Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Knikstaart òf HD-D?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

chiaro
Actief
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door chiaro »

Plus dat een HD vrije hond wel degelijk HD kan vererven....
Groetjes
José
Chiaro E Tondo Cane Corso Italiano
Afbeelding>
chiaro
Actief
Contacteer:

Mol schreef:
chiaro schreef:Wat ik wil zeggen is dat wanneer je te veel op HD gaat selecteren en verder nergens op let je meer moet gaan intelen, waardoor weer andere erfelijke gebreken (die ieder levend wezen bij zich draagt) naar boven haalt. En dus daar weer op moet gaan selecteren...........

Kijk eens hoeveel rassen er problemen hebben, niet alleen HD maar zoveel andere erfelijke gebreken.
je heb de bel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt, als het om lijn en inteeld gaat.

mol :8):
Lijnteelt is gewoon een vriendelijker woord dan inteelt :-) zodra je honden waarvan de lijnen aan elkaar verwant zijn kruist, maak je de genenpool smaller waardoor andere erfelijke problemen naar boven kunnen komen.
Groetjes
José
Afbeelding>
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

chiaro schreef:
Mol schreef:
chiaro schreef:Wat ik wil zeggen is dat wanneer je te veel op HD gaat selecteren en verder nergens op let je meer moet gaan intelen, waardoor weer andere erfelijke gebreken (die ieder levend wezen bij zich draagt) naar boven haalt. En dus daar weer op moet gaan selecteren...........

Kijk eens hoeveel rassen er problemen hebben, niet alleen HD maar zoveel andere erfelijke gebreken.
je heb de bel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt, als het om lijn en inteeld gaat.

Lijnteelt is gewoon een vriendelijker woord dan inteelt :-) zodra je honden waarvan de lijnen aan elkaar verwant zijn kruist, maak je de genenpool smaller waardoor andere erfelijke problemen naar boven kunnen komen.
ohhw oke :roll:

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Mol schreef:
chiaro schreef:
Mol schreef:

ja snap je hem mol? :mrgreen:
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

Hutsje schreef:
MARC_S schreef: Een HD vrije hond kan immers geen HD krijgen door rijke voeding of overgewicht.
Een hd-vrije hond kan wel hd ontwikkelen door overbelasting en slechte voeding in de groei tot 18 maanden.
Wat is slecht voeding en wat is overbelasting? Dat is dan weer een andere vraag...
Lara heeft bij mij heel snel trap moeten lopen bijvoorbeeld (Ik woonde op een flat en kon haar op den duur niet meer dragen, bovendien liep ze zelf ook al trap op trap af als ik niet oplette), veel gelopen en slecht voer gehad in het begin (als je het onder de noemer slecht zet, dat was Pedigree)
Ze heeft HD-A, Botafwijking 0, Norbergwaarde van 35 en gewoon goede aansluitingen.
Gerontgend op een leeftijd van bijna 3 jaar.

Vidar heeft als pup van 8 tot 12 weken al rustig een uur gelopen. Heeft wel goede voeding gehad, heeft HD-A, Botafwijking 0, met een Norbergwaarde van 40 en ook goede aansluitingen.
Is gerontgend met 15 of 16 maanden

Naar mijn idee heb ik absoluut niet rustig aan gedaan, en ben ik dus ook van mening kijkend naar mijn honden dat wat er niet in zit er ook niet uit komt, wat je ook doet. En deel ik met mijn honden de mening van Marc.

Bo-ghy heeft HD-B, Botafwijking 1, Norbergwaarde 35, onvoldoende aansluiting, heeft hetzelfde gedaan als Lara, en van hem heb ik vrij vlot al gezegd dat hij niet geheel vrij zou zijn van HD, en dat blijkt wel.
Hij is gerontgend net voordat hij 3 werd.
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ligt ook aan het ras denk ik. Echt overbelasting vind ik dit niet voor een Weimaraner. Als je dit met bijvoorbeeld een Dog gedaan zou hebben had je andere uitslagen gehad.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Hutsje schreef:Ligt ook aan het ras denk ik. Echt overbelasting vind ik dit niet voor een Weimaraner. Als je dit met bijvoorbeeld een Dog gedaan zou hebben had je andere uitslagen gehad.
ja? en wat zegt dat over de aanleg dan? ik ben er niet van overtuigd dat hd en d zo opvoed en voer waardig word gezien.. tuurlijk heeft dat er mee te maken, maar dan meer in de mate dan in de aanleg...
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

yamie schreef:
Mol schreef:
chiaro schreef:
Mol schreef: je heb de bel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt, als het om lijn en inteeld gaat.

ja snap je hem mol? :mrgreen:
ja joh helemaal :roll: tjonge jonge

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

chiaro schreef:Plus dat een HD vrije hond wel degelijk HD kan vererven....
Wat ik al zei, iemand die niks heeft kan wel iets dragen en dus makkelijk iets vererven zonder het zelf te tonen. Simpel gezegd, een vrouw geeft haar zoon kleurenblindheid zonder zelf kleurenblind te zijn. De vader is dan ook niet kleurenblind. Toch zal de zoon 50% kans hebben kleurenblind te zijn.

