Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

likken

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

likken

Ongelezen bericht door little-wolf »

rochelle moet altijd ff likken als je haar aandacht geeft.
je broek, je hand, je gezicht, het maakt niet uit.

wat houd dit in?
gelderen
Actief

Re: likken

Ongelezen bericht door gelderen »

little-wolf schreef:rochelle moet altijd ff likken als je haar aandacht geeft.

wat houd dit in?
Het kan vergeleken worden met beklikken wat honden en wolven onderling doen. Bij wilde wolven wordt het gedaan om braken van de moederhond te stimuleren. De pups eten dit braaksel op en dat is hun eerste introductie tot vast voedsel.

Voor onze honden is het onderdanig gedrag. :ok:

Groeten,
Eelco
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

lola's bijnaam is lekbek :mrgreen:

ik vind het wel lief

waarom weet ik niet.. ik blijf gewoon geloven dat ze het doet om te laten zien dat ze graag bij me is
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

gelderen schreef:

wat houd dit in?
Het kan vergeleken worden met beklikken wat honden en wolven onderling doen. Bij wilde wolven wordt het gedaan om braken van de moederhond te stimuleren. De pups eten dit braaksel op en dat is hun eerste introductie tot vast voedsel.

Groeten,
Eelco
maar geld dat ook voor op willekeurige plekken likken zoals ik hierboven noemde?
little-wolf
Zeer actief

massam schreef:lola's bijnaam is lekbek :mrgreen:

ik vind het wel lief

waarom weet ik niet.. ik blijf gewoon geloven dat ze het doet om te laten zien dat ze graag bij me is
een stel lellebellen hebben we :mrgreen:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik krijg af en toe ook fikse wasbeurten :roll: :roll:
Nika doet het altijd 's ochtends, ze wordt pas rustig 's ochtends als ze even mijn neus heeft gelikt :denken: , ze blijft net zolang doorgaan tot ze het voor elkaar heeft.
Marouck lebbert zeer regelmatig, soms ook gewoon zomaar.
Maar ze doet het extreem als ze net op haar sodemieter heeft gehad :wink: , ze komt het dan "goedmaken" door echt likbewegingen te maken, met name richting mijn gezicht. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
rotboxer
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door rotboxer »

hier ook bekend
vooral kita is een doet dat veel.
Roo wat minder en vooral als ze geschrokken is
dan springt ze tegen me op en likt ze me gezicht.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
kristien
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door kristien »

Lukka doet het ook!!

Ik heb er zelfs een commando aan gekoppeld: KUS (dat is dan wel voor een goeie lebbert op je gezicht). Zeer grappig om uit te laten proberen door niets vermoedend bezoek :o)
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Ik heb soms wel het idee dat het ook een typisch staffjes ding is. Niet alleen staffjes doen het, maar wel bijna alle staffjes :mrgreen: Tis ook een grote hobby van Kira.
Carmen
Jolly
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jolly »

Luca likt absoluut nooit.........alleen als ie iets gedaan heeft wat hij niet mag, dan zeg ik wat heb jij gedaan :neenee: :neenee:

Dan pas likt Luca me rondom mijn mond, volgens mij is ie dan onderdanig
Groetjes Jolanda
Afbeelding
MaHo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door MaHo »

Het likken van lichaamsdelen is vaak bedoelt als redirectiebeweging en dus heeft het als functie het geruststellen van de ander.
Mijn ranglaagste hond doet dit bij iedereen in het gezin inclusief alle honden.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

MaHo schreef:Het likken van lichaamsdelen is vaak bedoelt als redirectiebeweging en dus heeft het als functie het geruststellen van de ander.
:denken: Hoezo redirectiegedrag? Verzorgingsgedrag naar ranglagere of iemand die je lief vindt is ook een hond niet vreemd.
Het is dus gewoon aardig bedoeld van Rochelle.
Mondhoeklikken is mondhoeklikken, ook bij mensenbekken en dat is onderdanig bedoeld.
Het likken van je handen is gewoon een "ik vind je lief" (of ik vind je cremetje lekker :roll: )
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Carmen
Zeer actief

