Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe hier mee om te gaan?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

amelie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Hoe hier mee om te gaan?

Ongelezen bericht door amelie »

Ik ben heel benieuwd naar wat gedachten over het gedrag wat mijn teckel Saar vertoont tijdens het uitlaten. Hoe kan ik het interpreteren en hoe kan ik er het betse mee om gaan?

Eerst een klein stukje geschiedenis: Saar is op tweejarige leeftijd bij mij gekomen nadat ze minstens drie huizen heeft gehad. Toen ik haar haalde moest ze weg omdat men het financieel niet meer aankon om voor drie honden te zorgen en Saar was er pas een maand of twee en moest dus weg.
Deze mensen vertelden mij dat ze eerst als pup gekocht is door een duitse jager (ze heeft een duitse stamboom) die er al snel achter kwam dat ze niet genoeg jachtpassie zou hebben en haar door verkocht zou hebben aan een nederlands gezin waar ze weer weg moest omdat de volwassen rottweiler haar bleef jennen :denken: .

Lang verhaal kort: ze heeft veel meegemaakt en zou idd nare dingen met grote honden meegemaakt kunnen hebben.

Als ik met haar buiten loop reageert ze gespannen op andere honden. Ze begint al van een afstand te blaffen maar zodra de andere hond zijn aandacht op haar richt rent ze al gillend met de staart tussen de benen weg.
Bij grote honden is het wat erger dan bij kleine honden en sowieso is het over zodra ze een hond wat beter kent. En als het onverhoopt gebeurt dat de andere hond al in de buurt is voordat ze weg kan rennen rolt ze op haar rug en daarna is ze rustig. Met pups is er nooit wat aan de hand.

Tot nu toe heb ik het genegeerd, ik ben gewoon doorgelopen zonder ineens te versnellen als er een andere hond aan kwam. Ik probeer het meestal een beetje te ontwijken maar ga ook niet als een gek de andere kant op zodra er een andere hond in het zicht is, juist om haar n iet het idee te geven dat ik het zelf ook doodeng o.i.d. zou vinden.

Op de hondenschool zei men dat dit nou eenmaal bij een teckel kan horen, helemaal als ze wat meegemaakt hebben vroeger en dat er verder niets aan te doen is, maar ik ben toch benieuwd of er hier iemand is die een ander idee heeft.

Van mij hoeft ze echt geen allemansvriend te worden op hondengebied, het is geen speler en van mij hoeft al dat contact buiten met andere honden niet zo.

Ze loopt op de korte wandelingen altijd aan de flexi en een keer per dag, als we in het losloopgebied zijn en ik volop de tijd heb om haar ook even haar gang te kunnen laten gaan bij de molshopen, muizengangen, etc. gaat ze lekker een lange tijd los. Ze luistert redelijk goed, maar als ze eenmaal beestjes heeft geroken heeft ze wat minder zijn om te komen, al blijft ze wel in de buurt :wink:

Overigens is ze naar mensen heel erg aandachttrekkerig en behoorlijk onderdanig. Mensen die zich niet aan mijn regels houden (namelijk haar de eerste periode even negeren tot ze wat minder kruiperig en aandachttrekkerig is) worden standaard getrakteerd op een op haar rug liggende Saar die een mooi deemoedsplasje doet. En ze weet mensen al heel snel voor haar karretje te spannen door te eisen dat er geaaid wordt en schel te keffen als men even op houdt met aaien. (maar 'oh, dat is zo schattig, dus waarom zou men mijn advies opvolgen en haar niet altijd haar zin geven :roll: )

Nogmaals, dit alles stoort me helemaal niet, ben alleen benieuwd naar de beste manier om hier mee om te gaan!
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Het lijkt mij dat je het goed doet door niet teveel haar angst te bevestigen. Wat je nog zou kunnen doen, is proberen om de aanwezigheid van een andere hond te verbinden aan wat lekkers of even spelen, net wat ze leuk vindt. Het zou toch erg leuk zijn als ze niet elke keer zo in de stress schiet. Heb je al eens geprobeerd haar op het moment dat er in de verte een hond in beeld komt af te leiden met wat lekkers of zo?
Ik zou haar ook niet los laten lopen als er een kans is dat je een andere hond tegenkomt, juist om te voorkomen dat ze kan vluchten. Zou je ook niet eens met een aantal mensen met sociale honden kunnen afspreken dat jullie elke dag elkaar even ontmoeten, zodat ze steeds weer bevestigd wordt dat het niet eng is? Als ik het zo lees, is het nog best wat te verbeteren aangezien ze wel goed met honden om kan gaan als ze dicht bij haar zijn.
En die visite die zich niet aan je regels wil houden, zou ik gewoon mijn huis uit knikkeren en nooit weer uitnodigen. En voor ze om aandacht kan keffen zou ik haar in haar mand sturen ofzo, eventueel met wat lekkers, zodat ze het wel positief blijft zien.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik denk dat je het gewoon goed doet als ik je verhaal zo lees. Wel zou ik zoals Annet ook al zegt het vluchtgedrag voorkomen. Het bevestigt angst en het is gevaarlijk, omdat het prooidrift/jachtdrift kan opwekken bij andere honden. Ik zou niet streven naar een hondje wat blij met andere honden speelt, maar naar een hondje wat gelukkig blij haar eigen ding kan doen zonder zich iedere keer wezenloos te hoeven schrikken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
gelderen
Actief

Ongelezen bericht door gelderen »

Je zou kunnen proberen een zeer sociale hond te zoeken in je omgeving en deze hond te gebruiken om heel langzaam te trainen dat andere honden niet eng zijn. Eigenlijk wat je al doet alleen je zou de situatie nog meer kunnen controleren door een bekende hond te gebruiken waarvan je weet dat ze in ieder geval geen nare ervaringen erbij kan krijgen.

