kunnen afpakken, dat is achterhaald. Waarom zou je dat immers willen. En voor het zeldzame geval dat je het toch zou willen aan jou de taak om te ruilen voor iets wat lekkerder is. Ik bedoel te zeggen dat als je hond gromt als jij zijn eten weg wil halen, dat geen op te lossen probleem moet zijn/worden. En dat gevoel kreeg ik wel van de website waar het op stond.

Als het (waarschijnlijk door verkeerde handelingen van de eigenaar) zover is geëscaleerd als jij schets, is het natuurlijk wel een probleem, wat opgelost moet worden.
Niet mee eens. Als je hond gromt als je z'n etensbak wilt pakken en hij heeft succes, heb je harde kans dat hij ook bij andere dingen gaat grommen, b.v. zijn balletje. Of als je maar in de buurt van zijn bak komt. En wat doe je dan? Wel de confrontatie aangaan ? Ik zou het eruit trainen, beter nog voorkomen.
Grommen ter bescherming van eten staat los van grommen om dingen in bezit te houden. Maar ga je het dan voorkomen door de hond rustig te laten eten en de lege bak op te ruimen. Of bedoel je iets anders?
Als ik Luna mijn uitlaathond eten geef - ze heeft prooinijd - dan doe ik het in twee keer. Ik vul dus bij: hand bij haar bak = goed nieuws. Althans zo deed ik het in het begin, vind het nu niet meer nodig, enkel keertje doe ik het nog.

Grommen om haar bal af te pakken deed ze ook, dus ik heb haar leren lossen.

Bij Spok doe ik het niet, want hij durft nauweklijks te eten als ik z'n eten neerzet, moet het bijna met de hand voeren, dus bij hem lijkt het me niet nodig.
Waarom geef je Luna haar eten niet ineens? Waarom moet je met je hand in de voerbak kunnen? Wat heb je daaraan?

En heb je enig idee waarom Spok niet zo goed eet?
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

zepenko schreef:
Zoie schreef:
zepenko schreef:
Zoie schreef: Niet mee eens. Als je hond gromt als je z'n etensbak wilt pakken en hij heeft succes, heb je harde kans dat hij ook bij andere dingen gaat grommen, b.v. zijn balletje. Of als je maar in de buurt van zijn bak komt. En wat doe je dan? Wel de confrontatie aangaan ? Ik zou het eruit trainen, beter nog voorkomen.
Grommen ter bescherming van eten staat los van grommen om dingen in bezit te houden. Maar ga je het dan voorkomen door de hond rustig te laten eten en de lege bak op te ruimen. Of bedoel je iets anders?
Als ik Luna mijn uitlaathond eten geef - ze heeft prooinijd - dan doe ik het in twee keer. Ik vul dus bij: hand bij haar bak = goed nieuws. Althans zo deed ik het in het begin, vind het nu niet meer nodig, enkel keertje doe ik het nog.

Bij Spok doe ik het niet, want hij durft nauweklijks te eten als ik z'n eten neerzet, moet het bijna met de hand voeren, dus bij hem lijkt het me niet nodig.
Waarom geef je Luna haar eten niet ineens? Waarom moet je met je hand in de voerbak kunnen? Wat heb je daaraan?
Omdat ik het anders dan jij absoluut niet als een geïsoleerd iets maar in samenhang net haar complete beschermgedrag zie.
Spok heeft de eerste 8 maanden van zijn leven in Spanje geleefd. Ik heb zo'n idee dat hij wel eens flink op z'n lazer zal hebben gehad als hij iets te pakken had wat niet van hem was. Maar ja, weten doe ik dat dus niet.
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Zoie schreef:
zepenko schreef:
Zoie schreef:
zepenko schreef: Grommen ter bescherming van eten staat los van grommen om dingen in bezit te houden. Maar ga je het dan voorkomen door de hond rustig te laten eten en de lege bak op te ruimen. Of bedoel je iets anders?

Omdat ik het anders dan jij absoluut niet als een geïsoleerd iets maar in samenhang net haar complete beschermgedrag zie.
Ik zou er zelf nog steeds niet voor kiezen om bovenstaande redenen. Maar je doet het in ieder geval op een positieve manier. :ok: Jouw hand in de bak betekent meer brokken.
Zoie schreef:
Spok heeft de eerste 8 maanden van zijn leven in Spanje geleefd. Ik heb zo'n idee dat hij wel eens flink op z'n lazer zal hebben gehad als hij iets te pakken had wat niet van hem was. Maar ja, weten doe ik dat dus niet.

