Doe ik het zo goed als ik wil dat ze mij als hét baasje ziet? Wat kan ik eventueel beter anders doen? En wat zijn goede oefeningen om te doen met haar? Ze is niet zo op speeltjes, ze slaapt alleen op haar knuffeltjes maar balletjes e.d. vindt ze niet interessant. Ik ben al op zoek naar een geschikte opvoedingscursus om zo snel mogelijk mee te beginnen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe laat ik zien dat ik de baas ben (in het gezin)?
Moderator: moderatorteam
-
Yunyah
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Middenslag Poedel
Hoe laat ik zien dat ik de baas ben (in het gezin)?
Sinds een paar dagen heb ik een Westy (volwassen hond), uit een pension gehaald. Ik woon samen met mijn vriend maar het is mijn hondje. Ik wil haar dus ook aanleren dat ik de baas ben. Dus heb ik met mijn vriend afgesproken dat ik degene ben die haar eten geeft, uitlaat en de commando's aanleert. Ze zit echter ook graag bij mijn vriend, want die heeft lekker grote handen om te aaien
Als ik haar dan roep om bijvoorbeeld te wandelen reageert ze nauwelijks. Dit natuurlijk omdat ze nog geen commando's kent (hoewel 'kom' nu wel begint te dagen) en ze geen echte naam had. Ze kent haar nieuwe naam dus ook nog niet echt (haar oude ook niet) en vindt het zo te zien moeilijk om te beoordelen of ik haar bedoel als ik roep.
Doe ik het zo goed als ik wil dat ze mij als hét baasje ziet? Wat kan ik eventueel beter anders doen? En wat zijn goede oefeningen om te doen met haar? Ze is niet zo op speeltjes, ze slaapt alleen op haar knuffeltjes maar balletjes e.d. vindt ze niet interessant. Ik ben al op zoek naar een geschikte opvoedingscursus om zo snel mogelijk mee te beginnen.
Laatst gewijzigd door Yunyah op 02 aug 2005 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Rust zacht mijn lieve bolletje!
Suusje 30.12.1994 - † 26.10.2009
-
miekmiek
Ik zou niet al te veel focussen op jou leiderschap, het is wel zo handig als de hond ook naar je vriend gaat luisteren.
Vooral nu nog zou ik het rustig aan doen. Veel belonen en weinig druk uitoefenen. Je hond (hoe heet ze?) moet zich eerst even veilig gaan voelen in jullie huis en aan jullie wennen.
Vooral nu nog zou ik het rustig aan doen. Veel belonen en weinig druk uitoefenen. Je hond (hoe heet ze?) moet zich eerst even veilig gaan voelen in jullie huis en aan jullie wennen.
-
Yunyah
- Zeer actief
Ze heet Suusje.
Natuurlijk moet ze ook naar m'n vriend luisteren. Maar het komt er op neer dat ze nu ieder willekeurig persoon die haar aanhaalt compleet aanbidt. Als er hier ingebroken wordt en de dief de riem pakt, dan gaat ze net zo enthousiast mee. Natuurlijk is het op dit moment nog niet zo belangrijk omdat ze nog aan het wennen is, maar uiteindelijk wil ik toch wel dat ik de leidersfiguur ben thuis en niet iedereen die haar aait. Dus ik ben nu een beetje aan het uitzoeken hoe ik dat voor elkaar ga krijgen.
Verder beloon ik haar voor alles wat ze goed doet (buiten plassen, als ze komt als ik roep, als ze d'r bakje leeg eet, etc.) en als ze iets stouts doet probeer ik zo zacht mogelijk te zijn omdat ze heel onderdanig reageert zodra je je stem verheft (kruipen, staart tussen de pootjes). Dus dat probeer ik te vermijden, als ze iets stouts doet duw ik haar zacht weg of zeg rustig: Nee.
Het is toch wel moeilijk om uit te peilen hoe je een hond moet benaderen die tijden lang bij iemand anders is geweest. Je weet niet wat ze daar wel en niet mocht. Wel denken we dat ze drinken heeft gehad uit een fles. Want zodra we frisdrank pakken of een biertje openmaken (oftewel: bij het 'psjt' geluid) vliegt ze erheen en gaat er klaar voor zitten. Uiteraard geef ik haar niets, volgens mij is fris enorm slecht voor dieren.