Wil dat dan zeggen dat het niet erfelijk is terwijl de moeder dus gewoon kleurenblindheid doorgeeft.... met haar genen :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Volgens mij kan een hond zonder HD niet HD krijgen van traplopen. De kommen worden daar nl niet ondiep van. Wel kan een hond artrose of kraakbeenstoornissen krijgen bij overbelasting.

Rassen als de greyhound kan je laten rennen en springen vanaf 7 weken met alleen Pal als eten en dan zullen ze nooit HD kunnen krijgen. Het zit er gewoon niet in, ook niet als ze dik zijn en de hele dag trappen lopen. Dan slijten ze gewoon maar hebben geen HD.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

chiaro schreef:Kijk eens hoeveel rassen er problemen hebben, niet alleen HD maar zoveel andere erfelijke gebreken.
Rassen zijn pas in de problemen gekomen toen er op uiterlijk gefokt werd. Vroeger was er misschien sporadisch een collie met HD die dan direct fokongeschikt en niet levensvatbaar was. Nu zijn er zelfs bordercollies met HD. Puur omdat ze mooi zijn en dan doet het er allemaal niet meer toe ineens :wink: Er zijn zelfs pitbulls met zware HD die nauwelijks kunnen lopen. Hoe ze dat geregeld hebben is mij een raadsel. :denken:

Wolven met HD bestaan niet.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

yamie schreef:
Hutsje schreef:Ligt ook aan het ras denk ik. Echt overbelasting vind ik dit niet voor een Weimaraner. Als je dit met bijvoorbeeld een Dog gedaan zou hebben had je andere uitslagen gehad.
ja? en wat zegt dat over de aanleg dan? ik ben er niet van overtuigd dat hd en d zo opvoed en voer waardig word gezien.. tuurlijk heeft dat er mee te maken, maar dan meer in de mate dan in de aanleg...
Natuurlijk hebben sommige rassen meer aanleg dan andere, m.n. grote rassen. Vanuit die rassen denk ik dan ook. Ik denk niet dat een JR snel hd zal krijgen, wat je ook met hem doet. Maar grote zware rassen weer wel. En dat kun je sturen door voeding en beweging. Dat het erfelijk is staat buiten kijf, want sommige lijnen bestaan altijd uit hele goede heupen en andere lijnen weer helemaal niet.

Ik ben er niet van overtuigd dat de heupkom even diep blijft als er met een pup van een zwaar en groot ras teveel gedaan wordt en slechte.voeding krijgt. Die kom krijgt niet de kans en de middelen goed uit te groeien en kan door overbelasting vlakker worden. Vandaar ook dat bij voorrontgenen een heup er heel anders kan uitzien dan op volwassen leeftijd, zowel een stuk slechter als beter.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Maar er zijn een heleboel bordercollies van 17 kilo met HD, ook kooikers van 12 kilo kunnen HD hebben. Een wolf van 50 kilo en 75 cm schoft niet. Een grey van 80 cm hoog ook niet, reken dat dat dier wel 30 kilo weegt.

Onze berner van vroeger is 12 geworden zonder ook maar een spoortje van heupproblemen. Nu mag je in je handjes klappen als ze 5 worden. :19: En vroeger is maar 20 jaar geleden.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Maar de Greys zijn ook niet doorgefokt.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

En vroegah werd er niet gerontgend, wie weet heeft het al langer in de door jou genoemde rassen gezeten maar kwam het er niet uit. Nu moeten veel rassen verplicht gerontgend worden en komt het er wel uit. Basset Hounds kunnen het ook hebben trouwens. In Duitsland wordt er wel op gerontgend een in NL is het niet verplicht. En ik heb nog nooit gehoord van een Basset die ingeslapen moest wordne wegens hd. Volgens fokkers in NL lopen de Bassets die het wel hebben beter dan de hd-vrije honden.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Hutsje schreef:Maar de Greys zijn ook niet doorgefokt.
Nou, eigenlijk wel. Ze zijn alleen geselecteerd op goede heupen en een normaal bewegingsapparaat, niet op uiterlijk :neenee: . Er zijn greys met korte kaakjes, slechte vachten waarvan de billen kaal worden etc. Greys zijn een miljoenenindustrie die groter is dan alle broodfok samen. Echter, er wordt niet ingekruist en er is gewoon nooit HD ontstaan. Tenminste, dat is mijn theorie. Iedere hond met maar ook de minste afwijking in zijn beweging is afgemaakt en kan dus niet doorfokken.