En dan is het idd lastig te achterhalen waar het aan ligt. Eet hij wel als jij er niet bij staat?
Zoie
Zeer actief

zepenko schreef: En dan is het idd lastig te achterhalen waar het aan ligt. Eet hij wel als jij er niet bij staat?
Nou, dan moet ik geen onverwachte dingen met potten en pannen gaan doen. Meestal laat ik het mijn moeder geven, die heeft er minder problemen mee. Maar als ik dan onverwachts binnen kom, en niet heel voorzichtig ben, houdt hij er idd mee op ( met eten . )

Ik heb ook wel geéxperimenteerd met zijn eten op mijn lege bord schuiven en dan bij hem neerzetten, en dan eet hij ook. Voerbak heeft hij ook een hekel aan, dus hij krijgt het sowieso op een bord.

Stelen doet hij ook ( soms ).
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Zoie schreef:
zepenko schreef: En dan is het idd lastig te achterhalen waar het aan ligt. Eet hij wel als jij er niet bij staat?
Nou, dan moet ik geen onverwachte dingen met potten en pannen gaan doen. Meestal laat ik het mijn moeder geven, die heeft er minder problemen mee. Maar als ik dan onverwachts binnen kom, en niet heel voorzichtig ben, houdt hij er idd mee op ( met eten . )

Ik heb ook wel geéxperimenteerd met zijn eten op mijn lege bord schuiven en dan bij hem neerzetten, en dan eet hij ook. Voerbak heeft hij ook een hekel aan, dus hij krijgt het sowieso op een bord.

Ik zou hem dan lekker in alle rust laten eten. Als je er veel moeite voor gaat doen om hem aan het eten te krijgen, ben je hem eigenlijk ook aan het belonen voor zijn gedrag. Ik heb honden gezien die daarom dus niks meer aten als de baas geen aandacht gaf (zeg maar brokje voor brokje voerden).
Zoie
Zeer actief

zepenko schreef:
Zoie schreef:

Ik zou hem dan lekker in alle rust laten eten. Als je er veel moeite voor gaat doen om hem aan het eten te krijgen, ben je hem eigenlijk ook aan het belonen voor zijn gedrag. Ik heb honden gezien die daarom dus niks meer aten als de baas geen aandacht gaf (zeg maar brokje voor brokje voerden).
Ja, ik weet het. Maar hiij was te mager en dan moet je toch wat. Wat ik doe is een stukje uit mijn hand laten eten, dan een stukje voor z'n bord neerleggen en dan een stukje op de rand van zijn bord, en dan verder met rust laten. Begint hij eenmaal te eten dan eet hij z'n bord op. Anders kan hij het wel uren laten staan en dus gewoon een maaltijd overslaan.

Zit er over te denken om die reden al zijn eten in een keer te gaan geven.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

zepenko schreef:Oké, ik was een beetje kort door de bocht. Het hele baknijd-verhaal dat je altijd met je vingers door de bak van de hond moet kunnen en lekkere gevulde kongs moet kunnen afpakken, dat is achterhaald. Waarom zou je dat immers willen. En voor het zeldzame geval dat je het toch zou willen aan jou de taak om te ruilen voor iets wat lekkerder is. Ik bedoel te zeggen dat als je hond gromt als jij zijn eten weg wil halen, dat geen op te lossen probleem moet zijn/worden. En dat gevoel kreeg ik wel van de website waar het op stond.

Als het (waarschijnlijk door verkeerde handelingen van de eigenaar) zover is geëscaleerd als jij schets, is het natuurlijk wel een probleem, wat opgelost moet worden.
Het hangt er allemaal maar net vanaf welke eisen je aan je hond stelt. Als ik een hond zou hebben met baknijd en een gezin met kinderen zou ik die baknijd eruit willen hebben door erop te trainen. Niet omdat mijn kinderen zandkasteeltjes zouden mogen kleien van de rodi, maar omdat er altijd iets kan gebeuren waardoor je ineens onverwacht geconfronteerd kan worden met een kind bij de voerbak.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
zepenko
Zeer actief

Eline* schreef:
zepenko schreef:Oké, ik was een beetje kort door de bocht. Het hele baknijd-verhaal dat je altijd met je vingers door de bak van de hond moet kunnen en lekkere gevulde kongs moet kunnen afpakken, dat is achterhaald. Waarom zou je dat immers willen. En voor het zeldzame geval dat je het toch zou willen aan jou de taak om te ruilen voor iets wat lekkerder is. Ik bedoel te zeggen dat als je hond gromt als jij zijn eten weg wil halen, dat geen op te lossen probleem moet zijn/worden. En dat gevoel kreeg ik wel van de website waar het op stond.

