Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ruzie met baas van uitvallende honden.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Senta
Zeer actief

Ongelezen bericht door Senta »

Ik loop ook naar de andere kant van de straat als ik iemand met een hond tegenkom omdat ik weet dat Freya zich nogal kan aanstellen aan de lijn. Zie ik de ander tijdig aankomen dan kan ik haar (Freya dus) meestal wel afleiden met een lekker brokje. Maar als ik 's avonds met vijf honden loop heb ik daar geen handjes meer voor vrij. Dus loop ik gewoon effe om.
Doen de meeste andere hondenbazen hier in de buurt overigens ook.

Woon ik dan in zo'n sociale buurt :denken:
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
britty
Zeer actief
Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door britty »

MARC_S schreef:Ik vind dat een baasje van een uitvallende hond lekker aan de kant moet als die hond wat doet tenminste. Wuilus viel ook uit en ik ging netjes aan de overkant lopen omdat ik het vervelend vond als ze uitviel.

Wel moet ik zeggen dat ze meestal uitviel naar honden die praatjes hadden zonder geluid. Liefst honden met hoge staarten en een hoge houding, en herders en dobermans want die haatte ze gewoon.

Als mensen dan wat te melden hadden zei ik meestal dat ze hun kop dicht moesten houden of ik zei niks. Kan mij het schelen waar die mensen allemaal last van menen te hebben. Wuilus brulde dan wat en ik deed niks, liep gewoon door en trok haar mee, misschien dat mensen boos werden dat ik haar niet strafte oid. :denken:
Dat straffen heeft ook geen zin..mijn vorige rottie en mijn huidige rottie vielen allebei uit naar bepaalde honden, en al het straffen heeft geen resultaat gehad, hoogstens weglopen, want afleiden had ook geen zin a hield ik ze een stuk kaas voor de neus ( waar ze nomaal een moord voor deden..)
Hetziet er alleen behoorlijka so uit voor de tegenpartij als je je hond op moment van uitvallen niet straft, maar alleen zwijgend de andere kant mee uitsleurt :roll:
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

britty schreef:Dat straffen heeft ook geen zin..mijn vorige rottie en mijn huidige rottie vielen allebei uit naar bepaalde honden, en al het straffen heeft geen resultaat gehad, hoogstens weglopen, want afleiden had ook geen zin a hield ik ze een stuk kaas voor de neus ( waar ze nomaal een moord voor deden..)
Hetziet er alleen behoorlijka so uit voor de tegenpartij als je je hond op moment van uitvallen niet straft, maar alleen zwijgend de andere kant mee uitsleurt :roll:
Bij Wuilus hielp afleiden wel redelijk want die was behoorlijk gefixeert op eten. Maargoed, ik ben best laks wat dat aangaat en zal dus niet elke wandeling koekjes meenemen.
Het kon me ook eigenlijk niks schelen dat ze dat deed. Mij maakte het alleen wel uit als de andere hond los liep en groot was. Dan was ik bang dat er een gevecht kwam door het provoceren van Wuilus aan de riem.

Ik begreep dat gedrag gewoon want het is in mijn ogen vrij normaal dat een hond aan de riem het wandelende territorium wil verdedigen tegen andere honden. Afleren met straf heb ik vroeger wel geprobeerd maar daar werd het alleen maar erger van. Andere honden betekende dan zowiezo onheil en oorlog omdat ik ook opgefokt raakte in de ogen van Wuilus :wink: Hoe rustiger ik doorliep hoe minder ze uit haar dak ging.
Afbeelding
Dorien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dorien »

