Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

probleem met?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

pepim
Zeer actief

probleem met?

Ongelezen bericht door pepim »

Ik heb een 13-weken-oude pup, die nog niet helemaal zindelijk is, meestal wel, maar soms poept ze toch ineens weer in huis.
Weliswaar vlakbij de schuifpui maar toch ...
Mijn probleem zit er niet in, dat ze nog niet helemaal zindelijk is, maar dat ze ook heel graag naar buiten gaat en ik niet weet, wanneer ze haar behoefte moet doen of dat ze gewoon lekker ff buiten wil lopen, knagen, whatever.
Ik heb de laatste dagen ineens het gevoel, dat zij wat dat betreft de dienst wil uitmaken en mss zie ik het ook wel helemaal verkeerd, maar ik deed bij elke kef de schuifpui open :19:
Ik loop ook met haar en dan piest en poept ze ook en geef ik brokjes als beloning en prijs haar de hemel in!
Gevoelsmatig denk ik dat ik fout bezig ben om die pui bij elke kef open te maken of zie ik het verkeerd?
Ik hoop, dat iemand er iets van begrijpt en een tip heeft ...
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Ik heb geen idee of je het fout aanpakt....
Wij woonden vier hoog toen Rimpel kwam...
Op het balkon heeft hij nooit gepiest, wij sjouwden keer op keer de trap met hem af...

Maar ja, een Sharpei is heel snel zindelijk, niks geen werk mee gehad.
In het begin wel een keer of 15 buiten gestaan op een dag...hahahaha!
En binnen een week was hij zindelijk...

Dus echt bruikbare tips betreffende zindelijk maken heb ik niet...
Seahorse
Actief

Ongelezen bericht door Seahorse »

Zou er iets op tegen zijn om de schuifpui gewoon de hele dag open te laten? Het is nu niet koud en met een beetje geluk is je hond over een paar maanden wèl helemaal zindelijk.
Groetjes,
Jolanda en Billy
Afbeelding
starfleet
Erelid

Re: probleem met?

Ongelezen bericht door starfleet »

pepim schreef: Gevoelsmatig denk ik dat ik fout bezig ben om die pui bij elke kef open te maken of zie ik het verkeerd?
Ik hoop, dat iemand er iets van begrijpt en een tip heeft ...
Wij hadden de pup in de winter en konden de deur niet open laten. Een bescheiden kef als verzoek om de deur open te doen hebben wij altijd meteen gehonoreerd. Weet je wat het is, als je denkt: "Jij bekijkt het maar nu" gaat ze natuurlijk net even een plasje doen binnen.

Hier is het goed uitgepakt. Ze geeft nu een bescheiden kef als ze per ongeluk in een ruimte is buitengesloten en als ze nodig moet gaat ze naar de voordeur en tikt met haar poot de deur aan.

Ik denk dat je om gedoe te voorkomen het gemakkelijkst de schuifpui op een kier kunt zetten zodat de pup er zelf in en uit kan. Wij moesten toch al de hele tijd (9 jaar) opstaan voor de kat dus we waren al gedressseerd . Ik neem aan dat je de pup vanaf de kamer goed in de gaten kan houden, zodat je niet de hele tijd er zelf bij hoeft te gaan staan. Met ruim drie maanden moet dat kunnen lijkt me.

Je bedoelt het misschien anders, dat je de hele tijd met haar uit moet dan ? Hier ging de pup tussendoor op een vaste plek in de tuin, dat is anders natuurlijk.

