Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wie van jullie heeft een echte rashond .
Moderator: moderatorteam
-
trampelmoes
- Vaste gebruiker
-
Jay1978
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
-
Debora
- Zeer actief
- Contacteer:
- Hamilton
- Zeer actief
- Gordonsetter23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Gordonsetter
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
2 westies met stamboom.Hamilton schreef:4 honden met stambomen:
Beagle: Gamelands Fancy ( imp. Eng.)roepnaam Dyane overl.1989
Hamilton Stövare: Nils (imp Zweden) overl.1994
Beagle: Sergeant Pepper's Lady lill Jänta roepnaam Jänta overl.20/2/05
Hamilton Stövare: Svear Nels Svens Dröm from Tedandi (imp Eng)roepnaam Svear
en een gordonsetterpup van 13 weken daarvan wacht ik nog op de stamboom from firesonsgarden
- Hamilton
- Zeer actief
he, die Gordonsetter komt hier uit Friesland weg: GoengaGordonsetter23 schreef:2 westies met stamboom.Hamilton schreef:4 honden met stambomen:
en een gordonsetterpup van 13 weken daarvan wacht ik nog op de stamboom from firesonsgarden
- Gordonsetter23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Gordonsetter
- Contacteer:
dat klopt ken je die kennel? stuur me anders ff pb anders gaan we erg offtopicHamilton schreef:he, die Gordonsetter komt hier uit Friesland weg: GoengaGordonsetter23 schreef:2 westies met stamboom.Hamilton schreef:4 honden met stambomen:
-
trampelmoes
- Vaste gebruiker
- cesara
- Actief
- Mijn ras(sen): rottweiler, kooikerhondje en bassethound
- Aantal honden: 4
- Jacan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
- Aantal honden: 2
-
*wendy*
- Actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog
- Contacteer:
- jose2diever
- Actief
- snoetie-lb
- Vaste gebruiker
- mulan
- Vaste gebruiker
nu een vraag aan jullie.
wat is nu de meerwaarde van een stamboom?
voor bepaalde rassen is het niet onverstandig om daar een stamboom voor te hebben.
Een stamboom is echt niet een bewijs dat je hond gezond is of dat je hond op de juiste wijze gefokt is dus ik vraag me af wat is dan nu de meer waarde hiervan????
en ik heb geen franse bulldog met stamboom ik heb wel amerikaanse bulldoggen met arfe afstammingsbewijzen.
voor bepaalde rassen is het niet onverstandig om daar een stamboom voor te hebben.
Een stamboom is echt niet een bewijs dat je hond gezond is of dat je hond op de juiste wijze gefokt is dus ik vraag me af wat is dan nu de meer waarde hiervan????
en ik heb geen franse bulldog met stamboom ik heb wel amerikaanse bulldoggen met arfe afstammingsbewijzen.
groetjes Ilse
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
het is geen bewijs van gezondheid, maar wel de enige manier om de voorouders te kennen en de lijnen uit te pluizen op gezondheid en karakter..mulan schreef:nu een vraag aan jullie.
bij een kruising, of boomloze hond weet jij nooit precies wie de voorouders zijn of dat er ooit iets anders doorheen gefokt is..
en daarbij voor de staffordjes is het in nederland natuurlijk ook nog van levensbelang

- mulan
- Vaste gebruiker
en voor wie is het belangrijk om die lijnen en gezondheid te weten ik geloof de fokker toch een normale mens die gewoon een leuk hondje wil interseert het niet zo.
die wil misschien niet eens een show gaan lopen.
dus die willen gewoon een leuk hondje die gezond is dus wat is nu werkelijk de meerwaarde hiervan.
dus die willen gewoon een leuk hondje die gezond is dus wat is nu werkelijk de meerwaarde hiervan.
groetjes Ilse
- M@scha
- Zeer actief
meeste mensen doen er misschien niks mee, dat klopt.. maar dat maakt de meerwaarde van eenstamboom niet ineens onbelangrijk....mulan schreef:en voor wie is het belangrijk om die lijnen en gezondheid te weten ik geloof de fokker toch een normale mens die gewoon een leuk hondje wil interseert het niet zo.
maar als jij echt op zoek bent naar een hond met bepaalde bloedlijnen en kijken of er problemen zijn etc, dan kun je gewoonweg niet zonder boom of afstammingsbewijs

- M@scha
- Zeer actief
en dan voor de fokker zelf nog.. ik kan nu al helemaal uit gaan zoeken welke reu het beste bij lola past voor als zij volgend jaar gedekt zal worden..
zonder boom zou dat ook alleen maar gissen zijn (staffies zonder boom mogen niet, maar dat even buiten beschouwing gelaten)
ik kan nu kijken wat ik interessant vind in haar lijnen, de voorouders van een evt reu uitzoeken, foto's opzoeken, fokkers bellen om dingen te vragen etc etcetc..
zonder boom zou dat ook alleen maar gissen zijn (staffies zonder boom mogen niet, maar dat even buiten beschouwing gelaten)
ik kan nu kijken wat ik interessant vind in haar lijnen, de voorouders van een evt reu uitzoeken, foto's opzoeken, fokkers bellen om dingen te vragen etc etcetc..

