Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Outcross

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Outcross

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Wat kunnen de gevolgen op de lange termijn zijn, als er binnen een ras alleen maar outcross combinaties worden gemaakt?
Afbeelding
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Mol ? :mrgreen:
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Even wat overwegingen van mij waar ik net aan denk.

Het is allemaal heel goed om met honden te fokken die schoonheidstitels hebben, aangekeurd zijn, goede heupen, ogen, africhtingsdiploma's... maar zo verarmt de genenpool van een ras.

Als er maar met 1 op 20 teven gefokt wordt, en 1 op 50 reuen, en steeds dezelfde reu (popular stud syndrome) , of diens vader, zoon , neef of broer... slinkte de genetische variatie toch enorm ?

Als je nu kijkt naar de Duitse Herder, daar zijn er heel veel van, maar de variatie is bijna nihil , het lijken wel allemaal klonen van elkaar.

Uiteindelijk combineer je honden die min of meer familie van elkaar zijn, en vergroot je de kans op erfelijkte ziektes waar nog niet op getest is, of die nog niet bekend zijn.

Dit is mijn mening, wat vindt Mol er van ? Is dit juist ?
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

outcross fok is fokken op geluk, je combineerd honden met elkaar die in eerste instantie niet met elkaar te maken hebben dan alleen maar het zelfde ras te zijn.
er is dan ook geen fokprograma voor uit te zetten in de zin van een doel wat je wil berijken, het eenigste waar je op groten lijnen met outcross op kan fokken is een vorm van type behoudt in gematigde toestand.
dit omdat je nooit zeker bent wat bijde honden vererven.
plus als er een erfelijke ziekte opdoe je nooit weet waar deze vandaan komt is het vaders of is het moeders kant.
outcross fok is de meest veilige manier van fokken op korte termein, dit omdat je als fokker je eigen nooit geen zorgen hoeft te maken met het vererven van ziektes en als daarom heen.

mol :8):
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Mol, wat vind je van mijn mening (vorige post) ?
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ik zal nog even uitleggen hoe ik op deze vraag kom.

Ik ben me aan het verdiepen in de combinaties die binnen 'mijn' ras gedaan worden.
Er zijn weinig fokkers in nederland (12 waarvan ongeveer 5 actief, de andere hebben al een tijd geen pups gehad, of 1 keer in de 2-3 jaar of de honden zijn te jong) dus er is een smalle fokbasis (noem je dat zo?)
Voor het jaar 2000 bestond de akita uit american akita (jaja ze mogen weer die naam voeren) en de japanse akita. in 2000 zijn die rassen gesplitst en zijn ze dus bezig om de 2 types 'beter' te krijgen qua uiterlijk.
Als ik kijk naar de combinaties zijn het allemaal outcross combinaties.

Kan het zijn dat ze nu outcross doen om nu een goed type te krijgen, en dat ze dat dan gaan vasthouden door in de toekomst weer lijnteelt toe te passen?

(schiet me niet af als ik in fokkers ogen rare dingen zeg, ben pas net bezig om dingen te lezen en leren, dus ben nog echt een leek)
Afbeelding
Mol
Zeer actief

johan1969 schreef:Mol, wat vind je van mijn mening (vorige post) ?
je probeert daar lijnteelt te beschrijven vind ik, waar je 1 crusiale fout in maakt lijnteelt is niet de verozaker van ziektes maar de uiter van ziektes, de ziektes zitten dus al verborgen in de hond en komen door lijnteelt aan het licht.

johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Da's niet helemaal wat ik bedoel.

Ik bedoel dat je een hele hoop honden niet gebruikt voor de fok, omdat ze niet voldoen aan allerlei criteria en je dus maar met 5% van de hele populatie fokt.

En komen erfelijke ziektes niet vaker voor in rassen die maar van een paar honden afstammen (shar pei, american cocker ....) ?
Mol
Zeer actief

**Tamara** schreef:Ik zal nog even uitleggen hoe ik op deze vraag kom.

Ik ben me aan het verdiepen in de combinaties die binnen 'mijn' ras gedaan worden.
Er zijn weinig fokkers in nederland (12 waarvan ongeveer 5 actief, de andere hebben al een tijd geen pups gehad, of 1 keer in de 2-3 jaar of de honden zijn te jong) dus er is een smalle fokbasis (noem je dat zo?)
Voor het jaar 2000 bestond de akita uit american akita (jaja ze mogen weer die naam voeren) en de japanse akita. in 2000 zijn die rassen gesplitst en zijn ze dus bezig om de 2 types 'beter' te krijgen qua uiterlijk.

Kan het zijn dat ze nu outcross doen om nu een goed type te krijgen, en dat ze dat dan gaan vasthouden door in de toekomst weer lijnteelt toe te passen?

(schiet me niet af als ik in fokkers ogen rare dingen zeg, ben pas net bezig om dingen te lezen en leren, dus ben nog echt een leek)
ik zou je eerlijk gezegt niet kunnen zeggen waarom mensen met jou ras hier in nederland outcross fokken, het is in mijn ogen ras vermeerdering maar geen verbetering, je kan altijd lijnteelt gaan doen van uit een totaale outcros hond, maar met de reden zoals jij op noemt om eerst je type te verbeteren en dan pas te gan lijntelen is dus onzin, omdat je met lijnteelt pas echt op type kan gaan fokken en dan op specifike onderdelen zoals bijvoorbeelt meer bone of een betere hoeking in de achter hand of meer frond enz enz,als er al die tijd alleen maar outcros is gefokt hier in NL is de kans dus ook vrij groot dat er een antal ziektes aan het licht gaan komen naar maten de lijn dichter gaat worden.

wat me echter wel op valt is dat een hoop fokkers zich beperken tot het aanbot van honden in eigenland en niet naar het buitenland uitwijken.
dat zal ik je dan ook zeker aan raden beperk je eigen niet tot de honden in NL maar kijk ook ver buiten de lands grenzen naar voor jou de idiale dek reu zich kan bevinden, zaad is altijd naar NL te krijgen.