Anne
pepim
Zeer actief

starfleet schreef: Ik denk dat je om gedoe te voorkomen het gemakkelijkst de schuifpui op een kier kunt zetten zodat de pup er zelf in en uit kan.
Ik heb het idd niet goed uitgelegd, mijn fout. Mss kan ik het door jullie reacties beter.
Ik kan de schuifpui niet open laten, omdat ik ook een logéhond heb, die kan absoluut niet in mijn tuin, waar mijn konijnen loslopen, mijn grasveld zou binnen no time roodgekleurd zijn ... :eek: Ik weet ook niet, hoe lang hij er nog is, maar ik heb dus wel met hem te maken.
Mizou gaat heel graag naar buiten, tis ook wel een pittige pup denk ik, ze is er wel zelf bedoel ik.
En nu had ik het idee, dat ik als ik bij elke blaf de schuifpui opendeed, dat ze dan zeg maar, de baas over me wil spelen. Mss zie ik het helemaal verkeerd, maar zo voelt het. Ze weet, dat ik dol op haar ben en ik wil het gewoon goed doen qua opvoeding.
Ik zit gewoon met dat zindelijk zijn zeg maar, ik weet niet qua blaffen of ze moet plassen/poepen of dat ze gewoon buiten wil spelen, en ik lijk het wel precies verkeerd te doen :jank:
Snapt iemand er überhaupt nog iets van?
starfleet
Erelid

pepim schreef: Snapt iemand er überhaupt nog iets van?
Ik geloof het wel.

Lopen de konijnen los in de tuin?

Anne
pepim
Zeer actief

starfleet schreef:
pepim schreef: Snapt iemand er überhaupt nog iets van?
Ik geloof het wel.

Lopen de konijnen los in de tuin?

Anne
Ja, die lopen los.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik heb elke keer als Tuana bij de deur stond te piepen haar naar buiten gedaan. Ene keer moest ze echt plassen, andere keer wilde ze naar binnen.
ze is nu volledig zindelijk (16 weken). Nu doe ik haar niet bij elk piepje naar buiten. Ik weet nu ongeveer namelijk wanneer ze moet plassen en wanneer niet. Dus ik zou nu gewoon elke keer de deur open doen. Pas als ze het doorheeft, dat afbouwen.
maar makkelijkste is toch echt elke keer haar bewust uitlaten. Als Tuana bv in de tuin plast (omdat ze hte niet op kan houden) en ik neem haar mee naar het gras, piest ze daar ook nog. Dat is bij haar een gewoonte, zodra ze dat gras ziet, meteen piesen :mrgreen:
jidde

mercedes2803 schreef: Maar ja, een Sharpei is heel snel zindelijk, niks geen werk mee gehad.
Mag ik vragen waarom een sharpei sneller zindelijk is als elk ander ras :19:
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Ik begrijp je dilemma, je wilt aan de ene kant ongelukjes in huis vermijden, maar aan de andere kant wil je niet dat de hond bepaalt wanneer ze naar buiten mag. Ik zou proberen het piepen bij de schuifpui voor te zijn, door wat vaker te gaan lopen en dat langzaam uit te bouwen. Als Belle bij mij toch aangaf naar buiten te moeten, riep ik haar eerst nog even bij me, om toch een beetje het initiatief in eigen hand te houden.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
son-pei
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sharpei en Finse Lappenhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door son-pei »

jidde schreef:
mercedes2803 schreef: Maar ja, een Sharpei is heel snel zindelijk, niks geen werk mee gehad.
Een shar-pei is echt heel snel zindelijk, ik kan het weten ben zelf fokker :mrgreen: ze gaan (zonder te overdrijven) met 8 weekjes zindelijk de deur uit.
waarom???tsja ze zijn gewoon heel schoon :19: . er zijn meer rassen die dit hebben hoor, en ook rassen die juist moelijk zindelijk te krijgen zijn (berners bijvoorbeeld)
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