Eline* schreef:
MaHo schreef:Het likken van lichaamsdelen is vaak bedoelt als redirectiebeweging en dus heeft het als functie het geruststellen van de ander.
:denken: Hoezo redirectiegedrag? Verzorgingsgedrag naar ranglagere of iemand die je lief vindt is ook een hond niet vreemd.
Mondhoeklikken is mondhoeklikken, ook bij mensenbekken en dat is onderdanig bedoeld.
Het likken van je handen is gewoon een "ik vind je lief" (of ik vind je cremetje lekker :roll: )
Of...wat heb je lekkere chips gegeten :mrgreen:
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Beau doet dit ook. M'n gezicht, m'n handen en armen, hij gaat zelfs half achter me zitten op de bank, en begint dan mijn truitje aan de achterkant op mijn rug te likken. En als ik zeg, geef me eens een kusje, krijg ik een welgemeende lebber over mijn gezicht, en ben ik meteen gewassen. :mrgreen: :ok:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Carmen schreef:
Eline* schreef:

Of......hmmmmm lekker Brie :mrgreen:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Eline* schreef: (of ik vind je cremetje lekker :roll: )
Hahaha....oh God ja...cremes. :mrgreen:
Als je net jezelf ingesmeerd hebt of een parfum hebt opgespoten moet je uit de buurt blijven van Danco, die is er gek op.
Zelfs als Snoepie na een trimbeurt wat ingepoederd is door Anita wordt ie gek, hij blijft haar maar achterna lopen en maar lebberen, en Snoepie maar snauwen. :mrgreen: :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Carmen
Zeer actief

Angel-eyes schreef:
Carmen schreef:
Eline* schreef:

Of......hmmmmm lekker Brie :mrgreen:
Ja vooral de brie niet te vergeten :mrgreen:
MaHo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door MaHo »

Eline* schreef:
Oke... :smile:
Laatst gewijzigd door MaHo op 24 jan 2007 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik zeg altijd maar: ik vind jou ook zo lief! Maar als hij net gegeten heeft, is het toch minder lekker als hij midden in m'n gezicht likt :smile:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Ellen
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ellen »

Ik zeg ook altijd: "oh lieverd, ik ook van jou" en dan gaat hij zo hard kwispelen !!

Vind het gewoon lekker...............

groet
ellen
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ellen schreef:Ik zeg ook altijd: "oh lieverd, ik ook van jou" en dan gaat hij zo hard kwispelen !!

groet
ellen
Kwispelen zodat z'n hele kont van links naar rechts zwiept? :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Ellen schreef:Ik zeg ook altijd: "oh lieverd, ik ook van jou" en dan gaat hij zo hard kwispelen !!

groet
ellen

Kwispel ik echt zo hard dan?? :denken:
gelderen
Actief

little-wolf schreef:
gelderen schreef:

wat houd dit in?

Groeten,
Eelco
maar geld dat ook voor op willekeurige plekken likken zoals ik hierboven noemde?
Ja soms wel maar het likken op andere plekken heeft meestal een andere reden. Eten, zweet (zout), creme etc. Honden en wolven verzorgen elkaar niet zoals mensen of apen dus het likken heeft geen verzorgende functie.
Wel kunnen ze kleine beetjes geven het hun voortanden. Dat zijn liefdesbeetjes en is een teken van affectie. Het kan flink pijn doen maar als je hond het doet dan is hij natuurlijk de braafste hond ter wereld :wink: Als je het niet prettig vindt dat je hond je gezicht aflebbert of aan je "knaagt" kun je, je hoofd wegtrekken. Het straffen van dit gedrag is natuurlijk niet verstandig.

Groeten,
Eelco
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

gelderen schreef:
Wel kunnen ze kleine beetjes geven het hun voortanden. Dat zijn liefdesbeetjes en is een teken van affectie. Het kan flink pijn doen maar als je hond het doet dan is hij natuurlijk de braafste hond ter wereld :wink: Als je het niet prettig vindt dat je hond je gezicht aflebbert of aan je "knaagt" kun je, je hoofd wegtrekken. Het straffen van dit gedrag is natuurlijk niet verstandig.
Die beetjes doet Vegas ook. Ik noem het ook liefdesbeetjes en lijdzaam onderga ik het. Het doet zeer maar het is zo lief dat ik gewoon even mijn tanden op elkaar zet.

