Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wanneer zie/merk je het als een hond gelukkig is ?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Ellen
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ellen »

Hoi marloes,

Je hebt helemaal gelijk. En het spijt me dat ik er weer over begonnen ben.

:wink:

groet
ellen
amelie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door amelie »

Ik zie dat Saar gelukkig is als haar oren en haar lichaamshouding mooi alert zijn. Dat heeft ze eigenlijk alleen als ze lekker buiten haar gang kan gaan met het speuren naar mollen en muizen. Zelfs van een half uur geduldig wachten bij een molshoop wordt ze blij, rare teckel :smile:
En het uitgeput slapen na een lange wandeling straalt dan zo'n rust uit dat je kan zien dat ze echt helemaal ontspannen is, anders dan op de dagen dat het door omstandigheden niet lukt om echt lang te wandelen.

Als ik haar zo dan zie liggen verbaas ik me toch weer een beetje om de mensen die van een klein hondje verwachten dat het niet veel energie kwijt hoeft en dus niet veel hoeft te lopen.
Saar zou makkelijk zonder uiterlijke problemen drie keer per dag tien minuten kunnen lopen maar als je ziet hoe blij ze is na een lange wandeling dan weet ik weer dat formaat echt niets uit maakt :wink:
Lynn
Actief

Ongelezen bericht door Lynn »

Bij Guus is het ook heel duidelijk.
Als hij zich verveelt wordt hij onrustig. Dan waggelt hij van de ene naar de andere plek en weer naar een volgende om zich zuchtend neer te laten ploffen. Hij heeft zijn oren dan laag en zielige oogjes. Hij sloft.

Als hij vrolijk is dan heeft hij zijn bekkie meestal open en zijn oren hoog. Hij tippelt echt (huppelen) en hij kwispelt. Hij is dan ook aanhankelijker. Vaak kan hij dan ook echt helemaal uit zijn dak gaan. Springen, rennen zonder vooruit te komen, draaien, piepen, janken en blaffen.

Als ik verdrietig of boos ben dan komt hij me in eerste instantie wat genegenheid tonen maar als ik niet ophou denkt hij dat het zijn schuld is en gaat hij schuldbewust in een hoekje liggen. Dan ligt hij gespannen en kijkt hij me aan. Als ik dan ook kijk, dan kijkt hij gauw weg. Haast alsof hij een vuil geweten heeft :mrgreen:
Maar als ik hem dan weer roep is hij weer blij.

Ik heb een keer meegemaakt dat hij echt ongelukkig was. Toen hadden we net twee weken een baegel op logeren gehad en het klikte ontzettend met guus. De eerste nacht dat de beagel weg was hoorde ik hem echt huilen. Is eigenlijk heel slecht maar ik heb hem toen maar een paar nachtjes op mijn bed laten slapen. Vond het zo zielig!

Denk ook wel dat het met het karakter van je hond te maken heeft of je het duidelijk ziet of niet.
Guus is bijvoorbeeld heel gevoelig en kan zijn emoties niet goed verbergen. Je hebt honden die echt een pokerface hebben wat dat betreft of gewoon wat minder gevoelig zijn en niet zulke schommelingen hebben.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ellen schreef:Hoi marloes,

Je hebt helemaal gelijk. En het spijt me dat ik er weer over begonnen ben.

:wink:

groet
ellen
Nou, gekkie je hoeft daarvoor je excuses niet aan te bieden! :wink:

Alleen het is voor jezelf ook niet prettig als je je al schuldig voelt als je hond 2 dagen in de week 3 uurtjes alleen is. En dat schuldgevoel wordt ook je hond helemaal niks beter van :wink:
Afbeelding
Ellen
Vaste gebruiker

Hoi Marloes,

Okidoki, het is natuurlijk niet alleen die 3 uurtjes. Als ik werk (2 dagen) komt mijn man tussen de middag thuis. dan is hij max. 3.5 uur alleen (ik begin dan pas om 10 uur 's-ochtends.