son-pei schreef:
jidde schreef:
Een shar-pei is echt heel snel zindelijk, ik kan het weten ben zelf fokker :mrgreen: ze gaan (zonder te overdrijven) met 8 weekjes zindelijk de deur uit.
waarom???tsja ze zijn gewoon heel schoon :19: . er zijn meer rassen die dit hebben hoor, en ook rassen die juist moelijk zindelijk te krijgen zijn (berners bijvoorbeeld)
Ik heb een berner vanaf pup en die heeft nog nooit wat in huis gedaan..begreep direct wat de bedoeling was, terwijl er op de boerderij geen aandacht aan was besteed. Zij is zo zindelijk dat als ze 's nachts diarree heeft mij eerst 'roept' het ophoudt en wacht tot ik haar naar buiten laat.. :pffff:
Ik vind niet dat je van een specifiek ras kunt zeggen of ze wel of niet snel zindelijk zijn..ik voel mij niet aangevallen omdat je specifiek de berner noemt, maar omdat je niet een ras over 1 kam kunt scheren. Plus dat het echt onzin is van de berner, ik heb erg veel boeken over de berner en ook de voor- en nadelen maar dit heb ik nog nooit gelezen.. :denken:
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
son-pei
Zeer actief
Contacteer:

oh maar het was ook helemaal niet negatief bedoeld hoor :wink:
een vriendin van mij fokt berners en zij is altijd weer verbaasd hoe snel die sharpei's van mij zindelijk zijn.dit verschil is al heel jong te zien en heeft ook weinig met opvoeden te maken. voorbeeld....zodra mijn pups kunnen lopen waggelen ze de werpkist al uit om op de kranten te plassen en te poepen terwijl haar berner pups juist zo graag in de werpkist plassen dat ze daar weer kranten in moet leggen om de boel schoon te kunnen houden :mrgreen:
vanaf 6 weken rennen mijn pups automatisch naar de deur waar kranten liggen, terwijl zij de hele dag poep en pies op moet ruimen. :smile2:
Zij is altijd heel erg bezig met zindelijkheidstraining en dat kan wel maanden duren (met bench enzo) terwijl mijn honden zonder er moeite voor te hoeven doen automatisch zindelijk zijn met 8 weken :19:
Het verschil is gewoon opvallend, niks meer en niks minder en het is al helemaal niet bedoeld om berners af te kraken want dat zal ik niet in mijn hoofd halen :W:
pepim
Zeer actief

Belle schreef: Ik begrijp je dilemma, je wilt aan de ene kant ongelukjes in huis vermijden, maar aan de andere kant wil je niet dat de hond bepaalt wanneer ze naar buiten mag.
Psies, dat bedoel ik en zij manipuleert mij nu denk ik ... :19:
starfleet
Erelid

pepim schreef: Psies, dat bedoel ik en zij manipuleert mij nu denk ik ... :19:
Nee, ze wil gewoon dat jij de deur opendoet. Ze wil er graag uit in de leuke tuin met het mooie zomerweer.

Manipuleren dat doet een hond niet. Ze doet niet alsof ze moet plassen, ze heeft gemerkt dat jij bij bepaald gedrag de deur opendoet en harder rent als ze dat gedrag vertoont. Soms moet ze plassen, soms wil ze gewoon graag even buiten kijken. Zij kan er ook niks aan doen dat de konijnen loslopen en er een logeerhond is. Normaal gesproken zou ze veel vaker de tuin lekker even inmogen neem ik aan.

Een optie kan zijn dat je bij de poep en plas rondjes de voordeur gaat gebruiken en de schuifpui alleen voor in de tuin spelen. Misschien pikt ze dat op en gaat aangeven bij de voordeur.

Anne
mercedes2803
Zeer actief

jidde schreef:
Vraag me niet waarom, maar het is in 99 % van de gevallen zo.
Ik hoor verhalen van 4-8 weken zindelijk maken. (edit; bij andere rassen zoals labjes)
Wij hadden Rimpel in 1 week zindelijk en dat vier hoog op een flat.

