Ik zie Bram nog niet als typisch Kooiker, hij is bijvoorbeeld een echte allemansvriend terwijl in de rasbeschrijving staat dat Kooikers dat niet zijn.Inge O schreef:nee hoor, niet per definitie voor iedere vreemde hond. eigenlijk alleen binnen de roedel, of bij uitbreiding naar min of meer bekende honden daarbuiten.Zoek stok! schreef: Ik dacht eigenlijk dat het normaal was dat een pup op z'n rug ging liggen bij kennismaking met een dominante hond, maar dat is dus niet zo?
sommige supersociale hondjes beschouwen het hele 'hondendom' als hun roedeltje, maar dat is denk ik niet echt typisch kooiker.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dominantie?
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Maar krijgt Bram dan echt heel erg op zijn flikker voor dat springerige? Saartje wil namelijk nog weleens te ver doorgaan in het bek-likken van een andere hond; echt op het obsessieve, irritante af. En dat vinden andere hond dus ook, en dan krijgt ze soms een giga-snauw, maar dat is het dan. Ze piept dan niet eens, dus het stelt dan echt bar weinig voor.Zoek stok! schreef:Deels wel, maar tot de 4e maand accepteerden ze dat springerige wel. Bram is sindsdien niet veranderd, maar de reacties van honden wel. Daarom schreef ik ook dat ik hem niet typisch dominante kenmerken vind hebben, maar dat hij z'n plaats tov volwassen honden niet lijkt te kennen. Ik zie het ook meer als speelsheid en dat irriteert die honden blijkbaar.clausipaus schreef:Misschien is het niet dat Bram dominant is, maar juist dat drukke pupachtige want volwassen honden gaat irriteren?
Je gaf aan dat hij druk om de hond heen gaat zitten springen, vandaar.
Baloe bijvoorbeeld haat dat en die zal ook een snauw geven. Bij de pup van mijn tante had ze dat ook heel erg, en die bleef maar door en door gaan.
Maar ik zeg ook maar wat hoor, neem niet teveel van mij aan
Bij labradors gaat het bijv. altijd goed, zonder uitzondering. Volgens mij blijven die vrij speels en daarom vinden ze Bram leuk.
Als het niet zo'n smal pad was geweest, was er niks aan de hand geweest. Ik kan natuurlijk een ander pad gaan lopen, maar dat is dan gewoon in een woonwijk met auto's. Dan kan hij niet los en vind ik er ook niks aan. Daarom zoek ik naar de beste aanpak om toch over dat pad te lopen.
Ik zou gewoon dat pad blijven lopen hoor, alleen wel zo min mogelijk aan de riem doen als je een andere hond ziet

- Zoek stok!
- Zeer actief
Maarreuh...komen jullie nog even door met een antwoord op m'n eerdere vraag over wegtrekken of aanlijnen?Zoek stok! schreef:Bedankt voor jullie reacties.
Het lastige van jullie tips is dat ik op zo'n smal pad loop. Bram loopt altijd los op een paar meter voor of achter me. Dan komt er een hond aan en dan kan ik hoog en laag springen, maar is die hond echt interessanter. In het bos krijg ik het prima voor elkaar. Dan zit er een aantal meter tussen Bram en de hond en ga ik een spelletje met hem doen als er een hond aankomt.
Ik kan hem wel heel even afleiden op het smalle pad, maar dan staat de vreemde hond met z'n snuffert voor Bram en is hij afgeleid. Dan begint Bram met springen en doen (puppy sprongen) en moet ik hem aan z'n halsband wegtrekken om hem mee te krijgen. Is dat dan beter dan aanlijnen?