Het hangt er allemaal maar net vanaf welke eisen je aan je hond stelt. Als ik een hond zou hebben met baknijd en een gezin met kinderen zou ik die baknijd eruit willen hebben door erop te trainen. Niet omdat mijn kinderen zandkasteeltjes zouden mogen kleien van de rodi, maar omdat er altijd iets kan gebeuren waardoor je ineens onverwacht geconfronteerd kan worden met een kind bij de voerbak.
In zo'n geval kan ik er nog enigszins in komen dat je dat eruit gaat trainen (en dus inderdaad niet eruit gaat corrigeren!). Maar van de andere kant: hoe lang ligt er hondenvoer in de bakken. Bij ons raken zeg maar de meeste brokken de bak niet eens als ik niet zeg dat ze moeten wachten. Als ze moeten wachten is alles binnen een halve minuut op van het moment dat ze het mogen pakken. Met kinderen zou ik dus die 30 sec. zorgen dat ze er niet bij komen. Dus in plaats van er op te trainen, zou ik gewoon het evt. probleem voorkomen.
Zoie
Zeer actief

zepenko schreef:
Eline* schreef:

In zo'n geval kan ik er nog enigszins in komen dat je dat eruit gaat trainen (en dus inderdaad niet eruit gaat corrigeren!). Maar van de andere kant: hoe lang ligt er hondenvoer in de bakken. Bij ons raken zeg maar de meeste brokken de bak niet eens als ik niet zeg dat ze moeten wachten. Als ze moeten wachten is alles binnen een halve minuut op van het moment dat ze het mogen pakken. Met kinderen zou ik dus die 30 sec. zorgen dat ze er niet bij komen. Dus in plaats van er op te trainen, zou ik gewoon het evt. probleem voorkomen.
Hoe voorkom jij dat je hond b.v. zijn bal tegenover jou of jouw kind gaat verdedigen ? Of als hij het doet, wat doe jij dan ?

Volgens jou is dit een dominante handeling, die je in principe met een dominante handeling beantwoordt. Zo begrijp ik je althans. Dus wat doe je dan ? De confrontatie aangaan ?
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Zoie schreef: Hoe voorkom jij dat je hond b.v. zijn bal tegenover jou of jouw kind gaat verdedigen ? Of als hij het doet, wat doe jij dan ?

Volgens jou is dit een dominante handeling, die je in principe met een dominante handeling beantwoordt. Zo begrijp ik je althans. Dus wat doe je dan ? De confrontatie aangaan ?
Een hond staat altijd boven kinderen tot een jaar of twaalf in de rangorde. Het is dus aan de eigenaar om voor het kind een afhankelijke rang te creëeren. Daarvoor moet de eigenaar eerst al zelf boven zijn hond staan. Als de afhankelijke rang goed gecreëerd is, zal de hond zijn bal niet verdedigen t.o.v. het kind, als hij dat ook niet deed/doet t.o.v. de eigenaar. In bijzijn van de eigenaar staat het kind dan boven de hond, door de bescherming van de eigenaar.

Als de hond en het kind alleen zijn, staat het kind weer gewoon onder de hond. Dus als de hond zijn bal verdedigt, richting het kind, kan ik hier de hond toch niet voor corrigeren? Dus kinderen en honden zou ik nooit alleen laten. En als de rangorde dan goed zit, kom zo'n situatie niet voor.

Als de rangorde niet goed zit en de situatie komt wel voor (dus de hond verdedigd de bal t.o.v. het kind, in bijzijn van de eigenaar), is het zaak om de rangorde te gaan herstellen en bevestigen. De vraag is dan of je in die situatie de confrontatie moet aangaan. Dat is een beetje afhankelijk van de hond en de eigenaar. Maar je zou ook de eigenaar in de dagelijkse omgang met de hond dominant gedrag kunnen laten vertonen, zoals als eerste eten en daarna pas de hond, indien mogelijk voordringen bij de voordeur en dat soort dingen.
Zoie
Zeer actief

zepenko schreef:
Zoie schreef: Hoe voorkom jij dat je hond b.v. zijn bal tegenover jou of jouw kind gaat verdedigen ? Of als hij het doet, wat doe jij dan ?

Een hond staat altijd boven kinderen tot een jaar of twaalf in de rangorde. Het is dus aan de eigenaar om voor het kind een afhankelijke rang te creëeren. Daarvoor moet de eigenaar eerst al zelf boven zijn hond staan. Als de afhankelijke rang goed gecreëerd is, zal de hond zijn bal niet verdedigen t.o.v. het kind, als hij dat ook niet deed/doet t.o.v. de eigenaar. In bijzijn van de eigenaar staat het kind dan boven de hond, door de bescherming van de eigenaar.

Als de hond en het kind alleen zijn, staat het kind weer gewoon onder de hond. Dus als de hond zijn bal verdedigt, richting het kind, kan ik hier de hond toch niet voor corrigeren? Dus kinderen en honden zou ik nooit alleen laten. En als de rangorde dan goed zit, kom zo'n situatie niet voor.

