Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

grommen aan de riem

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

grommen aan de riem

Ongelezen bericht door Moos »

Moos had altijd al dat hij aan de riem een tikkeltje minder vriendelijk was naar andere zelfverzekerde reutjes, maar de laatste maanden is dat wel iets erger geworden.
Ik gok dat het veel te maken heeft met Saar. Hoewel hij haar als ze loslopen echt nooit verdedigd als zijnde 'zijn' teefje, heb ik een vermoeden dat dat wel meespeelt als ze aan de riem zitten. Tenminste, het is wel heel toevallig dat het de laatste maanden erger is geworden.

Het is niet heel ernstig, maar als er vlakbij hem een reutje passeert, waarbij van spanning bijna de ogen eruit ploppen, echt zo'n opgefokt zelfverzekerd typje, dan begint Moos heel diep vanuit zijn keel te grommen en richting dat reutje te trekken. Los zou hij dat dus nooit doen.
(baasje van opgefokt reutje zegt dan nog vaak dat Moos niet zo moet mopperen, want haar hondje doet helemaal niks. Nee, haha, alleen maar opgefokt Moos aanstaren)
Ik negeer Moos dan verder, en hou hem even strak bij me, we passeren de reu in kwestie, en klaar zijn we.

Moet ik hier verder nog aandacht aan besteden in die zin dat hij dit gedrag uit kan gaan breiden naar andere situaties, of is het wel goed zo?
Afbeelding
starfleet
Erelid

Re: grommen aan de riem

Ongelezen bericht door starfleet »

Moos schreef: Moet ik hier verder nog aandacht aan besteden in die zin dat hij dit gedrag uit kan gaan breiden naar andere situaties, of is het wel goed zo?
Net als bij echt uitvallende honden aan de lijn? Vrolijk en opgewekt doen en zijn aandacht bij jou houden met een vrolijke stem een snoepje of een balletje?

Kan alleen als je de situatie van te voren wat in kan schatten, maar wat ik van jou begrijp zie je eigenlijk al vlot dat het een fixeer reutje is. Dan kan je het voor zijn lijkt me.

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Moos schreef: Moet ik hier verder nog aandacht aan besteden in die zin dat hij dit gedrag uit kan gaan breiden naar andere situaties, of is het wel goed zo?
Net als bij echt uitvallende honden aan de lijn? Vrolijk en opgewekt doen en zijn aandacht bij jou houden met een vrolijke stem een snoepje of een balletje?

Kan alleen als je de situatie van te voren wat in kan schatten, maar wat ik van jou begrijp zie je eigenlijk al vlot dat het een fixeer reutje is. Dan kan je het voor zijn lijkt me.

Anne
Als ik hem eerder zie dan Moos steek ik gewoon even over, of ga verder aan de kant, en dan hebben we ook helemaal geen problemen.
Dit wat ik nu beschreef gebeurt dus altijd als we hem tegelijk signaleren omdat hij opeens de hoek om komt, of een winkel uit komt lopen. En ik vraag me dan af of ik hem door vrolijk doen en afleiden (als Moos dus al in de riem hangt) niet min of meer beloon voor zijn gegrom?

Het gebeurt trouwens vrij weinig, omdat zo'n fixerend reutje natuurlijk niet op elke straathoek staat :mrgreen:
Toevallig gebeurde het vandaag weer en dat zette me aan het denken...
Afbeelding
starfleet
Erelid

Moos schreef: En ik vraag me dan af of ik hem door vrolijk doen en afleiden (als Moos dus al in de riem hangt) niet min of meer beloon voor zijn gegrom?

Ben ook wel benieuwd naar de antwoorden. Je hebt aan mij niks, want ik leid wel af, maar ik heb geen reu en daar spelen toch andere dingen mee.

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Moos schreef: En ik vraag me dan af of ik hem door vrolijk doen en afleiden (als Moos dus al in de riem hangt) niet min of meer beloon voor zijn gegrom?
Ik doe het wel met Buffy, vrolijk doen en afleiden en een andere kant oplopen. Ik weet niet of het goed is, het voelt wel goed bij Buffy. Als ik haar strak langs herders had geleid had het voor haar niet goed geweest.

Anne
Maar gromde Buffy dan niet meer uit angst? Moos doet het puur uit macho/stoerheid. Daarom doet ie het dus alleen maar bij fixerende reutjes. En soms is het ook lastig in te schatten als we een hond aan zien komen, 99% van de tijd is er niks aan de hand, en dan blijkt het opeens een reutje te zijn dat zodra hij dichter bij Moos is begint te fixeren, staart vol in de lucht, hele houding naar voren.(dat was ik net nog vergeten te zeggen, zo gaat het namelijk ook vaak, dat het een fixerend reutje blijkt te zijn als we nog maar 2 meter van elkaar af zijn) En tja, dat laat Moos als hij aangelijnd is dus niet over zijn kant gaan. Hij doet gelukkig verder niks, maar die 10 sec. grommen ben ik ook niet helemaal blij mee.
Laatst gewijzigd door Moos op 22 jul 2005 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:

Ben ook wel benieuwd naar de antwoorden. Je hebt aan mij niks, want ik leid wel af, maar ik heb geen reu en daar spelen toch andere dingen mee.

