Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zijn kruisingen gezonder dan rashonden?
Moderator: moderatorteam
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Zijn kruisingen gezonder dan rashonden?
Als ik sommige berichten her en der lees over aandoeningen als ED,HD en dat soort dingen krijg ik weleens het idee dat rashonden eigenlijk helemaal niet zo gezond zijn.
Van mensen die een kruising hebben hoor je eigenlijk volgens mij veel minder over dat soort dingen.Zijn rashonden dus(ondanks allerlei maatregelen om het fokken met zieke dieren tegen te gaan cq zo veel mogelijk te beperken) ongezonder?
Of komt er gewoon meer aan het licht doordat er onderzocht wordt?
Van mensen die een kruising hebben hoor je eigenlijk volgens mij veel minder over dat soort dingen.Zijn rashonden dus(ondanks allerlei maatregelen om het fokken met zieke dieren tegen te gaan cq zo veel mogelijk te beperken) ongezonder?
Of komt er gewoon meer aan het licht doordat er onderzocht wordt?
Laatst gewijzigd door marian* op 21 jul 2005 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Nee, niet per definitie.
Wij hebben een kruising die een hernia heeft gehad en sindsdien gevoelig is gebleven op haar rug. Ze zit ook vol artrose.
Maar door haar geringe gewicht gaat het gelukkig relatief goed.
Wij hebben een kruising die een hernia heeft gehad en sindsdien gevoelig is gebleven op haar rug. Ze zit ook vol artrose.
Maar door haar geringe gewicht gaat het gelukkig relatief goed.

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hm, ik denk niet dat kruisingen specifiek gezonder zijn. Elke hond kan iets oplopen. Inderdaad, hernia is zo gedaan. Beertje heeft ook op zijn 8ste een hernia gehad en daarna is dat ontwikkeld tot een artrose in zijn onderrug. Maar ja, als ik nu kijk hoe oud Jackie mijn boerenfoxje is geworden en hoe oud Beertje nu is, dan heb ik toch de neiging om te zeggen dat ze wel wat makkelijker ouder worden dan vele rassen. Dat ligt natuurlijk ook aan het feit dat Jackie een relatief kleine hond was (kleine middelmaat) en Beertje een slanke middelmaat.
Honden die zwaar en groot zijn hebben gewoon minder kans op een lang leven. En wellicht is het ook mazzel hoor, de tijd zal het leren. Als Toby en Yentie ook zo oud worden (of in ieder geval een heel eind in die richting) dan kan je dus niet zo maar stellen dat rashonden minder sterk zijn. Voorlopig mankeren ze nog niks met hun 5 jaar.
Honden die zwaar en groot zijn hebben gewoon minder kans op een lang leven. En wellicht is het ook mazzel hoor, de tijd zal het leren. Als Toby en Yentie ook zo oud worden (of in ieder geval een heel eind in die richting) dan kan je dus niet zo maar stellen dat rashonden minder sterk zijn. Voorlopig mankeren ze nog niks met hun 5 jaar.

Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
een kruising wordt in principe nooit geröntgend op HD/ED een rashond daarentegen vaak wel op advies van fokker, trainer etc.
Een hond die geen last heeft van HD maar het wel heeft, daar weet je het dus niet van.
ik zou het echt niet weten, ik heb hierzelf een kruising lopen maar ja om te zeggen dat ze gezonder is dan de rest?
Een hond die geen last heeft van HD maar het wel heeft, daar weet je het dus niet van.
ik zou het echt niet weten, ik heb hierzelf een kruising lopen maar ja om te zeggen dat ze gezonder is dan de rest?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
worden sneller geröntgend op advies van fokker of voor training. Zeker niet altijd al zou ik het met mijn honden wel altijd doen ook al zou ik er niet mee trainen.Martijn schreef:Alsof rashonden altijd geröntgend worden.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Natuurlijk kan elke hond iets oplopen;tot nog toe zijn de mijne gelukkig gezond van lijf en leden,maar zou het niet zo zijn dat je door zorgvuldige fokkerij met goede dingen ook fouten erin fokt die wellicht bij de 1e paar generaties niet zichtbaar zijn maar toch bij latere generaties wijdverbreid door het ras blijken te zitten?Roelfien schreef:Hm, ik denk niet dat kruisingen specifiek gezonder zijn. Elke hond kan iets oplopen. Inderdaad, hernia is zo gedaan. Beertje heeft ook op zijn 8ste een hernia gehad en daarna is dat ontwikkeld tot een artrose in zijn onderrug. Maar ja, als ik nu kijk hoe oud Jackie mijn boerenfoxje is geworden en hoe oud Beertje nu is, dan heb ik toch de neiging om te zeggen dat ze wel wat makkelijker ouder worden dan vele rassen. Dat ligt natuurlijk ook aan het feit dat Jackie een relatief kleine hond was (kleine middelmaat) en Beertje een slanke middelmaat.
Het lijkt mij dat dat bij rashonden vaker gebeurt omdat daar topreuen héél vaak gebruikt worden en zéker bij numeriek kleine rassen zal het nog vaker voorkomen dan bij de numeriek grote.
Bij kruisingen gebeurt dat gewoon veel minder toch?Tenzij je een pup bij een pupjesfabriek koopt.

Laatst gewijzigd door marian* op 21 jul 2005 11:48, 2 keer totaal gewijzigd.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
oke als we het over misvormde honden gaan hebben....Tarz schreef:De ouders van een kruising, of de ouders dáárvan zijn vaak wel geröntgend, dus dat vind ik geen argument.
Daarbij bepaald röntgenen echt niet of de hond wel of niet gezond is. Een geröntgende Engelse Bulldog is nog altijd ongezonder dan de gemiddelde niet-geröntgende kruising.
dan heb je gelijk.
Nou dat denk ik niet dat ouders van kruisingen geröntgend worden, want de mensen die die moeite nemen gooien hun hond niet maar zo even op een ander ras voor de lol.

- Roelfien
- Zeer actief
Klopt, Toby en Yentie zijn niet geröntgend. Yenties ouders waarschijnlijk wel als rashonden waarmee gefokt wordt, maar dat weet ik ook niet zeker. Toby's ouders zijn allebei ook hollanders en die hoeven ook niet verplicht geröntgend te worden. (ik heb van beiden geen stamboom, dus kan het ook niet weten) Wel weet ik dat Yentie zo'n achterbeentje heeft wat wel eens uit de kom schiet (Patella Luxatie?
) en Toby heeft een voorpoot die snel overbelast raakt.
Maar of beide problemen ooit ertoe zullen leiden dat zij niet zo oud worden, geen idee.
Wel weet ik dat bijvoorbeeld mijn ouders al 3 berners versleten hebben in de tijd dat ik Beertje al heb.
Dat is echt zo'n ras waarvan je weet dat ze gewoon amper de 11 jaar halen.

Maar of beide problemen ooit ertoe zullen leiden dat zij niet zo oud worden, geen idee.
Wel weet ik dat bijvoorbeeld mijn ouders al 3 berners versleten hebben in de tijd dat ik Beertje al heb.

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Ik heb niet het idee dat de ouders van Max gerontgend zijnTarz schreef:De ouders van een kruising, of de ouders dáárvan zijn vaak wel geröntgend, dus dat vind ik geen argument.
Daarbij bepaald röntgenen echt niet of de hond wel of niet gezond is. Een geröntgende Engelse Bulldog is nog altijd ongezonder dan de gemiddelde niet-geröntgende kruising.