Als de rangorde niet goed zit en de situatie komt wel voor (dus de hond verdedigd de bal t.o.v. het kind, in bijzijn van de eigenaar), is het zaak om de rangorde te gaan herstellen en bevestigen. De vraag is dan of je in die situatie de confrontatie moet aangaan. Dat is een beetje afhankelijk van de hond en de eigenaar. Maar je zou ook de eigenaar in de dagelijkse omgang met de hond dominant gedrag kunnen laten vertonen, zoals als eerste eten en daarna pas de hond, indien mogelijk voordringen bij de voordeur en dat soort dingen.
Maar dat zijn dingen waarmee je de direkte confrontatie uit de weg gaat. Ik zeg niet dat ik er tegen ben, maar wat doe je op het moment dat je hond jou duidelijk maakt dat hij zijn bal desnoods met geweld gaat verdedigen ?

Spok zou mij zo'n waarschuwing nooit geven, dat denk ik althans. De reden: hij weet dat hij fysiek op mij geen enkele indruk maakt. Toch behandel ik bezit van hem alsof het wel zo is. Zou nooit zomaar een balletje van hem afpakken. Ook dan hanteer ik het principe: mijn hand bij jouw bal = dikke lol voor jou. Ik maak er gewoon geen rangorde probleem van.
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Zoie schreef:
zepenko schreef:

Maar dat zijn dingen waarmee je de direkte confrontatie uit de weg gaat. Ik zeg niet dat ik er tegen ben, maar wat doe je op het moment dat je hond jou duidelijk maakt dat hij zijn bal desnoods met geweld gaat verdedigen ?

Spok zou mij zo'n waarschuwing nooit geven, dat denk ik althans. De reden: hij weet dat hij fysiek op mij geen enkele indruk maakt. Toch behandel ik bezit van hem alsof het wel zo is. Zou nooit zomaar een balletje van hem afpakken. Ook dan hanteer ik het principe: mijn hand bij jouw bal = dikke lol voor jou. Ik maak er gewoon geen rangorde probleem van.
Dus je ruilt de bal voor een brok o.i.d.? Dat doen we hier ook, maar aan het einde van het spelletje is de bal wel van mij. Dan berg ik hem op en bepaal ik wanneer één van de honden em weer krijgt. Als we spelen met een flostouw (een trekspelletje dus), laat ik dat touw zelfs nooit los. Ruilen voor een brok en aan het einde van het spel opbergen. Daarmee bepaal en bevestig je ook dat jij de baas bent.

Maar als de rangorde goed zit, kun je wel een speeltje o.i.d. van de grond oprapen zonder dat er een hond meteen boven op zit. Als dat niet het geval is, ligt het aan de hond en de baas of het verstandig is om de baas op dat moment te laten corrigeren of niet. Ik bedoelde het beantwoorden met een dominante handeling meer in die zin.
Zoie
Zeer actief

zepenko schreef:
Zoie schreef:
zepenko schreef:

Dus je ruilt de bal voor een brok o.i.d.? Dat doen we hier ook, maar aan het einde van het spelletje is de bal wel van mij. Dan berg ik hem op en bepaal ik wanneer één van de honden em weer krijgt. Als we spelen met een flostouw (een trekspelletje dus), laat ik dat touw zelfs nooit los. Ruilen voor een brok en aan het einde van het spel opbergen. Daarmee bepaal en bevestig je ook dat jij de baas bent.

Maar als de rangorde goed zit, kun je wel een speeltje o.i.d. van de grond oprapen zonder dat er een hond meteen boven op zit. Als dat niet het geval is, ligt het aan de hond en de baas of het verstandig is om de baas op dat moment te laten corrigeren of niet. Ik bedoelde het beantwoorden met een dominante handeling meer in die zin.
Noch Spok, noch Luna ruilt zijn/haar bal voor een voertje, nog niet voor het lekkerst zelf gebakken leverkoekje. Ik ruil voor een spelletje: laat jij je bal los, dan gooi ik hem voor jou.

Ik laat Luna bij trekspelletjes vaak winnen. Ik geloof namelijk niet dat ze gek is, en heel goed weet dat ze geen trekspelletje van me kan winnen.

Omgekeerd speel ik wel dat ik haar achtervolg om haar bal te pakken. Ze weet donders goed dat ik geen schijn van kans heb, maar toch eindigt het spelletje altijd zo dat zij in mjin armen loopt.

Nogmaals de vraag: stel je hond verdedigt zijn bal tegenover jou, wat doe je dan ? Je zegt dat hangt van de relatie af. Maar zoals ik jou begrijp is die relatie in een dergelijk geval helemaal niet duidelijk.Laat jij het afhangen van de vraag of je fysiek tegen je hond bent opgewassen ? Dat is eigenlijk mijn vraag.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Zoie schreef:
zepenko schreef:
Zoie schreef:
zepenko schreef: Een hond staat altijd boven kinderen tot een jaar of twaalf in de rangorde. Het is dus aan de eigenaar om voor het kind een afhankelijke rang te creëeren. Daarvoor moet de eigenaar eerst al zelf boven zijn hond staan. Als de afhankelijke rang goed gecreëerd is, zal de hond zijn bal niet verdedigen t.o.v. het kind, als hij dat ook niet deed/doet t.o.v. de eigenaar. In bijzijn van de eigenaar staat het kind dan boven de hond, door de bescherming van de eigenaar.