Er wordt wel gesteld dat het schone honden zijn die het vies vinden om binnen te poepen of hun eigen pklek vies te maken...maar het lijkt mij dat iedere hond daar een hekel aan heeft.
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Zucht....verhalen over wonder sharpei's die altijd meteen zindelijk zijn negeer ik maar. Daar ga ik verder niet op in. :roll:

Wat betreft je vraag of je het goed doet; ik vind dat je het prima doet. Ik zou voorlopig nog even lekker doorgaan met de schuifpui open doen voor je pup wanneer hij het aangeeft. Natuurlijk is het beter om het voor te zijn, zodat jij het initiatief neemt, maar op dit moment maakt het echt nog niet zoveel uit.
Over een tijdje (wanneer jij en je pup nog beter op elkaar ingespeelt zijn en je wat beter aanvoelt wat je pup wil) kun je het stukje bij beetje terug gaan draaien zodat jij diegene bent die bepaald wat er gebeurd.
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

son-pei schreef:
jidde schreef:
hmm ligt misschien aan de rimpels..mijn rimpelige ambull was ook met 8 weken zindelijk op een flat (toen nog) we hadden hem toen een week :N: :mrgreen:
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
mercedes2803
Zeer actief

miekmiek schreef:Zucht....verhalen over wonder sharpei's die altijd meteen zindelijk zijn negeer ik maar. Daar ga ik verder niet op in. :roll:

Wat betreft je vraag of je het goed doet; ik vind dat je het prima doet. Ik zou voorlopig nog even lekker doorgaan met de schuifpui open doen voor je pup wanneer hij het aangeeft. Natuurlijk is het beter om het voor te zijn, zodat jij het initiatief neemt, maar op dit moment maakt het echt nog niet zoveel uit.
Over een tijdje (wanneer jij en je pup nog beter op elkaar ingespeelt zijn en je wat beter aanvoelt wat je pup wil) kun je het stukje bij beetje terug gaan draaien zodat jij diegene bent die bepaald wat er gebeurd.
Wat is dat nou weer voor opmerking.... :19:

Het is gewoon een feit dat Shapei's hartstikke snel zindelijk zijn...
Mijn tante was bijna 8 weken verder met haar lab-pup...
En de oud-buren met Maltezer kruising zijn nog langer bezig geweest...een week of 10 heeft het wel geduurd voordat het diertje helemaal zindelijk was...

rimpel was gewoon in 1 week zindelijk...zit hier niet te liegen....
En zo ken ik dat van peitjes nog veel meer....eigenlijk alleen maar...

beetje jaloers dat je met je eigen hondjes langer bezig bent geweest? :19:
pepim
Zeer actief

Inge O schreef:.
pepim schreef:
Belle schreef: Ik begrijp je dilemma, je wilt aan de ene kant ongelukjes in huis vermijden, maar aan de andere kant wil je niet dat de hond bepaalt wanneer ze naar buiten mag.
Psies, dat bedoel ik en zij manipuleert mij nu denk ik ... :19:
moet je heel erg mee opletten, met die gedachte. een hond kán namelijk niet manipuleren, maar als je daar nu een pup bij het zindelijk-worden al gaat zitten van verdenken, is de kans groot dat je haar later van vanalles en nog wat in haar schoenen schuift, terwijl het eigenlijk gewoon bij jou ligt.

ik vind eerlijk gezegd een puppie en konijnen los in de tuin al niet zo'n makkelijke combi, én dan nog een keer die logéhond erbij :denken:...ik vind je pupje al met al al heel knap dat het al heel redelijk lukt met dat zindelijk worden :wink: .
Komt ook doordat ik, toen ik Mizou net een week had iemand mij vroeg, of ze al zindelijk was en toen ik zei van niet, zei ze dat haar pup al met 2 dagen zindelijk was en iemand anders begon over een hond van 10 maanden die nog steeds niet zindelijk was.
Bovendien heb ik nog 2 katten, die ook niet met de logéhond overweg kunnen (die jaagt nl. achter katten aan)maar wel aan Mizou moeten wennen. (Wat trouwens redelijk goed gaat.)
Ik denk dat ik de konijnen toch maar niet meer de hele tuin laat, maar een stukje afscherm. Het is idd misschien allemaal wel veel tegelijk.
Verder vind ik haar zo lief, dat ik "nee" zeg en haar dan verder ga knuffelen, wat natuurlijk niet zo heel erg slim is :roll:
son-pei
Zeer actief
Contacteer:

