Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mijn hond moet afvallen. Wat kan ik hem het beste voeren.

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Barbara
Vaste gebruiker

Mijn hond moet afvallen. Wat kan ik hem het beste voeren.

Ongelezen bericht door Barbara »

Hallo
Ik heb een grote grijze keeshond van 4 jaar. Hij kreeg wat last van zijn gewrichten en moet nu afvallen. Hij weegt 38 kg en moet zeker afvallen naar 30 kg. De dierenarts wil mij daarin wel begeleiden maar dan met Hill's brokken. Dat vind ik veelte duur. Ik ben op het moment bezig met smolke light en vers vlees zoals Rodi en Smuldier. Wie heeft er nog tips voor mij? :wink:
aschra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog

Ongelezen bericht door aschra »

misschien alleen versvlees voeren, door koolhydraten wordt je dikker en die zitten er haast niet in versvlees en veel bewegen
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

aschra schreef:misschien alleen versvlees voeren, door koolhydraten wordt je dikker en die zitten er haast niet in versvlees en veel bewegen

Dat is duidelijk:ok: , ik ga Duck en het ging perfect, Bibi is ook heel goed :wink:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Meer bewegen werkt ook al :ok:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Rob*
Zeer actief

marian* schreef:Meer bewegen werkt ook al :ok:
Wat is meer bewegen?Ik bedoel, hoelang lopen met een hond, de tempo en de intensiteit, is het fietsen of zwemmen?Er is veel mogelijk.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Barbara,

Ik vind al die zogenaamde Light dieten zulke onzin. Geef gewoon je hond minder voer en je zal zien dat hij prima afvalt.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Scooby schreef:Hoi Barbara,

Ik vind al die zogenaamde Light dieten zulke onzin. Geef gewoon je hond minder voer en je zal zien dat hij prima afvalt.
Precies. :ok:
Light is onzin, want dat zou betekenen dat er geen suiker en vet in zit, net als bij mensenvoer ofzo? Volgens mij gaat dat altijd ten koste van de voedingsstoffen die een hond toch nodig heeft. Hij heeft er alleen maar minder van nodig. En die light brokken zorgen er alleen maar voor dat de maagvulling hetzelfde blijft, terwijl er minder energie in zit. Dus hij blijft dezelfde hoeveelheid voer krijgen, wat er voor zorgt dat als je terug gaat op zijn oude voeding hij net zo dik wordt als voor het gebruik van de light voeding.
Een hond van 4 heeft gewoon zijn energie nodig, goede voedingsstoffen.
Alleen wat minder qua hoeveelheid. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Rob*
Zeer actief

J maar met wat minder??
Kijk je kan het simpel houden zoals ik graag zie, gewoon een dieet op basis van eiwit en vetten en geen carbs, maar als iemand brokken geeft dan gaat dat niet op, dan is een light-voer een uitkomst, een uitkonst die wel alles verziekt voor de hond, want heel de spijsvertering wordt verziekt.

Probeer tussendoor Koolvis te geven of hondenstokvis, de eiwitten verhogen de stofwisseling.En gewoon veel fietsen, geef ook met de koolvis visolie en je hondje bouwt droge massa op en geen bagger.
Ik gaf Blisje in zijn jonge jaartjkes kippenlevertjes gemalen met clucose(wel minimaal) na zijn wandeling en hij kwam alleen pure massa aan en geen bagger.
Rob*
Zeer actief

Roelfien schreef:

Precies. :ok:
Light is onzin, want dat zou betekenen dat er geen suiker en vet in zit, net als bij mensenvoer ofzo? Volgens mij gaat dat altijd ten koste van de voedingsstoffen die een hond toch nodig heeft. Hij heeft er alleen maar minder van nodig. En die light brokken zorgen er alleen maar voor dat de maagvulling hetzelfde blijft, terwijl er minder energie in zit. Dus hij blijft dezelfde hoeveelheid voer krijgen, wat er voor zorgt dat als je terug gaat op zijn oude voeding hij net zo dik wordt als voor het gebruik van de light voeding.
Een hond van 4 heeft gewoon zijn energie nodig, goede voedingsstoffen.
Alleen wat minder qua hoeveelheid. :ok:

Ga over op light en het is zo dat je hondje niks meer anders an eten, heel zijn spijsvertering zal zwakker worden, ik snap nooit dat er geen front komt die al die grote fabrikanten het tegendeel kan geven? :evil:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Angel-eyes schreef:

J maar met wat minder??
Kijk je kan het simpel houden zoals ik graag zie, gewoon een dieet op basis van eiwit en vetten en geen carbs, maar als iemand brokken geeft dan gaat dat niet op, dan is een light-voer een uitkomst, een uitkonst die wel alles verziekt voor de hond, want heel de spijsvertering wordt verziekt.
Hoi,

Ja, gewoon wat minder geven. De hond is toch ook te dik geworden, doordat hij te veel voer heeft gekregen? (Is dat niet zo dan is er òf wat in het bewegingspatroon veranderd en moet je daar wat aan doen òf er is iets medisch aan de hand, maar ik ga er van uit dat de dierenarts dat in dit geval uitgesloten heeft als hij aan advies geeft om af te vallen.) Dus is de hond te dik geworden, doordat hij te veel voer heeft gekregen (maakt niet uit of dat brokken, vlees of Barf is geweest) en moet hij dus weer dunner worden door hem minder voer te geven. Als je de hond gewoon wat minder geeft van hetzelfde voer, blijven de verhoudingen in het voer hetzelfde en zal de hond genoeg voedingsstoffen binnen krijgen, alleen al die voedingsstoffen gebruiken om te verbranden. Te veel voedingsstoffen wordt omgeslagen in vet en maakt dat een hond (en ook een mens) te dik wordt.
Barbara
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie reacties.
blijkbaar is Balou dik geworden van brood. s'morgens gaf ik hem 1 rodi schijf met 1 snee volkoren brood. Wist ik dat brood zo aanzet !!!! :denken:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Mijn hond is ook aan het afvallen. Ze krijgt nu drie plakken Rodi per dag en als ze tussendoor veel krijgt bij trainen of gewoon omdat ze zo lekker kan kluiven krijgt ze er twee.

Er moet 10% liefst 20% af. Ook gewoon te dik geworden van te veel eten. Ik heb het idee dat als je slecht tegen zielige ogen kan (ik), dat je dan beter maar geen brok kan voeren, want dat lijkt superweinig in zo'n bakje. En als de Rodi (of energique etc.) op is, dan zit de rest nog in de vriezer . Op is op.

Anne
Addy

Re: Mijn hond moet afvallen. Wat kan ik hem het beste voeren

Ongelezen bericht door Addy »

Barbara schreef:Hallo
Ik heb een grote grijze keeshond van 4 jaar. Hij kreeg wat last van zijn gewrichten en moet nu afvallen. Hij weegt 38 kg en moet zeker afvallen naar 30 kg. De dierenarts wil mij daarin wel begeleiden maar dan met Hill's brokken. Dat vind ik veelte duur. Ik ben op het moment bezig met smolke light en vers vlees zoals Rodi en Smuldier. Wie heeft er nog tips voor mij? :wink:
extra beweging geven ? en qua hoeveelheid minderen
Barbara
Vaste gebruiker

Ik zit er toch aan te denken om helemaal over te gaan op vers vlees zoals Rodu smuldier Bibi. Eens kijken of hij dan afvalt. :wink:
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

starfleet schreef:Mijn hond is ook aan het afvallen. Ze krijgt nu drie plakken Rodi per dag en als ze tussendoor veel krijgt bij trainen of gewoon omdat ze zo lekker kan kluiven krijgt ze er twee.

Er moet 10% liefst 20% af. Ook gewoon te dik geworden van te veel eten. Ik heb het idee dat als je slecht tegen zielige ogen kan (ik), dat je dan beter maar geen brok kan voeren, want dat lijkt superweinig in zo'n bakje. En als de Rodi (of energique etc.) op is, dan zit de rest nog in de vriezer . Op is op.

