bulletjebe schreef:Honden met HD-D hebben geen HD. Het betreft slechts een gradatie van de normen van de Hirschfeld Stichting die de beoordelingen doet.
Fokkers laten nu al 30 jaar hun honden beoordelen en juist omdat het niet erfelijk is; kan niemand er een fokadvies aan vast plakken. Was het maar waar!
Hoevaak komen er geen D honden uit een A hond en omgekeerd? Omdat voeding en opvoeding volgens mij een grotere rol spelen dan erfelijkheid.
Ik geloof dat niet omdat er pups in 1 nest kunnen zitten die naar 1 eigenaar gaan waarbij er dan 1 hd krijgt en de andere niks. Verder heeft mijn tante haar D-herder totaal en 100 op laten groeien volgens de norm, goed eten, gedoseerd bewegen en die hond heeft nog nooit een trap gelopen. Hij is dus totaal verrot nu. Net als zijn overgrootvader (maar dat was niet erfelijk

) en 2 nestbroers. De rest is HD-A-B en tc en heeft nergens last van

De lijn loopt vrolijk door natuurlijk want het is niet erfelijk.
Ik heb er laasts nog een heel stuk over hier op dit forum gezet, dat kan ik wel even opzoeken als je interesse hebt.
Ik weet het verschil niet goed tussen HD en de andere waarden die dan wel voor pijn en last staan. Feitelijk komt het er dus op neer dat HD geen invloed op het looporgaan van de hond heeft maar dat de Norberg waarde dat bepaald?
En ja, de EB heeft volgens mij vaak een knikstaart, of zo'n krulstaartje, bij bullmastiffs komt dat dan ook wel eens voor omdat de EB in de genen zit.
Maar waarom leven die engelse bullen dan allemaal gewoon en gezond met die knikstaart. De problemen met de ademhaling en de bouw staan daar los van want die problemen hebben ze ook zonder die knikstaart lijkt me