Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

bewust fokken van niet raszuivere honden.

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

bewust fokken van niet raszuivere honden.

Ongelezen bericht door pooh »

Een tijdje geleden is binnen de Zwitserse witte herder vereniging een verzoek binnen gekomen van het KNGF (blinde geleiden honden stichting) om een witje te kruisen met een ander ras, puur op basis van de karaktereigenschappen van de ouder dieren. Het is de bedoeling om maar 1 nest pups te krijgen uit deze combi.

De rasvereniging is er niet erg enthousiast over.

Wat vinden jullie hiervan?
canecorsonancy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door canecorsonancy »

Deze kruising zou dan voor een specifiek doel gefokt worden, wat ook nog eens een goed doel is. Wat dat betreft zou ik er niet tegen zijn.
Maar, hoe weten ze welke karaktereigenschappen zijn doorgegeven aan welke pup? Nooit alle pups uit een nest zijn geschikt als blindegeleidehond. Wanneer selecteren ze wel honden ze wel en niet willen hebben en naar wie gaan de pups niet niet geselecteerd zijn? Hebben ze daar ook al mensen voor?
Hebben ze alles echt goed geregeld, dan zou ik er niet op tegen zijn.
Groetjes,
Nancy Koper
La Grazia Di Dio Cane Corso Italiano
Waar iedere hond een huishond is
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Als ze al speciaal een verzoek indienen, hebben zij er serieus over nagedacht. Toch zou ik niet snel een labrador met witte herder kruizen. Waarom? puur gevoelsmatig.
maar als ze een duitse en een witte willen kruizen, puur om betere werkhonden te creeren, waarom niet?
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

ook mijn vraag is hoe willen ze weten of het karakter zo wordt als ze verwachten?? dat is met zo'n combinatie totaal niet zeker je heb wel richt lijnen tuurlijk maar het blijf zeer onvoorspelbaar.

mol :8):
pooh
Zeer actief

Het gaat inderdaad om een labrador/witte herder kruising

Ze garanderen overigens wel dat als pups niet geschikt zijn om als blindegeleide hond aan de slag te gaan, dat ze een goed thuis zoeken en dat deze honden worden gecastreerd. Dit om te voorkomen dat particulieren verder fokken.
pooh
Zeer actief

Mol schreef:ook mijn vraag is hoe willen ze weten of het karakter zo wordt als ze verwachten?? dat is met zo'n combinatie totaal niet zeker je heb wel richt lijnen tuurlijk maar het blijf zeer onvoorspelbaar.

Voor zover als ik kan vinden in de info die ik heb is er geen garantie maar gaan ze van het beste uit....
starfleet
Erelid

Re: bewust fokken van niet raszuivere honden.

Ongelezen bericht door starfleet »

pooh schreef:
De rasvereniging is er niet erg enthousiast over.

Wat vinden jullie hiervan?
Alle rassen zijn in principe zo ontstaan. Ik vind het wat anders dan zomaar een hond op een andere zetten. Ik weet niet genoeg van de Witte Herder om te weten waarom ze voor die combi gaan.

Als de bedoeling eenmalig is, waarom dan überhaupt vraag ik me af.

Anne
Mol
Zeer actief

pooh schreef:
Mol schreef:ook mijn vraag is hoe willen ze weten of het karakter zo wordt als ze verwachten?? dat is met zo'n combinatie totaal niet zeker je heb wel richt lijnen tuurlijk maar het blijf zeer onvoorspelbaar.

Voor zover als ik kan vinden in de info die ik heb is er geen garantie maar gaan ze van het beste uit....
dan zie ik het nut er niet van in om een eenmalige combinatie te maken.

pooh
Zeer actief

Ik denk dat het nut voor het KNGF erin zit dat zij overtuigd zijn dat op basis van karakter ( en beide ouder dieren zijn ook volledig gezond overigens)een nest met pups willen krijgen die makkelijk te trainen zijn voor het werk wat ze in de toekomst moeten gaan doen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

volgens mij kruisen ze toch ook bewust weleens duitse herders met labradors als blindegeleidehond? Volgens mij heb ik dat laatst ergens op tv gezien... :denken:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Het KNGF kruist wel vaker rassen. Want ik heb tijdens een lezing begrepen dat ze b.v. ook graag werken met honden die 3/4 Labrador en 1/4 Golden zijn. Dus kruizingen in de 2e generatie. Het schijnt ook dat ze daarvoor dus ook toestemming krijgen van beide rasverenigingen. En dat die toestemming een uitzondering is die die rasverenigingen maken.
Persoonlijk heb ik het vermoeden dat men bij het KNGF vrij goed weet wat men doet en men dus niet in het wilde weg gaat gokken/fokken.
Afbeelding
pooh
Zeer actief

