Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ff checken

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Reini
Zeer actief

ff checken

Ongelezen bericht door Reini »

Vegas krijgt nu sinds het weekend Carnibest. Hij krijgt geen brokken meer alleen nog maar kvv. De leverancier is echter op vakantie en ik heb niet voldoende in kunnen kopen (ivm ruimtegebrek) om haar vakantie te overbruggen. Geen probleem volgens haar want ik kan ook een paar dagen tussendoor zelf samenstellen. Dat vind ik harstikke leuk maar ik wil wel even wat dingetjes checken voordat ik het verkeerd doe. :wink:

1. Als ik vuile pens geef, kan dat dan de hele dag (alle maaltijden ipv één maaltijd vervangen) en zo ja.. moet ik er dan groente en b.v. rijst/pasta bijgeven of is de pens alleen voldoende?

2. Kan ik zelf maaltijden maken van b.v. gesneden rauwe kipfilet, biefstuk en kippenlevertjes samen met groente en rijst en is dat dan voldoende voor een dag?

Ik ben nieuw in het hele vers gebeuren dus ik check het hier maar even!
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik zou niet meerdere pensmaaltijden op een dag doen.
Maar puntje 2 is goed, dat kan je gewoon doen, het is gevarieerd (vlees en groente en rijst, hou wel de verhoudingen in de gaten: groente en rijst hoeven niet meer dan 10% ongeveer van het totaal te zijn)
Dan wissel je bijvoorbeeld af met een pens maaltijdje.
Je kan ook, nog handiger, vlees en pens bij elkaar gooien, bijvoorbeeld 70/30 en dan hoeft er geen groente meer bij (mits het vuile pens is)
En dat geef je dan als meerdere maaltijdjes op een dag.
Dit is dus goed, voor een enkele keer, he? Voor een constante voeding, zelf gemaakt, moet je toch nog wat meer denken aan variatie met botten, spiervlees en orgaanvlees, groenten/kruiden/fruit en dergelijke, maar als je dit doet voor 1 dag in de week bijvoorbeeld, dan is dat prima.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Reini
Zeer actief

Hoi Roelfien,

Het is ook maar voor een paar dagen tussendoor om het gat op te vangen. Ik moet iets van vier dagen opvangen en dan doe ik dit dus verdeeld over de komende drie weken.
Fijn dat ik het weet van de pens want ik dacht weleens gehoord te hebben van een 'pensdag' maar dat is dan dus maar één maaltijd! Of verdeeld met het vlees.

Als Vegas zo'n drie weken compleet op vers zit wil ik ook eens kippennekken geven. Ik vind het wel leuk al dat voergedoe maar het is wel ingewikkeld. Maar, iedere keer leer je weer wat bij :ok:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Waar koop je eigenlijk vuile pens :oeps:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Reini schreef: Als Vegas zo'n drie weken compleet op vers zit wil ik ook eens kippennekken geven. Ik vind het wel leuk al dat voergedoe maar het is wel ingewikkeld. Maar, iedere keer leer je weer wat bij :ok:
Door miscommunicatie zaten wij haast zonder Rodi gisteren . Dat gaat prima dan om een dag of wat zelf wat samen te stellen. Wij hadden nog wat pens en verder kipfilet in de vriezer, wat fijngesneden groenten, een eitje. Zo is het weer gered.

Ik zou ook wel helemaal zelf willen gaan samenstellen, maar daar voel ik me nog niet zeker genoeg voor op dat gebied of ze dan alles wel binnen krijgt op termijn. Ik durf nog niet eens de platgeslagen kippennekjes omdat ik bang ben dat ze stikt :jank:

Anne
Reini
Zeer actief

starfleet schreef: Ik durf nog niet eens de platgeslagen kippennekjes omdat ik bang ben dat ze stikt :jank:

Anne
Volgens mij heb ik weleens gelezen hier dat je de eerste keer de nekken vast kan houden zodat ze met beleid eet en dan kan je gelijk in de gaten houden of ze de botten kraakt (wat kraken precies inhoudt weet ik dan ook weer niet maar dat zal wel zijn dat ze kauwt :denken: )
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Er schiet me nog een vraag te binnen...

