Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is dit normaal?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Is dit normaal?

Ongelezen bericht door Moos »

Ik kwam laatst iemand tegen, die vertelde hij dat een hond in spel met een vriend van hen die vriend zodanig hard had gebeten dat hij echt gaten had en naar het ziekenhuis moest om een tetanus prik te halen.

Nu vraag ik me af, in hoeverre is dit normaal dat zoiets gebeurt?
Ik, en vrienden van mij, spelen ook weleens vreselijk wild met Moos en Saar. Saar haakt dan sowieso al af, maar Moos gaat er dan ook wild tegenaan. Alleen zodra zijn tanden een arm o.i.d. raken voel je dat hij ontspant en kracht terugneemt zodat hij je nooit echt pijn doet.

Aangezien ik dus alleen Moos als vergelijkingsmateriaal heb vond ik het een nogal vreemd verhaal dat een hond in spel zo hard kan bijten dat iemand echt gaten in zijn arm heeft. Of misschien is er gewoon op een hele foute manier met haar 'gespeeld'...
Laatst gewijzigd door Moos op 01 dec 2005 12:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Ik vind het in ieder geval niet normaal.
Als Luka speelt dan knabbelt ie, bijten doet hij niet.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
starfleet
Erelid

Re: Is dit normaal?

Ongelezen bericht door starfleet »

Moos schreef: Aangezien ik dus alleen Moos als vergelijkingsmateriaal heb vond ik het een nogal vreemd verhaal dat een hond in spel zo hard kan bijten dat iemand echt gaten in zijn arm heeft. Of misschien is er gewoon op een hele foute manier met haar 'gespeeld'...
Ik denk dat met de hond (nerveus en opgefokt als ze is) veel te ruw en wild gespeeld is. Mijn hond kan ik denk ik ook helemaal gek maken zodat het spel overslaat in ernst, ik denk dat dat met vrijwel elke hond kan.

Het is van dat typische "ja, ja, ja, hand bij de bek, staart grijpen, omgooien, ja tsak tsak tsak" en dan niet tijdig stoppen. Bij zo'n nerveuze energiebal hond moet je dat helemaal niet doen imo.

Gok ik op hoor. Ik denk niet dat ze lacherig zouden doen als ze vol in je arm bijt als ze een balletje willen pakken om te gooien.

Anne
Moos
Zeer actief

Re: Is dit normaal?

Ongelezen bericht door Moos »

starfleet schreef:
Moos schreef: Aangezien ik dus alleen Moos als vergelijkingsmateriaal heb vond ik het een nogal vreemd verhaal dat een hond in spel zo hard kan bijten dat iemand echt gaten in zijn arm heeft. Of misschien is er gewoon op een hele foute manier met haar 'gespeeld'...
Ik denk dat met de hond (nerveus en opgefokt als ze is) veel te ruw en wild gespeeld is. Mijn hond kan ik denk ik ook helemaal gek maken zodat het spel overslaat in ernst, ik denk dat dat met vrijwel elke hond kan.

Het is van dat typische "ja, ja, ja, hand bij de bek, staart grijpen, omgooien, ja tsak tsak tsak" en dan niet tijdig stoppen. Bij zo'n nerveuze energiebal hond moet je dat helemaal niet doen imo.

Gok ik op hoor. Ik denk niet dat ze lacherig zouden doen als ze vol in je arm bijt als ze een balletje willen pakken om te gooien.

Anne
Ja, dat denk ik ook dat het zo ongeveer gegaan is.
Laatst gewijzigd door Moos op 01 dec 2005 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat het noodweeragressie was. Sommige mensen hebben nl helemaal niet door dat een hondje bang wordt als er te wild met hem gespeeld wordt. Ga je de hond vasthouden dan kan hij ineens gaan bijten, heel kort en heel fel maar wel echt gemeend.

Of de hond is zo hoog in rang in de familie dat hij gecorrigeerd heeft. Het spel moest stoppen maar de baasjes of het bezoek luisterde niet, HANGHANG! en je kan naar de dokter.