Volgens mij hangt HD echt enorm aan uiterlijk gerichte fok, niet zozeer aan rassen of gewicht.

Ik vermoed dat de grey de meest gefo(uc)kte hond van de wereld is :mrgreen:
Laatst gewijzigd door laeken op 16 jul 2005 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

MARC_S schreef:
Nou, eigenlijk wel. Ze zijn alleen geselecteerd op goede heupen en een normaal bewegingsapparaat. Er zijn greys met korte kaakjes, slechte vachten waarvan de billen kaal worden etc. Greys zijn een miljoenenindustrie die groter is dan alle broodfok samen. Echter, er wordt niet ingekruist en er is gewoon nooit HD ontstaan. Tenminste, dat is mijn theorie. Iedere hond met maar ook de minste afwijking in zijn beweging is afgemaakt en kan dus niet doorfokken.

Mmmmm. Dus omdat er altijd is geselecteerd op hd komt het bij het ras niet voor. Dat impliceert dat het er dus wel uitgefokt kan worden bij andere rassen. Dat blijkt misschien dan ook weer uit de bepaalde hd-lijnen die overwegend gelijk zijn bij bepaalde fokkers.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

MARC_S schreef:
Nou, eigenlijk wel. Ze zijn alleen geselecteerd op goede heupen en een normaal bewegingsapparaat, niet op uiterlijk :neenee: . Er zijn greys met korte kaakjes, slechte vachten waarvan de billen kaal worden etc. Greys zijn een miljoenenindustrie die groter is dan alle broodfok samen. Echter, er wordt niet ingekruist en er is gewoon nooit HD ontstaan. Tenminste, dat is mijn theorie. Iedere hond met maar ook de minste afwijking in zijn beweging is afgemaakt en kan dus niet doorfokken.

Volgens mij hangt HD echt enorm aan uiterlijk gerichte fok, niet zozeer aan rassen of gewicht.

kan me hier wel in vinden
idd zie je bv (eigen ervaring) bij de op het werk gefokte mechelaar (en dan met name die voor de ringsport gefokt zijn omdat daar meer dan in de KNPV atletisch vermogen van de hond gevraagd wordt) ken uit dat soort lijnen eigenlijk GEEN HD honden, terwijl het bij de op show gefokte varianten tot wel degelijk regelmatig voor komt
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

MARC_S schreef: Wolven met HD bestaan niet.
Volgens mij zijn er wel degelijk wolven met HD meen ik te hebben gelezen, of dat alleen wolven in gevangenschap betreft weet ik niet zeker.
Ik kan me wel voorstellen dat in het wild de wolven met HD niet mee kunnen komen met de rest en zich waarschijnlijk ook niet voortplanten.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
laeken
Zeer actief

Hutsje schreef: Mmmmm. Dus omdat er altijd is geselecteerd op hd komt het bij het ras niet voor. Dat impliceert dat het er dus wel uitgefokt kan worden bij andere rassen. Dat blijkt misschien dan ook weer uit de bepaalde hd-lijnen die overwegend gelijk zijn bij bepaalde fokkers.
Ik vermoed inderdaad dat je dat er makkelijk uit kan fokken door alleen te fokken met vrije honden. Dan hou je dragers, maar op den duur krijg je steeds meer vrije honden, zoals bij werkende rassen.

HD labjes zijn zo ongeveer per definitie showlabjes. Werklijnen met honden die minimaal goed gescoord hebben in hun werkproeven en werk in het dagelijks leven hebben geen HD of afwijkingen, die zie daar dus nauwelijks. Net zo min als bij de africhtingsherders itt de show Duitsers bv.

Het kan wel, er wordt immers gekruist tussen lijnen.

Maar ik denk dat je een aardig eind komt door alle honden met ook maar enige afwijking weg te selecteren. En ja, de fok gaat 10 stappen terug, het hoofd moet opnieuw gefokt worden en de honden verliezen kwaliteit, maar uiteindelijk winnen alle partijen. :wink:
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

MARC_S schreef:

Verbergen dus. Alleen de goede exemplaren houden en de slechte afmaken. Dit betekent dat ze er WEL waren anders hoefden ze niet afgemaakt te worden.