Branka schreef:Het KNGF kruist wel vaker rassen. Want ik heb tijdens een lezing begrepen dat ze b.v. ook graag werken met honden die 3/4 Labrador en 1/4 Golden zijn. Dus kruizingen in de 2e generatie. Het schijnt ook dat ze daarvoor dus ook toestemming krijgen van beide rasverenigingen. En dat die toestemming een uitzondering is die die rasverenigingen maken.
Persoonlijk heb ik het vermoeden dat men bij het KNGF vrij goed weet wat men doet en men dus niet in het wilde weg gaat gokken/fokken.
Ik deel je mening hoor. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat als de pups niet geschikt mochten zijn voor het 'echte' werk dat ze daar een prima adres voor vinden.
Mol
Zeer actief

Branka schreef:Het KNGF kruist wel vaker rassen. Want ik heb tijdens een lezing begrepen dat ze b.v. ook graag werken met honden die 3/4 Labrador en 1/4 Golden zijn. Dus kruizingen in de 2e generatie. Het schijnt ook dat ze daarvoor dus ook toestemming krijgen van beide rasverenigingen. En dat die toestemming een uitzondering is die die rasverenigingen maken.
maar dan is er geen spraken van een 1 maalige combinatie, dan is er in mijn ogen meer spraken van het creeren van een werk hond geselekteerd op het sepcifice werk als zijnde geleide hond.
maar dat maakt het verhaal anders, dan zeg ik waarom niet, als je zo een hond kan fokken die puur voor dit werk gefokt wordt moet je het zeker doen.
maar dat kwam niet in het verhaal naar voren.

starfleet
Erelid

Inge O schreef:
eerste generatie kruising uit twee raszuivere ouders brengt een voordeel met zich mee dat heterosiseffect heet. dat houdt in dat de puppen (in dit geval) in heel veel kenmerken net iets beter kunnen scoren dan de beste ouder voor dat kenmerk.
Een eenmalige kruising uit deze ouders en met de pups niet verder in principe. Maar dus wel met in het achterhoofd dat een andere combi witte herder/golden in de toekomst een optie is.

Dan vat ik hem. Het leek erop dat ze zomaar wat gingen proberen en dan er verder niks mee wilden. Zo is duidelijk.

Anne
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Ik heb daar niks op tegen. De meeste van die nesten zijn vrij homogeen en inderdaad gezond.

Met die honden wordt echter niet verdergefokt, omdat alle blindengeleidehonden gesteriliseerde teefjes zijn.

Als je de F1 onderling zou paren, zou je inderdaad een heel onvoorspelbaar resultaat kunnen krijgen.

Mijn gok dat ze met de witte herder fokken, is omdat bv kruisingen tussen DH en Golden vaak donkere honden geven, en de meeste mensen angst hebben van donkere honden. Een blindengeleidehond is niet bedoeld om af te schrikken.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
Duvel
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Duvel »

In basisprincipe ben ik TEGEN zomaar hond op hond zetten ter vermeerdering (vaak met flinke bom duiten als achterliggende gedachte). Wat er dus op neer komt dat ik PRO iedere combi ben die opzettelijk en met reden/doel gedaan wordt, ongeacht of het raszuiver is of niet. In dit geval zie ik absoluut geen bezwaar, er is kennelijk juist heel goed over nagedacht :ok:
Once a Corso.... Allways longing 4 more Corso!
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

johan1969 schreef:
Mijn gok dat ze met de witte herder fokken, is omdat bv kruisingen tussen DH en Golden vaak donkere honden geven, en de meeste mensen angst hebben van donkere honden.
Er bestaan ook witte DH :wink: .
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

In dit geval zal er heel bewust gefokt worden. Of een kruising tussen een herder en een retriever goed zal aanslaan, dat weet ik niet. Heeft het KNGV daar ervaringen mee? En dan bedoel ik dus bijv. Duitse herder X Labrador.