Het tweede wat je zou kunnen proberen is om te gapen. Klinkt mischien raar maar honden (en wolven) gapen om elkaar te kalmeren en dat kunnen wij natuurlijk ook.
Gewoon rustig gapend doorlopen en de gekke gezichten van de mensen die je tegekomt negeren, het gaat immers om je hond :wink:
Groeten,
Eelco
amelie
Zeer actief

Bedankt voor de reacties.
Een andere sociale hond zoeken en op die manier oefenen is niet echt van toepassing denk ik, omdat het in principe goed is zodra het eerste contact over is. Honden van vrienden, familie en de pleeghond die we een jaar in huis hebben gehad waren geen probleem. Het is puur dat ze te keer gaat tegen vreemde honden buiten en daarna zodra ze de aandacht heeft jankt en wegrent of op haar rug rolt.
Ik zal eens kijken of het mogelijk is om met de wat bekendere honden, waarbij ik redelijk kan inschatten dat ze niets kwaads in zin hebben wat vaker te blijven staan.

Wat ik me nu ineens afvraag, het hard blaffen tegen vreemde honden, is dat iets wat ook te corrigeren is, of is negeren de beste oplossing.
Ik weet zelf dat ze vooral een harde blaf heeft en niet op het punt staat die andere hond aan te vliegen, maar andere hondeneigenaren weten dat niet en schrikken, terecht.
gelderen
Actief

amelie schreef:Bedankt voor de reacties.
Een andere sociale hond zoeken en op die manier oefenen is niet echt van toepassing denk ik, omdat het in principe goed is zodra het eerste contact over is. Honden van vrienden, familie en de pleeghond die we een jaar in huis hebben gehad waren geen probleem. Het is puur dat ze te keer gaat tegen vreemde honden buiten en daarna zodra ze de aandacht heeft jankt en wegrent of op haar rug rolt.
Ik zal eens kijken of het mogelijk is om met de wat bekendere honden, waarbij ik redelijk kan inschatten dat ze niets kwaads in zin hebben wat vaker te blijven staan.

Wat ik me nu ineens afvraag, het hard blaffen tegen vreemde honden, is dat iets wat ook te corrigeren is, of is negeren de beste oplossing.
Ik weet zelf dat ze vooral een harde blaf heeft en niet op het punt staat die andere hond aan te vliegen, maar andere hondeneigenaren weten dat niet en schrikken, terecht.
Blaffen afleren is prima te trainen. Het makkelijkste is om eerst blaffen op commando AAN te leren. Iedere keer als ze blaft een commando geven net zolang totdat hij het snapt en gaat blaffen bij het commando. Daarna het commando stil aanleren door eerst te laten blaffen (op commando) en daarna te wachten tot hij stil is. Zodra hij stil is het commando voor stil geven en een brokje. Oo kdit weer tot in de treuren herhalen. Je kunt het beste tijdens het aanlren even wachten met het stil commando te geven tijdens situaties waar hij al blaft want dan heb je kans dat hij je negeerd. Je wil hem niet leren dat hij je kan negeren dus dan gewoon laten blaffen.

Groeten,
Eelco
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou aan het blaffen werken door afleiden en leren zich op jou te richten als er een hond komt, wegvluchten ten alle tijden voorkomen en met het op de rug gooien en onderdanig zijn zou ik wel gewoon blij zijn. Op die manier lokt ze geen achtervolgingen en jachtpartijen uit en verder krijgt ze op deze manier geen problemen. :ok:
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

amelie schreef: Wat ik me nu ineens afvraag, het hard blaffen tegen vreemde honden, is dat iets wat ook te corrigeren is, of is negeren de beste oplossing.
Als het blaffen uit angst is (dus vanuit een lage houding; staart laag, oren naar achter, evt. kiezen zichtbaar) dan wordt het met corrigeren alleen maar erger. Ze blaft dan om te proberen die andere enge hond (in haar ogen dan) weg te jagen. Als jij daar nog eens op corrigeert, wordt de andere hond alleen maar enger. Op de prikkel hond volgt dan nl. een correctie van jou.
amelie
Zeer actief