Anne
hoe oud is je kooikertje nu?
mijn volwassen kooikers krijgen ongeveer 150 gr vers per dag, als ik meer zou geven groien ze dicht
Gast

Barbara schreef:Ik zit er toch aan te denken om helemaal over te gaan op vers vlees zoals Rodu smuldier Bibi. Eens kijken of hij dan afvalt. :wink:
als je dat doet moet je dan de hoevelheid voer geven die je hond krijgt als die een goie gewicht heeft.
bv is je hond 30 kilo maar hij moet 25 wegen dan geefje de hoevlheid voor 25 kilo
starfleet
Erelid

lupa schreef: hoe oud is je kooikertje nu?
mijn volwassen kooikers krijgen ongeveer 150 gr vers per dag, als ik meer zou geven groien ze dicht
Bijna 9 maanden, ze is uitgegroeid in de hoogte. Ze valt hierop nu zo'n 100 gram per week af, ze gaat ook heel flink uit. Als het afvallen stopt ga ik nog maar weer minderen, maar een pond per maand lijkt me niet verkeerd om aan te houden toch?

Het is een grofgebouwde Kooikerteef van 44 centimeter hoogte. Niet zo'n fijn poppetje wat je vaak ziet, ook niet als de speklaag weg is.

150 gram dat laat ik Buffy niet lezen hoor, maar als het moet dan moet het maar natuurlijk :-) Er moet zo'n twee tot drie kilo af schat ik. Ze heeft nu het gewicht wat ze als volwassen uit de kluiten gewassen kooiker mag hebben, maar ze moet nog gaan uitzwaren natuurlijk en niet op de manier waarop ze nu is uitgezwaard

Anne :wink:
Barbara
Vaste gebruiker

Ja dat weet ik. Ik moet alleen nog nagaan wat een hond dan precies mag hebben op een dag. Balou is 38 kg en hij moet afvallen naar 30 kg. :denken:
Gast

starfleet schreef:
lupa schreef: hoe oud is je kooikertje nu?
Bijna 9 maanden, ze is uitgegroeid in de hoogte. Ze valt hierop nu zo'n 100 gram per week af, ze gaat ook heel flink uit. Als het afvallen stopt ga ik nog maar weer minderen, maar een pond per maand lijkt me niet verkeerd om aan te houden toch?

Het is een grofgebouwde Kooikerteef van 44 centimeter hoogte. Niet zo'n fijn poppetje wat je vaak ziet, ook niet als de speklaag weg is.

150 gram dat laat ik Buffy niet lezen hoor, maar als het moet dan moet het maar natuurlijk :-) Er moet zo'n twee tot drie kilo af schat ik. Ze heeft nu het gewicht wat ze als volwassen uit de kluiten gewassen kooiker mag hebben, maar ze moet nog gaan uitzwaren natuurlijk en niet op de manier waarop ze nu is uitgezwaard

Anne :wink:
zo! dat is hoog voor een kooikertje dus ze is een kooiker :mrgreen:
de mijne zijn 37 en wegen 11 en 12 kilo dus ik denk dat de jouwen op 13 a 14 kilo zit, 100 gr per week is het ok
Gast

Barbara schreef:Ja dat weet ik. Ik moet alleen nog nagaan wat een hond dan precies mag hebben op een dag. Balou is 38 kg en hij moet afvallen naar 30 kg. :denken:
als je vers geeft zit je voor een volwassen hond tussen de 20 a 25 gr per kilo gewicht
mijn flatje weegt 30 en ze krijgt 20 gr per kilo gewicht

dan raad ik je aan om zelfs (want 38 is toch erg veel voor een hond die 30 moet zijn) om de eerste 2 a 3 weken half voer te doen en half kruidenmix of fytomix(de eerste is van carnibest de 2de is van bibi)
Laatst gewijzigd door Gast op 23 jul 2005 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
starfleet
Erelid

Martijn schreef:Het is gezond voor elke hond om een dag in de week te vasten. Als je hond moet afvallen is dat het beste wat je kunt doen.
Dat gaat hier niet lukken, dat kan ik gewoon niet. Ik vraag me af hoe dat zit met lopen. Bedoel je daar gewoon wandeletempo mee of ook rennen, achter de bal aan etc. dat ze dan ook geen vetreserves aanspreken maar enkel conditie opbouwen?

En werkt dat hetzelfde als bij mensen dat spieren meer energie vragen dan vet en ook meer gewicht laten zien op de weegschaal?