Ik had een keer met een vriend van mij teveel gedronken. Hij ging met zijn hond stoeien die het ineens eng vond. Ik zag dat de hond bang werd van de innige omhelzing en het geknuffel en HAP! hij hing zo in zijn gezicht en keel. Dat bloedde ook flink en dat was een hond waarvan je nooit zou verwachten dat hij de baas zou bijten. Gelukkig zag hij in dat het zijn eigen schuld was en de hond is er natuurlijk nog steeds, nooit meer gebeten naar de baas. :wink:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

MARC_S schreef:Ik denk dat het noodweeragressie was. Sommige mensen hebben nl helemaal niet door dat een hondje bang wordt als er te wild met hem gespeeld wordt. Ga je de hond vasthouden dan kan hij ineens gaan bijten, heel kort en heel fel maar wel echt gemeend.
Ik fantaseer even mee en denk dat ook. Voor spelen is een bepaalde mate van vertrouwen nodig en als dat er niet is kan de hond zich erg onzeker gaan voelen, vooral omdat mensen signalen van de hond binnen spel weer negeren.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Hera kan hier ook behoorlijk hard bijten in haar spel met mij.
Dan staan ook de schrammen op mn armen en de putjes in mn armen (soms ook met bloed ja).
Hera wordt gewoon erg fanatiek, vind het allemaal erg leuk en als ik dan maar lang genoeg met mn armen zwaai en stoei met haar wordt zij dus ook steeds serieuzer. Angst is het bij Hera absoluut niet.
Zodra het te hard gaat stop ik het spel of ik geef haar het flostouw o.i.d. soms helpt 'zachtjes!!!' ook wel.

Zelfde als je Hera uitdaagt met je benen door bijv. zachtjes met je kuiten tegen dr zijkant te doen en als je dan ook 'ohhhhhh wat moet dat!!' zegt hapt ze rustig in je benen.

Abnormaal vind ik het bij Hera niet hoor. Misschien bij de meesten niet gewenst maar het zal mij eerlijk gezegd niet zo veel boeien.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

nappi beet ook zo hard, soms tot bloedens toe ( nou ja, schrammetjes dan, geen winkelhaken ! ) maar als je "auw "zei, al was het nog zo zachtjes, stopte hij onmiddellijk en begon je af te likken. Zo lief.
Afbeelding
starfleet
Erelid

estelle schreef:
Abnormaal vind ik het bij Hera niet hoor. Misschien bij de meesten niet gewenst maar het zal mij eerlijk gezegd niet zo veel boeien.
Als jij het niet erg vindt is het ook niet erg en bij een herder zit het er ook gewoon een beetje in.

Hier wil ik het absoluut niet hebben. Ik heb een kind van tien en het is ook niet mijn manier van spel. Dus hier is het strikt verboden om zo met de hond te spelen. Ze sjort wel met dochter (15) en mij en dochter speelt op zijn honds met haar, maar gebruikt haar armen daar niet bij. Die gaat gewoon op handen en voeten en gooit haar kont omhoog. Dat is ontzettend grappig om te zien dat samenspel, maar kan maar een enkele keer, want toen dochter dat vaak deed vond ik dat de hond wat respectloos tegen haar werd en haar een beetje zag als gelijke.

Anne
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

starfleet schreef:[ Dat is ontzettend grappig om te zien dat samenspel, maar kan maar een enkele keer, want toen dochter dat vaak deed vond ik dat de hond wat respectloos tegen haar werd en haar een beetje zag als gelijke.

Anne
Als gelijke in rang zien is misschien niet goed, aan de andere kant denk ik dat als je hond hondse dingen met je mag doen, zoals stoeien en likken, je hier de band mee kunt versterken. Maar je moet er wel mee opassen idd en niet zover gaan dat je hond respectloos tegen je wordt.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Zoie schreef:
Als gelijke in rang zien is misschien niet goed, aan de andere kant denk ik dat als je hond hondse dingen met je mag doen, zoals stoeien en likken, je hier de band mee kunt versterken. Maar je moet er wel mee opassen idd en niet zover gaan dat je hond respectloos tegen je wordt.
Daarom mag mijn zoon dat absoluut niet doen en ik heb het een keer geprobeerd maar daar werd ze erg "verlegen" van, snapte ze duidelijk niks van.

Anne
estelle

starfleet schreef:
estelle schreef:
Als jij het niet erg vindt is het ook niet erg en bij een herder zit het er ook gewoon een beetje in.

Hier wil ik het absoluut niet hebben. Ik heb een kind van tien en het is ook niet mijn manier van spel. Dus hier is het strikt verboden om zo met de hond te spelen. Anne
Ik heb een dochter van 7 maanden en een stiefdochtertje van bijna 6 jaar.
Dat ik zo met Hera speel wil niet zeggen dat mijn kinderen dat dan ook maar mogen. Die spelen sowieso eigenlijk niet met de honden (nou is Rosalie daar ook nog wel te klein voor), als mn stiefdochtertje met de honden speelt dan is dat buiten op het veld balletjes gooien.