Mol
Zeer actief

johan1969 schreef:Da's niet helemaal wat ik bedoel.

Ik bedoel dat je een hele hoop honden niet gebruikt voor de fok, omdat ze niet voldoen aan allerlei criteria en je dus maar met 5% van de hele populatie fokt.

En komen erfelijke ziektes niet vaker voor in rassen die maar van een paar honden afstammen (shar pei, american cocker ....) ?
niet alle honden zijn geschikt fokmatriaal en je moet als fokker dan ook niet met minder genoegen nemen, dan mag dat meschien dan die 5 % zijn maar dat moet niet uit maken, het probleem ligt eerder bij het selecteren van het fok matriaal willens en wetens gebruik maken van honden die niet geschikt zijn omdat ze dus een bepaalde afwijking hebben.
dat is de fout van de fokker, en 1 maal gefokt met een hond met afwijking is je bloedlijn gedoemt.

stel nou dat je een nest honden fokt waar 2 water hoofjes in zitten, 2 dood geboren en 3 met kinkstaart en de rest is goed, dan moet je als fokker beslissen niet te fokken met de honden uit dat nest, de combinatie in deze mag dan ook nooit meer gemaakt worden, en er zal ook heel scepties naar een volgent nest gekeken moeten worden van bijde ouders, maar met een andere combinatie.

**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:

ik zou je eerlijk gezegt niet kunnen zeggen waarom mensen met jou ras hier in nederland outcross fokken, het is in mijn ogen ras vermeerdering maar geen verbetering, je kan altijd lijnteelt gaan doen van uit een totaale outcros hond, maar met de reden zoals jij op noemt om eerst je type te verbeteren en dan pas te gan lijntelen is dus onzin, omdat je met lijnteelt pas echt op type kan gaan fokken en dan op specifike onderdelen zoals bijvoorbeelt meer bone of een betere hoeking in de achter hand of meer frond enz enz,als er al die tijd alleen maar outcros is gefokt hier in NL is de kans dus ook vrij groot dat er een antal ziektes aan het licht gaan komen naar maten de lijn dichter gaat worden.

Oke ik snap um.
Dus er is ook een kans dat ze nu alleen maar outcross doen omdat ze het risico niet willen nemen omdat er ziektes kunnen uiten die erin zitten?
Want als dat gebeurd zullen ze dan dus die hele lijn uit moeten sluiten voor de fok.

wat me echter wel op valt is dat een hoop fokkers zich beperken tot het aanbot van honden in eigenland en niet naar het buitenland uitwijken.
dat zal ik je dan ook zeker aan raden beperk je eigen niet tot de honden in NL maar kijk ook ver buiten de lands grenzen naar voor jou de idiale dek reu zich kan bevinden, zaad is altijd naar NL te krijgen.

Ja op zich valt dat met de akita nog wel mee. Er is 1 fokker die impoteerd elke keer reuen uit japan. 1 fokker heeft net 2 teven (pups) uit israel geimporteerd. Er zit in duitsland een reu uit italie die gebruikt word (vader van mijn reu). Een andere fokker heeft net 2 teven laten dekken in italie. Een andere fokker heeft een teef uit frankrijk. Dus er word best wel uitgeweken naar andere landen.
Maar allemaal outcross combinaties, en dat snap ik dus niet als ik hier de discussies/verhalen lees over lijnteelt
Afbeelding
Mol
Zeer actief

**Tamara** schreef:
Mol schreef:

Oke ik snap um.
Dus er is ook een kans dat ze nu alleen maar outcross doen omdat ze het risico niet willen nemen omdat er ziektes kunnen uiten die erin zitten?
Want als dat gebeurd zullen ze dan dus die hele lijn uit moeten sluiten voor de fok.

Ja op zich valt dat met de akita nog wel mee. Er is 1 fokker die impoteerd elke keer reuen uit japan. 1 fokker heeft net 2 teven (pups) uit israel geimporteerd. Er zit in duitsland een reu uit italie die gebruikt word (vader van mijn reu). Een andere fokker heeft net 2 teven laten dekken in italie. Een andere fokker heeft een teef uit frankrijk. Dus er word best wel uitgeweken naar andere landen.
Maar allemaal outcross combinaties, en dat snap ik dus niet als ik hier de discussies/verhalen lees over lijnteelt
het is de makkelijkste manier van fokken er zit bijna geen risico aanvast.

**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Oke duidelijk.
Het is dus veilig, maar als er wel een ziekte naar boven komt ben je er ziek van omdat je nooit kan achterhalen waar het vandaan komt.
Afbeelding
Mol
Zeer actief

**Tamara** schreef:Oke duidelijk.
Het is dus veilig, maar als er wel een ziekte naar boven komt ben je er ziek van omdat je nooit kan achterhalen waar het vandaan komt.
jep, zo denk ik er ook over.

Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Tot hoeveel generaties terug spreekt men eigenlijk van lijnteelt?
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Mol
Zeer actief

Wilma schreef:Tot hoeveel generaties terug spreekt men eigenlijk van lijnteelt?
je spreekt over lijnteelt waneer je 2 honden combineert die aan bijden kanten de zelfde voor ouders hebben.
en in hoeveel generaties dat is, oneidig, maar je begint dus met een minimum van 4

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”