Moet de groente gekookt zijn of gewoon rauw???
Afbeelding
starfleet
Erelid

Reini schreef:
Volgens mij heb ik weleens gelezen hier dat je de eerste keer de nekken vast kan houden zodat ze met beleid eet en dan kan je gelijk in de gaten houden of ze de botten kraakt (wat kraken precies inhoudt weet ik dan ook weer niet maar dat zal wel zijn dat ze kauwt :denken: )

Dat doet ze wel, ze kraakt en knauwt alles heel keurig. Ik ga van de week proberen.

Ze knaagt heel graag en laatst had ze een gerookt bot in heel korte tijd op, dus ik wil graag goed vlees en botten en niet die gerookte zoute troep voor haar.

Op hoop van zegen

Anne :ok:
Reini
Zeer actief

starfleet schreef: Dat doet ze wel, ze kraakt en knauwt alles heel keurig. Ik ga van de week proberen.

Ze knaagt heel graag en laatst had ze een gerookt bot in heel korte tijd op, dus ik wil graag goed vlees en botten en niet die gerookte zoute troep voor haar.

Op hoop van zegen

Anne :ok:
Vegas kauwt helemaal niet op zijn eten. Als ik zijn bak neerzet duurt het nog geen halve minuut en het is op. Op zijn brokken kauwde hij wel maar het verse voer slikt hij zo door :eek:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

De groente laat je rauw, maar je pureert het in de blender of keukenmachine. Doe je lekker wat verschillende soorten groenten bij elkaar, appeltje, banaantje erbij en fijnmaken maar. :ok:
Scheutje olijfolie erbij is ook gezond.

PS, op KVV kauwt volgens mij geen enkele hond, het flubbert zo naar binnen. Op een bot kauwt hij vast wel. :wink:
Reini
Zeer actief

Roelfien schreef:De groente laat je rauw, maar je pureert het in de blender of keukenmachine. Doe je lekker wat verschillende soorten groenten bij elkaar, appeltje, banaantje erbij en fijnmaken maar. :ok:

PS, op KVV kauwt volgens mij geen enkele hond, het flubbert zo naar binnen. Op een bot kauwt hij vast wel. :wink:
Op een bot kauwt hij goed ja! Kvv glijdt er zo in, ik stond de eerste keer wel even raar te kijken.

Ik geef Vegas Trias Omega door zijn avondmaaltijd. Daar zitten verschillende oliën in :ok:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Reini schreef:
Vegas kauwt helemaal niet op zijn eten. Als ik zijn bak neerzet duurt het nog geen halve minuut en het is op. Op zijn brokken kauwde hij wel maar het verse voer slikt hij zo door :eek:
De Rodi is hier in een halve minuut weg, is het pens/hart dan 5 seconden)

Anne
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Reini schreef:
Roelfien schreef:De groente laat je rauw, maar je pureert het in de blender of keukenmachine. Doe je lekker wat verschillende soorten groenten bij elkaar, appeltje, banaantje erbij en fijnmaken maar. :ok:

Op een bot kauwt hij goed ja! Kvv glijdt er zo in, ik stond de eerste keer wel even raar te kijken.

Ik geef Vegas Trias Omega door zijn avondmaaltijd. Daar zitten verschillende oliën in :ok:
als je goed kijkt zie je dat honden botten kraken, een nek of ander vleesbotdeel gaat van links naar rechts in hun bek..ze kraken het bot in stukken en dan gaat het verder heel naar binnen.
kale botten daar kraken ze stukken vanaf ,die geef ik echt niet zoveel, omdat dit niet zo goed is voor hun kiezen.

lappen vlees kunnen ze eerst ook even rond in hun bek nemen maar meestal gaat dit [voor ins een ondankbaar gezicht :mrgreen: ]in een slobber naar binnen..zo hup een pondje vlees ..foetsie weg :roll:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Reini schreef:

Hou je er wel rekening mee dat er in Carnibest ook al een olie zit? Ik dacht lijnzaadolie. Maar let dus op als je extra visolie geeft of dat dan niet teveel olieén zijn, zeker voor een jonge hond.
Ik zou als ik jou was, alleen die olie extra geven bij je eigen gemaakte maaltijden.