Ik wil overigens niet zeggen dat mijn hond gespierd is, ze is gewoon te vet en dat is niet goed voor haar gezondheid.

Anne
Gast

als je traint en je voeding aanpst wordt vet omgezet in spieren, dus door alleen te trainen kom je er ook niet.
trainen is niet achter een balltje aan maar inderdaad een plan maken en bv fietsen met de hond, we raken moe van achter een balletje aan te rennen maar voor een hond is dat niks.
trouwens je ziet of een hond droogvoorgebracht is of gewoon vet :mrgreen:
starfleet
Erelid

lupa schreef: zo! dat is hoog voor een kooikertje dus ze is een kooiker :mrgreen:
de mijne zijn 37 en wegen 11 en 12 kilo dus ik denk dat de jouwen op 13 a 14 kilo zit, 100 gr per week is het ok
Klopt ik wil haar nu naar 11 à 12 kilo zodat er ruimte is voor uitzwaren met de leeftijd. Ze mag als ze volwassen is wel 14 kilo wegen schat ik als ik haar ribben (probeer) te voelen.

Bedankt voor de richtlijn. 20-25 gram vers per dag per kilo daar kan ik ook wat mee;-)

Anne
starfleet
Erelid

Re: Mijn hond moet afvallen. Wat kan ik hem het beste voeren

Barbara schreef: Wie heeft er nog tips voor mij? :wink:
Ik zit in je topic. Niet netjes van me. :oeps:
Excuus.

Anne
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

starfleet schreef:
lupa schreef: zo! dat is hoog voor een kooikertje dus ze is een kooiker :mrgreen:
Klopt ik wil haar nu naar 11 à 12 kilo zodat er ruimte is voor uitzwaren met de leeftijd. Ze mag als ze volwassen is wel 14 kilo wegen schat ik als ik haar ribben (probeer) te voelen.

Bedankt voor de richtlijn. 20-25 gram vers per dag per kilo daar kan ik ook wat mee;-)

Anne
:offt:

Da's wel wat meer dan het dubbele van Saar hoor :pffff:
Da's drie keer Saar :mrgreen:

(even terugkomend op hoeveel Rodi Buffy krijgt, en hoeveel Saar dan mag :wink: )
Afbeelding
Gast

oeps heb ik iets gemist?
Moos
Zeer actief

lupa schreef:oeps heb ik iets gemist?
hahahaha, nee, hoor, ik had een vraag gesteld over hoeveel Rodi Saar moest hebben, en toen zei Anne dat Buffy ongeveer twee keer zo zwaar was als Saar, en ik trok dat sterk in twijfel :mrgreen:
(Saar weegt namelijk 4 kilo)
Afbeelding
Barbara
Vaste gebruiker

lupa schreef:
Barbara schreef:Ja dat weet ik. Ik moet alleen nog nagaan wat een hond dan precies mag hebben op een dag. Balou is 38 kg en hij moet afvallen naar 30 kg. :denken:
als je vers geeft zit je voor een volwassen hond tussen de 20 a 25 gr per kilo gewicht
mijn flatje weegt 30 en ze krijgt 20 gr per kilo gewicht

dan raad ik je aan om zelfs (want 38 is toch erg veel voor een hond die 30 moet zijn) om de eerste 2 a 3 weken half voer te doen en half kruidenmix of fytomix(de eerste is van carnibest de 2de is van bibi)
Wat is dat precies die kruidenmix?
starfleet
Erelid

Moos schreef:
hahahaha, nee, hoor, ik had een vraag gesteld over hoeveel Rodi Saar moest hebben, en toen zei Anne dat Buffy ongeveer twee keer zo zwaar was als Saar, en ik trok dat sterk in twijfel :mrgreen:
Oops. Dat heb ik verkeerd getypt dan. Ik ga het even verbeteren.

Anne.
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Moos schreef:
Oops. Dat heb ik verkeerd getypt dan. Ik ga het even verbeteren.

Anne.
Nou, dat hoeft niet hoor. Ik vroeg het me alleen af, omdat het anders zo rottig vergeleek tussen Buffy en Saar als we uitgingen van verschillende gewichten :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”