Noch Spok, noch Luna ruilt zijn/haar bal voor een voertje, nog niet voor het lekkerst zelf gebakken leverkoekje. Ik ruil voor een spelletje: laat jij je bal los, dan gooi ik hem voor jou.

Ik laat Luna bij trekspelletjes vaak winnen. Ik geloof namelijk niet dat ze gek is, en heel goed weet dat ze geen trekspelletje van me kan winnen.

:denken: nou of ze nou gek is of niet daar gaat het niet om, maar het is niet zo dat ze weet dat ze het toch niet kan winnen en dat jij dat maar faked...
Omgekeerd speel ik wel dat ik haar achtervolg om haar bal te pakken. Ze weet donders goed dat ik geen schijn van kans heb, maar toch eindigt het spelletje altijd zo dat zij in mjin armen loopt.

Nogmaals de vraag: stel je hond verdedigt zijn bal tegenover jou, wat doe je dan ? Je zegt dat hangt van de relatie af. Maar zoals ik jou begrijp is die relatie in een dergelijk geval helemaal niet duidelijk.Laat jij het afhangen van de vraag of je fysiek tegen je hond bent opgewassen ? Dat is eigenlijk mijn vraag.
janine77
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door janine77 »

pff al die rangorde regels en dingetjes :roll: ik ben zo blij dat ik daar vanaf ben gestapt :ok: er zijn wel regels uiteraard,maar merendeel draait gewoon om respect en vertrouwen,een hond die gromt als jij bij zijn bak komt,vertrouwd je gewoon niet,dat hoeft helemaal niks te maken hebben met of jij boven de hond staat of niet,daar spelen nog veel meer factoren in mee dan rangorde!
Wij spelen met onze hondne ook vaak trekspelletjes en die mogen ze echt wel winnen hoor,ik sta dan niet gelijk onderaan de ladder,dat is hetzelfde als dat een kind geen trekspelletjes mag doen want anders weet de hond dat hij sterker is en erboven staat,tja mijn hond is gek zeker een poot en ze ligt ondersteboven,hij heeft vast zelf niet door dat hij sterker is :denken: daar heeft tie echt een tekspelletje voor nodig om dat te gaan beseffen!
En afhankelijke rang,nee daar geloof ik ook niet in,als jij een hond een afhankelijke rang geeft die niet klopt vechten ze elkaar de tent uit,maar bij een kind zou dit dan wel werken??
Zoie
Zeer actief

yamie schreef:[ :denken: nou of ze nou gek is of niet daar gaat het niet om, maar het is niet zo dat ze weet dat ze het toch niet kan winnen en dat jij dat maar faked...
ik denk het wel. Ik laat namelijk los op een moment dat ze nauwelijks trekt en houd vast als ze heel erg haar best doet. Ik denk dat een hond gefrustreerd raakt en het geen leuk spelletje vindt als je altijd wint. Maar ik kan er naast zitten.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Zoie schreef:
yamie schreef:[ :denken: nou of ze nou gek is of niet daar gaat het niet om, maar het is niet zo dat ze weet dat ze het toch niet kan winnen en dat jij dat maar faked...
ik denk het wel. Ik laat namelijk los op een moment dat ze nauwelijks trekt en houd vast als ze heel erg haar best doet. Ik denk dat een hond gefrustreerd raakt en het geen leuk spelletje vindt als je altijd wint. Maar ik kan er naast zitten.
Ik laat mijn honden ook regelmatig winnen, wat kan mij dat nou schelen, en ik houd ongemerkt ongeveer dezelfde maatstaf aan als jij.

Ik probeer wel duidelijk te laten merken dat ik veel sterker ben, maar mijn honden vinden het lekker om af en toe ook eens het idee te hebben dat ze sterk zijn, en sowieso genieten ze van dat semi-kompetitieve gedoe met mij.

Ik weiger absoluut om balletjes e.d. te gaan ruilen voor brokken. Dat ontneemt volledig de essentie aan zulke spelletjes. En om te laten zien dat ik de baas ben heb ik spelletjes ook niet echt nodig.
Zoie
Zeer actief

Wil de hond schreef:[
Ik weiger absoluut om balletjes e.d. te gaan ruilen voor brokken. Dat ontneemt volledig de essentie aan zulke spelletjes. En om te laten zien dat ik de baas ben heb ik spelletjes ook niet echt nodig.
Ik vind spelletjes wel weer een ideale manier om je hond te leren lossen, juist met een hond met een ontwikkelde prooinijd.

Ik liep laatst sinds lange tijd met de zoon van de baas met Luna. Het viel me op wat een vorderingen hij had gemaakt, hij kon zelfs Luna naar achteren dirigeren als ze te dicht op haar bal ging zitten als hij hem wilde schoppen, iets wat ik haar niet geleerd heb. Maar de bal van de grond pakken durfde hij niet.

