Je vergist je inderdaad. Bij de Duitse Herder mag er gefokt worden met honden die HD-C hebben, mits daar een HD-A hond tegenover staat.sypke schreef:
Ik dacht dat er bij de herders alleen met A en B gefokt mocht worden? Of vergis ik me?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Knikstaart òf HD-D?
Moderator: moderatorteam
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Duvel
- Actief
- Contacteer:
pfft, ik ben zelf inmiddels wel beetje de draad kwijt. Waar het mij om ging is dat er een fokker rond loopt die heel bewust met HD-A honden fokt, ook als deze toevallig een knikstaart hebben en de a.s. pupkopers vaak nog een pup verkoopt onder fokkersvoorwaarde.... Dus wordt er iig met die knik verder gefokt
Weet wel dat er weinig aan te doen is, want de pups krijgen gewoon een stamboom enz, maar om die reden vroeg ik me af dat ALS je MOEST kiezen tussen een HD-A hond met knik of een HD-D hond zonder knik, wat zou je doen? En persoonlijk zou ik dus voor de HD-D hond kiezen zonder knik. En jaaaaah, tuurlijk kunnen we het er allemaal over eens zijn dat we natuurlijk nooit die keus willen maken. En dat het idd niet goed is om met welk van de 2 honden door te fokken. Maar het gebeurd en daarom wil ik weten wat je zou kiezen, that's all 

Once a Corso.... Allways longing 4 more Corso!
- chiaro
- Actief
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
je heb wel een hele discussie uitgeloktDuvel schreef:pfft, ik ben zelf inmiddels wel beetje de draad kwijt. Waar het mij om ging is dat er een fokker rond loopt die heel bewust met HD-A honden fokt, ook als deze toevallig een knikstaart hebben en de a.s. pupkopers vaak nog een pup verkoopt onder fokkersvoorwaarde.... Dus wordt er iig met die knik verder gefoktWeet wel dat er weinig aan te doen is, want de pups krijgen gewoon een stamboom enz, maar om die reden vroeg ik me af dat ALS je MOEST kiezen tussen een HD-A hond met knik of een HD-D hond zonder knik, wat zou je doen? En persoonlijk zou ik dus voor de HD-D hond kiezen zonder knik. En jaaaaah, tuurlijk kunnen we het er allemaal over eens zijn dat we natuurlijk nooit die keus willen maken. En dat het idd niet goed is om met welk van de 2 honden door te fokken. Maar het gebeurd en daarom wil ik weten wat je zou kiezen, that's all

Zie je morgen.
xxx
Groetjes
José
Chiaro E Tondo Cane Corso Italiano
>
José

- Duvel
- Actief
- Contacteer:
Was gezelligchiaro schreef:je heb wel een hele discussie uitgeloktDuvel schreef:pfft, ik ben zelf inmiddels wel beetje de draad kwijt. Waar het mij om ging is dat er een fokker rond loopt die heel bewust met HD-A honden fokt, ook als deze toevallig een knikstaart hebben en de a.s. pupkopers vaak nog een pup verkoopt onder fokkersvoorwaarde.... Dus wordt er iig met die knik verder gefoktWeet wel dat er weinig aan te doen is, want de pups krijgen gewoon een stamboom enz, maar om die reden vroeg ik me af dat ALS je MOEST kiezen tussen een HD-A hond met knik of een HD-D hond zonder knik, wat zou je doen? En persoonlijk zou ik dus voor de HD-D hond kiezen zonder knik. En jaaaaah, tuurlijk kunnen we het er allemaal over eens zijn dat we natuurlijk nooit die keus willen maken. En dat het idd niet goed is om met welk van de 2 honden door te fokken. Maar het gebeurd en daarom wil ik weten wat je zou kiezen, that's all
))
Zie je morgen.
xxx

