Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Amy versus katten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Saartje »

Mortica schreef:6 weken later...

De katten zitten nog steeds gestressed boven en beginnen inmiddels ook op de bedden e.d. hun behoeftes te doen (kattenbakken worden vaak verschoont)...

Net Amy in de bench opgesloten en de katten 1 voor 1 naar buiten gehaald om ze weer wat lucht te geven...
Amy brak zowat de bench af toen ze de katten zag, van de ene kant wel logisch eerlijk gezegd maar om haar los te laten lopen terwijl ik de katten naar beneden zou halen zag ik helemaal niet zitten...
Zit echt met mijn handen in mijn haar op dit moment (letterlijk) en weet gewoon even geen uitweg meer...
Het klinkt echt heel vervelend en hoewel de beginsituatie bijna hetzelfde was als hier is het toch anders verlopen blijkbaar (maar wel pas na 3 maanden kwam het weer tot rust).
Ligt het echt puur aan Amy, is ze echt heel fel naar de katten?
Ik heb echt geen idee wat je kan doen, maar ik hoop heel erg dat er goede tips volgen waar je iets mee kan, heel veel succes ermee :wink:
Afbeelding
Mortica
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mortica »

gucci schreef:je kan bij de Da een verdamper halen wat je in het stopcontact kan doen, feliway heet het, dat zijn feromonen van een kat, daardoor worden katten wat relaxter in stress situaties, het valt te proberen.

wel balen zo'n situatie zeg, na 6 weken zou je denken dat het wat beter zou moeten gaan, maar misschien hebben je katten toch wat meer tijd nodig, katen blijven vreemde wezens zo af en toe hoor.

veel succes ..

groetjes,
Dank je wel voor je antwoord.

Heb inmiddels zo'n verdamper aangeschaft. We proberen ze ook elke dag naar beneden te lokken maar wie weet kan die verdamper al veel oplossen doordat er ook weer een "aantrekkelijke" kattengeur beneden kan komen (heb, op advies van de d'arts assistente, de verdamper beneden aangesloten daar de tussendeur naar de bovenverdieping altijd open staat waar door de lucht aardig verspreidt kan worden)
Afbeelding
Mortica
Vaste gebruiker
Contacteer:

Saartje schreef:Het klinkt echt heel vervelend en hoewel de beginsituatie bijna hetzelfde was als hier is het toch anders verlopen blijkbaar (maar wel pas na 3 maanden kwam het weer tot rust).
Ligt het echt puur aan Amy, is ze echt heel fel naar de katten?
Ik heb echt geen idee wat je kan doen, maar ik hoop heel erg dat er goede tips volgen waar je iets mee kan, heel veel succes ermee :wink:
Ja vervelend is het zeker en soms zit ik echt letterlijk met mijn handen in mn haar omtrent deze situatie.
Ik heb nu zelf niet meer het idee dat het puur aan Amy ligt, wel dat ze er ook mee te maken heeft uiteraard maar het ligt nu ook erg aan de katten zelf inmiddels.
De katten zijn zelf nu zo in de stress dat ze alles wat Amy maar doet of niet doet als stress ervaren wordt.
Amy wil spelen en onderzoeken en doet dat (nog steeds) op een manier van blaffen met nekharen omhoog waarna ze na het snuffelen weer rustig is.
Amy eist wel aandacht op dmv vaak willen spelen en ziet - in mijn ogen - de katten ook als leuke speelmaatjes...alleen is dat niet wederzijds...
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Zes weken is niks hoor. Bij ons heeft het maanden geduurd voordat onze bange Timber niet meer bang was voor Jack. En met hond nr. 2 is Timber juist in sneltreinvaart gewend.

Stap 1 is volgens mij zorgen dat je hond zich gedraagt als er katten in de buurt zijn. Dus niet blaffen, niet erachteraan rennen. Bij Jack was dat met een hoop frolicjes wel aan te leren, dus met jouw hond moet het ook lukken. :mrgreen: Desnoods hou je hem aan de lijn terwijl je de katten in de huiskamer laat lopen, en dan maar trainen. Hij hoeft ze niet te negeren, hij moet gaan snappen dat poezen leuk zijn, want als je dan netjes gaat zitten / liggen, komen er frolicjes. En ook buiten: een poes zien is zitten en een frolicje.