Ik heb hem uitgelegd dat hij dat rustig kon doen als hij "oke "zou zeggen, de bal zou pakken, en hem vervolgens voor haar zou werpen. Nu durft/kan hij het wel.

Ik durfde dit wel aan met uitleg. Nog afgezien van het feit dat ik het zelf ook liever zo doe dan door een dominante handeling Luna duidelijk maken dat ze de bal moet afstaan als ik dat wil, is het denk ik ook een manier die je veilig aan kunt leren aan gezinsleden die niet de volwassenheid of het overwicht op de hond kunnen hebben om dat veilig te doen.

Ik zie hier in het uitlaatbos soms kinderen van nog geen tien jaar oud een grommende hond aan de halsband trekken en corrigeren, welliswaar met moeder of vader erbij maar toch zo dat ik denk: wat ben je je kind nu aan het leren ? Ik vind het vragen om bijtincidenten. Persoonlijke mening.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

janine77 schreef:En afhankelijke rang,nee daar geloof ik ook niet in,als jij een hond een afhankelijke rang geeft die niet klopt vechten ze elkaar de tent uit,maar bij een kind zou dit dan wel werken??
Interessante opmerking waar ik over zit na te denken. Bedoel je te zeggen dat als een kind een afhankelijke rang hoger dan de hond zou hebben, de hond juist onbetrouwbaar wordt voor het kind als hij met hem alleen is ? Er zit wel logica in.

persoonlijk zou ik een kind idd niet leren dominante handelingen richting de hond te vertonen zolang hij dat op eigen kracht niet kan waarmaken. Zie mijn stukje hierboven.
Afbeelding
Gwenn
Vaste gebruiker

Re: proleemgedrag...

Ongelezen bericht door Gwenn »

Martijn schreef: Je kunt een niet op honden gesocialiseerde hond leren andere honden te tolereren maar het wordt nooit hetzelfde als een hond die wel gesocialiseerd is.
Vergelijk het (nu even) met mensen die als kind een kluizenaarsbestaan hebben geleefd. Dat worden nooit de gangmakers op een feestje.
Moet je niet verwachten..dat leidt alleen maar tot teleurstelling. Hoeft ook helemaal niet.

Ja. Hij is wat zekerder van zijn zaak met jou er bij dus blijft nu niet meer achter je maar neemt zelf het initiatief om vreemde honden te vertellen op te tiefen. Op zich is het heel normaal dat een hond liever geen vreemde honden in de buurt heeft maar hij is nu eenmaal niet sociaal dus doet dat op een rare manier.

Als je contact met andere honden op de lange termijn voorkomt zul je hem uiteindelijk waarschijnlijk wel kunnen afleiden.
Heb geduld.
En er is trouwens niets mis mee om er een levenslange regel van te maken dat er geen contact met andere honden mag zijn.
Dat maakt het voor beer en jou alleen maar makkelijker en ik denk dat de bazen van de honden die je tegenkomt het ook prettiger vinden.

In welke zin? Ben je bang dat hij ook gaat bijten?

Mijn Dapper kon in het begin absoluut niet met andere honden en mannen overweg. Echt wat je noemt een zogenaamd hhopeloos geval.
Hij zit nu wat dat betreft op zijn max. Het is niet direct een bloedbad als hij een andere reu tegenkomt, teven zijn leuk en pups doen hem weinig.
Mensen negeert hij en dapper was er echt een stuk slechter aan toe dan jouw beer.
Heb geduld en stel je verwachtingen bij. De meeste honden kunnen niet zomaar met alle andere honden contact maken op een manier die wij prettig vinden. Laat dat gaan. Een hond die niet op en top sociaal is én niet buitengewoon tolerant (verschillende dingen) kan niet zomaar los met vreemde honden.

Negeer eerst het gedrag maar eens een paar maanden en zorg dat hij geen contact met andere honden kan hebben. Ook als dat betekent datn hij niet los mag. Ga je lekker fietsen, zwemmen aan de lange lijn of savonds naar het strand als je hem echt los wil laten.
Als je andere honden tegenkomt blijf dan uit zijn buurt en als hij blaft negeer je dat domweg.
Ondertussen veel met hem spelen en wat gehoorzaamheid aanbrengen. Zorg wel dat je iemand bent om rekening mee te houden. Niet gemeen doen maar een mate van ontzag voor jou als baas is heel handig.
Als labh-kruising zal hij waarschijnlijk graag aporteren en gevoelig voor voedselbeloningen zijn. Richt zijn aandacht zoveel mogelijk op jou.

Als je contact met andere honden echt voorkomt zal zijn obsessie langzaam maar zeker verwateren en hanteerbaar worden. Tot je hem ineens wel kunt afleiden.

Dan kun je, als je dat wilt, de bewoonde hondenwereld langzaam iets opzoeken en oefenen met zijn aandacht onder steeds iets moeilijkere omstandigheden bij je te houden.