- chiaro
- Actief
- Contacteer:
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ik vond het een leuke discussie om te lezen. Met de nadruk op LEUK, want ik heb af en toe krom gelegen van het lachen.
Marij, Jose en..... (helaas, ik ken alle namen nog niet), jullie kan ik volgen. Ik ben trouwens wel benieuwd naar Mol's mening over neef x nicht. Inteelt of lijnteelt.....? Voor mij is lijnteelt nl gelijk aan inteelt, alleen klinkt lijnteelt wat mooier naar de pupkoper toe. Dus Mol, hoe noem jij nu neef x nicht? Lijn- of inteelt?
Marij, Jose en..... (helaas, ik ken alle namen nog niet), jullie kan ik volgen. Ik ben trouwens wel benieuwd naar Mol's mening over neef x nicht. Inteelt of lijnteelt.....? Voor mij is lijnteelt nl gelijk aan inteelt, alleen klinkt lijnteelt wat mooier naar de pupkoper toe. Dus Mol, hoe noem jij nu neef x nicht? Lijn- of inteelt?
Groetjes,
Nancy Koper
La Grazia Di Dio Cane Corso Italiano
Waar iedere hond een huishond is
Nancy Koper
- Mol
- Zeer actief
ik heb het al eerder gezegt en zeg het nu ook tegen jou wil je weten hoe ik over lijnteelt denkt, druk op zoek functie en tik lijnteelt in en je zal het van zelf tegen komencanecorsonancy schreef:Ik vond het een leuke discussie om te lezen. Met de nadruk op LEUK, want ik heb af en toe krom gelegen van het lachen.
lijnteelt gelijk aan inteelt

mol

- chiaro
- Actief
- Contacteer:
- Mol
- Zeer actief
- chiaro
- Actief
- Contacteer:
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Dus jouw mening is alles wat op internet verkondigd wordt.Mol schreef:ik heb het al eerder gezegt en zeg het nu ook tegen jou wil je weten hoe ik over lijnteelt denkt, druk op zoek functie en tik lijnteelt in en je zal het van zelf tegen komen
lijnteelt gelijk aan inteelt![]()
mol

Groetjes,
Nancy Koper
Nancy Koper
- Mol
- Zeer actief
goed lezen ik heb het over de zoek functie op dit forum hier heb niks over het internet verders gezegtcanecorsonancy schreef:Dus jouw mening is alles wat op internet verkondigd wordt.Mol schreef:ik heb het al eerder gezegt en zeg het nu ook tegen jou wil je weten hoe ik over lijnteelt denkt, druk op zoek functie en tik lijnteelt in en je zal het van zelf tegen komen
lijnteelt gelijk aan inteelt![]()
molTja, vandaar dat ik zo moest lachen denk ik. Op internet staan ook dingen die niet kloppen.

maar uhhm een leuke discussie hier over sla ik niet af hoor dus beginnen maar waar heb je zo om gelachen, en waar heb ik dus geen gelijk in?
mol

- Mol
- Zeer actief
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Volgens jou kun je dus een genenpool niet versmallen. Nou, volgens mij kan door overselectie de genenpool binnen een ras ernstig versmallen.Mol schreef:echter kan je kwa fokken een gene pole niet versmallen, je kan het monotoon fokken als je een bepaald gen wil uit bannen moet je dit wel op vullen met een gen wat de zelfde uitwerking heeft als het gen wat je wil bewaren.
hier door fok je dus ziektes uit je lijn en maak je een lijn vast in type of zorg je er voor dat bepaalde eigenschappen van bijvoorbeeld karater vast staan.
mol
En als ik je verder goed begrijp wil je door inteelt en af en toe een "vervuiling" (zo noemde je dat geloof ik) een bepaald gen eruit fokken en dat zo door die "vervuilde" hond vervangen door een gezond gen. Zo fok je ziektes uit je lijnen, maar behoud je de andere eigenschappen? Hoe weet jij van te voren welk gen door die vreemde hond vervangen wordt en hoe weet je dat je de gewenste genen juist wel behoud? Volgens mij kun je zo toch ook "nieuwe" karakter genen krijgen en die ziekte helaas nog steeds behouden. Moedertje natuur doet wat ze wilt als het op uitdelen van genen aankomt.
Ik vond jouw manier van denken erg theoretisch en wel amusant ja.
Enne, ik ga dus echt niet dat hele forum hier afzoeken om te zien wat jij lijn- en inteelt vindt.