Overigens die van mij krijgen het ook bij hun carnibest hoor, maar puur tijdelijk als een soort kuurtje tijdens de rui. :ok:
Laatst gewijzigd door Roelfien op 25 jul 2005 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Roelfien schreef:Ik zou niet meerdere pensmaaltijden op een dag doen.
.
ff tussendoor;
Roelfien waarom zou jij dit niet doen? ik geef dus wel met regemaat een pensdag, dus dan krijgen ze 3x vuile pens op 1 dag..
Is dit niet goed?
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Roelfien
Zeer actief

cloris schreef:
.
ff tussendoor;
Roelfien waarom zou jij dit niet doen? ik geef dus wel met regemaat een pensdag, dus dan krijgen ze 3x vuile pens op 1 dag..
Is dit niet goed?
Tis heel eenzijdig. Voor volwassen honden is dat geen punt, maar voor een puppie? :denken: Het lijkt mij beter dat een jong hondje toch wat meer afwisseling krijgt, want pens is alleen maar de maag, die verder niet veel toevoegingen heeft en de groene derrie (die wel heel gezond is, maar dat hoeft niet zoveel te zijn)
Echt kwaad kan het bij die pup ook niet hoor, als het bij 1 keer in de week of langer blijft.
starfleet
Erelid

ien schreef: kale botten daar kraken ze stukken vanaf ,die geef ik echt niet zoveel, omdat dit niet zo goed is voor hun kiezen.
Hoe vaak zou je dan zo'n kaal bot (met vlees in het begin eraan) kunnen geven. Moet ik dan denken aan eens per maand of eens per week?

En van die kluiven uit de dierenwinkel van huid, is dat ook slecht voor de kiezen?

Buffy kluift heel erg graag en zeer fanatiek en ik ben ook wel bang voor overmatige slijtage, vandaar de vraag.

Anne
ien
Erelid
Contacteer:

cloris schreef:
.
ff tussendoor;
Is dit niet goed?
voor volwassen honden is het niet zo goed om maaltijden in 3en te geven
ik geef de lap in 1x en dat is ook beter voor hun vertering.
[maar ik denk dat jij en velen bang zijn voor maagtorsies]
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

ien schreef:
cloris schreef:
.
ff tussendoor;
Is dit niet goed?
voor volwassen honden is het niet zo goed om maaltijden in 3en te geven
ik geef de lap in 1x en dat is ook beter voor hun vertering.
[maar ik denk dat jij en velen bang zijn voor maagtorsies]
Dat kan bij Fangio niet, ten eerste slikt die de lap door zonder te kauwen en stikt dan (ervaring :N: ) ten tweede moet hij echt 3x eten niet alleen uit angst voor maagtorsie ook omdat hij anders elke ochten gal spuugt, een borreltjesmaag heeft waardoor hij weer niet wil eten.. dus dat werkt niet.

Maar over dat eenzijdige van Pens, okej, dat kan in mijn ogen geen kwaad zo af en toe een dag bij de volwassen jongens :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
ien
Erelid
Contacteer:

starfleet schreef:
ien schreef: kale botten daar kraken ze stukken vanaf ,die geef ik echt niet zoveel, omdat dit niet zo goed is voor hun kiezen.
Hoe vaak zou je dan zo'n kaal bot (met vlees in het begin eraan) kunnen geven. Moet ik dan denken aan eens per maand of eens per week?

En van die kluiven uit de dierenwinkel van huid, is dat ook slecht voor de kiezen?

Buffy kluift heel erg graag en zeer fanatiek en ik ben ook wel bang voor overmatige slijtage, vandaar de vraag.

Anne
een kaal bot met wat vlees hooguit 1x in de week!
vaak doen ze een paar dagen met zo'n bot, kluiven en trekken de spiertjes/weefsel vanaf en dan knagen ze een tijdje.

Kluiven uit de dierenwinkel zijn [vaak] gerookt en dit spul is niet zo goed voor hun darmen/ kleeftroep.