zepenko schreef: Als het blaffen uit angst is (dus vanuit een lage houding; staart laag, oren naar achter, evt. kiezen zichtbaar) dan wordt het met corrigeren alleen maar erger. Ze blaft dan om te proberen die andere enge hond (in haar ogen dan) weg te jagen. Als jij daar nog eens op corrigeert, wordt de andere hond alleen maar enger. Op de prikkel hond volgt dan nl. een correctie van jou.
Ik zal er vanavond eens wat bete rop letten, maar ik heb het niet het idee dat het uit angst is, het komt juist eerder een beetje provocerend over. De andere hond is bij wijze van spreken nog honderd meter verder ergens aan het snuffelen en dan begint Saar alvast te blaffen en er een beetje naar toe te gaan. Ze heeft eerder een naar voren gerichte houding. Pas als hond in kwestie zelf zijn aandacht op haar richt doet ze angstig.
Maar goed, ik ga er vanavond eens wat beter op de staart en oren letten.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

amelie schreef:Ik zal er vanavond eens wat bete rop letten, maar ik heb het niet het idee dat het uit angst is, het komt juist eerder een beetje provocerend over. De andere hond is bij wijze van spreken nog honderd meter verder ergens aan het snuffelen en dan begint Saar alvast te blaffen en er een beetje naar toe te gaan. Ze heeft eerder een naar voren gerichte houding. Pas als hond in kwestie zelf zijn aandacht op haar richt doet ze angstig.
Gewoon afleiden. Ze slaat alarm en probeert de andere hond weg te jagen met dien verstande dat ze de afstand waarop de hond zich bevindt nog inschat als voor haar veilig. De hond is eng, de situatie nog veilig. Straf is gewoon geen oplossing, afleiden en haar bezighouden wel.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

amelie schreef:
zepenko schreef: Als het blaffen uit angst is (dus vanuit een lage houding; staart laag, oren naar achter, evt. kiezen zichtbaar) dan wordt het met corrigeren alleen maar erger. Ze blaft dan om te proberen die andere enge hond (in haar ogen dan) weg te jagen. Als jij daar nog eens op corrigeert, wordt de andere hond alleen maar enger. Op de prikkel hond volgt dan nl. een correctie van jou.
Ik zal er vanavond eens wat bete rop letten, maar ik heb het niet het idee dat het uit angst is, het komt juist eerder een beetje provocerend over. De andere hond is bij wijze van spreken nog honderd meter verder ergens aan het snuffelen en dan begint Saar alvast te blaffen en er een beetje naar toe te gaan. Ze heeft eerder een naar voren gerichte houding. Pas als hond in kwestie zelf zijn aandacht op haar richt doet ze angstig.
De hoge houding kan ontstaan zijn doordat ze met het wegblaffen een aantal keer succes heeft gehad (de enge hond is toen dus verdwenen). Ik denk zelf wel dat het angst is, of in ieder geval uit angst is geboren. Dat denk ik vanwege haar reactie als de hond niet weggaat op haar aanblaffen. Dus eigenlijk is ze wel degelijk bang en probeert ze daarom met blaffen de vreemde hond weg te jagen.
gelderen
Actief

zepenko schreef:
amelie schreef:
De hoge houding kan ontstaan zijn doordat ze met het wegblaffen een aantal keer succes heeft gehad (de enge hond is toen dus verdwenen). Ik denk zelf wel dat het angst is, of in ieder geval uit angst is geboren. Dat denk ik vanwege haar reactie als de hond niet weggaat op haar aanblaffen. Dus eigenlijk is ze wel degelijk bang en probeert ze daarom met blaffen de vreemde hond weg te jagen.
Ja dat dank ik ook.
Groeten,
Eelco
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Mijn fox terriër dametje blafte ook altijd onbehoorlijk tegen andere honden als ze maar iets in de verte zag. Terwijl ze, als ze eenmaal kennis heeft gemaakt ook niks meer doet. Maar ik heb haar het commando stil geleerd en stil=koekje. :mrgreen: Dat werkt als een trein. We zijn er nog niet, want even onoplettend zijn en ze valt terug in haar gedrag, maar het is nu al zo ver dat als ik gewoon Stil zeg, ze al redelijk braaf doorloopt. In mijn optiek is het toch een vorm van: de aanval is de beste verdediging. Oftewel: bang voor de andere hond, dus grote mond opzetten in de hoop dat die andere hond weg gaat of in ieder geval afstand houdt.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
djoy
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door djoy »

volgens mij is het blaffen ook onzeker gedrag.
zo als je zelf al schreef schrikken sommige mensen als je hond begint te blaffen.
waarschijnlijk heeft ze ervaring opgedaan met weg blaffen wat voor haar een goed gevoel gaf.
ik heb zelf een hondje gehad dat ook heel angstig gedrag vertoonde als ze een andere hond zag.
ze was ander half toen ik haar kreeg.
ik heb net als jij dit gedrag genegeerd en ben haar gaan afleiden in het park.
het is nooit een hondje geworden wat met andere honden speelde.
maar ze voelden zich buiten na een hele lange tijd wel zo veilig dat ze lekker rond liep.
alleen als er een andere hond aan haar ging snuffelen ging haar staart tussen haar poten oren plat in haar nek en kwam ze met een lage houding naar mij toe.
ik liep dan altijd rustig met haar door.
en na een paar meter liep ze dan weer normaal.
Afbeelding

mijn kanjer
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”