Groetjes,
Nancy Koper
Nancy Koper
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- Mol
- Zeer actief
canecorsonancy schreef:Volgens jou kun je dus een genenpool niet versmallen. Nou, volgens mij kan door overselectie de genenpool binnen een ras ernstig versmallen.Mol schreef:echter kan je kwa fokken een gene pole niet versmallen, je kan het monotoon fokken als je een bepaald gen wil uit bannen moet je dit wel op vullen met een gen wat de zelfde uitwerking heeft als het gen wat je wil bewaren.
hier door fok je dus ziektes uit je lijn en maak je een lijn vast in type of zorg je er voor dat bepaalde eigenschappen van bijvoorbeeld karater vast staan.
mol
is on mogelijk je kan een gene pole niet versmallen er zit een x aantal genen in een pole je kan er dus in die wijze niks uit halen zonder dat er wat anders voor in de plaats komt.
dus zoals ik zeg is dat je een monotome gene pole fokt, hier door kan je dus type karakter en ander eigenschappen die niet gewenst zijn er uit fokken.
je heb het over een outcros maken in met je bloedlijn, dit noem je een gene pole vervuiling, omdat je vreemd bloed dus ook verborgen gene mee fokt die de uit komst van de gevestiggde dominant gefokte gene kan verstoren.En als ik je verder goed begrijp wil je door inteelt en af en toe een "vervuiling" (zo noemde je dat geloof ik) een bepaald gen eruit fokken en dat zo door die "vervuilde" hond vervangen door een gezond gen. Zo fok je ziektes uit je lijnen,
en nee juist niet het gebruiken van onverwant bloed in een bloed lijn kan er voor zorgen dat je juist ziektes in je bloedlijn krijgt die er niet in zaten.
maar behoud je de andere eigenschappen? Hoe weet jij van te voren welk gen door die vreemde hond vervangen wordt en hoe weet je dat je de gewenste genen juist wel behoud?
met een bloed verversing weet je dat dus niet welk gen er in komt dominat of recensief, dominant is makkelijker te herkennen omdat dit tot uiting komt.
recensief is langer termijn.
de eenigste manieer om dus je gewenste gene te behouden nou een bloed verversing is om inteelt toe te passen, van uit je eigenbloed lijn.
zo blijft de schade beperkt omdat je een 1 maalige outcros maakt is het bloed nog niet in die mate verdunt dat je je dominat gefokte gen verloren gaat, dit is echter alleen het geval als je met de F1 hond weer een outcross zou maken.
hoe je verders het gen goede gen behouden is selecteren op het geen wat je zoekt.
en de fouten die er in komen dus elimineren, dit mag echter niet meer omdat dit niet gepast is vandaag de dag, dus worden deze honden verkocht als huis hond.
ja maar daar ben je toch zelf bij als het karakter afwijkt van het geen dat wenselijk is moet je er niet mee verder fokken, en ja dat is dus het risico van een bloed verversing je kan resensief gen mee fokken die ziektes veroozaken en dit kan je alleen maar zeker weten als je lijnteelt toe past, zo komt er aan het licht welk resensief gen kwa ziektes zich schuil houden in je genepole, omdat je het dan en alleen dan dominat naar buiten kan fokken.Volgens mij kun je zo toch ook "nieuwe" karakter genen krijgen en die ziekte helaas nog steeds behouden.
. alleen met outcross fok is dit het geval dat is fokken met de doos van pandora, fokken voor ameteurs.Moedertje natuur doet wat ze wilt als het op uitdelen van genen aankomt
ja kan omdat je je eigen in lijnteelt en vererving klaar blijkenlijk nooit echt verdiept hebt, hoe denk je dat jou ras is ontstaan, toeval????Ik vond jouw manier van denken erg theoretisch en wel amusant ja.
tja dat is jammer want dan had je meschien nog wat kunnen leren.Enne, ik ga dus echt niet dat hele forum hier afzoeken om te zien wat jij lijn- en inteelt vindt.![]()
mol