Buffy kan je ook best een lapje pens geven, daar maken ze ook de tanden mee schoon.
[alleen geen zuiglampens..dat is hapslikweg :N: ]
Afbeelding
Golden Stanley

Re: ff checken

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Reini schreef:Vegas krijgt nu sinds het weekend Carnibest. Hij krijgt geen brokken meer alleen nog maar kvv. De leverancier is echter op vakantie en ik heb niet voldoende in kunnen kopen (ivm ruimtegebrek) om haar vakantie te overbruggen. Geen probleem volgens haar want ik kan ook een paar dagen tussendoor zelf samenstellen. Dat vind ik harstikke leuk maar ik wil wel even wat dingetjes checken voordat ik het verkeerd doe. :wink:

1. Als ik vuile pens geef, kan dat dan de hele dag (alle maaltijden ipv één maaltijd vervangen) en zo ja.. moet ik er dan groente en b.v. rijst/pasta bijgeven of is de pens alleen voldoende?

2. Kan ik zelf maaltijden maken van b.v. gesneden rauwe kipfilet, biefstuk en kippenlevertjes samen met groente en rijst en is dat dan voldoende voor een dag?

Ik ben nieuw in het hele vers gebeuren dus ik check het hier maar even!
Hoi Reini,

Als je 4 dagen zelf gaat samenstellen en de rest CB, moet je kraakbeen erbij geven anders bouwt je hond tekorten op. Ik geef pens maar op 1 maaltijd, meestal 's ochtends, 's middags een tussendoortje van groente- of fruitmix of cottage cheese en 's avonds weer een volle hoofdmaaltijd met bot erbij.

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Reini
Zeer actief

Golden Stanley schreef: Hoi Reini,

Als je 4 dagen zelf gaat samenstellen en de rest CB, moet je kraakbeen erbij geven anders bouwt je hond tekorten op. Ik geef pens maar op 1 maaltijd, meestal 's ochtends, 's middags een tussendoortje van groente- of fruitmix of cottage cheese en 's avonds weer een volle hoofdmaaltijd met bot erbij.

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Ook als ik maar vier dagen zelf samenstel verspreid over drie weken?

Wat moet ik er dan bij geven? Ik bedoel, wat voor bot moet dat zijn? Vegas krijgt pas sinds het weekend kvv ik had begrepen dat ik dan pas over een paar weken met bot mag beginnen?

Als ik zelf een maaltijd maak, hoeveel gram moet het dan zijn? Nu krijgt hij 450 gram kvv Carnibest op een dag verspreid over drie maaltijden.

Ik wil hem drie maaltijden blijven geven ipv twee.
Laatst gewijzigd door Reini op 26 jul 2005 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

cloris schreef:Maar over dat eenzijdige van Pens, okej, dat kan in mijn ogen geen kwaad zo af en toe een dag bij de volwassen jongens :wink:
volgens Mogens is VUILE pens niet zo eenzijdig..
hij schrijft:is als je VUILE pens geeft heb je eigenlijk geen andere vleessoorten meer nodig..pens is een eiwitbron met een grote verscheidenheid aan verteerbare eiwitten.
In zijn boek kan je er meer over lezen
http://k9joy.com/RauweVoedingVoorHonden ... hp?camp=26

mijn 1ste hond kreeg vrij veel pens, toen was dit nog gewoon bij de slager te koop!
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Reini schreef:[
nee dan is dat niet nodig
Wat moet ik er dan bij geven? Ik bedoel, wat voor bot moet dat zijn?
begin met kippennekken
Vegas krijgt pas sinds het weekend kvv ik had begrepen dat ik dan pas over een paar weken met bot mag beginnen?
opbouwen met kvv is helemaal niet nodig.
de Bafers van het 1ste uur zijn ColdTurky of langzaam overgestapt zonder kvv voer..dat bestond een aantal jaren geleden gewoon nog niet.