-
- Zeer actief
Niet alle kruising nestjes zijn geplande nestjes.malinois schreef: oke als we het over misvormde honden gaan hebben....
dan heb je gelijk.
Nou dat denk ik niet dat ouders van kruisingen geröntgend worden, want de mensen die die moeite nemen gooien hun hond niet maar zo even op een ander ras voor de lol.
Groetjes Rob
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
sommige rassen zijn gezonder dan andere rassen, denk dat het ook zo gaat met de kruisingen... ik zou het echt niet durven zeggenRoelfien schreef:Wel weet ik dat bijvoorbeeld mijn ouders al 3 berners versleten hebben in de tijd dat ik Beertje al heb.![]()

- Roelfien
- Zeer actief
Nou, Martijn, dat valt ook wel mee hoor, mijn ouders hebben van de 5 berners die ze tot nu toe hadden er maar 1 gehad die maar 6/7 jaar geworden is. De rest allemaal minimaal 8 tot maximaal 11.
Maar goed, dat vind ik nog kort. Als je moet uitgaan van 3 jaar opgroeien, 3 jaar volwassen en 3 jaar senior (dat zegt men blijkbaar bij de berners) dan vind ik dat weinig.
Maar goed, dat vind ik nog kort. Als je moet uitgaan van 3 jaar opgroeien, 3 jaar volwassen en 3 jaar senior (dat zegt men blijkbaar bij de berners) dan vind ik dat weinig.
-
- Zeer actief
En de ouders van de ouders van Max?marian* schreef:Ik heb niet het idee dat de ouders van Max gerontgend zijnTarz schreef:De ouders van een kruising, of de ouders dáárvan zijn vaak wel geröntgend, dus dat vind ik geen argument.
Weet je.. het intereseert mij eigenlijk niets of de ouders van mijn honden geröntgend zijn. Ik bepaal daar de gezondheid van mijn hond niet mee. Als jij een hond hebt die normaal gebouwd hebt, en die je goed te eten geeft en op laten groeien in goede omstandigheden, dan is de kans echt niet groot dat deze zware HD ontwikkelt.
Ik heb 3 kruisingen waarvan de ouders niet geröntgend zijn en zijn allemaal gezond.
Groetjes Rob
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik krijg die indruk ook weleens
Vroeguhhhh hadden wij thuis een kruising (god-mag-weten-wat) en het beestje is gezond 17 jaar geworden.
M'n kruising Rottweiler x ?? is ook zonder weinig problemen 12,5 jaar geworden.
Ook Moritz is altijd kerngezond.
Kaya, een echte rashond met boompje, mankeert echt altijd wat

Vroeguhhhh hadden wij thuis een kruising (god-mag-weten-wat) en het beestje is gezond 17 jaar geworden.
M'n kruising Rottweiler x ?? is ook zonder weinig problemen 12,5 jaar geworden.
Ook Moritz is altijd kerngezond.
Kaya, een echte rashond met boompje, mankeert echt altijd wat

- Roelfien
- Zeer actief
Is ook zo. Ik geloof ook echt in de bouw van de hond en de levensduur die daar vanaf hangt. Een hond die goed van proporties is, dus alles in goede verhouding tot elkaar; dat het lijf t.o.v. de poten wat rank is, poten stevig en wat langer, kop en kont niet groter dan elkaar, die hebben mijn inziens een grotere kans om oud te worden.malinois schreef:sommige rassen zijn gezonder dan andere rassen, denk dat het ook zo gaat met de kruisingen... ik zou het echt niet durven zeggenRoelfien schreef:Wel weet ik dat bijvoorbeeld mijn ouders al 3 berners versleten hebben in de tijd dat ik Beertje al heb.![]()
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Géén idee....ik heb Max ooit gekocht(bij de Lako,schaamschaam) als zijnde een Cocker/Labradorkruising;de Lab kan ik nog terug vinden in gedrag en uiterlijk maar de CockerTarz schreef: En de ouders van de ouders van Max?

Toch klopt dat ook weer niet helemaal;ik heb een vriendin met een Drent van nu 3 jaar die altijd gewone jacht-en speurtraining heeft gedaan met hem.Tarz schreef:Als jij een hond hebt die normaal gebouwd hebt, en die je goed te eten geeft en op laten groeien in goede omstandigheden, dan is de kans echt niet groot dat deze zware HD ontwikkelt.
Ze heeft hem bewust nooit zwaar belast,en toch heeft ie dermate zware HD dat ze vorig jaar nog maar 3 opties hadden:inslapen,2 nieuwe heupen of een operatie waarbij de dijbeenspieren werden verwijderd zodat hij in elk geval nog een poosje mee kon zij het op een laag pitje.