Stap 2 (als de hond 'katveilig' is), is de katten dwingen om af en toe langs die hond te lopen. Onze Timber zou nu nog boven eten en slapen als we op een gegeven ogenblik niet eten & kattenbak weer beneden hadden gezet. Katten zijn gewoontedieren, conflictontwijkend en gemakzuchtig, dus als ze de kans krijgen komen ze nooit meer beneden. Maar als ze eenmaal honderd keer langs een hond zijn gelopen die *niet* blaffend achter ze aanrende, gaat het kwartje wel vallen.

Stap 3 (eventueel en alleen als je hond echt katveilig is): neem er een kitten bij. Wij hebben Pippi toch wel een beetje in huis gehaald met het idee om de 'kloof te dichten' tussen de hond en de katten, en bij ons is dat prima gelukt. Pippi was honden gewend, dus die kroop als ienemiene kitten gewoon bij Jack in bed en was absoluut niet bang van hem, en Pippi en Jack zijn hele dikke vriendjes geworden, waardoor Jack een hoop kattentaal is gaan snappen en ook de relatie met Timber en destijds nog Tijger verder verbeterde.

Volgens mij moet het bij jou ook best wel goed kunnen komen, maar het kost gewoon heel erg veel tijd. Succes in elk geval!
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Mortica
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hanneke2 schreef:Zes weken is niks hoor. Bij ons heeft het maanden geduurd voordat onze bange Timber niet meer bang was voor Jack. En met hond nr. 2 is Timber juist in sneltreinvaart gewend.

Stap 1 is volgens mij zorgen dat je hond zich gedraagt als er katten in de buurt zijn. Dus niet blaffen, niet erachteraan rennen. Bij Jack was dat met een hoop frolicjes wel aan te leren, dus met jouw hond moet het ook lukken. :mrgreen: Desnoods hou je hem aan de lijn terwijl je de katten in de huiskamer laat lopen, en dan maar trainen. Hij hoeft ze niet te negeren, hij moet gaan snappen dat poezen leuk zijn, want als je dan netjes gaat zitten / liggen, komen er frolicjes. En ook buiten: een poes zien is zitten en een frolicje.
Ja dat is dus juist het probleem...zorgen dat Amy zich gedraagt alleen komen de katten niet eens naar beneden, ook niet met lokken incl het eten lager op de trap zetten, dus blijft het beneden de hondenruimte en boven de kattenruimte...
Inmiddels ligt het ook een groot deel aan de katten...zie hierboven een eerder geplaatst berichtje van mij...
Hanneke2 schreef: Stap 2 (als de hond 'katveilig' is), is de katten dwingen om af en toe langs die hond te lopen. Onze Timber zou nu nog boven eten en slapen als we op een gegeven ogenblik niet eten & kattenbak weer beneden hadden gezet. Katten zijn gewoontedieren, conflictontwijkend en gemakzuchtig, dus als ze de kans krijgen komen ze nooit meer beneden. Maar als ze eenmaal honderd keer langs een hond zijn gelopen die *niet* blaffend achter ze aanrende, gaat het kwartje wel vallen.
Het verschuiven van de kattenbak heeft dus een nat en vies bed opgeleverd daar ze gewoon weg de trap niet aflopen en daardoor ook moeilijk in contact komen met Amy waardoor Amy gewoon weer blaft met nekharen omhoog terwijl ze eigenlijk wil spelen met de katten...iig zo komt het mij duidelijk over daar ze dat ook naar vreemde mensen doet in het begin...
Bij de katten van mn vriend gaat het bv wel een heel stuk beter, ze zijn wel wat met stress maar blijven liggen waar ze op dat moment liggen terwijl mijn katten alle kanten inschieten en er vandoor gaan...
Hanneke2 schreef: Stap 3 (eventueel en alleen als je hond echt katveilig is): neem er een kitten bij. Wij hebben Pippi toch wel een beetje in huis gehaald met het idee om de 'kloof te dichten' tussen de hond en de katten, en bij ons is dat prima gelukt. Pippi was honden gewend, dus die kroop als ienemiene kitten gewoon bij Jack in bed en was absoluut niet bang van hem, en Pippi en Jack zijn hele dikke vriendjes geworden, waardoor Jack een hoop kattentaal is gaan snappen en ook de relatie met Timber en destijds nog Tijger verder verbeterde.

Volgens mij moet het bij jou ook best wel goed kunnen komen, maar het kost gewoon heel erg veel tijd. Succes in elk geval!
Helaas voor Amy maar er komt geen kat meer in huis zolang deze 3 katten nog bij elkaar zijn...
3 katten is in dit huis dus echt meer dan genoeg daarbij zijn deze katten ook aan verschillende honden gewend alleen niet aan zo'n blaffende dame die ook nog eens vol energie zit...denk ik...