Als ik zelf een maaltijd maak, hoeveel gram moet het dan zijn? Nu krijgt hij 450 gram kvv Carnibest op een dag verspreid over drie maaltijden.
begin met 2% van zijn gewicht.
je kan s'ochtens wat lichts geven en s'avonds zijn hoofdmaaltijd
een hond hoeft echt geen 3 maaltijden op een dag. [alleen zieke,of jonge honden]
Afbeelding
Reini
Zeer actief

ien schreef:
Reini schreef:[
nee dan is dat niet nodig

Ok :ok:
Wat moet ik er dan bij geven? Ik bedoel, wat voor bot moet dat zijn?
begin met kippennekken

Dat wilde ik ook doen maar ik dacht dat ik dus een paar weken moest wachten. Dat vertelde de leverancier van Carnibest me ook. Ze zei dat het beter was een week of drie te wachten
Vegas krijgt pas sinds het weekend kvv ik had begrepen dat ik dan pas over een paar weken met bot mag beginnen?
opbouwen met kvv is helemaal niet nodig.
de Bafers van het 1ste uur zijn ColdTurky of langzaam overgestapt zonder kvv voer..dat bestond een aantal jaren geleden gewoon nog niet.

begin met 2% van zijn gewicht.
je kan s'ochtens wat lichts geven en s'avonds zijn hoofdmaaltijd
een hond hoeft echt geen 3 maaltijden op een dag. [alleen zieke,of jonge honden]
Vegas is nu 4 maanden dus voorlopig moet hij sowieso nog drie keer eten op een dag toch? Tot welke leeftijd is dat wenselijk?
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Reini schreef:Hoi Roelfien,

Het is ook maar voor een paar dagen tussendoor om het gat op te vangen. Ik moet iets van vier dagen opvangen en dan doe ik dit dus verdeeld over de komende drie weken.
Fijn dat ik het weet van de pens want ik dacht weleens gehoord te hebben van een 'pensdag' maar dat is dan dus maar één maaltijd! Of verdeeld met het vlees.

Als Vegas zo'n drie weken compleet op vers zit wil ik ook eens kippennekken geven. Ik vind het wel leuk al dat voergedoe maar het is wel ingewikkeld. Maar, iedere keer leer je weer wat bij :ok:
Sorrie, had je verkeerd begrepen. Ik dacht dat je 3 dagen per week CB gaf en 4 dagen zelf samen wilde stellen. 4 dagen verdeeld over 3 weken is niet erg. Hier krijgen ze 1x per week alleen een vlees/Overige-dag.
ien
Erelid
Contacteer:

Reini schreef:[Dat wilde ik ook doen maar ik dacht dat ik dus een paar weken moest wachten. Dat vertelde de leverancier van Carnibest me ook. Ze zei dat het beter was een week of drie te wachten

Vegas is nu 4 maanden dus voorlopig moet hij sowieso nog drie keer eten op een dag toch? Tot welke leeftijd is dat wenselijk?
dit zijn pups van 4 weken met lamsribbetjes..opbouwen gaat heel snel.
De leveranciers van kvv voer hebben een ander visie dan de BARFers :wink: ,maar als jij je daar prettiger bij voelt moet je het gewoon doen! :ok:

Afbeelding

misschien heeft iemand een antwoord voor je over pups en hoeveel x rauwe voeding op een dag
dat weet ik niet moet het anders even opzoeken
Afbeelding
Reini
Zeer actief

ien schreef:dit zijn pups van 4 weken met lamsribbetjes..opbouwen gaat heel snel.
De leveranciers van kvv voer hebben een ander visie dan de BARFers :wink: ,maar als jij je daar prettiger bij voelt moet je het gewoon doen! :ok:

Afbeelding

misschien heeft iemand een antwoord voor je over pups en hoeveel x rauwe voeding op een dag
dat weet ik niet moet het anders even opzoeken
De leverancier barft zelf ook (of in ieder geval haar honden :mrgreen: )

Als je met kippennekken begint kan je daarna dus ook lamsribbetjes geven? Ik ga me toch maar eens aanmelden op het barfforum :ok:
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Reini
hier staat een artikel over rauwe voeding en jonge honden
http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... .php?t=435
want een pup moet nml ook veel meer eten hebben dan die 2% van zijn lichaamsgewicht!!!
[ik wist niet dat het om een pup ging..sorry :wink: ]
Afbeelding
Reini
Zeer actief

ien schreef:Reini
hier staat een artikel over rauwe voeding en jonge honden
http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... .php?t=435
want een pup moet nml ook veel meer eten hebben dan die 2% van zijn lichaamsgewicht!!!
[ik wist niet dat het om een pup ging..sorry :wink: ]
Bedankt! Ik had al even gekeken naar de link in je onderschrift :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”