Als je Labradors en Goldens kruist, blijf je retrievers houden.

Als de ervaringen positief zijn bij andere herder en retriever kruisingen, dan zal ik er positief tegenover staan. Zijn deze ervaringen negatief? Dan denk ik dat een witte herder en een retriever ook niet goed uit zal vallen (puur gevoelsmatig) . In dat geval zal ik eerder een Witte en een Duitse herder gaan kruisen om een betere geleidenhond te gaan krijgen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Renske schreef:In dit geval zal er heel bewust gefokt worden. Of een kruising tussen een herder en een retriever goed zal aanslaan, dat weet ik niet. Heeft het KNGV daar ervaringen mee? En dan bedoel ik dus bijv. Duitse herder X Labrador.
wat ik al schreef ik heb het ergens gezien laatst, weet alleen niet meer of het in NL was, dacht het niet, maar het was wel een bewuste combi duitser x lab.
Misschien dat het in het buitenland al vaker gedaan wordt, geen idee.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

johan1969 schreef:Mijn gok dat ze met de witte herder fokken, is omdat bv kruisingen tussen DH en Golden vaak donkere honden geven, en de meeste mensen angst hebben van donkere honden. Een blindengeleidehond is niet bedoeld om af te schrikken.
:denken: ik kom toch regelmatige zwarte labs tegen als blindegeleidehond
Afbeelding
starfleet
Erelid

Renske schreef:
Als de ervaringen positief zijn bij andere herder en retriever kruisingen, dan zal ik er positief tegenover staan. Zijn deze ervaringen negatief? Dan denk ik dat een witte herder en een retriever ook niet goed uit zal vallen (puur gevoelsmatig) . In dat geval zal ik eerder een Witte en een Duitse herder gaan kruisen om een betere geleidenhond te gaan krijgen.
Ga je dan niet het bijvoorbeeld befaamde zacht in de bek wat Goldens hebben missen?

Anne
pooh
Zeer actief

starfleet schreef: Ga je dan niet het bijvoorbeeld befaamde zacht in de bek wat Goldens hebben missen?

Anne
Het befaamde zacht in de bek hebben de meeste witte herder ook :wink:
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Mol schreef:maar dan is er geen spraken van een 1 maalige combinatie, dan is er in mijn ogen meer spraken van het creeren van een werk hond geselekteerd op het sepcifice werk als zijnde geleide hond.
maar dat maakt het verhaal anders, dan zeg ik waarom niet, als je zo een hond kan fokken die puur voor dit werk gefokt wordt moet je het zeker doen.
maar dat kwam niet in het verhaal naar voren.

Ook je gebruikskruisingen moet eerst een keer uitproberen, als het nix wordt ga je het niet herhalen???? (is natuurlijk de vraag of 1 nest representatief is, dat hangt af van de zuiverheid van de gebruikte ouderlijnen)
weg gehaald zit een virus in
starfleet
Erelid

pooh schreef: Het befaamde zacht in de bek hebben de meeste witte herder ook :wink:
Weer wat geleerd. Ik ga googelen op witte herder, maar ik verzandde vaak in de afkomst en alle benamingen en dacht dan "laat ook maar".

Anne
canecorsonancy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Er zijn ook raszuivere Witte Herders die als blindegeleidenhond dienen. In Nederland. :ok:
Groetjes,
Nancy Koper
pooh
Zeer actief

canecorsonancy schreef:Er zijn ook raszuivere Witte Herders die als blindegeleidenhond dienen. In Nederland. :ok:
klopt inderdaad. Het zijn heerlijke honden, maar goed ik ben niet zo objectief :wink:
pooh
Zeer actief

Inge O schreef: niet :denken: ?
hoezo niet :mrgreen: ?
Gewoon, zo maar :pffff: :wink:
canecorsonancy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik ben normaal helemaal niet zo'n herder mens. Misschien omdat ik mijn jongste jaren heb gedeeld met een niet zo kindvriendelijke Duitse Herder (verpest door de buurkinderen). Maar de Witjes vind ik super :ok:
Groetjes,
Nancy Koper
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”