Natuurlijk moet ze ook naar m'n vriend luisteren. Maar het komt er op neer dat ze nu ieder willekeurig persoon die haar aanhaalt compleet aanbidt. Als er hier ingebroken wordt en de dief de riem pakt, dan gaat ze net zo enthousiast mee. Natuurlijk is het op dit moment nog niet zo belangrijk omdat ze nog aan het wennen is, maar uiteindelijk wil ik toch wel dat ik de leidersfiguur ben thuis en niet iedereen die haar aait. Dus ik ben nu een beetje aan het uitzoeken hoe ik dat voor elkaar ga krijgen.
Verder beloon ik haar voor alles wat ze goed doet (buiten plassen, als ze komt als ik roep, als ze d'r bakje leeg eet, etc.) en als ze iets stouts doet probeer ik zo zacht mogelijk te zijn omdat ze heel onderdanig reageert zodra je je stem verheft (kruipen, staart tussen de pootjes). Dus dat probeer ik te vermijden, als ze iets stouts doet duw ik haar zacht weg of zeg rustig: Nee.
Het is toch wel moeilijk om uit te peilen hoe je een hond moet benaderen die tijden lang bij iemand anders is geweest. Je weet niet wat ze daar wel en niet mocht. Wel denken we dat ze drinken heeft gehad uit een fles. Want zodra we frisdrank pakken of een biertje openmaken (oftewel: bij het 'psjt' geluid) vliegt ze erheen en gaat er klaar voor zitten. Uiteraard geef ik haar niets, volgens mij is fris enorm slecht voor dieren.

- starfleet
- Erelid
Misschien moet je daar niet naar streven met dit hondje. Het is zo te horen een lief aanhalig ding, Ze is een jaar of vier, helemaal gevormd al en als het een lekker allemansvriendje is, zou ik het gewoon zo laten.Yunyah schreef:Ze heet Suusje.
Mettertijd bouw je een band met haar op, daar gaan wat maandjes overheen. Dan zal ze beslist veel meer reageren op jou en je vriend dan op anderen.
Anne
-
Yunyah
- Zeer actief
Met mijn vorige hond had ik ook gewoon een leuke band. Ik bedoel ook niet dat ik één of ander gezaghebbend figuur voor haar wil zijn, maar gewoon dat ze naar mij luistert dus. Dat als ik op straat sta en iemand haalt haar aan, dat ze dan met mij meekomt als ik haar dat vraag en niet direct weer een 'nieuwe baas' ziet in de eerste de beste. Oftewel: ik wil graag overwicht op haar hebben over situaties waar ik in zal komen. En volgens mij heeft dat toch te maken met wie de baas (roedelleider) is. Ze komt natuurlijk uit een kennel, dus ziet op het moment eigenlijk niemand echt als baas, alleen als 'voerverstrekker' of 'wandelmensje' of als kussen...
Ik bedoel met dit topic dus niet duidelijk te maken dat ik een methode zoek om te zorgen dat ze zich als mijn slaafje gedraagt, maar gewoon dat ik toch de leiderfiguur ben. Aangezien mijn andere hond een sterke, op zichzelf staande hond was en dit een heel aanhankelijk hoopje haartjes probeer ik dus advies in te winnen van mensen die weten hoe je met zo'n soort hondje moet omgaan. Ik heb namelijk alleen ervaring met pups qua opvoeding, en deze hond heeft al haar eigen manieren aangeleerd.
Het blijft toch moeilijk om zoiets schriftelijk uit te leggen
In ieder geval wil ik wel duidelijk maken dat ik met dit topic dus niet bedoel dat ik mijn hondje er zo snel mogelijk 'onder' wil krijgen ofzo, maar juist mij afvraag wat de beste benadering is. Ik kies in ieder geval, wat er ook aangeraden wordt, voor een positieve bandering met beloning bij iets goeds in plaats van straffen bij iets stouts. Ze is erg gevoelig dus ik doe zo voorzichtig mogelijk.
Volgens mij krijg ik hier nog mijn handen aan vol
en ik maar denken dat het verstandiger was om een volwassen hond te kiezen i.p.v. een pup omdat die zoveel aandacht nodig hebben (aandacht krijgt 'ie natuurlijk wel, maar ik bedoel het leerproces). Moet ik met mijn sentimentele hoofd weer een hondje kiezen die niets kan en alsnog opgevoeg moet worden! 