-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
canecorsonancy schreef:Volgens jou kun je dus een genenpool niet versmallen. Nou, volgens mij kan door overselectie de genenpool binnen een ras ernstig versmallen.Mol schreef:echter kan je kwa fokken een gene pole niet versmallen, je kan het monotoon fokken als je een bepaald gen wil uit bannen moet je dit wel op vullen met een gen wat de zelfde uitwerking heeft als het gen wat je wil bewaren.
mol
Aha, ik zie het probleem. Doorgaans wordt met genenpool het totaal aantal verschillende genen binnen een ras bedoeld. Jij bent de eerste die ik ooit tegenkom die het over het aantal gegen binnen 1 individu heeft. Tja, dat aantal kun je idd niet verminderen.Mol schreef:is on mogelijk je kan een gene pole niet versmallen er zit een x aantal genen in een pole je kan er dus in die wijze niks uit halen zonder dat er wat anders voor in de plaats komt.
dus zoals ik zeg is dat je een monotome gene pole fokt, hier door kan je dus type karakter en ander eigenschappen die niet gewenst zijn er uit fokken.
En als ik je verder goed begrijp wil je door inteelt en af en toe een "vervuiling" (zo noemde je dat geloof ik) een bepaald gen eruit fokken en dat zo door die "vervuilde" hond vervangen door een gezond gen. Zo fok je ziektes uit je lijnen,
Voor mij is dit dus ook geen genenpool vervuiling, omdat je toch hetzelfde ras gebruikt en voor mij is de genenpool dus alle aanwezige genen binnen het gehele rasMol schreef:je heb het over een outcros maken in met je bloedlijn, dit noem je een gene pole vervuiling, omdat je vreemd bloed dus ook verborgen gene mee fokt die de uit komst van de gevestiggde dominant gefokte gene kan verstoren.
en nee juist niet het gebruiken van onverwant bloed in een bloed lijn kan er voor zorgen dat je juist ziektes in je bloedlijn krijgt die er niet in zaten.
maar behoud je de andere eigenschappen? Hoe weet jij van te voren welk gen door die vreemde hond vervangen wordt en hoe weet je dat je de gewenste genen juist wel behoud?
Na een eenmalige outcross zijn de pups voor 50% "vervuild". Maar als ik jou goed begrijp is jouw doel om honden te fokken met zoveel mogelijk homozygote genenparen. In rastype is dit de gemakkelijkste manier om type te behouden. Maar in gezondheid moet je wel verdomde zeker zijn dat er geen recessieve genen meeliften die je minder wenselijk vindt. En door een enkele outcross weet je nog niet of je van die recessieve genen af bent of niet. En je bent er zeker niet vanaf als die schadelijke recessieve genen al in het phenotype tot uiting zijn gekomen. Je krijgt dan allemaal dragers van dat gen en door direct weer te gaan intelen vergroot je de kans weer enorm dat het probleem zich weer uit. En als ik jouw theorie zo lees ga je pas over tot een outcross als een probleem zich uit. Want een outcross maken als voorzorg is immers voor amateursMol schreef:met een bloed verversing weet je dat dus niet welk gen er in komt dominat of recensief, dominant is makkelijker te herkennen omdat dit tot uiting komt.
recensief is langer termijn.
de eenigste manieer om dus je gewenste gene te behouden nou een bloed verversing is om inteelt toe te passen, van uit je eigenbloed lijn.
zo blijft de schade beperkt omdat je een 1 maalige outcros maakt is het bloed nog niet in die mate verdunt dat je je dominat gefokte gen verloren gaat, dit is echter alleen het geval als je met de F1 hond weer een outcross zou maken.
hoe je verders het gen goede gen behouden is selecteren op het geen wat je zoekt.
en de fouten die er in komen dus elimineren, dit mag echter niet meer omdat dit niet gepast is vandaag de dag, dus worden deze honden verkocht als huis hond.