Manipuleren kan tegenwoordig ook. Er zijn legio middeltjes om de spieren te versterken om maar iets te noemen. Je begrijpt dat dan de kop in de kom getrokken kan worden en de uitslag daardoor beter kan zijn.
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

MARC_S schreef:
Hutsje schreef: Mmmmm. Dus omdat er altijd is geselecteerd op hd komt het bij het ras niet voor. Dat impliceert dat het er dus wel uitgefokt kan worden bij andere rassen. Dat blijkt misschien dan ook weer uit de bepaalde hd-lijnen die overwegend gelijk zijn bij bepaalde fokkers.
Ik vermoed inderdaad dat je dat er makkelijk uit kan fokken door alleen te fokken met vrije honden. Dan hou je dragers, maar op den duur krijg je steeds meer vrije honden, zoals bij werkende rassen.

HD labjes zijn zo ongeveer per definitie showlabjes. Werklijnen met honden die minimaal goed gescoord hebben in hun werkproeven en werk in het dagelijks leven hebben geen HD of afwijkingen, die zie daar dus nauwelijks. Net zo min als bij de africhtingsherders itt de show Duitsers bv.

Het kan wel, er wordt immers gekruist tussen lijnen.

Maar ik denk dat je een aardig eind komt door alle honden met ook maar enige afwijking weg te selecteren. En ja, de fok gaat 10 stappen terug, het hoofd moet opnieuw gefokt worden en de honden verliezen kwaliteit, maar uiteindelijk winnen alle partijen. :wink:
De fok gaat dan 50 jaar terug want je moet de ouderdieren uitsluiten en de nestgenoten daarvan ook; kortom een lijn liquideren en opnieuw beginnen.

Je schetst een totaal verkeerd plaatje. Als het zo makkelijk was, dan was er al jaren geleden een fatsoenlijk en bruikbaar fokadvies gekomen van de Hirschfelt Stichting. Gewoon uitsluiten van alle bloedlijnen waaruit honden gefokt worden die geen A hebben met de hoogste NB waarde en die geen botafwijkingen hebben.

Maar dat fokadvies is er nog steeds niet, omdat ze het niet weten. HD heeft een erfelijkheidsgraad van 0,2 dus dat is niet erg veel.
chiaro
Actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
chiaro schreef:Kijk eens hoeveel rassen er problemen hebben, niet alleen HD maar zoveel andere erfelijke gebreken.
Rassen zijn pas in de problemen gekomen toen er op uiterlijk gefokt werd. Vroeger was er misschien sporadisch een collie met HD die dan direct fokongeschikt en niet levensvatbaar was. Nu zijn er zelfs bordercollies met HD. Puur omdat ze mooi zijn en dan doet het er allemaal niet meer toe ineens :wink: Er zijn zelfs pitbulls met zware HD die nauwelijks kunnen lopen. Hoe ze dat geregeld hebben is mij een raadsel. :denken:

Wolven met HD bestaan niet.
En wat is er met de collie gebeurd? Juist 'm men is meer gaan selecteren en meer gaan intelen.........

En ehhh die wolven, heb jij wel eens een HD uitslag van een wolf gezien??
Groetjes
José
Afbeelding>
chiaro
Actief
Contacteer:

crutz schreef: kan me hier wel in vinden
idd zie je bv (eigen ervaring) bij de op het werk gefokte mechelaar (en dan met name die voor de ringsport gefokt zijn omdat daar meer dan in de KNPV atletisch vermogen van de hond gevraagd wordt) ken uit dat soort lijnen eigenlijk GEEN HD honden, terwijl het bij de op show gefokte varianten tot wel degelijk regelmatig voor komt
Leve de eis van de Raad van beheer dat de honden straks allemaal een keer een showuitslag moeten hebben gehaald eer er mee gefokt wordt. Of leve de rasverenigingen die een U eisen voordat de hond de pupinfo in mag.
Groetjes
José
Afbeelding>
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

chiaro schreef:
Leve de eis van de Raad van beheer dat de honden straks allemaal een keer een showuitslag moeten hebben gehaald eer er mee gefokt wordt. Of leve de rasverenigingen die een U eisen voordat de hond de pupinfo in mag.
pup info interesseerd met niet zo, goede werkers hoef ik toch niet via de pup info kwijt, die komen dan nl met een paar maanden net zo hard weer terug..........binnen de sport zijn ze (als je tenminste niet zomaar fokt, maar weet wat je fokt) redelijk te verkopen en daar heb je geen pup info voor nodig.........

