Lynn schreef:Sunnybunny: Als je door hebt dat jullie meningen teveel van elkaar verschillen en als je je dan ook nog irriteert aan kim, waarom blijf je dan toch proberen? Je hoeft toch niet te reageren hier? (Dit zeg ik zonder boosheid of irritatie, ik sta alleen een beetje te kijken van jullie beider vasthoudend gedrag.)
Kimsteria: Je lijstje ziet er goed uit! Even denken.
Wat eten betreft ben ik het helemaal eens met de mevrouw van de kooiker (weet even haar naam niet

).
Zoals je het nu doet heb ik het ook jaren gedaan hoor. En het is niet pertinent verkeerd. Maar een verandering zou kunnen helpen.
Mijn hond reageerde ook nooit op gewone brokjes. Pfff zeker als hij dat toch al heeft staan

. Maar toen zijn bakje weg werd gehaald na een kwartiertje stond hij toch wel even vreemd te kijken. En dan in de loop van de dag "speelde" ik zijn bakje verder leeg.
Hij vind het bijvoorbeeld erg leuk als ik brokjes ergens heen gooi en hij moet ze zoeken. Ik ben makkelijk begonnen en heb ze gewoon duidelijk op de vloer gegooid en naar mate hij het door kreeg, gooide ik ze steeds verder weg of ergens onder een kussen ofzo.
Ook liet ik hem kunstjes doen voor zijn brokjes, bij goed gedrag gaf ik hem wat, als hij rustig deed bijvoorbeeld.
Wees maar cratief met wat Luna leuk vindt. Zo raakt ze wat meer baasgericht en zal ze wat meewerkender zijn.
Wat betreft spanningen in een relatie of bij een persoon: Dat kunnen honden ook onrustig maken. Ik zeg nu niet dat dat ook persee zo is en al helemaal niet dat alle problemen die Luna laat zien daar door komen. Maar het kan wel meespelen. Je kan er even over denken of er wat aan te doen is.
Zo te zien heeft ze niet echt nare ervaringen gehad. Ze zou alleen inderdaad een beetje angstig kunnen zijn naar andere honden toe (door de beten). Misschien is dit een probleem om in een apart topic te bespreken. Het verklaart misschien waarom ze uitvalt tegen andere honden, en het is best moeilijk om hier goed mee om te gaan. Ik denk dat veel hondenmensen dit nog niet helemaal goed aanpakken (zonder iemand voor het hoofd te stoten). Ik lees daar ook nog regelmatig over.
Over de uitlaatrondjes: Ik bedoelde eigenlijk dat je bijvoorbeeld ipv 6 korte rondjes, 2 korte en 2 lange rondjes van bijvoorbeeld een half uur tot een uur loopt. En tijdens de lange rondjes bouw je een moment in waarop je traint of een spelletje met haar doet, maar waarop ze in ieder geval echt met jou bezig is. Maak dit in het begin niet te lang want ik las al eerder dat een kwartiertje volle aandacht haar max is. Dit kun je later nog uitbouwen.
Wat vind ze leuk om te doen? Je kan haar leren apporteren, misschien kan je instructeur daarbij helpen. Je kan met haar kunstjes doen (ik heb nog wel wat leuke ideeen) waarvoor ze een lekker hapje kan verdienen. Je kan met haar gek doen en mee rennen (als haar aandacht maar bij jou is). Je kan haar leren speuren door een spoor van snoepjes uit te zetten. makkelijk beginnen en de eerste keren meelopen. Ook hier weer, creatief zijn. Als zij het maar leuk vindt (en jij ook) en haar aandacht bij jou is.
Zo put je haar psychisch wat meer uit.
Dat was weer een ander bericht, maar toch even een reactie: Het waken wat ´snachts ook problemen oplevert.
Hoe ga je hiermee om? Als zij bijvoorbeeld een man langs ziet lopen en ze zet het op een blaffen, wat doe je dan? En wat doe je ´snachts als je het hoort?
Nog een ding: Ik denk aan de lijst met probleempjes te zien dat het moeilijk wordt om alles apart aan te pakken. Het zou ook heel goed kunnen dat als je wat meer regelmaat geeft en vaste rustpunten geeft(maakt niet uit of jullie dag iets anders dan anderen ligt, als het maar vaste punten heeft voor Luna), dat Luna er rustiger door wordt en beter handelbaar. Dan kun je goed zien wat nou echt een probleem is en aangepakt moet worden en wat er door haar onstuimigheid kwam. En zoals ze nu zo druk is, is het heel moeilijk om bepaalde dingen met haar te oefenen.
Nou ja, ik hoor graag wat je ervan vindt.