Verder heb ik een eigen schoonheidssalon bij huis en hier werk ik ook 2 dagen maar heel weinig uren (dan is hij max. 2.5 uur alleen). Verder bewust 's-avonds veel werken en zaterdag omdat dan mijn man thuis is.

snappie.

En Finn wordt idd niet beter van mijn schuldgevoel. Maar ik moet denk ik toch de bevestiging hebben van: "het gaat goed, hij is gelukkig".

Vandaar ook de vraag in dit topic.

bedankt voor je reactie.

groet
ellen
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ellen schreef:Hoi Marloes,

Okidoki, het is natuurlijk niet alleen die 3 uurtjes. Als ik werk (2 dagen) komt mijn man tussen de middag thuis. dan is hij max. 3.5 uur alleen (ik begin dan pas om 10 uur 's-ochtends.

Verder heb ik een eigen schoonheidssalon bij huis en hier werk ik ook 2 dagen maar heel weinig uren (dan is hij max. 2.5 uur alleen). Verder bewust 's-avonds veel werken en zaterdag omdat dan mijn man thuis is.

snappie.

En Finn wordt idd niet beter van mijn schuldgevoel. Maar ik moet denk ik toch de bevestiging hebben van: "het gaat goed, hij is gelukkig".

Vandaar ook de vraag in dit topic.

bedankt voor je reactie.

groet
ellen
En ik snap je ook wel heel erg hoor; ik ben zelf ook zo'n miep :mrgreen:

Maar Finn zit dus heel weinig alleen, max. 3.5 uur per keer. Als Finn gewoon goed alleen kan zijn is dat een hardtsikke fijn leven voor hem; zeker als jullie daarnaast veel wandelen en met hem bezig zijn.
Volgens mij hoef je je totaal niet druk te maken over het levensgeluk van Finn hoor :wink:
Afbeelding
Dorien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dorien »

Ik weet niet of een hond gelukkig kan zijn, maar ik zie het wel als Shanu erg blij is. Dan huppelt ze, springt ze uitgelaten rond en zie je haar haast stralen. Als ze lekker in het zonnetje ligt, dan zie ik in haar ogen een tevreden, ontspannen uitdrukking.
Groet,
Dorien
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Even een vraagje hoor, Ellen en.... (gatver, was het nou Linda of Hilde, ik kan het gewoon niet onthouden sorry :mrgreen: )

Zijn jullie in het dagelijks leven ook zo onzeker, of is dat alleen met de hondjes? Omdat ze niet terugpraten? Ze reageren toch wel heel duidelijk :19:
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Bij Jack kan ik aan alles precies zien hoe hij zich voelt, Jack kan ook echt *stralen* van blijheid of zo heel erg tevreden zuchten als hij tegen me aan komt liggen. Lilo ken ik nog niet goed genoeg om haar precies te kunnen lezen, maar ze kwam hier binnen met een hangend staartje, en ik dacht dat dat gewoon zo hoorde. En nu na drie weken ligt dat staartje regelmatig in een krul op haar rug, net als bij Jack. We zagen het bijna dagelijks een stukje hoger gaan staan.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Ellen
Vaste gebruiker

Hoi Marion,

Ik ben in het dagelijks leven ook wel onzeker, eigenlijk.

Ik heb een aantal dingen meegemaakt vroeger (waar ik verder niet over ga/wil uitweiden dat is een andere site :wink: ) maar het komt er eigenlijk op neer dat ik nu alles (te) goed wil doen en dan denk dat ik het niet goed doe.

Ik ben stapel gek op Finn en wil alleen het beste voor hem, vandaar ook de vragen die ik hier op het forum stel.

Heb dan toch bevestiging nodig dat ik niet de enigste ben enzo. en dat Finn het hartstikke goed doet.

Snappie......

groet
ellen
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”