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik moet er wel bij zeggen dat dat veel grote rassen dus ED hebben, soms opgemerkt soms onopgemerkt.marian* schreef:Eigenlijk ben ik door het laatste poot-gedoe van Kaya op het idee gekomen om deze vraag te stellen...Stang schreef: Kaya, een echte rashond met boompje, mankeert echt altijd wat
Bij de Rottweiler is het zo dat ongeveer 31% ED krijgt als BEIDE ouders getest zijn op ED en ED-VRIJ (!) zijn.
Het percentage ligt op 56% als beide ouders wel ED hebben.
Quote uit http://berner-bunch.digi.nl/news/artike ... berner.htm
Voor zowel HD als ook ED geldt dat ze moeilijk uit een ras te fokken zijn. Zowel erfelijke aanleg alsook het milieu waarin een hond opgroeit hebben beide een deel in het hebben of krijgen van HD en ED. In het erfelijk deel blijkt dan ook nog eens dat er verschillende genen verantwoordelijk zijn voor de vorming van HD en ED (polymere overerving). In dit artikel nemen we alleen even ED als voorbeeld maar HD is analoog aan ED wat betreft overerving en het bestrijden ervan. Elleboog Dysplasie (ED) wordt in de gradaties als volgt weergegeven: ED 0 (vrij), ED I, ED II en ED III (deze laatste is de zwaarste vorm van ED)
Zoals we op onze Hollandse klompen al konden aanvoelen blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat je gewoon met gezonde dieren moet fokken om echt te kunnen verbeteren. De resultaten van een Scandinavisch onderzoek onder Rottweilers laten zien dat als je met gezonde (ED vrije) ouders fokt de kans op gezonde (ED vrije) pups het grootst is (tabel 1). In dat geval heeft toch nog 31% van de nakomelingen ED. Paart men een ED vrije hond echter met een hond die in meer of mindere mate last heeft van ED dan hebben 43% (ED 0 x ED 1) of zelfs 48 % (ED 0 x ED 2 of ED3) van de nakomelingen ED. Kruisen van niet ED vrije honden geeft een dramatische 56% van de nakomelingen met ED!
Gradatie
Ouder 1 (bijv. de reu): ED0
Gradatie
Ouder 2 (bijv. de teef): ED0
% Elleboog Dysplasie bij nakomelingen: 31%
Gradatie
Gradatie
Ouder 2 (bijv. de teef): ED1
% Elleboog Dysplasie bij nakomelingen: 43%
Gradatie
Gradatie
Ouder 2 (bijv. de teef): EDII of III
% Elleboog Dysplasie bij nakomelingen: 48%
Gradatie
Ouder 1 (bijv. de reu): ED1 II of III
Gradatie
Ouder 2 (bijv. de teef): EDI II of III
% Elleboog Dysplasie bij nakomelingen: 56%
- Roelfien
- Zeer actief
Maar wat bepaalt: gezond? Een lang leven of een leven pijnloos?
(zit ik me nu eigenlijk te bedenken) Wat zijn de criteria voor een gezonde hond. Een hond die niks mankeert maar die wellicht gewoon op zijn 9e opeens dood is door een ziekte die dan opeens boven komt? Of een hond die wellicht best wel eens wat heeft in zijn leven: zeer pootje, maag/darmontsteking, kennelhoest, bijvoorbeeld (en dus best in zijn leventje regelmatig bij de dierenarts geweest is omdat ie daarnaast ook nog eens zo klunzig is om in ijzerdraadjes of glas te stappen....en dergelijke), maar wel boven de 14/15 jaar geworden is?
Ik weet het niet.
(zit ik me nu eigenlijk te bedenken) Wat zijn de criteria voor een gezonde hond. Een hond die niks mankeert maar die wellicht gewoon op zijn 9e opeens dood is door een ziekte die dan opeens boven komt? Of een hond die wellicht best wel eens wat heeft in zijn leven: zeer pootje, maag/darmontsteking, kennelhoest, bijvoorbeeld (en dus best in zijn leventje regelmatig bij de dierenarts geweest is omdat ie daarnaast ook nog eens zo klunzig is om in ijzerdraadjes of glas te stappen....en dergelijke), maar wel boven de 14/15 jaar geworden is?
Ik weet het niet.
- Roelfien
- Zeer actief
ps. natuurlijk snap ik dat een hond, die geboren wordt met een ernstige afwijking aan hart of HD of anderszins, dat het geen gezonde hond is.
Maar die heeft dus een kort leven en veel pijn.
Maar het merendeel van de honden hangen er ergens tussen in: wel een pijntje af en toe en kwakkelend oud worden of nooit een pijntje maar relatief jong dood.
Maar die heeft dus een kort leven en veel pijn.
Maar het merendeel van de honden hangen er ergens tussen in: wel een pijntje af en toe en kwakkelend oud worden of nooit een pijntje maar relatief jong dood.
-
- Zeer actief
Ik ben van mening dat een kruising gemiddeld gezonder is dan een rashond.
Het woord bastaardkracht zegt alleen al iets aangezien dat woord niet uit de lucht komt vallen.
het is bekend dat een kruising tussen twee rassen meestal groter is dan de vader en moeder als het twee even grote ouders betreft. Dat zegt mij al heel veel over de vitaliteit aangezien er geen groeibeperker op zit.
Verder zijn heel veel problemen in een ras recessief, dat wil zeggen, ze komen alleen naar voren in de dubbele vorm, ofwel, beide ouders moeten het dragen. Omdat het rasspecifieke problemen zijn heb je weinig kans dat een ander ras het ook draagt. Weinig kans op pups met PRA bv in een kruisngsnest.
Het divers maken van de genen in een hond levert zowiezo een hond op met een krachtig stel genen omdat er weinig troep dubbel in die hond zit.
Wuilus was erg sterk en mooi, werd enorm oud voor zo'n knots van een hond en is nooit ziek geweest. Ik weet zeker dat als ze een gemiddelde Duitse herder was geweest ze dit niet gehaald had.
Rassen waarbij de genenpool enorm is/was zoals de poedel, kun je ook zien als bastaard. Ze worden stokoud en zijn over het algemeen genomen kerngezond. Dat komt omdat de poedel geen strak gestandaardiseerd ras is en dus een divers stel genen draagt. Je hebt poedels met bone en ranke poedels, poedels van 30 cm en poedels van 70 cm. etc etc.
In mijn ogen is met name de diversiteit aan genen een sterk punt omdat het dubbel in je hond zitten van slechte genen niet snel gebeurd op die manier
Het woord bastaardkracht zegt alleen al iets aangezien dat woord niet uit de lucht komt vallen.