Volgens mij kun je zo toch ook "nieuwe" karakter genen krijgen en die ziekte helaas nog steeds behouden.
Door lijnteelt wordt een recessief gen dominant? Ik begrijp hoe je het bedoeld hoor. Maar je woordkeuze is weer uiterst amusant. Maar met "bloed verversing" bedoel je hier hetzelfde als met "vervuiling"? Dan zou je dus moeten lijntelen op diezelfde nieuwe lijn om zeker te weten of er een recessief gen is meegelift. Door terug in je eigen lijn te gaan weet je dat nl niet zeker, omdat je toch echt 2 van die recessieve genen nodig hebt om dat in het phenotype te zien door uiting. En zo kan dus toch een recessief gen wat je mogelijk niet wenst meeliften, wat je voor jezelf verborgen houdt door terug in je eigen lijn te gaan. Goed natuurlijk, want als dat gen niet wenselijk is wil je dat immers niet dubbel krijgen! Maar je weet niet of er wel of niet spraken is van een meeliften recessief gen in je volgende generaties....Mol schreef:ja maar daar ben je toch zelf bij als het karakter afwijkt van het geen dat wenselijk is moet je er niet mee verder fokken, en ja dat is dus het risico van een bloed verversing je kan resensief gen mee fokken die ziektes veroozaken en dit kan je alleen maar zeker weten als je lijnteelt toe past, zo komt er aan het licht welk resensief gen kwa ziektes zich schuil houden in je genepole, omdat je het dan en alleen dan dominat naar buiten kan fokken.
.Moedertje natuur doet wat ze wilt als het op uitdelen van genen aankomt
Dus je vindt jezelf af en toe een amateur en af en toe niet? Laat mij maar amateur zijn hoor. Een amateur is nog altijd iemand die een ambacht, kunst of sport uit liefhebberij en niet beroepsmatig beoefent => hobbyist, liefhebberMol schreef:alleen met outcross fok is dit het geval dat is fokken met de doos van pandora, fokken voor ameteurs.
Ik word graag voor amateur uitgemaakt