Ik speel op deze manier al met Hera vanaf dat ze klein was, ze is er echt niet meer bijterig van geworden o.id. Je moet dat echt uitlokken. Ze is naar mensen/kinderen super sociaal en haalt het niet in haar hoofd ze te bijten.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

estelle schreef:
starfleet schreef:
estelle schreef:

Hier wil ik het absoluut niet hebben. Ik heb een kind van tien en het is ook niet mijn manier van spel. Dus hier is het strikt verboden om zo met de hond te spelen. Anne
Dat ik zo met Hera speel wil niet zeggen dat mijn kinderen dat dan ook maar mogen. Die spelen sowieso eigenlijk niet met de honden (nou is Rosalie daar ook nog wel te klein voor), als mn stiefdochtertje met de honden speelt dan is dat buiten op het veld balletjes gooien.

Ik speel op deze manier al met Hera vanaf dat ze klein was, ze is er echt niet meer bijterig van geworden o.id. Je moet dat echt uitlokken. Ze is naar mensen/kinderen super sociaal en haalt het niet in haar hoofd ze te bijten.
Ik denk dat jij ook heel goed weet wat je doet Estelle, dat is misschien het verschil :wink:
starfleet
Erelid

estelle schreef:
Ik had dat met Buffy denkelijk ook wel gekund, maar omdat mijn zoontje erg schrikachtig was voor happen, was ik er wat huiverig voor omdat ik haar aard nog niet kende toen ze pup was. Mijn zoon snapt niks van hondentaal en gaat dat ook niet echt snappen, dus dat moest stevig begeleid met heel strikte regels.

Anne
estelle

Addy schreef:
estelle schreef:
starfleet schreef:
estelle schreef:

Ik denk dat jij ook heel goed weet wat je doet Estelle, dat is misschien het verschil :wink:
Misschien wel ja. Nou ben ik natuurlijk ook niet bang dat ze mij zal ' aan gaan vallen' o.i.d. Of dat ze me de baas gaat worden, dat gebeurt gewoon niet.

@starfleet: over mn stiefdochtertje kan ik dat eigenlijk nog niet zeggen hoe goed ze de hondentaal beheerst. Ze bemoeit zich gewoon weinig met de hondjes. Daarbij weet ze onze regels; niet bij de kleden/manden, niet bij een hond die botjes heeft, niet gemeen doen tegen ze etc etc.
bdevocht
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bdevocht »

hey
ik vind dat nu eigenlijk niet echt normaal hoor. ken honden toch een beetje, en vooral ook, ken je eigen hond hoe ver je kan gaan. met djarra kan ik ook wild spelen, zelfs heel wild. en dan gebruikt ze ook wel eens haar tanden. maar vanaf dat die mijn vel of kleren raken, dan stopt ze meteen. nooit of nooit zal ze bijten. ze weet hoever ze mag gaan. een hond heeft aandacht nodig en je moet er mee bezig zijn. en ook, als jij dan met goede tips wil helpen zodat ze een openere hond hadden gekregen, en nu met een angstige blaffende keffer zitten.. :U: het is toch duidelijk dat de hond bij jou meer weet waar ie staat dan bij zijn eigenaars.
ik ben vandaag ook gaan wandelen. met djarra, aycha, en pipa, het zusje van aycha. wel, die trekt, komt nooit terug :blah: je kent dat wel. ik ben daar vorige week eens mee gaan wandelen, en heb die toen wat laten wennen aan mijn honden en mezelf, dat ging allemaal goed. vandaag heb ik er dan wat aandachtsoefeningen mee gedaan in het park en :19: oh, toevallig. naar mij komt ze wel, bij mij gaat ze wel zitten, en bij mij trekt ze niet. dan zeggen ze ook.. oh, maar jou honden luisteren ook zo goed hé. ja, naar ons wilt ze nooit luisteren. :wall: en daar helpt uitleggen enzo ook niet. jammer, want er zou ook heel goed mee kunnen getraind worden. een geluk dat het zo een schat van een beest is waar je eigenlijk alles mee kan doen. maar ze zijn niet allemaal zo eh.
groetjes, babs
http://spaces.msn.com/members/bdevocht/
http://spaces.msn.com/members/bdevochtII/

Afbeelding

My Australian Shepherd Dog is smarter than your honor student!
starfleet
Erelid

estelle schreef: @starfleet: over mn stiefdochtertje kan ik dat eigenlijk nog niet zeggen hoe goed ze de hondentaal beheerst. Ze bemoeit zich gewoon weinig met de hondjes. Daarbij weet ze onze regels; niet bij de kleden/manden, niet bij een hond die botjes heeft, niet gemeen doen tegen ze etc etc.
Ik wist bij Buffy niet wat voor vlees ik in de kuip had (was ook pas mijn tweede pup) en was bang dat het een hond zou worden die zeg maar een kindervinger opvreet als je ze een koekje geeft.