Dank je wel voor het meedenken!
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Mortica schreef:
Hanneke2 schreef:Zes weken is niks hoor. Bij ons heeft het maanden geduurd voordat onze bange Timber niet meer bang was voor Jack. En met hond nr. 2 is Timber juist in sneltreinvaart gewend.

Ja dat is dus juist het probleem...zorgen dat Amy zich gedraagt alleen komen de katten niet eens naar beneden, ook niet met lokken incl het eten lager op de trap zetten, dus blijft het beneden de hondenruimte en boven de kattenruimte...
Inmiddels ligt het ook een groot deel aan de katten...zie hierboven een eerder geplaatst berichtje van mij...
Bij ons was het 1 kat die vreselijk moeilijk bleef doen, en die is echt in vier, vijf maanden tijd alleen beneden geweest om naar buiten te kunnen. En dat terwijl Jack zich op zich best gedroeg naar de katten toe en een heilig respect had voor onze andere kat, die wel gewoon beneden bleef wonen. Bij katten kan het gewoon ontzettend lang duren voordat ze een hond accepteren.
Hanneke2 schreef: Stap 2 (als de hond 'katveilig' is), is de katten dwingen om af en toe langs die hond te lopen. Onze Timber zou nu nog boven eten en slapen als we op een gegeven ogenblik niet eten & kattenbak weer beneden hadden gezet. Katten zijn gewoontedieren, conflictontwijkend en gemakzuchtig, dus als ze de kans krijgen komen ze nooit meer beneden. Maar als ze eenmaal honderd keer langs een hond zijn gelopen die *niet* blaffend achter ze aanrende, gaat het kwartje wel vallen.
Het verschuiven van de kattenbak heeft dus een nat en vies bed opgeleverd daar ze gewoon weg de trap niet aflopen en daardoor ook moeilijk in contact komen met Amy waardoor Amy gewoon weer blaft met nekharen omhoog terwijl ze eigenlijk wil spelen met de katten...iig zo komt het mij duidelijk over daar ze dat ook naar vreemde mensen doet in het begin...
Maar je kan niet stap 2 willen doen als je stap 1 niet rond hebt. Het komt echt nog niet goed met die katten zolang je hond ernaar blaft en erachteraan rent. Vergeet die katten, laat maar even lekker boven zitten, en ga met je hond oefenen.
Bij de katten van mn vriend gaat het bv wel een heel stuk beter, ze zijn wel wat met stress maar blijven liggen waar ze op dat moment liggen terwijl mijn katten alle kanten inschieten en er vandoor gaan...
Dan zou je lekker met die katten kunnen oefenen. Misschien dat je het met de clicker kan trainen?
Hanneke2 schreef: Stap 3 (eventueel en alleen als je hond echt katveilig is): neem er een kitten bij. Wij hebben Pippi toch wel een beetje in huis gehaald met het idee om de 'kloof te dichten' tussen de hond en de katten, en bij ons is dat prima gelukt. Pippi was honden gewend, dus die kroop als ienemiene kitten gewoon bij Jack in bed en was absoluut niet bang van hem, en Pippi en Jack zijn hele dikke vriendjes geworden, waardoor Jack een hoop kattentaal is gaan snappen en ook de relatie met Timber en destijds nog Tijger verder verbeterde.

Helaas voor Amy maar er komt geen kat meer in huis zolang deze 3 katten nog bij elkaar zijn...
3 katten is in dit huis dus echt meer dan genoeg daarbij zijn deze katten ook aan verschillende honden gewend alleen niet aan zo'n blaffende dame die ook nog eens vol energie zit...denk ik...
Je moet ook absoluut niet aan een kitten denken als het nog niet rustig is in je 'roedel'. Een kitten erbij is in mijn ogen echt de laatste stap om het vertrouwen tussen hond en katten te verstevigen, maar dan moet de basis er al wel liggen.
Dank je wel voor het meedenken!
Graag gedaan. En nog een advies: geef het vooral tijd. Ik was ook bijna wanhopig toen Timber na maanden nog doodsbang was voor Jack, ik dacht dat die kat de rest van zijn leven boven zou wonen, maar het is helemaal goedgekomen. Zo goed, dat hij nu binnen een week al prima overweg kan met Lilo. Als je mij een paar jaar geleden had verteld dat mijn superbange Timber binnen een week kopjes zou geven aan een vreemde hond had ik je voor gek verklaard. Geduld, en van je hond een katvriendelijke hond maken, dat is toch echt de truuk.

Succes!!
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”