- mulan
- Vaste gebruiker
als je mijn vraag goed gelezen hebt heb je kunnen lezen ik quote
ik wil absoluut niet de stamboom honden aanvallen hoor maar ookal heeft je hond geen stamboom wil ook niet zeggen dat je hond minder is dan een hond zonder stamboom vind dat een beetje erg overtrokken.
dus leg me nou eens gewoon uit voor de gewone medemens die gewoon een leuke hond wil en ik heb het dan niet over bepaalde rassen die juist zeker een stamboom nodig hebben maar ik heb over bv een jack russel wat is de meer waarde voor die mensen dan.
voor bepaalde rassen is het niet onverstandig om daar een stamboom voor te hebben
maar kan je me nu dan uitleggen wat de meerwaarde voor die mensen dan is???????meeste mensen doen er misschien niks mee, dat klopt.. maar dat maakt de meerwaarde van eenstamboom niet ineens onbelangrijk
ik wil absoluut niet de stamboom honden aanvallen hoor maar ookal heeft je hond geen stamboom wil ook niet zeggen dat je hond minder is dan een hond zonder stamboom vind dat een beetje erg overtrokken.
dus leg me nou eens gewoon uit voor de gewone medemens die gewoon een leuke hond wil en ik heb het dan niet over bepaalde rassen die juist zeker een stamboom nodig hebben maar ik heb over bv een jack russel wat is de meer waarde voor die mensen dan.
groetjes Ilse
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
-
tines
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
-
tines
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Dat spreek ik tegen. Helaas, maar de RvB heeft in Nederland geen beleid op het gebied m.b.t. het aantal nesten dat met een teef is gefokt en hoeveel tijd er tussen die nesten moet zitten.tines schreef:En hondjes die een stamboom weet je ook zeker dat bijvoorbeeld de moederhond niet overfokt is waardoor de hond een zwakker nestje zou kunnen krijgen, en dat de honden beide gezond zijn (ook niet geheel onbelangrijk voor je eigen hond) enz enz...
Ouders moeten beiden van hetzelfde ras zijn (en in bezit van stamboom), de dekking en geboorte moeten tijdig worden gemeld en de stamboom op tijd aangevraagd. Verder zijn er helaas nog geen regels m.b.t. de aanvraag van stambomen.
Men werkt inderdaad aan een centraal fokbeleid (doet men al jaren), maar dat is er nog niet door.
-
tines
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ik heb inderdaad ff gekeken op de site, dit willen ze inderdaad in gaan voeren.Branka schreef:Dat spreek ik tegen. Helaas, maar de RvB heeft in Nederland geen beleid op het gebied m.b.t. het aantal nesten dat met een teef is gefokt en hoeveel tijd er tussen die nesten moet zitten.tines schreef:En hondjes die een stamboom weet je ook zeker dat bijvoorbeeld de moederhond niet overfokt is waardoor de hond een zwakker nestje zou kunnen krijgen, en dat de honden beide gezond zijn (ook niet geheel onbelangrijk voor je eigen hond) enz enz...
Ouders moeten beiden van hetzelfde ras zijn (en in bezit van stamboom), de dekking en geboorte moeten tijdig worden gemeld en de stamboom op tijd aangevraagd. Verder zijn er helaas nog geen regels m.b.t. de aanvraag van stambomen.
Men werkt inderdaad aan een centraal fokbeleid (doet men al jaren), maar dat is er nog niet door.
Er was mij dus al verteld dat die regels al golden. Helaas, ben ik weer verkeerd geinformeerd....
- laura23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen. - Aantal honden: 0
- starfleet
- Erelid
Dat weet je helaas helemaal niet zeker. Als je teef een stamboom heeft en vader ook, kun je voor de puppen ook een stamboom aanvragen. Ook zonder testen en ook als je overfokt.tines schreef:En hondjes die een stamboom weet je ook zeker dat bijvoorbeeld de moederhond niet overfokt is waardoor de hond een zwakker nestje zou kunnen krijgen, en dat de honden beide gezond zijn (ook niet geheel onbelangrijk voor je eigen hond) enz enz...
Ze zijn wel bezig de regels strakker aan te trekken met een maximaal nesten e.d. Als je een hondje koopt dat volgens de regels van de rasvereniging is gefokt, izijn er wel strakke regels afhankelijk van de vereniging. Tegenwoordig krijg je er dan vaak een apart papier bij dat je hond gefokt is volgens de regels van de vereniging.
Anne
Bij nalezing van het topic zie ik dat ik spuit elf ben
- jane
- Vaste gebruiker
- phine
- nieuw lid