Mijn zoon is autistisch en ik heb een Kooiker. Regels geen probleem: niet als de hond slaapt etc. maar hij zag het verschil niet tussen angst of begroeten en was doodsbang voor happende puppentandjes en dat vinden puppies extra leuk natuurlijk. Kon daarnaast gerust denken dat ze geaaid wilde worden terwijl ze daar voor ons overduidelijk helemaal geen zin in had. Gelukkig had hij het snel onder de knie hoe hij lantarenpaal moest spelen.

Dus hier was de regel dat alleen dochter speelde met happen en zachtjes leren bijten. Dochter is een natuurtalent met honden, ik heb meer in de praktijk moeten leren door observeren.

Zoon laat Buffy zoeken, laat haar zitten voor een koekjeen balt met haar, dat gaat goed, maar ik houd altijd toezicht. Zoon mag Buffy ook absoluut nooit corrigeren met Nee o.i.d. Hij zou dan geen maat weten te houden en dan zit ik met een verknipte hond.

Anne
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Hier nu ook 2 gaten in mijn arm... ik was gister met Tuana aan het spelen, ze had der gekke 5 min. Ik zat op de grond en was aan het spelen.
opeens doet Tuana hap in mijn arm, en niet zo zachtjes ook :boos: Ik heb gegild, speeltje op de tafel gezet en gemopperd en daarna boos gaan zitten. Ze heeft geprobeerd speeltje te pakken en zat te blaffen. Daarna gaf ze het op en viel in slaap...
Tuana heeft dan nog wel puppytanden (op der 2 onder en bovenvoortanden na :mrgreen: ) en weegt 16 kilo
estelle

starfleet schreef:
estelle schreef: @starfleet: over mn stiefdochtertje kan ik dat eigenlijk nog niet zeggen hoe goed ze de hondentaal beheerst. Ze bemoeit zich gewoon weinig met de hondjes. Daarbij weet ze onze regels; niet bij de kleden/manden, niet bij een hond die botjes heeft, niet gemeen doen tegen ze etc etc.
Ik wist bij Buffy niet wat voor vlees ik in de kuip had (was ook pas mijn tweede pup) en was bang dat het een hond zou worden die zeg maar een kindervinger opvreet als je ze een koekje geeft.

Mijn zoon is autistisch en ik heb een Kooiker. Regels geen probleem: niet als de hond slaapt etc. maar hij zag het verschil niet tussen angst of begroeten en was doodsbang voor happende puppentandjes en dat vinden puppies extra leuk natuurlijk. Kon daarnaast gerust denken dat ze geaaid wilde worden terwijl ze daar voor ons overduidelijk helemaal geen zin in had. Gelukkig had hij het snel onder de knie hoe hij lantarenpaal moest spelen.

Dus hier was de regel dat alleen dochter speelde met happen en zachtjes leren bijten. Dochter is een natuurtalent met honden, ik heb meer in de praktijk moeten leren door observeren.

Zoon laat Buffy zoeken, laat haar zitten voor een koekjeen balt met haar, dat gaat goed, maar ik houd altijd toezicht. Zoon mag Buffy ook absoluut nooit corrigeren met Nee o.i.d. Hij zou dan geen maat weten te houden en dan zit ik met een verknipte hond.

Anne
Dat kan ik me best voorstellen dan. IK zou dan toch ook wat strenger zijn.
Mn stiefdochtertje bemoeit zich , zoals gezgd, weinig tot niet met de honden. Voor de honden doet ze alleen maar leuke dingen; stukjes eten geven, spelen buiten met de bal, lekkers geven, aaien etc.
Afentoe duwt ze ze weg als ze dr eten niet mogen pakken maar verder niet.

De honden zijn gewoon gek op haar, blij als ze er steeds weer is.
Ik denk dat het gewoon ook anders is als je een kind hebt wat steeds de honden op zoekt. Dat is toch wat linker.
Mn stiefdochtertje had vroeger afentoe van die weekendjes dat ze dan dus idd de hele dag de honden achterna ging, dan wilde ze bij ze in de manden kruipen of constant opdringerig knuffelen. Dan moet je er echt bovenop zitten en toch boos worden dat ze de honden met rust moet laten.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”