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Jahaaaaaaaaa, niet aanlijnen dus!!!Zoek stok! schreef:Maarreuh...komen jullie nog even door met een antwoord op m'n eerdere vraag over wegtrekken of aanlijnen?Zoek stok! schreef:Bedankt voor jullie reacties.
Het lastige van jullie tips is dat ik op zo'n smal pad loop. Bram loopt altijd los op een paar meter voor of achter me. Dan komt er een hond aan en dan kan ik hoog en laag springen, maar is die hond echt interessanter. In het bos krijg ik het prima voor elkaar. Dan zit er een aantal meter tussen Bram en de hond en ga ik een spelletje met hem doen als er een hond aankomt.
Ik kan hem wel heel even afleiden op het smalle pad, maar dan staat de vreemde hond met z'n snuffert voor Bram en is hij afgeleid. Dan begint Bram met springen en doen (puppy sprongen) en moet ik hem aan z'n halsband wegtrekken om hem mee te krijgen. Is dat dan beter dan aanlijnen?
Kan je hem niet gewoon meelokken met even een gek dansje, of een sjortouw ofzo?
Dus, even snuffelen, en dan gewoon doorlopen.
Met wegsjorren en aanlijnen maak je andere honden juist tot iets spannends, en misschien bedreigends, en dat wil je juist niet
Maar is er weleens iets heel erg vreselijks gebeurt n.a.v. die puppysprongen van Bram?

- Zoek stok!
- Zeer actief
Lang niet bij alle honden natuurlijk, maar wel zo 1 keer dag als ik de hele dag thuis ben. En dan ben ik toch bang dat hij snauwerig gaat worden tegen honden. En het lastige is dat ik vaak dezelfde honden tegenkom die niet leuk doen. Bijv. twee Corgi's die totaal niet onder commando staan van de baas. Die gaan hun eigen gang en de baas zegt dan 'dat doen ze anders nooit'. Ken je zo'n type? Altijd als ik die honden tegenkom, is er wel weer wat. Dan is ze ze kwijt, dan springen ze boven op Bram en dan is ze in een discussie met ze verwikkelt over het een of ander.Moos schreef: Maar krijgt Bram dan echt heel erg op zijn flikker voor dat springerige?

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Ja, dat soort types ken ik helaas....Zoek stok! schreef:Lang niet bij alle honden natuurlijk, maar wel zo 1 keer dag als ik de hele dag thuis ben. En dan ben ik toch bang dat hij snauwerig gaat worden tegen honden. En het lastige is dat ik vaak dezelfde honden tegenkom die niet leuk doen. Bijv. twee Corgi's die totaal niet onder commando staan van de baas. Die gaan hun eigen gang en de baas zegt dan 'dat doen ze anders nooit'. Ken je zo'n type? Altijd als ik die honden tegenkom, is er wel weer wat. Dan is ze ze kwijt, dan springen ze boven op Bram en dan is ze in een discussie met ze verwikkelt over het een of ander.Moos schreef: Maar krijgt Bram dan echt heel erg op zijn flikker voor dat springerige?
Als het vaak dezelfde zijn, is er een mogelijkheid dat jij die honden ziet voordat Bram ze ziet, en dan alvast een sjorspelletje ofzo met hem gaat doen? En hem zo langs die honden loodst?
Desnoods die honden even bij de halsband grijpt en weg bonjourd als ze echt onverbeterlijk zijn?

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik zal m'n best doen, maar 100 % vertrouwen heb ik er niet in. De afstand tussen de hond en Bram is gewoon te klein (geen).Moos schreef:Jahaaaaaaaaa, niet aanlijnen dus!!!Zoek stok! schreef:Maarreuh...komen jullie nog even door met een antwoord op m'n eerdere vraag over wegtrekken of aanlijnen?Zoek stok! schreef:Bedankt voor jullie reacties.
![]()
![]()
![]()
Met wegsjorren en aanlijnen maak je andere honden juist tot iets spannends, en misschien bedreigends, en dat wil je juist niet
Maar is er weleens iets heel erg vreselijks gebeurt n.a.v. die puppysprongen van Bram?
Nee, niks vreselijks zoals een oor eraf of een beenamputatie

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Hmm, ja dat achter hem aan gaan is dan minder inderdaad. Een snauw en een blaf kunnen ze wel hebben, maar als ze hem daarna nog niet met rust laten is wel vervelend.Zoek stok! schreef:Ik zal m'n best doen, maar 100 % vertrouwen heb ik er niet in. De afstand tussen de hond en Bram is gewoon te klein (geen).Moos schreef:Jahaaaaaaaaa, niet aanlijnen dus!!!Zoek stok! schreef:Maarreuh...komen jullie nog even door met een antwoord op m'n eerdere vraag over wegtrekken of aanlijnen?Zoek stok! schreef:Bedankt voor jullie reacties.
![]()
![]()
![]()
Nee, niks vreselijks zoals een oor eraf of een beenamputatie, maar ook van die uitvallen kan hij volgens mij snauwerig worden. Een grom en een blaf is geen probleem, maar het is al een paar keer gebeurd dat ze achter hem aan gingen.
Maar dat zijn dan eigenlijk altijd dezelfde honden die dat doen? Of kom je ook elke dag wel een vreemd exemplaar tegen die Bram blijft najagen?

