stefanie schreef:gelderen schreef:stefanie schreef:starfleet schreef:
In welk goed boek staat dan dat je een pup van vijf maanden over de snuit moet grijpen en moet knijpen omdat hij de regels van het huis nog niet goed geleerd heeft?
Anne
Waarschijnlijk in een boek dat 200 jaar geleden geschreven is.
Je pup klimt op de bank en dan moet je hem fysiek corrigeren????
Wat een middeleeuwse methodes zeg.
Zelfs bij een volwassen hond ga je toch echt te ver.
Ik hoop dus echt van harte dat Patricia deze 'adviezen' niet opvolgt.
Ik zei NIET te hard knijpen. Anders doe je hem pijn en dat is dus NIET de bedoeling. Het is dus helemaal geen fysieke correctie. Het is een dominantiehandeling. Wel eerst lezen he
Groeten,
Eelco
Als jij dan ook goed leest....
Knijpen is wel fysiek en een hond op de rug dwingen ook. Volgens mij heb je dan toch echt lichamelijk contact = dus fysiek.
Deze jonge hond/pup moet gewoon normaal geleerd worden wat wel en niet mag. Daar heb je deze handelingen helemaal niet bij nodig.
En hoe leer je een jonge hond wat wel en niet mag? Door grenzen aan te geven. Grenzen aangeven doe je o.a. door snuitklemmen. Dat is geen middeleeuwse of barbaarse methode, dat is een zeer effectieve, pijnloze manier om je hond aan te geven dat hij iets niet mag. Je hond zal zeer snel begrijpen wat je bedoelt omdat hij deze taal begrijpt. Onze spreektaal begrijpt hij niet, hij kan het wel leren maar het is niet zijn eigen taal. Snuitklemmen wel en is daarom effectiever.
Een hond laten schrikken als hij iets doet wat niet mag is veel barbaarser. Hij schiet in de stress en als een hond in de stress schiet dan is hij minder goed in staat om te leren. Waarom een hond in de stress laten schieten als je ook zijn eigen taal kunt "spreken"?Fishers discs of varianten hierop? werken voor sommige honden ook prima omdat het een geconditioneerd signaal is echter het draagt niet bij tot de baas/ hond relatie en snuitklemmen wel. Je hond zal je meer gaan vertrouwen en zekerder worden omdat hij ervaart dat je een goede roedeleider bent.
De hond op de rug dwingen is een ZEER zware correctie en de hond over zijn snuit pakken is een erg lichte correctie. Ik zei in mijn stuk ook niet dat je een hond op zijn rug moet leggen voor het klimmen op de bank!!
Echter een hond verkent hoe ver hij kan gaan. Je zal dus moeten corrigeren. Over zijn neus pakken is bij een zeer lichte overtreding zoals opspringen, op de bank springen, met zijn neus langs eten op tafel gaan etc etc een ideale manier om de hond duidelijk te maken dat dit geen gewenst gedrag is. Een hond leert dan dus wat wel en niet gewenst is. Welke boeken dit staat. o.a. Kalmerende signalen van Turid Rugaas, klaas wijnberg zijn beide boeken en volgens mij zegt Bevie Gravlin er ook e.e.a. over in het boek Chakka mijn wolvenkind maar dat laatste weet ik niet zeker meer.
Groeten,
Eelco