miekmiek schreef:Zucht....verhalen over wonder sharpei's die altijd meteen zindelijk zijn negeer ik maar. Daar ga ik verder niet op in. :roll:
beetje vreemde reaktie :denken:
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

mercedes2803 schreef:Ik hoor verhalen van 4-8 weken zindelijk maken.
Eerst zeg je dat ze al snel zindelijk zijn en nu zeg je dat ze al snel zindelijk worden gemaakt. Een heel groot verschil.
AfbeeldingAfbeelding
son-pei
Zeer actief
Contacteer:

bram en thijs schreef:
Eerst zeg je dat ze al snel zindelijk zijn en nu zeg je dat ze al snel zindelijk worden gemaakt. Een heel groot verschil.
dat was ik, die schreef dat ze snel zindelijk zijn :mrgreen:
mercedes2803
Zeer actief

bram en thijs schreef:
Je moet het niet uit zijn verband rukken

Ik hoor verhalen van 4-8 weken zindelijk maken. (edit; bij andere rassen zoals labjes)

Ik had het hier over andere rassen.

Nog 1 keer kort...Rimpel was met 1 week ( hijwas toen bijna 9 weken) zindelijk.
jidde

Jee is het een wedstrijd welke hond het snelst zindelijk is?? :19: Ik vind het onzin welk ras sneller zindelijk is. Het ligt oa aan het karakter van de hond. Heb je een stijfkop, zal het langer duren, heb je een hond die snel leert, dan is die sneller zindelijk.
En met de juiste baas erbij uiteraard
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

mercedes2803 schreef:
bram en thijs schreef:
Je moet het niet uit zijn verband rukken

Ik had het hier over andere rassen.

Nog 1 keer kort...Rimpel was met 1 week ( hijwas toen bijna 9 weken) zindelijk.
Ik ruk niet. Jij zeurt. In je eerste stukken beweer je dat het allemaal min of meer vanzelf komt, je suggereert dat het een raseigenschap is. "Niets geen werk mee gehad" schrijf je nog. En even later tetter je dat ze, net als alle andere puppen, gewoon zindelijk gemaakt moeten worden. Bram was ook waterdicht met 9 weken en binnen gepoept heeft hij nog nooit. Moet ik nu ook de vlag uithangen? Raar gedoe die zindelijkheidswedstrijden.
AfbeeldingAfbeelding
mercedes2803
Zeer actief

Ik snap niet waar je die info allemaal vandaan haalt,

Ik heb geen werk gehad met Rimpel, nee.
Hij was in een week zindelijk...Een keer of 15 per dag naar buiten, dus tuurlijk moet je het wel stimuleren...
Ik noem dat geen werk ....4-8 weken met een pup iedere keer naar buiten en iedere keer in de tuin, dat noem ik werk hebben met zindelijk maken...dat HAD IK DUS NIET...
DAT ZINNETJE OVE 4-8 WEKEN ZINDELIJK MAKEN SLOEG OP ANDERE RASSEN

Maar het is idd ook geen wedstijd...ik begon niet te zeuren over wonder sharpei's...en het snel zindelijk maken...
De vraag werd gesteld waarom Shapei's zo snel zindelijk waren...
Tja, ik weet het niet...het is nou eenmaal zo.

Wat een overdreven gedoe weer
son-pei
Zeer actief
Contacteer:

ja idd, snap het probleem ook niet!
Nee, het is geen wedstrijd en nee het zijn geen wonder sharpei's, maar volgens mij is het algemeen bekend dat het ene ras sneller en makkelijker zindelijk wordt dan het andere ras :denken: daar hoef je toch niet meteen een discussie over te voeren en te zuchten :19:
jidde

Volgens mij begon je er zelf over :denken: Maar goed, offtopic :mrgreen:
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Prima hoor dat hele verhaal over sharpei's die allemaal zo snel zindelijk zijn, maar ik geloof er geen barst van. Gelukkig boeit het me verder ook niet.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”