Shanu valt ook uit naar andere honden als ze aan de lijn zit. Corrigeren helpt niks, daar is ze dan te opgefokt voor. Ik gebruik nu koekjes om haar af te leiden en dat werkt redelijk goed.
Als ik een andere hond tegenkom, draai ik ook altijd om, of steek over oid. Wat ik wel vreemd vind, is dat je het van te voren al merkt dat er een hond aan komt. Dan begint Shanu te hijgen en wat te trekken. Daarna gaan alle haren omhoog en haar staart recht de lucht in. Dan hebben we dus nog geen hond gezien hè. Pas daarna komt de hond in het zicht en gaat ze blaffen en uitvallen. Ik vraag me toch af waar dat vandaan komt, want Shanu ziet dan nog helemaal niets van de houding van de hond. Is dit dan ook puur territoriumgericht gedrag?
Groet,
Dorien
laeken
Zeer actief

Dorien schreef:Shanu valt ook uit naar andere honden als ze aan de lijn zit. Corrigeren helpt niks, daar is ze dan te opgefokt voor. Ik gebruik nu koekjes om haar af te leiden en dat werkt redelijk goed.
Als ik een andere hond tegenkom, draai ik ook altijd om, of steek over oid. Wat ik wel vreemd vind, is dat je het van te voren al merkt dat er een hond aan komt. Dan begint Shanu te hijgen en wat te trekken. Daarna gaan alle haren omhoog en haar staart recht de lucht in. Dan hebben we dus nog geen hond gezien hè. Pas daarna komt de hond in het zicht en gaat ze blaffen en uitvallen. Ik vraag me toch af waar dat vandaan komt, want Shanu ziet dan nog helemaal niets van de houding van de hond. Is dit dan ook puur territoriumgericht gedrag?
Wuilus deed dat precies zo maar dat was dan wel alleen als het teven waren, let daar eens op want dan zou het nl wel logisch zijn. Bij een bekende teef snoof ze woest als die daar gelopen had en sleurde ze me precies de kant op waar die hond nog liep. Soms liet ik haar dan gaan omdat ik het wel leuk vond. Ze had dan zo'n lol om die hond op te sporen. :19:

Reuen deed ze alleen moeilijk tegen als die hoge houdingen hadden.

Shanu lijkt me nl ook net als Wuilus een zelfverzekerde teef die prima weet dat ze praatjes kan hebben :mrgreen:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ik straf ook niet, maar ik zeg wel eventueel 'nee, nee" als ik te laat ben en ze al in de startblokken staat, onmiddellijk gevolgd door een commando: oversteken, op de stoep, of doorlopen (liefst fluisterend uitgesproken ) , onmiddelijk gevolgd door een compliment; heel goed, kom maar enz. Eventueel een koekje, brave hond. Dit werkt bijna altijd uitstekend en dempend op het uitval gedrag. Moeten mensen wel hun hond bij zich houden, loop ik er wel omheen.

Volgt Luna de commando's niet op, dan sleur ik haar mee, en wordt boos, omdat ze m'n commando's niet opvolgt, net zo lang tot ze weer mee werkt, waarna ze weer een lieve hond wordt.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

MARC_S schreef:
Dorien schreef:Shanu valt ook uit naar andere honden als ze aan de lijn zit. Corrigeren helpt niks, daar is ze dan te opgefokt voor. Ik gebruik nu koekjes om haar af te leiden en dat werkt redelijk goed.
Wuilus deed dat precies zo maar dat was dan wel alleen als het teven waren, let daar eens op want dan zou het nl wel logisch zijn. Bij een bekende teef snoof ze woest als die daar gelopen had en sleurde ze me precies de kant op waar die hond nog liep. Soms liet ik haar dan gaan omdat ik het wel leuk vond. Ze had dan zo'n lol om die hond op te sporen. :19:

Shanu lijkt me nl ook net als Wuilus een zelfverzekerde teef die prima weet dat ze praatjes kan hebben :mrgreen:
Kaya doet het dus juist bij onbekende honden (reu of teef maakt niet uit).
Bekende honden hier in de buurt zijn allemaal prima, ook teven, niks aan de hand. Maar onbekende honden horen blijkbaar niet hier te lopen :19:
Het zal wel met roedel ofzo te maken hebben dat alle bekende honden goed zijn en onbekende honden niet, of dat ze alle onbekende honden direct laat weten dat zij de baas is (of denkt dat ze dit is :mrgreen:) :denken:

In principe leid ik dus altijd af, Kaya loopt los dus in de lijn hangen kan ze sowieso niet. Als ik een keer te laat het door heb, en er is 'stront aan de knikker' dan straf ik wel (dmv 'GENOEG! doorlopen jij potverdorie').
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Dorien
Zeer actief

MARC_S schreef: Wuilus deed dat precies zo maar dat was dan wel alleen als het teven waren, let daar eens op want dan zou het nl wel logisch zijn. Bij een bekende teef snoof ze woest als die daar gelopen had en sleurde ze me precies de kant op waar die hond nog liep. Soms liet ik haar dan gaan omdat ik het wel leuk vond. Ze had dan zo'n lol om die hond op te sporen. :19:

Klopt! Klopt als een bus. Dat snuiven! :mrgreen: Shanu heeft het ook altijd bij teefjes, of bij reuen met een hoge houding. Ze weet precies bij wie ze wat kan maken en doet dat dan ook (als ze van mij de kans krijgt..).
Maargoed, ik probeer zo veel mogelijk af te leiden en gelukkig reageert ze erg goed op alles wat eetbaar is, dus kan ik het prima in goede banen leiden. Wat andere mensen op straat er van vinden of denken zal me jeuken. Ik erger me totaal niet aan haar gedrag, maar dat komt misschien ook omdat ik niet geheel objectief ben. :mrgreen:
Groet,
Dorien
britty
Zeer actief
Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog

Ongelezen bericht door britty »

ik vraag me wel af: als je op moment van uitvallen iets lekkers voor zijn neus houdt, beloon je dan niet als het ware uitval-gedrag? Als de hond dan aandacht heeft voor het lekkers en niet meer uitvalt is het doel uiteraard wel bereikt..
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
laeken
Zeer actief

Dorien schreef: Klopt! Klopt als een bus. Dat snuiven! :mrgreen: Shanu heeft het ook altijd bij teefjes, of bij reuen met een hoge houding. Ze weet precies bij wie ze wat kan maken en doet dat dan ook (als ze van mij de kans krijgt..).
Maargoed, ik probeer zo veel mogelijk af te leiden en gelukkig reageert ze erg goed op alles wat eetbaar is, dus kan ik het prima in goede banen leiden. Wat andere mensen op straat er van vinden of denken zal me jeuken. Ik erger me totaal niet aan haar gedrag, maar dat komt misschien ook omdat ik niet geheel objectief ben. :mrgreen:
Mij kon het ook echt helemaal geen drol schelen :neenee: Laat die hond lekker een hekel hebben aan bepaalde honden, daar heeft ze recht op. :mrgreen:
Ik vond het altijd wel mooi om te zien als ze begon te pompen en te snuiven als een dolle als ze een D-herderteefje rook die ze wel kon vermoorden.

Een avond liep ik met haar rond en een borrel op dus wat minder alert dan normaal. Ik hoor ineens nagels op straat en zie Wuilus als een dolle de hoek om vliegen. Geschreeuw en Wuilus in achtervolging achter die herder aan. Wat een ellende joh. Die andere hond had enorm veel praatjes aan de riem maar los bleek ze doodsbang voor Wuilus die dus de halve buurt doorging om haar te pakken. Uiteindelijk was ze gelukkig niet snel genoeg met haar oude lijf tegen die hond van 3 jaar.