- Moos
- Zeer actief
Enneh, als ze Saar hier op gaan jagen ( doen ze hier dan weer omdat Saar zo'n heerlijk makkelijk onderdanig, onzeker doelwit is
), dan ga ik er tussen staan, en block die hond.
Hoppakee, daar heb ik dus geen zin in! Jammer dan voor de baas van de andere hond (die worden nog weleens pissig) maar ik laat 4 kilo Saar ook niet maar 5 meter opjagen door 40 kilo Bouvier. Ook niet als die Bouvier alleen maar wil spelen! Zo!
En als ik het echt niet vertrouw, omdat ik denk dat het niks met spel te maken heeft, block ik niet eens dan ga ik op mijn hurken zitten, lok Saar bij me, en til haar op.
Hoppakee, daar heb ik dus geen zin in! Jammer dan voor de baas van de andere hond (die worden nog weleens pissig) maar ik laat 4 kilo Saar ook niet maar 5 meter opjagen door 40 kilo Bouvier. Ook niet als die Bouvier alleen maar wil spelen! Zo!
En als ik het echt niet vertrouw, omdat ik denk dat het niks met spel te maken heeft, block ik niet eens dan ga ik op mijn hurken zitten, lok Saar bij me, en til haar op.

- starfleet
- Erelid
Hij verandert wel met het ouder worden en (helaas) ook door vervelende ervaringen.Zoek stok! schreef:
Ik zie Bram nog niet als typisch Kooiker, hij is bijvoorbeeld een echte allemansvriend terwijl in de rasbeschrijving staat dat Kooikers dat niet zijn.Zou ik nog korting kunnen krijgen?
Maar ik zit wel te denken dat dat de reden is dat Buffy eigenlijk nooit last heeft. Die gaat nooit naar een onbekende hond toe of het moet een kooiker zijn, dan wel.
Ik zou het toch zoeken in het proberen als baasje leuker zijn dan een onbekende hond. Daar heeft hij later ook alleen maar profijt van als hij niet elke hond zomaar benadert.
Ik mijd zelf die smalle paadjes waar je niet wegkan, maar ik begrijp dat de wandelmogelijkheden in de buurt wat beperkt zijn.
Anne
- Moos
- Zeer actief
Ja, zelf Moos, de allemansvriend ten top is daar toch gematigder in geworden naarmate hij ouder werd. Hij vind wel iedereen aardig, daar niet van, maar uit zichzelf vreemde mensen opzoeken doet hij niet meer sinds hij echt pup af is. En laatst wilde een vreemde man hem aaien, en dat liet hij wel toe, maar niet van harte. Dat gebeurt sowieso meer het laatste jaar. Sinds hij echt volwassen is hoeft hij niet meer door iedereen aangehaald te worden buiten. Vreemde honden negeert hij ook als ik dat wil. Hij heeft die puppendrive niet meerstarfleet schreef:Hij verandert wel met het ouder worden en (helaas) ook door vervelende ervaringen.Zoek stok! schreef:
Ik zie Bram nog niet als typisch Kooiker, hij is bijvoorbeeld een echte allemansvriend terwijl in de rasbeschrijving staat dat Kooikers dat niet zijn.Zou ik nog korting kunnen krijgen?
Anne
Saar heeft dat nog wel, dat pupperige, alles moet onderzocht worden, en iedereen is lief en leuk. mensen en honden. Alleen haar kan ik heel makkelijk terug roepen dat scheelt. Moos als pup niet, die zag iemand (of een andere hond), en moest daar gewoon naartoe, dat was dan altijd leuker dan hele hompen kaas.