Blijf werken aan de gehoorzaamheid. Bedenk dat je hem meer vrijheid kunt geven naar mate hij betrouwbaarder wordt in het terugkomen als je roept.
Veel werk maar dat is waar je voor getekend hebt toen je een beschadigde herplaaster nam. Persoonlijk vind ik het leuker dan een oermakkelijke hond.
Hoi Martijn,

Even een paar reacties op je antwoord,

Moet eerlijk zeggen dat ik het in het begin stiekum toch wel jammer vond als Beer nooit gezellig samen zou kunnen met andere honden. Maar op dit moment interesseert me dat steeds minder, zou al ontzettend blij zijn met gewoon negeren.... Ben er nu wel uit dat mocht ie nooit sociaal zijn met andere honden, so be it :19:

Beer heeft inderdaad de neiging om ook naar mensen toe te rennen en te gaan blaffen en grommen, zo is het ook ooit met honden begonnen, voordat ie ging bijten... Ben dus inderdaad wel een beetje angstig daarvoor....

En ten slotte, ik heb al een hele makkelijke hond, luistert vrijwel altijd en vindt alles goed. Met Beer erbij heb ik er dus ook een uitdaging bijgekregen, en hoezeer ik hier ook soms van baal, ik geniet toch ook weer van elk stapje vooruit! Ik kan je opmerking dus heel goed begrijpen!

Trouwens, dat met die lange lijn zwemmen, heb ik eigenlijk nog nooit aan gedacht. Is een goed plan!
Fietsen heb ik al geprobeerd, maar ben toen gigantisch onderuit gegaan omdat er een hond op zo'n 200 m afstand stond, laat dat dus maar achterwege.....
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Heb je Beer gewoon aan de halsband? Heb je al eens een gentle leader geprobeerd?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gwenn
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Gwenn »

Eline* schreef:Heb je Beer gewoon aan de halsband? Heb je al eens een gentle leader geprobeerd?
Ik had hem eerst aan een gewone halsband, maar sinds 1 maand loop ik nu met een gentle leader.
Helaas heeft meneer met dit ding ook een manier gevonden om te trekken zodra die een hond ziet en moet ik nog al mijn kracht gebruiken om rechtop te blijven..... :roll:
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Re: proleemgedrag...

Eline* schreef:Heb je Beer gewoon aan de halsband? Heb je al eens een gentle leader geprobeerd?
Martijn schreef:
Gwenn schreef: Fietsen heb ik al geprobeerd, maar ben toen gigantisch onderuit gegaan omdat er een hond op zo'n 200 m afstand stond, laat dat dus maar achterwege.....
Dit is wat ik bedoelde met "wat gezag voor jou als baas is niet verkeerd".
Naat begrip voor de hond zijn belevingswereld mag je best wat twijfel zaaien als het gaat om hoe hij zich gedraagt.

Gentle leader af en een hele grote soejang aan de riem met brul er bij geven op het moment dat hij jou vergeet en domweg gaat sleuren. Dat mag gewoon niet.
Ik zeg niet dat je je hard moet gaan opstellen hoor. Vertrouwen is verschrikkelijk belangrijk maar 200 meter gaan sleuren is gewoon niet aan de orde. Zonder regels wordt het enorm onduidelijk wat wel goed is.

Als hij je echt te sterk is kan het ook helpen om een lus om zijn buik heen te maken. Je haalt de riem onder hem door en steekt dan aan de andere kant het uiteinde er onderdoor. Als het goed is heb je dan een lus die zonder spanning open valt en als hij trekt dicht gaat. Dat is voor de meeste honden raar genoeg om op te gaan letten. Een andere riem kan dan aan de gentle leader.

Het klinkt misschien vreemd of lullig maar ho is gewoon ho. Als je dat niet met brute kracht kunt bereiken heb je er hulpmiddelen voor tot prikbanden aan toe maar je moet op de een of andere manier letterlijk de touwtjes in handen krijgen. Op het moment dat je hem niet kunt stoppen als hij trekt heb je dat niet.
Ja, geweldig. Gaan we toch weer corrigeren. En dat terwijl we niet eens weten wat er precies aan de hand is.
zepenko
Zeer actief

Ben het er niet mee eens dat het niet uitmaakt waarom de hond het doet. Op basis daarvan zou je in mijn ogen je reactie daarop moeten bepalen. Je mag ook niet door rood licht rijden, maar als ik een gewonde vriend of vriendin in de auto heb liggen, kijk ik niet naar de kleur van het stoplicht. Als dan zo'n agent gaat staan vertellen dat het niet mag.....
zepenko
Zeer actief

Martijn schreef:
zepenko schreef:Ben het er niet mee eens dat het niet uitmaakt waarom de hond het doet. Op basis daarvan zou je in mijn ogen je reactie daarop moeten bepalen. Je mag ook niet door rood licht rijden, maar als ik een gewonde vriend of vriendin in de auto heb liggen, kijk ik niet naar de kleur van het stoplicht. Als dan zo'n agent gaat staan vertellen dat het niet mag.....
Als hij het niet doet ga je vaker door rood rijden.