Anne
Oh, haha, had ik net je eerste reactie gequote, en inderdaad, ik zei dus ook dat Buffy om een andere reden zo reageert dan Moos :wink:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Moos schreef: Oh, haha, had ik net je eerste reactie gequote, en inderdaad, ik zei dus ook dat Buffy om een andere reden zo reageert dan Moos :wink:
:smile: :smile:

Die had ik gauw weggehaald om die reden. Net te laat dus :boos:

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Moos schreef: Oh, haha, had ik net je eerste reactie gequote, en inderdaad, ik zei dus ook dat Buffy om een andere reden zo reageert dan Moos :wink:
:smile: :smile:

Die had ik gauw weggehaald om die reden. Net te laat dus :boos:

Anne
Hahaha, sorry :mrgreen:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Leer Moos op commando oogcontact zoeken met jou en bouw dat uit totdat hij je op commando een poosje kan aankijken. Als dat lukt ga je iets lastigere situatie's opzoeken en aandacht voor jou uitbreiden en als je in het vervolg dus een reu aan ziet komen die Moos wil fixeren en uitdaagt vraag je aandacht van hem zodat hij geen oogcontact kan zoeken. Het gedrag kan zich omzetten tot uitvallen..heb je toch nog je kutkeffer! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:Leer Moos op commando oogcontact zoeken met jou en bouw dat uit totdat hij je op commando een poosje kan aankijken. Als dat lukt ga je iets lastigere situatie's opzoeken en aandacht voor jou uitbreiden en als je in het vervolg dus een reu aan ziet komen die Moos wil fixeren en uitdaagt vraag je aandacht van hem zodat hij geen oogcontact kan zoeken. Het gedrag kan zich omzetten tot uitvallen..heb je toch nog je kutkeffer! :mrgreen:
Ja, zeg, laat die grijns smile maar weg, ik-wil-geen-kutkeffers :boos:
Mijn hele opvoeding staat in het teken van het niet creeren van kutkeffers :pffff:

Maar ik zal zijn aandacht vragen. Opzich kan hij dat al wel heel goed, een tijdje oogcontact maken, dus ik zal dat eens verder uit gaan bouwen. Zal je zien dat we de komende maanden geen uitdagende reutjes meer tegenkomen....

Mag ik hem dan ook afleiden als hij al begint te grommen (moet ik wel heel snel zijn, want hij gromt dus echt maar een paar seconden)?
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Als Moos alleen aan de lijn gromt, ligt het dus aan die lijn. Het kan bijvoorbeeld zijn omdat hij geen vrijheid heeft aan de lijn, of dat hij bv. steun van jou `voelt'. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurt als je tijdens het grommen de riem laat vallen en wegstapt.
Moos
Zeer actief

zepenko schreef:Als Moos alleen aan de lijn gromt, ligt het dus aan die lijn. Het kan bijvoorbeeld zijn omdat hij geen vrijheid heeft aan de lijn, of dat hij bv. steun van jou `voelt'. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurt als je tijdens het grommen de riem laat vallen en wegstapt.
Ik gok dat het dan gewoon net zo gaat als wanneer hij losloopt, dan loopt hij gewoon naar zo'n reutje toe, snuffelt, en loopt weer door :wink:
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Tommie gedraagt zich ook vrijer wanneer hij los loopt. Ik zie dat niet bepaald als een compliment naar mijzelf toe, want wanneer ik hem aan de lijn heb is hij dus meer gespannen dan normaal. Misschien toch iets wat ik onbewust overdraag?
Tommie laat het grommen dan wel achterwegen, hij besteed wel teveel aandacht aan voorbij komende honden. Deze 'kutkeffer' moet dus ook weer op training. :wink:
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Moos schreef:
zepenko schreef:Als Moos alleen aan de lijn gromt, ligt het dus aan die lijn. Het kan bijvoorbeeld zijn omdat hij geen vrijheid heeft aan de lijn, of dat hij bv. steun van jou `voelt'. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurt als je tijdens het grommen de riem laat vallen en wegstapt.
Ik gok dat het dan gewoon net zo gaat als wanneer hij losloopt, dan loopt hij gewoon naar zo'n reutje toe, snuffelt, en loopt weer door :wink:
Dat is mijn ervaring met Jack ook. Die heeft een periode gehad dat hij bijzonder irritant stoer moest doen naar elke vreemde reu als hij aangelijnd was, maar als ik hem dan alle ruimte aan de (flex)lijn gaf, was het gewoon weer een normale beleefde hond. Omdat je dat niet bij elke vreemde hond kan doen heb ik hem een tijdlang beloond na elke ontmoeting met een vreemde hond waarbij hij gewoon normaal deed. Dat werkte heel goed, want bij leuke hondjes kreeg hij achteraf een brokje en bij minder leuke liep hij gauw door en keek mij alvast aan voor het brokje.
Uiteindelijk heb ik nu alleen nog maar toestanden aan de lijn bij grote stoere vreemde reuen. Ik moet Jack dan wel kort houden omdat hij er soms met stijve poten en staart rechtop opaf stapt, en bij een grote vreemde hond ga ik geen risico's nemen. Maar als ik hem kort hou wordt het dus grommen. :roll: Bij alle andere honden geef ik hem gewoon de acht meter flexlijn, en hebben we nooit problemen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”