- Senna1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
De honden op de dagopvang zien jouw hondje zeer regelmatig en kennen hem dus van pup. Dat is wel een groot verschil, ook nu hij wat ouder wordt.
Het kan echt geen kwaad als je hond een keer op z'n plek gezet wordt door een volwassen hond. Ook hij zal moeten leren dat hij niet alles kan maken nu hij niet echt pup meer is. Als alles goed is begrijpt je hond de hondentaal prima en zal dus opgeven als hij door een andere gecorrigeerd wordt voor z'n drukke puppengedrag.. niks mis mee.
Het kan echt geen kwaad als je hond een keer op z'n plek gezet wordt door een volwassen hond. Ook hij zal moeten leren dat hij niet alles kan maken nu hij niet echt pup meer is. Als alles goed is begrijpt je hond de hondentaal prima en zal dus opgeven als hij door een andere gecorrigeerd wordt voor z'n drukke puppengedrag.. niks mis mee.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik kan wel door de buurt gaan lopen, maar als ik in de natuur wil lopen zijn al die paden langs de Kromme Rijn. Op m'n vrije dagen ga ik altijd in de auto een stukje verder naar een bos, maar om dat nou elke keer te doen als hij moet plassen....starfleet schreef:Hij verandert wel met het ouder worden en (helaas) ook door vervelende ervaringen.Zoek stok! schreef:
Maar ik zit wel te denken dat dat de reden is dat Buffy eigenlijk nooit last heeft. Die gaat nooit naar een onbekende hond toe of het moet een kooiker zijn, dan wel.
Ik zou het toch zoeken in het proberen als baasje leuker zijn dan een onbekende hond. Daar heeft hij later ook alleen maar profijt van als hij niet elke hond zomaar benadert.
Ik mijd zelf die smalle paadjes waar je niet wegkan, maar ik begrijp dat de wandelmogelijkheden in de buurt wat beperkt zijn.
Anne
Ik ga m'n best weer doen.
Oh ja, Marloes: de reden dat ik zoveel vreemde honden tegenkom, is omdat die paden onderdeel uitmaken van allerlei wandelroutes. Er komt dus allerlei volk in wandelschoenen voorbij met vaak ook een hond. Niet dat het nou vreselijk druk is, maar ik kom toch bij elke wandeling wel een vreemde hond tegen. Gelukkig is meer dan de helft een Labrador....ik ga steeds meer van ze houden.

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Ah, ja, wandelroutes, heerlijkZoek stok! schreef:
Oh ja, Marloes: de reden dat ik zoveel vreemde honden tegenkom, is omdat die paden onderdeel uitmaken van allerlei wandelroutes. Er komt dus allerlei volk in wandelschoenen voorbij met vaak ook een hond. Niet dat het nou vreselijk druk is, maar ik kom toch bij elke wandeling wel een vreemde hond tegen. Gelukkig is meer dan de helft een Labrador....ik ga steeds meer van ze houden.
Daarom lopen wij in de duinen altijd GEEN paaltesroutes, hahaha. Maar jij hebt geen keuze natuurlijk....
Ik ben inderdaad ook nog nooit in 'aggresieve' labrador tegengekomen. Alleen stuiteren ze nogal vaak op Moos, die dat ze weer niet in dank afneemt

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik vind ze altijd zo leuk enthousiast reageren, op honden en mensen. De vaste speelgroep van Bram bestaat uit een Friese Stabij, een tekkel en een Labrador. Variatie genoeg dusMoos schreef:Ah, ja, wandelroutes, heerlijkZoek stok! schreef:
Oh ja, Marloes: de reden dat ik zoveel vreemde honden tegenkom, is omdat die paden onderdeel uitmaken van allerlei wandelroutes. Er komt dus allerlei volk in wandelschoenen voorbij met vaak ook een hond. Niet dat het nou vreselijk druk is, maar ik kom toch bij elke wandeling wel een vreemde hond tegen. Gelukkig is meer dan de helft een Labrador....ik ga steeds meer van ze houden.![]()
Daarom lopen wij in de duinen altijd GEEN paaltesroutes, hahaha. Maar jij hebt geen keuze natuurlijk....
Ik ben inderdaad ook nog nooit in 'aggresieve' labrador tegengekomen. Alleen stuiteren ze nogal vaak op Moos, die dat ze weer niet in dank afneemt

Linda, Izzie en Bram