en verder hoop ik dat de Raad die eis van een show uitslag toch echt niet in gaat voeren, want t werktype is niet graag gezien op shows (behalve dan qua karakter, eindelijk eens niet zo nerveus is een veel gehoord compliment, jaja, ben wel eens naar een show geweest) dus dat gaat hem niet worden
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

crutz schreef:
chiaro schreef:
pup info interesseerd met niet zo, goede werkers hoef ik toch niet via de pup info kwijt, die komen dan nl met een paar maanden net zo hard weer terug..........binnen de sport zijn ze (als je tenminste niet zomaar fokt, maar weet wat je fokt) redelijk te verkopen en daar heb je geen pup info voor nodig.........

en verder hoop ik dat de Raad die eis van een show uitslag toch echt niet in gaat voeren, want t werktype is niet graag gezien op shows (behalve dan qua karakter, eindelijk eens niet zo nerveus is een veel gehoord compliment, jaja, ben wel eens naar een show geweest) dus dat gaat hem niet worden
Als het werkelijk de kwalificatie wordt die ik heb gehoord, moet ook die showkwalificatie geen probleem zijn. Want een hond moet echt in de verste verte niet op zijn ras te lijken wil ie lager dan die G gaan krijgen.
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

MARC_S schreef:Volgens mij kan een hond zonder HD niet HD krijgen van traplopen. De kommen worden daar nl niet ondiep van. Wel kan een hond artrose of kraakbeenstoornissen krijgen bij overbelasting.

Rassen als de greyhound kan je laten rennen en springen vanaf 7 weken met alleen Pal als eten en dan zullen ze nooit HD kunnen krijgen. Het zit er gewoon niet in, ook niet als ze dik zijn en de hele dag trappen lopen. Dan slijten ze gewoon maar hebben geen HD.
het gaat niet alleen om de kommen , als er wat van artrose zit in dat gebied al is het nog zo weinig, krijg je al een HD D uitslag .
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
chiaro
Actief
Contacteer:

GGW telt de norbergwaarde amper mee in zijn beoordeling, het gaat voornamelijk om de aansluiting, daarom kan een hond met botafwijking 0, een norbergwaarde boven de 20 en een slechte aansluiting al een D hebben. En dat terwijl nu toch overal wel duidelijk is dat die aansluiting beter kan worden als de hond beter bespierd is of wat ouder wordt. Dan kan je zo maar van een D naar een A gaan. Leve de beoordelingen van de Raad, echt iets waar je op kan vertrouwen....
Groetjes
José
Afbeelding>
laeken
Zeer actief

chiaro schreef: En wat is er met de collie gebeurd? Juist 'm men is meer gaan selecteren en meer gaan intelen.........

En ehhh die wolven, heb jij wel eens een HD uitslag van een wolf gezien??
Dat is dus helemaal niet waar. De beste working collies zijn allemaal lijnteelt. Maar wel lijnteelt op dieren met een perfecte fysiek, zonder problemen dus en dan komen die problemen ook niet naar boven, het zit er domweg niet in :wink: Lijnteelt op een gezonde stam geeft de allerbeste dieren die je je wensen kan. :ok:

Een wolf kan geen HD hebben want dat is de pure ontstaansvorm. Een dier in de pure vorm heeft geen heupen ontwikkeld in de evolutie waardoor hij slechter gaat lopen. De wolf die slechter loopt is de eerste die dood gaat en dus niet voortplant. Juist dat geldt niet meer voor rashonden met een mooie vacht of kop.
Afbeelding
chiaro
Actief
Contacteer:

MARC_S schreef: Dat is dus helemaal niet waar. De beste working collies zijn allemaal lijnteelt. Maar wel lijnteelt op dieren met een perfecte fysiek, zonder problemen dus en dan komen die problemen ook niet naar boven, het zit er domweg niet in :wink: Lijnteelt op een gezonde stam geeft de allerbeste dieren die je je wensen kan. :ok:

Een wolf kan geen HD hebben want dat is de pure ontstaansvorm. Een dier in de pure vorm heeft geen heupen ontwikkeld in de evolutie waardoor hij slechter gaat lopen. De wolf die slechter loopt is de eerste die dood gaat en dus niet voortplant. Juist dat geldt niet meer voor rashonden met een mooie vacht of kop.
En wat is lijnteelt, intelen in een zelfde familie.... Lijnteelt is gewoon een mooier/vriendelijker woord voor inteelt en dus versmal je je genenpool en dus krijg je meer kans dat de slechtere genen (die ieder bij zich draagt) naar boven komen.

Die wolf die slechter loopt is toch ook ergens uit geboren????
Groetjes
José
Afbeelding>
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”