Ik bedoel met dit topic dus niet duidelijk te maken dat ik een methode zoek om te zorgen dat ze zich als mijn slaafje gedraagt, maar gewoon dat ik toch de leiderfiguur ben. Aangezien mijn andere hond een sterke, op zichzelf staande hond was en dit een heel aanhankelijk hoopje haartjes probeer ik dus advies in te winnen van mensen die weten hoe je met zo'n soort hondje moet omgaan. Ik heb namelijk alleen ervaring met pups qua opvoeding, en deze hond heeft al haar eigen manieren aangeleerd.
Het blijft toch moeilijk om zoiets schriftelijk uit te leggen
In ieder geval wil ik wel duidelijk maken dat ik met dit topic dus niet bedoel dat ik mijn hondje er zo snel mogelijk 'onder' wil krijgen ofzo, maar juist mij afvraag wat de beste benadering is. Ik kies in ieder geval, wat er ook aangeraden wordt, voor een positieve bandering met beloning bij iets goeds in plaats van straffen bij iets stouts. Ze is erg gevoelig dus ik doe zo voorzichtig mogelijk.
Volgens mij krijg ik hier nog mijn handen aan vol

- starfleet
- Erelid
Maar ik begrijp wel hoe je het bedoeltYunyah schreef:
Het blijft toch moeilijk om zoiets schriftelijk uit te leggen![]()
Dat komt vanzelf als je aandacht aan Suusje besteed en haar een leuk leven geeft. En dat doe je zo te horen. Ze is er nog veel te kort om een echte band met je te hebben.
Anne
-
Yunyah
- Zeer actief
Ja natuurlijk dat is ook zo. Hoewel ik al wel begin te merken dat ze zich aan ons hecht na die korte tijd. De dierenarts was verbaasd dat ze al zo gauw achter me aan liep en ze ligt nu ook bij ons op schoot te slapen...en dan ook écht te slapen met gesnurk waar je doof van wordt
en volgens mij is dat wel een kwestie van vertrouwen, want als je slaapt ben je natuurlijk machteloos.
Dus ik ben wel al tevreden over hoe het gaat! Maar alle tips die me kunnen helpen om de situatie voor ons beiden te verbeteren zijn natuurlijk welkom.
Dus ik ben wel al tevreden over hoe het gaat! Maar alle tips die me kunnen helpen om de situatie voor ons beiden te verbeteren zijn natuurlijk welkom.

- starfleet
- Erelid
- J
- geregistreerd lid
Misschien kun je veel met haar gaan spelen, oefeningetjes doen met ontzettende lekkere beloningen. Kijken wat ze leuk vindt, waar ze enthousiast van wordt. Snoepjes zoeken in huis, apporteren, gewoon een beetje rennen/gek doen, trekspelletjes, het maakt eigenlijk niet uit als je maar bezig bent.
Ik denk dat met een wat timide hondje het ook wat langer duurt voor ze je helemaal vertrouwt en je goed leert kennen. Dat kost gewoon tijd maar gaat over het algemeen vanzelf als je er maar veel tijd in steekt. En dan gaat ze jou echt wel leuker vinden dat 'vreemden'. Ze is nu natuurlijk nog heel onzeker en weet niet dat jij haar baasje bent. Veel met haar bezig zijn, komt het vanzelf goed.
Ik denk dat met een wat timide hondje het ook wat langer duurt voor ze je helemaal vertrouwt en je goed leert kennen. Dat kost gewoon tijd maar gaat over het algemeen vanzelf als je er maar veel tijd in steekt. En dan gaat ze jou echt wel leuker vinden dat 'vreemden'. Ze is nu natuurlijk nog heel onzeker en weet niet dat jij haar baasje bent. Veel met haar bezig zijn, komt het vanzelf goed.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Gefeliciteerd met je hondje!
Zoals jij haar aan het aftasten bent, zo doet zij dat met jou. Wees rustig, duidelijk, consequent en lief voor haar en die band komt er echt vanzelf.
Honden hebben alleen wel hun voorkeuren. Nelson, mijn reu is gewoon echt een mannenhond. Hij lijkt mij ogenschijnlijk te vergeten als er mannelijk schoon in het vizier is. Ik poog hem weken zover te krijgen een bal voor me te apporteren, voor Martijn loopt hij zich direct het vuur uit de sloffen om de bal voor hem te halen.