het is bekend dat een kruising tussen twee rassen meestal groter is dan de vader en moeder als het twee even grote ouders betreft. Dat zegt mij al heel veel over de vitaliteit aangezien er geen groeibeperker op zit.
Verder zijn heel veel problemen in een ras recessief, dat wil zeggen, ze komen alleen naar voren in de dubbele vorm, ofwel, beide ouders moeten het dragen. Omdat het rasspecifieke problemen zijn heb je weinig kans dat een ander ras het ook draagt. Weinig kans op pups met PRA bv in een kruisngsnest.
Het divers maken van de genen in een hond levert zowiezo een hond op met een krachtig stel genen omdat er weinig troep dubbel in die hond zit.
Wuilus was erg sterk en mooi, werd enorm oud voor zo'n knots van een hond en is nooit ziek geweest. Ik weet zeker dat als ze een gemiddelde Duitse herder was geweest ze dit niet gehaald had.
Rassen waarbij de genenpool enorm is/was zoals de poedel, kun je ook zien als bastaard. Ze worden stokoud en zijn over het algemeen genomen kerngezond. Dat komt omdat de poedel geen strak gestandaardiseerd ras is en dus een divers stel genen draagt. Je hebt poedels met bone en ranke poedels, poedels van 30 cm en poedels van 70 cm. etc etc.
In mijn ogen is met name de diversiteit aan genen een sterk punt omdat het dubbel in je hond zitten van slechte genen niet snel gebeurd op die manier