Maar goed...dit is geen nobel mens die levens aan het redden is maar een hond. Ik ben nooit zo van de hond-mens vergelijkingen. Ik vergelijk mijn honden ook niet met parkietjes dus waarom wel met mezelf?
Als hij het wel doet, uit ik mijn frustratie op hem, terwijl als hij de situatie onderzoekt en daarop zijn reactie bepaalt, ik me door hem begrepen zou voelen en zelfs nog wel eens een soort van band met hem zou kunnen ontwikkelen.
En ik hoopte alleen door een vergelijking te trekken dat je zou begrijpen wat in bedoelde. Een hond is weliswaar iets anders dan een mens, maar qua leerprincipes verschilt het niet zo veel (ook niet bij parkieten trouwens)
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:Ben het er niet mee eens dat het niet uitmaakt waarom de hond het doet. Op basis daarvan zou je in mijn ogen je reactie daarop moeten bepalen. Je mag ook niet door rood licht rijden, maar als ik een gewonde vriend of vriendin in de auto heb liggen, kijk ik niet naar de kleur van het stoplicht. Als dan zo'n agent gaat staan vertellen dat het niet mag.....
Als jij tijdens je overtreding ook nog eens iemand schade zou berokkenen door hem ondersteboven te rijden denk ik niet dat er nog iemand geïnteresseerd is in jouw motivatie.

Een hond die zijn baas over de straat sleurt of van haar fiets trekt heeft ook geen enkele interesse in de motivatie van zijn baas.

Zo´n sleurende hond heeft dus, net als jij als je door rood rijdt, zijn korrektie verdiend. Regels zijn er om gerespekteerd te worden, onvoorwaardelijk, anders wordt het nl. een zootje.

Op het moment dat je van je fiets gaat heb je sowieso weinig tijd om eerst eens diepgaand te gaan onderzoeken waaróm je hond dit doet, je kunt dan alleen maar impulsief reageren.
zepenko
Zeer actief

Wil de hond schreef: Zo´n sleurende hond heeft dus, net als jij als je door rood rijdt, zijn korrektie verdiend. Regels zijn er om gerespekteerd te worden, onvoorwaardelijk, anders wordt het nl. een zootje.

Op het moment dat je van je fiets gaat heb je sowieso weinig tijd om eerst eens diepgaand te gaan onderzoeken waaróm je hond dit doet, je kunt dan alleen maar impulsief reageren.
Daar komt dan nog bij dat ik weet dat ik niet door rood mag rijden. Weet die hond dat hij niet aan de riem mag sleuren?

En niemand heeft het over impulsief reageren gehad. Martijn stelde voor om met voorbedachte rade riemen zo te knopen dat bij een evt. versnellen van de hond, deze gecorrigeerd zou worden. Of om met voorbedachte rade een Gentle Leader of prikband om de hond te hangen.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Weet die hond dat hij niet aan de riem mag sleuren?
Als hij het bij mij zou flikken zou hij dat heel snel weten ja.
zepenko
Zeer actief

Inge O schreef:
zepenko schreef: Weet die hond dat hij niet aan de riem mag sleuren?
dat is nou precies altijd het punt met de 'ultrapositieve methode'. ze weten nooit dat iets niét mag, ze weten alleen dat ze beloond worden als ze iets goed (= gewenst) doen, maar hebben ze eventjes lak aan een beloning, dan doen ze het gewoon simpelweg hun eigen ding. en dat kan heel gevaarlijk uitdraaien, voor alle partijen.
Het slaat toch nergens op om ongewenst gedrag te laten gebeuren, om het daarna te corrigeren. Als je weet dat de hond in een bepaalde situatie trekt, zoek je de kritieke grens op en zorg je dat je die niet overschrijd. Daar kun je dus het gewenste gedrag belonen en dus versterken. Na verloop van tijd, komt de kritieke grens lager te liggen en kun je dus dichter bij de situatie gaan lopen. En als dat in het begin 200 meter is, dan begin je op 205 meter.

En als je beloning niet werkt, ligt dat gewoon aan de baas. Die is dan niet creatief genoeg om een motivatie te vinden die wel werkt, of die heeft een te grote of moeilijke stap vooruit genomen.

Maar ongewenst gedrag laten gebeuren of uitlokken om het daarna te corrigeren... Dan zijn we weer in het tijdperk van de slipketting, prikband en teletakt beland. Ik hoopte eigenlijk dat dat (grotendeels) toch achter ons lag?
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Je droomt een beetje teveel over de in jouw ogen ideale situatie.

De werkelijkheid is meestal anders.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”