Ben me kapot geschrokken maar ook dat kon ik haar niet kwalijk nemen. Kan niet verwachten dat als je de kans krijgt een aardsrivaal op haar smoel te timmeren je die kans niet neemt :N: :smile:
Afbeelding
Dorien
Zeer actief

britty schreef:ik vraag me wel af: als je op moment van uitvallen iets lekkers voor zijn neus houdt, beloon je dan niet als het ware uitval-gedrag? Als de hond dan aandacht heeft voor het lekkers en niet meer uitvalt is het doel uiteraard wel bereikt..
Ik denk het niet, want het is als afleiding bedoeld. Ik beloon niet, ik leid af. Het is natuurlijk de bedoeling dat je het uitvallen voor bent, door dat koekje te geven.
Groet,
Dorien
Dorien
Zeer actief

MARC_S schreef: Mij kon het ook echt helemaal geen drol schelen :neenee: Laat die hond lekker een hekel hebben aan bepaalde honden, daar heeft ze recht op. :mrgreen:
Ik vond het altijd wel mooi om te zien als ze begon te pompen en te snuiven als een dolle als ze een D-herderteefje rook die ze wel kon vermoorden.

Een avond liep ik met haar rond en een borrel op dus wat minder alert dan normaal. Ik hoor ineens nagels op straat en zie Wuilus als een dolle de hoek om vliegen. Geschreeuw en Wuilus in achtervolging achter die herder aan. Wat een ellende joh. Die andere hond had enorm veel praatjes aan de riem maar los bleek ze doodsbang voor Wuilus die dus de halve buurt doorging om haar te pakken. Uiteindelijk was ze gelukkig niet snel genoeg met haar oude lijf tegen die hond van 3 jaar.

Ben me kapot geschrokken maar ook dat kon ik haar niet kwalijk nemen. Kan niet verwachten dat als je de kans krijgt een aardsrivaal op haar smoel te timmeren je die kans niet neemt :N: :smile:
Haha, nee dat kan je haar ook moeilijk kwalijk nemen. :mrgreen:
Ik laat Shanu nooit los tijdens de rondjes door de buurt. Stel dat we een hond tegen zouden komen die ze niet mot, dan heeft Shanu die andere hond zo te pakken, want ze is echt vreselijk snel. :N:
Groet,
Dorien
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Dorien schreef:
britty schreef:ik vraag me wel af: als je op moment van uitvallen iets lekkers voor zijn neus houdt, beloon je dan niet als het ware uitval-gedrag? Als de hond dan aandacht heeft voor het lekkers en niet meer uitvalt is het doel uiteraard wel bereikt..
Ik denk het niet, want het is als afleiding bedoeld. Ik beloon niet, ik leid af. Het is natuurlijk de bedoeling dat je het uitvallen voor bent, door dat koekje te geven.
Je moet voor het uitvallen afleiden, anders kan de hond het inderdaad als beloning zien.

Ontwijken en afleiden, en langzamerhand wordt het gedrag minder fel en kun je dichter bij andere honden langs lopen. Tenminste, die ervaring heb ik ondertussen wel. Aan de lijn heb ik het dan wel over.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

MARC_S schreef:
Dorien schreef: Klopt! Klopt als een bus. Dat snuiven! :mrgreen: Shanu heeft het ook altijd bij teefjes, of bij reuen met een hoge houding. Ze weet precies bij wie ze wat kan maken en doet dat dan ook (als ze van mij de kans krijgt..).
Mij kon het ook echt helemaal geen drol schelen :neenee: Laat die hond lekker een hekel hebben aan bepaalde honden, daar heeft ze recht op. :mrgreen:

Buck heeft ook aan een bepaalde hond hier in de buurt een hekel, zelfs aandegene die bij de hond hoort, hee ft hij een hekel aan. De mensen die uit dezelfde flat komen lopen worden zeer argwanend bekeken, en als hij in de verte die hond ziet of alleen al die mevrouw dan gaat hij helemaal door het lint. Hij herkent zelfs het geluid van die mevrouw haar brommer als ze in de verte aan komt rijden. Ik kan hem dus hier niet los laten lopen in de buurt, want ik denk echt dat hij ze serieus wat zou doen.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Baily schreef:Buck heeft ook aan een bepaalde hond hier in de buurt een hekel, zelfs aandegene die bij de hond hoort, hee ft hij een hekel aan. De mensen die uit dezelfde flat komen lopen worden zeer argwanend bekeken, en als hij in de verte die hond ziet of alleen al die mevrouw dan gaat hij helemaal door het lint. Hij herkent zelfs het geluid van die mevrouw haar brommer als ze in de verte aan komt rijden. Ik kan hem dus hier niet los laten lopen in de buurt, want ik denk echt dat hij ze serieus wat zou doen.
Mooi hè? Laika flipte al als ze de stem van mijn bovenbuuf hoorde boven op de galerij! :mrgreen: Die vrouw heeft een russel en een lab en die vond Laika niet zo leuk. De vrouw was inderdaad genoeg om Laika in woede te laten ontsteken.
Nu Laikie er niet meer is, flipt Nelson trouwens op dat stel.
Nelson valt nooit uit aan de lijn, maar als hij deze honden in de verte ziet staat hij volkomen op scherp om uit te flippen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik ontwijk andere honden zelf wel als ik zie dat een ander niet naar de andere kant gaat. Ik heb er geen zin in. Mijn honden houden niet van andere honden als ze aangelijnd zijn, ze vallen niet uit maar ze moeten niet bij ze komen. Maar mensen vinden het vaak zo nodig om alle honden maar even te laten besnuffelen door hun woefjes en daar pas ik dus voor.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

malinois schreef:Ik ontwijk andere honden zelf wel als ik zie dat een ander niet naar de andere kant gaat. Ik heb er geen zin in. Mijn honden houden niet van andere honden als ze aangelijnd zijn, ze vallen niet uit maar ze moeten niet bij ze komen. Maar mensen vinden het vaak zo nodig om alle honden maar even te laten besnuffelen door hun woefjes en daar pas ik dus voor.
Ik loop ook altijd andere honden te ontwijken omdat Nieve ook niet altijd even lief is. Ik verwacht alleen van de ander dat ze dan dus wel hun hond(en) ook bij zich houden, want het is me al meerdere malen gebeurd dat mensen hun hond gewoon loslaten lopen als ik de straat over steek en dat die andere hond dus ook gewoon doodleuk oversteekt en gewoon naar Nieve toe komt :boos: :boos:

Overigens kennen de meeste mensen Nieve nu en houden gewoon rekening met haar en ik hou rekening met andere honden...dus dan is er geen probleem. :wink:
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nieve schreef:Ik loop ook altijd andere honden te ontwijken omdat Nieve ook niet altijd even lief is. Ik verwacht alleen van de ander dat ze dan dus wel hun hond(en) ook bij zich houden, want het is me al meerdere malen gebeurd dat mensen hun hond gewoon loslaten lopen als ik de straat over steek en dat die andere hond dus ook gewoon doodleuk oversteekt en gewoon naar Nieve toe komt :boos: :boos:

Overigens kennen de meeste mensen Nieve nu en houden gewoon rekening met haar en ik hou rekening met andere honden...dus dan is er geen probleem. :wink:
precies, ik heb er geen probleem mee dat honden ergens loslopen waar het niet mag maar dan moeten ze wel onder controle zijn van hun baas en niet maar zo naar andere honden toestuiteren.
Inderdaad als mensen het weten helpt het wel, maar toch heb je altijd een aantal mensen die het gewoon niet willen snappen... :boos:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
peterr
Actief

Ongelezen bericht door peterr »

precies, ik heb er geen probleem mee dat honden ergens loslopen waar het niet mag maar dan moeten ze wel onder controle zijn van hun baas en niet maar zo naar andere honden toestuiteren.
Inderdaad als mensen het weten helpt het wel, maar toch heb je altijd een aantal mensen die het gewoon niet willen snappen... :boos:[/quote]

pesies, je blijft er eigenwijze mensen bij hebben........ beetje jammer is dat altijd....
malinois
Zeer actief
Contacteer:

peterr schreef: pesies, je blijft er eigenwijze mensen bij hebben........ beetje jammer is dat altijd....
yep en als er dan iets gebeurd dan zijn het die levensgevaarlijke honden weer he :boos:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”