- Mol
- Zeer actief
ohhw ja het zogenaamde ongeluks nesjeTarz schreef:Niet alle kruising nestjes zijn geplande nestjes.malinois schreef: oke als we het over misvormde honden gaan hebben....
dan heb je gelijk.
mol

- Mol
- Zeer actief
dus in het kort, fok je honden moet je outcros fokken dat is wat jij zegt met de voorbeeld van je poedel, tis alleen ook zo naarmaten je een strakke lijnteeld handteerd de honden ook gezonder worden door middel van selcetatie. maar dan en dat is namelijk het probleem met het gros aan ras honden dat het imuum minder is door dat er gefokt is op uiterlijk karakter enz enz.MARC_S schreef:Ik ben van mening dat een kruising gemiddeld gezonder is dan een rashond.
Het woord bastaardkracht zegt alleen al iets aangezien dat woord niet uit de lucht komt vallen.![]()
een kruising of een bastaard is een wereld van verschil bastaard is niet te herlijden wat de oorsprong is, kruising zoals tarz aan geeft kan nog steeds veel genetishe defecten weer geven zoals HD ED overbijt onder bijt enz enz. dus zeg ik een echte bastaard ja die zijn gezonder en sterker een kruising van ras x met dat en dat probleem gekruist met ras M met dat en dat probleem kunnen samen nog steeds puppen geven met HD of ED enz enz.
mol

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Een hond zonder papieren is officieel een bastaard,en die bedoelde ik dus eigenlijk met mijn vraagstelling,dus gewoon álle honden zonder papieren.Mol schreef: dus zeg ik een echte bastaard ja die zijn gezonder en sterker een
mol
Je hebt gelijk als je zegt dat een kruising van ras x met ras y mankementen van beide rassen in zich(kan)dragen en dat een hond van totaal onherleidbare afkomst een grotere genetische diversiteit in zich draagt.
Tegelijkertijd mag je dan volgens mij vrezen voor de toekomst van de rashond als verschijnsel omdat op den duur de hele populatie dus erg ongezond is.
Wat dat aangaat hebben fokkers(en liefhebbers) van numeriek grote rassen dus meer geluk dan die van de kleine......