Vegas lebbert me ook regelmatig af en we hebben er het commando kusje geven aan verbonden. Als ik zeg: kusje voor papa, dan gaat hij mijn vriend aflebberen en bij een kusje voor mama wordt ik afgelebberd :mrgreen:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Wij hebben ook een "lollipop" in huis, en die bijnaam doet ze eer aan! Bij iedereen (enthousiast kwispelend), mensen en honden begint ze meteen enthousiast het hoofd af te likken.
Volgens mij is het gewoon een super vriendelijke hond die met iedereen vriendjes wil worden.
Ellen
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ellen »

Die kleine beetjes met zijn voortanden doet hij ook. Dan heeft hij weleens mijn velletje te pakken en dat is niet echt lekker maar ja.......

En idd dan kan hij zo hard kwispelen dat heel zijn kont van links naar rechts zwiept :smile:

groet
ellen
little-wolf
Zeer actief

gelderen schreef:
little-wolf schreef:
gelderen schreef:

wat houd dit in?

Groeten,
Eelco
Ja soms wel maar het likken op andere plekken heeft meestal een andere reden. Eten, zweet (zout), creme etc. Honden en wolven verzorgen elkaar niet zoals mensen of apen dus het likken heeft geen verzorgende functie.

Groeten,
Eelco
ik heb weer es geen mail gehad dat er reactie gegeven was :boos:

ik begrijp idd dat t niks verzorgends is zoals bij apen. :wink:
soms is het verevelend dat ze regelmatig ff gauw een lebber moet geven :mrgreen:

zachte beetjes geven doet ze niet. dat doet balou soms met spelen. snikie met zn voortandjes ff happen en doet idd zeer :80:
ik straf ze er niet voor. bij balou "mopper" ik op hem. gewoon leuk mopperen datie snikkie is enzo :mrgreen:

rochelle duw ik normaal aan de kant als ze doorlebbert.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

gelderen schreef: Honden en wolven verzorgen elkaar niet zoals mensen of apen dus het likken heeft geen verzorgende functie.
Hoe kom je daar in vredesnaam bij? :denken: Een moederhond likt haar pups niet? Honden likken hun eigen vacht niet schoon? En likken dus ook elkaar niet als blijk van elkaar lief vinden en vertrouwen? Kijk eens in mijn onderschrift..dat is geen mondhoeklikken hoor.
Ik vraag me af hoe je daarbij komt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Living XL
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastiff!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Living XL »

Carmen schreef:Ik heb soms wel het idee dat het ook een typisch staffjes ding is. Niet alleen staffjes doen het, maar wel bijna alle staffjes :mrgreen: Tis ook een grote hobby van Kira.
Carmen
Is ook mijn eerste reactie...
Staffies zijn gewoon likmachines :mrgreen:
Andere honden doen het ook, maar staffies altijd! :wink:
Murphy en Bink zijn ook van die likmachines.. (geen vieze gedachtes krijgen he? :wink: )
Amiga daarentegen, daar moet je je best voor doen om eens een kusje te krijgen.
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie
Afbeelding
In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
gelderen
Actief

Eline* schreef:
gelderen schreef: Honden en wolven verzorgen elkaar niet zoals mensen of apen dus het likken heeft geen verzorgende functie.
Hoe kom je daar in vredesnaam bij? :denken: Een moederhond likt haar pups niet? Honden likken hun eigen vacht niet schoon? En likken dus ook elkaar niet als blijk van elkaar lief vinden en vertrouwen? Kijk eens in mijn onderschrift..dat is geen mondhoeklikken hoor.
Ik vraag me af hoe je daarbij komt.
Een moederhond verzorgt haar pups wel daar heb je gelijk maar honden verzorgen elkaar niet onderling. Dat honden elkaar likken als teken van affectie heeft niets met verzorging te maken hoor. Eigen vacht verzorgen
ja maar daar hadden we het niet over. We haden het over elkaar likken.

Ik kom daar bij uit boeken over wolven en hondengedrag.

Groeten,
Eelco
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”