Al ben ik echt niet tegen lijn- of inteelt hoor. Als je weet waar je mee bezig bent kun je hele goede resultaten boeken zonder al te veel risico's te lopen. Ik heb ook niets tegen proefnesten waarbij broer x zus wordt gedaan om zo snel te kunnen zien of er eventuele minder wenselijk recessieve genen meeliften. Is zo'n nest gezond, dan heb je wel wat meer zekerheid over deze 2 individuen. Al kan natuurlijk dat recessieve gen nog altijd wel in bv de broer en dan niet in de zus zitten. Alleen worden dit soort proefnesten in de Nederlandse maatschappij niet echt geaccepteerd. Ik gebruik maar al te graag een dekreu die reeds een gezond nest met zijn nestzus heeft gehad (of die in andere inteelt combies al gemeenschappelijke voorouder aanwezig is) of een reu welke zelf uit een gezonde inteelt combi komt.
Ik vond jouw manier van denken erg theoretisch en wel amusant ja.
Ik heb me er al redelijk in verdiepd hoor. Alleen jouw woordkeuze liet lijken alsof jij zelf niet echt op de hoogte was van eea. Je gebruikt woorden in verbanden die door anderen heel anders gebruikt worden. Zoals met genepool het aantal genen in een individu aangeven. Die was echt even helemaal nieuw voor mij.Mol schreef:ja kan omdat je je eigen in lijnteelt en vererving klaar blijkenlijk nooit echt verdiept hebt, hoe denk je dat jou ras is ontstaan, toeval????
Enne, ik ga dus echt niet dat hele forum hier afzoeken om te zien wat jij lijn- en inteelt vindt.![]()
Misschien had ik dan idd kunnen leren in welke verbanden jij welke termen gebruikt. Ik heb de tijd niet om dit hele forum af te speuren daarvoor. Ik hou me liever aan de terminologie die door het gros van de mensen gebruikt wordt op het gebied van genetica.Mol schreef:tja dat is jammer want dan had je meschien nog wat kunnen leren.
mol
Maar even voor de duidelijk vraag ik nu toch weer waar bij jou de grens tussen lijn- en inteelt ligt. 100 keer zeggen dat ik het forum maar moet afzoeken is veel meer werk dan gewoon even zeggen of neef x nicht voor jou lijn- of inteelt is.
Groetjes,
Nancy Koper
Nancy Koper
- Mol
- Zeer actief
het is wenselijk om een bloedverversing te doen met een andere gevestigde lijn hier door blijf het risico minimaal.Na een eenmalige outcross zijn de pups voor 50% "vervuild". Maar als ik jou goed begrijp is jouw doel om honden te fokken met zoveel mogelijk homozygote genenparen. In rastype is dit de gemakkelijkste manier om type te behouden. Maar in gezondheid moet je wel verdomde zeker zijn dat er geen recessieve genen meeliften die je minder wenselijk vindt. En door een enkele outcross weet je nog niet of je van die recessieve genen af bent of niet. En je bent er zeker niet vanaf als die schadelijke recessieve genen al in het phenotype tot uiting zijn gekomen. Je krijgt dan allemaal dragers van dat gen en door direct weer te gaan intelen vergroot je de kans weer enorm dat het probleem zich weer uit. En als ik jouw theorie zo lees ga je pas over tot een outcross als een probleem zich uit. Want een outcross maken als voorzorg is immers voor amateurs
en na de bloed verversing je lijn me teen te sluiten om deze met je eigen lij te dichten, ja inderdaad je weet dus niet meteen welke resensief gen mee genomen wordt. dat zal zich in de generaties er na openbaren of niet.
ik ben er dan ook niet echt een voor stander van, ik ga dan liever verder terug in de lijn als dat mogelijk is zo'n generatie of 5 a 6.
en ik ga niet pas outcrossen als een probleem zich uit zeker niet.
ik doe een bloed verversing rond de 5 generaties.
outcros fok is voor fokkers die geen risico durven nemen in hun fok dat zeg ik.
je heb het er over dat je je het geen genepole vervuiling noemt omdat je in het zelfde ras blijft, dit ben ik ook niet met je eens, want je krijg met outcros fok type verval. dit omdat je teveel te maken hebt met recensief gen.
ondangs je het erg leuk vindt begrijp je wat ik bedoel en dat is het belangrijkste.Door lijnteelt wordt een recessief gen dominant? Ik begrijp hoe je het bedoeld hoor. Maar je woordkeuze is weer uiterst amusant
Maar met "bloed verversing" bedoel je hier hetzelfde als met "vervuiling"? Dan zou je dus moeten lijntelen op diezelfde nieuwe lijn om zeker te weten of er een recessief gen is meegelift. Door terug in je eigen lijn te gaan weet je dat nl niet zeker, omdat je toch echt 2 van die recessieve genen nodig hebt om dat in het phenotype te zien door uiting. En zo kan dus toch een recessief gen wat je mogelijk niet wenst meeliften, wat je voor jezelf verborgen houdt door terug in je eigen lijn te gaan. Goed natuurlijk, want als dat gen niet wenselijk is wil je dat immers niet dubbel krijgen! Maar je weet niet of er wel of niet spraken is van een meeliften recessief gen in je volgende generaties....
zie mijn andwoord boven.
ik ben zowiezo amateur in de vorm van dat ik het niet beroepsmatig doet.Dus je vindt jezelf af en toe een amateur en af en toe niet? Laat mij maar amateur zijn hoor. Een amateur is nog altijd iemand die een ambacht, kunst of sport uit liefhebberij en niet beroepsmatig beoefent => hobbyist, liefhebber
Ik word graag voor amateur uitgemaakt
wat ik er mee bedoelt is dat outcros fok voor de fokker die het uit oefent de meest veilige fok is op kortetermijn, dit omdat outcross honden 9 van de 10 keer niet hun verborgen gebreken laten zien, en als dit tot uiting komt weet je als fokker zijnde niet waar het van daan komt.
ik ben al 15 jaar bezig met lijnteelt en ik vind het de beste manier om hoden te fokken.Al ben ik echt niet tegen lijn- of inteelt hoor. Als je weet waar je mee bezig bent kun je hele goede resultaten boeken zonder al te veel risico's te lopen. Ik heb ook niets tegen proefnesten waarbij broer x zus wordt gedaan om zo snel te kunnen zien of er eventuele minder wenselijk recessieve genen meeliften. Is zo'n nest gezond, dan heb je wel wat meer zekerheid over deze 2 individuen. Al kan natuurlijk dat recessieve gen nog altijd wel in bv de broer en dan niet in de zus zitten. Alleen worden dit soort proefnesten in de Nederlandse maatschappij niet echt geaccepteerd. Ik gebruik maar al te graag een dekreu die reeds een gezond nest met zijn nestzus heeft gehad (of die in andere inteelt combies al gemeenschappelijke voorouder aanwezig is) of een reu welke zelf uit een gezonde inteelt combi komt.
dat kan, maar logies lezen en het is begrijpelijk, en ik ga altijd uit van een indivadu, nooit het totaale ras, want dat is een zeer ruim begrip.Ik heb me er al redelijk in verdiepd hoor. Alleen jouw woordkeuze liet lijken alsof jij zelf niet echt op de hoogte was van eea. Je gebruikt woorden in verbanden die door anderen heel anders gebruikt worden. Zoals met genepool het aantal genen in een individu aangeven. Die was echt even helemaal nieuw voor mij.
over het algemeen gebruik ik de zelfde woorden wel hoor, maar ik geef ook me eigen introputatie er aan, tja dat kan gebeuren.Misschien had ik dan idd kunnen leren in welke verbanden jij welke termen gebruikt. Ik heb de tijd niet om dit hele forum af te speuren daarvoor. Ik hou me liever aan de terminologie die door het gros van de mensen gebruikt wordt op het gebied van genetica.
Maar even voor de duidelijk vraag ik nu toch weer waar bij jou de grens tussen lijn- en inteelt ligt. 100 keer zeggen dat ik het forum maar moet afzoeken is veel meer werk dan gewoon even zeggen of neef x nicht voor jou lijn- of inteelt is.
en op je laatste vraag zeg ik lees en kom er achter.
mol

- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Aantal honden: 1
canecorsonancy schreef:
Enne, ik ga dus echt niet dat hele forum hier afzoeken om te zien wat jij lijn- en inteelt vindt.![]()
Hoi, ik ga me niet in de discussie mengen maare hierboven zit een zoekfunctie, als je het woord wat je zoekt intoetst hoef je dus niet zelf te zoeken

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
- chiaro
- Actief
- Contacteer:
Heb je al eens geprobeerd in die zoekfunctie te vinden wat Mol vind dat lijnteelt is en wat inteelt is?cloris schreef:canecorsonancy schreef:
Hoi, ik ga me niet in de discussie mengen maare hierboven zit een zoekfunctie, als je het woord wat je zoekt intoetst hoef je dus niet zelf te zoeken![]()
Maar misschien interessant om te weten van de boeken zeggen over inteelt en lijnteelt:
Bij inteelt kruist men twee zeer nauw verwante dieren aan elkaar, bijvoorbeeld broer/zus combinaties, vader/dochter combinaties of zoon/moeder combinaties. Bij lijnteelt zoekt men de verwantschap wat verder: neef/nicht, neef/tante, oom/nicht en andere.
Dus met zowel intelen als lijntelen blijf je in een familie kruisen. Bij een kruising van zeer nauw verwante of minder nauw verwante dieren verliest men zeer snel aan heterozygotie. We kunnen dat aardig weergeven met een voorbeeld uit de teelt van planten. sommige planten bevruchten zichzelf. als we nu uitgaan van een heterozygote plant (genotype Aa), dan zal van de nakomelingen nog maar de helft herozygoot zijn. We krijgen immers Aa x Aa = 25% AA, 50% Aa en 25% aa. De genotypen AA en aa kunnen in de toekomst alleen maar zorgen voor homozygote nakomelingen. De Aa-genotypen zullen in de eerstvolgende generatie opnieuw zorgen voor reducering tot op de helft van het genotype Aa. In de totale populatie van deze zelf bevruchtede planten zullen het aantal planten met genotype Aa dus drastisch afnemen.
We kunnen ook zeggen dat de frequentie, waarin het genotype Aa voorkomt, steeds kleiner wordt, terwijl de genotype-frequentie AA en aa steeds groter zullen worden. Gaat men bovndien selecteren op het genotype AA, dan zal het genotype aa ook steeds minder voorkomen. Door inteelt (lijnteelt) en selectie zorgt men er dan voor, dat de genotype-frequentie van Aa en aa steeds lager wordt. Dt betekent ook, dat in de stam of in het ras het gen a steedsm inder vaak zal voorkomen. De mate waarin het gen a (en het gen A) voorkomt, wordt aangeduid met de gen-frequentie.
Naar mate er meer ingeteeld en eventueel is geselecteerd ten gunste van homozygote eigenschappen, krijgt men met twee bedenkelijke zaken te maken. Door de steeds toenemende homozygotie verdwijnen steeds meer genen uit de populatie. De zogenaamde genenpool wordt kleiner. Het zal dan ook seeds moeilijker worden om nog verdere selectie toe te passen. Daarnaast zal men opmerken, dat kenmerken als vitaliteit en fertiliteit steeds verder zullen afnemen. Deze kenmerken gedijen bij de gratie van de heterozygotie. We betitelen de afname van vitaliteit en fertilateit als inteeltdepressie.
Om aan inteeltdepressie een einde te maken moet men de heterozygotie weer laten toenemen. Dat kan door toepassing van een outcross: men dient zijn honden te kruisen met in het geheel niet verwante dieren.
direct reeds zal men bij de nakomelingen een sterke toename bemerken van de vitaliteit (de honden zijn robuuster en minder fijn van bouw) en fertilliteit.
Groetjes
José
>
José