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou nee, dan geloof ik dat dus zeker niet.marian* schreef:Een hond zonder papieren is officieel een bastaard,en die bedoelde ik dus eigenlijk met mijn vraagstelling,dus gewoon álle honden zonder papieren.Mol schreef: dus zeg ik een echte bastaard ja die zijn gezonder en sterker een
mol
Je hebt gelijk als je zegt dat een kruising van ras x met ras y mankementen van beide rassen in zich(kan)dragen en dat een hond van totaal onherleidbare afkomst een grotere genetische diversiteit in zich draagt.
Tegelijkertijd mag je dan volgens mij vrezen voor de toekomst van de rashond als verschijnsel omdat op den duur de hele populatie dus erg ongezond is.
Wat dat aangaat hebben fokkers(en liefhebbers) van numeriek grote rassen dus meer geluk dan die van de kleine......
Als je bedoelt een 'rashond' zonder of met papieren, dan ga ik zeker voor de hond met papieren die gezonder is (hiermee bedoel ik eigenlijk dat de ouderdieren en voorouders gerontgend zijn).
Als je kijkt naar de regels voor Rottweilers te fokken zijn die behoorlijk streng en waarschijnlijk komt daar binnenkort ook de verplichting tot ed rontgenen bij.
De kans dat een pup hd of ed zal ontwikkelen uit hd en ed vrije ouders, is aanzienlijk minder dan dat je fokt met honden die dit wel hebben of er niet op gerontgend zijn. Zie hiervoor ook bovenstaande tabel die ik heb geplaatst mbt ED.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Wat ik met mijn laatste opmerking duidelijk probeerde te maken is dat de genenpool van numeriek grote rassen gewoon groter is dan die van numeriek kleine.Stang schreef:Nou nee, dan geloof ik dat dus zeker niet.marian* schreef:Een hond zonder papieren is officieel een bastaard,en die bedoelde ik dus eigenlijk met mijn vraagstelling,dus gewoon álle honden zonder papieren.Mol schreef: dus zeg ik een echte bastaard ja die zijn gezonder en sterker een
mol
Als je bedoelt een 'rashond' zonder of met papieren, dan ga ik zeker voor de hond met papieren die gezonder is (hiermee bedoel ik eigenlijk dat de ouderdieren en voorouders gerontgend zijn).
Als je kijkt naar de regels voor Rottweilers te fokken zijn die behoorlijk streng en waarschijnlijk komt daar binnenkort ook de verplichting tot ed rontgenen bij.
De kans dat een pup hd of ed zal ontwikkelen uit hd en ed vrije ouders, is aanzienlijk minder dan dat je fokt met honden die dit wel hebben of er niet op gerontgend zijn. Zie hiervoor ook bovenstaande tabel die ik heb geplaatst mbt ED.
Er zijn bijvoorbeeld meer Rottweilers dan Stabij's,Drenten,Wetterhounen enz. dus ik neem aan dat de genenpool daar ook uitgebreider is zodat je-om outcross te gaan zoals Mol zegt-makkelijker een uitstapje kunt maken.
Fokkers van numeriek kleinere rassen hébben die mogelijkheid gewoon niet.
Laatst gewijzigd door marian* op 21 jul 2005 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.

- Mol
- Zeer actief
neemarian* schreef:Een hond zonder papieren is officieel een bastaard,en die bedoelde ik dus eigenlijk met mijn vraagstelling,dus gewoon álle honden zonder papieren.Mol schreef: dus zeg ik een echte bastaard ja die zijn gezonder en sterker een
mol
want dat is dus onzin populatie van een ras zeg niks over de diversitiet van de gene pole de ca de bou is kwa hoeveelheid ziender maten in de minderheid dan als de duitse herder, maar verhoudings gewijsgezien is hun versiteit ten opzichte van de duitse herder groter.
dit is al te zien in de variatie van het uiterlijk ,de duitse herde is kwa basis al zo smal dat ze hoegenaamd allemaal op elkaar lijken, dit is bij d ca de bou niet het geval .
en je hoef niet te vrezen voor de ras hond, omdat mids je er goed mee fokt en je selectatie op belangrijke cretiria vestigt kan je dus een hoop voorzijn, ik ben dan ook geen voorstander om te jonge dekreuen te gebruiken dit om dat je dus niet kan zien hoe oud ze gemideld worden gebruk je dek reuen die toch al wat verder opleeftijd zijn hebben ook bewezen geen verborgen gebreken te hebben.
en zo kan je wel even door gaan.
lijnteeld is daar dus ook een groote bijdrage in zo kan je dus er voor zorgen dat ziektes die zich verscholen houden zich open baren en op basis daar van je selectatie toe passen.
oficeel mag dat dan een bastaard zijn, maar in mijn ogen is het dus gewoon een kruising van 2 rassen, en dan ben ik het er dus niet mee eens als je die bedoelt .Een hond zonder papieren is officieel een bastaard,en die bedoelde ik dus eigenlijk met mijn vraagstelling,dus gewoon álle honden zonder papieren
mol

- Dutch
- Actief
Amper 11? Je mag blij zijn als hij 6 wordt.
Ben ik niet mee eens er zijn er ook echt meerdere berner die ouder worden.
En ik denk toch ook dat je een beetje geluk moet hebben mijn rottweiler is ook maar 6 geworden en terwijl z'n broertje nog leeft en die is nu 11.
Dus het kan ook met andere rassen dat ze jong overlijden.
Maar ik denk wel dat kruisingen toch wat sterker zijn.
Maar waarom dat zou ik niet weten.
Groetjes Danielle