Dank je!Eline* schreef:Als een hond een andere hond corrigeert zal er eerst gedreigt worden. Er wordt oogcontact gezocht, de mimiek in de kop laat zien wat er scheelt en eventueel wordt er geluid gemaakt. Er zijn een hele hoop signalen die honden uitwisselen voordat er een echte grauw of nog erger, knauw wordt uitgedeeld.Marja schreef:Eline zou je dat van die dreigsgnalen een keer kunnen uitleggen?
Ik vind het dus helemaal niets om te dreigen en bang te maken![]()
maar misschien begrijp ik je verkeerd
Als ik zit te eten en er verschijnt ineens een hondekop boven mijn bord zet ik eerst mijn "WAT KRIJGEN WE NOU"blik op en die probeer ik serieus te houden om de hond de kans te geven zich te herpakken en die snotkoker een meter achteruit te halen. Gebeurt dat niet zeg ik dus dat hij weg moet gaan. Als er dan dus nog niet geluistert wordt maak ik me wat groter en leg wat meer druk met min stem en als ik dan nog niet besta geef ik de hond een zwieper. Zover komt het eigenlijk zelden tot nooit, omdat ze bij blik 1 al weten dat ze beter iets anders kunnen gaan doen.
Als je een scala van dreiggedrag afwerkt voordat je daadwerkelijk ingrijpt geef je de hond allerlei kansen zijn gedrag te herzien. Dat is leuk en coulant als het gaat om lullige dingen, zoals mijn bord eten.
Daar maak ik dus geen punt van.
Sommige dingen vind ik alleen wel gevaarlijk en daarbij wil ik niet dat ze vaker dan eéns proberen gaan hoever ze kunnen gaan. Want dat bord eten is voor vanavond opgelost door mijn boze blik, maar morgen staat naar alle waarschijnlijkheid dat stuk kwijl er weer.![]()
Als ik hem morgen een vreselijke boze brul geef en ik grijp hem in de nek en zwiep hem van de bank af doet hij het nooit meer. Dan schrikt hij erg en probeert het gewoonweg niet nogmaals. Wat betreft mijn etensbord..ik wil niet dat mijn hond mij mijdt omdat ik een bord heb. Maar voor enkele dingen vind ik het fijn als mijn hond bang is en dan schuw ik het niet om ze hevig te laten schrikken als ze iets doen wat niet mag. Jaaggedrag bijvoorbeeld. Als Nelson aan de lijn een kat ziet en hij wil er achteraan word ik in die mate boos dat hij aan de lijn niet meer neigt tot najagen van een kat. Daar corrigeer ik liever 1 keer flink duidelijk voor dan 20 keer halfslachtig.
hetzelfde geldt voor uit de auto springen. Liever eén duidelijke correctie dan een keer plat omdat ik na 10 keer halfslachtig werk de hond nog niet duidelijk heb gemaakt wat ik wel of niet wil.
Maar nogmaals..een forse correctie is bij Nelson een zware brul dus stel je niet voor dat ik Nels bv sla of grijpen moet.Kiki heb ik in het begin een paar keer even in de nek moeten pakken, maar ook bij haar is nu een brul genoeg.
Als ze weten dat je meent wat je zegt wordt er niet iedere keer opnieuw een grens gezocht. Dan is Nee Nee, omdat ze weten dat ze anders op hun kop krijgen.
Lekker duidelijk en uitgebreid antwoord, vaak nodig bij mij wil ik het snappen