Kaya was als pup enorm makkelijk en haar heb ik praktisch alleen met belonen groot kunnen brengen. Een enkele 'nee' of wat boze blik was gewoon al voldoende bij haar en in principe is dat eigenlijk nog steeds zo: ze is erg gevoelig voor stem en blikken en daarentegen is ze idolaat van ballen en stokken dus ook heel goed te trainen en aandacht te krijgen.
Ik zou me eigenlijk niet beter kunnen wensen

De ergste straf die ze ooit gekregen heeft, was ongeveer een jaar geleden toen ze het in d'r bolle koppie haalde om, terwijl ik op mijn hurken zat, haar poten op mijn schouders te leggen en boven me staan te grommen. Toen heb ik dus keihard mijn hand om haar snuit gelegd, haar strak aangekeken en haar met snerpende stem uitgedaagd. Ze kroop letterlijk weg van ellende en zo was deze zaak dus even rechtgezet

Ze zeggen weleens dat Rottweilers toch eens in de zoveel tijd hun baas even uitproberen, geen idee of daar waarheid in zit, maar ik vond het dusdanig dat het toen wel tijd was voor een 'flinke' correctie.
Verder bestaan correcties hier dus eigenlijk alleen uit 'nee' of een boze blik. Slaan of schoppen vind ik sowieso altijd uit den boze omdat het onmacht is (frustratie); beter kan je dan gewoon duidelijk zijn en nekvel pakken, recht aankijken of van mijn part op de rug gooien.
Bij Moritz bestaan correcties nauwelijks: bij een heel rustig 'nee Moritz' schrikt hij zich al het apenzuur

Alleen bij blaffen naar mensen op straat zoek ik nog steeds naar de juiste correctie omdat hij dan dus haast niet op de stem reageert (soms wel, soms niet) en hardere correcties bij hem ook niet uitvoerbaar zijn ivm angst.
Belonen wordt hier veel en uitbundig gedaan: sowieso spelen we heel veel en dat gaat gepaard met stembeloningen. Bijvoorbeeld als Moritz een stok gaat halen en als hij hem terugbrengt, dan sta ik te dansen als een gek en vrolijk te roepen

Koekjes, worst, kaas, knuffels, aaitjes, enz. enz. behoren allemaal tot de beloningen.
Ook Kaya wordt voor simpele dingen die ze allang beheerst, gewoon nog steeds beloond.
Ik combineer belonen en corrigeren dus in principe, vooral bij Kaya. Het belonen overheerst heel duidelijk, maar als het nodig is schuw ik niet voor een duidelijke (doch bijna nooit hardhandige) correctie.