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... =lijnteeltchiaro schreef:Heb je al eens geprobeerd in die zoekfunctie te vinden wat Mol vind dat lijnteelt is en wat inteelt is?cloris schreef:canecorsonancy schreef:
Hoi, ik ga me niet in de discussie mengen maare hierboven zit een zoekfunctie, als je het woord wat je zoekt intoetst hoef je dus niet zelf te zoeken![]()
Maar misschien interessant om te weten van de boeken zeggen over inteelt en lijnteelt:
Bij inteelt kruist men twee zeer nauw verwante dieren aan elkaar, bijvoorbeeld broer/zus combinaties, vader/dochter combinaties of zoon/moeder combinaties. Bij lijnteelt zoekt men de verwantschap wat verder: neef/nicht, neef/tante, oom/nicht en andere.
Dus met zowel intelen als lijntelen blijf je in een familie kruisen. Bij een kruising van zeer nauw verwante of minder nauw verwante dieren verliest men zeer snel aan heterozygotie. We kunnen dat aardig weergeven met een voorbeeld uit de teelt van planten. sommige planten bevruchten zichzelf. als we nu uitgaan van een heterozygote plant (genotype Aa), dan zal van de nakomelingen nog maar de helft herozygoot zijn. We krijgen immers Aa x Aa = 25% AA, 50% Aa en 25% aa. De genotypen AA en aa kunnen in de toekomst alleen maar zorgen voor homozygote nakomelingen. De Aa-genotypen zullen in de eerstvolgende generatie opnieuw zorgen voor reducering tot op de helft van het genotype Aa. In de totale populatie van deze zelf bevruchtede planten zullen het aantal planten met genotype Aa dus drastisch afnemen.
We kunnen ook zeggen dat de frequentie, waarin het genotype Aa voorkomt, steeds kleiner wordt, terwijl de genotype-frequentie AA en aa steeds groter zullen worden. Gaat men bovndien selecteren op het genotype AA, dan zal het genotype aa ook steeds minder voorkomen. Door inteelt (lijnteelt) en selectie zorgt men er dan voor, dat de genotype-frequentie van Aa en aa steeds lager wordt. Dt betekent ook, dat in de stam of in het ras het gen a steedsm inder vaak zal voorkomen. De mate waarin het gen a (en het gen A) voorkomt, wordt aangeduid met de gen-frequentie.
Naar mate er meer ingeteeld en eventueel is geselecteerd ten gunste van homozygote eigenschappen, krijgt men met twee bedenkelijke zaken te maken. Door de steeds toenemende homozygotie verdwijnen steeds meer genen uit de populatie. De zogenaamde genenpool wordt kleiner. Het zal dan ook seeds moeilijker worden om nog verdere selectie toe te passen. Daarnaast zal men opmerken, dat kenmerken als vitaliteit en fertiliteit steeds verder zullen afnemen. Deze kenmerken gedijen bij de gratie van de heterozygotie. We betitelen de afname van vitaliteit en fertilateit als inteeltdepressie.
Om aan inteeltdepressie een einde te maken moet men de heterozygotie weer laten toenemen. Dat kan door toepassing van een outcross: men dient zijn honden te kruisen met in het geheel niet verwante dieren.
direct reeds zal men bij de nakomelingen een sterke toename bemerken van de vitaliteit (de honden zijn robuuster en minder fijn van bouw) en fertilliteit.
nou zo moeilijk zoeken was het niet... dit is een van de vele topic waar Mol een stuk uitleg in geeft
- Duvel
- Actief
- Contacteer:
Ik heb nog wel wat gedachten hoor, dus ik begin wel een discussie**Tamara** schreef:Mijn hemel wat een taalheb wel 2 keer moeten lezen voordat ik het begreep! Maar wel onwijssss intressant. Kunnen jullie niet meer van dit soort discussies doen

Ik leer hier dus ook veel van, al is het soms wat abracadabra voor me, want ik heb alleen bio op de middelbare gehad