Ik vind het vertederend en moet er om lachen.
Als een hond maar lol en ik waardeer de eigengereidheid.
Ookal lijkt het soms alsof je ter plekke bent vergeten, uiteindelijk gaan ze toch echt weer blij met je mee naar huis.
Probeer ervan te genieten dat je hondje het leuk heeft..de rest komt wel..of niet en dan is het ook goed toch?
Honden hebben alleen wel hun voorkeuren. Nelson, mijn reu is gewoon echt een mannenhond. Hij lijkt mij ogenschijnlijk te vergeten als er mannelijk schoon in het vizier is. Ik poog hem weken zover te krijgen een bal voor me te apporteren, voor Martijn loopt hij zich direct het vuur uit de sloffen om de bal voor hem te halen.
Ik vind het vertederend en moet er om lachen.
Als een hond maar lol en ik waardeer de eigengereidheid.
Ookal lijkt het soms alsof je ter plekke bent vergeten, uiteindelijk gaan ze toch echt weer blij met je mee naar huis.
Probeer ervan te genieten dat je hondje het leuk heeft..de rest komt wel..of niet en dan is het ook goed toch?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
miekmiek
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Slechte baas!miekmiek schreef:Mijn westie is trouwens ook een allemansvriend hoor. In het park wandeld hij zo met een ander mee en sta ik hem na te roepen. Ondankbare hond.![]()
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja zeg, mijn hele imago naar de haaien met zo'n wit harig gevalletje!miekmiek schreef:Wil jou wel eens met een westie zien.Eline* schreef: Slechte baas!
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
miekmiek
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Hoi Yunyah,
Bij mij is het ook zo dat de hond mijn verantwoordelijkheid is. Hij merkt dat op een gegeven moment vanzelf. Ik ben veel meer bij hem, wandel met hem, geef hem eten etc. Dat wil niet zeggen dat hij niet naar m'n vriend luistert, maar als we met z'n drieen lopen, ben ik de 'baas'.
Geef het dus rustig de tijd.
Linda
Bij mij is het ook zo dat de hond mijn verantwoordelijkheid is. Hij merkt dat op een gegeven moment vanzelf. Ik ben veel meer bij hem, wandel met hem, geef hem eten etc. Dat wil niet zeggen dat hij niet naar m'n vriend luistert, maar als we met z'n drieen lopen, ben ik de 'baas'.
Geef het dus rustig de tijd.
Linda

Linda, Izzie en Bram
-
Yunyah
- Zeer actief
Even een update van mijn kant dan.
Het is heel anders gelopen dan ik verwacht had. Het is nu namelijk zo dat Suusje mij gewoonweg aanbidt. Als m'n vriend en ik tv kijken en ze ligt bij ons en ik ga even naar de wc, dan zit ze dus direct al voor de deur te wachten op me. Bij mijn vriend doet ze dat niet. En als ik haar even bij mijn ouders thuis laat om een boodschap te doen dan zit ze op de mat te piepen tot ik een minuut of 5 weg ben en dan gaat ze er liggen tot ik terug kom. Ook 's nachts zit ze te piepen in de kamer als ze ons hoort praten in de slaapkamer. Niet als we stil zijn want dan is zij na 2 minuutjes ook stil. Maar als mijn vriend 's morgens dan de deur weer open doet rent ze eerst langs hem heen door naar de slaapkamer...
Oftewel: Ik heb haar helemaal niet hoeven aanleren dat ik de persoon ben waar ze bij moet zijn, dat heeft ze zichzelf al geleerd.
Het is heel anders gelopen dan ik verwacht had. Het is nu namelijk zo dat Suusje mij gewoonweg aanbidt. Als m'n vriend en ik tv kijken en ze ligt bij ons en ik ga even naar de wc, dan zit ze dus direct al voor de deur te wachten op me. Bij mijn vriend doet ze dat niet. En als ik haar even bij mijn ouders thuis laat om een boodschap te doen dan zit ze op de mat te piepen tot ik een minuut of 5 weg ben en dan gaat ze er liggen tot ik terug kom. Ook 's nachts zit ze te piepen in de kamer als ze ons hoort praten in de slaapkamer. Niet als we stil zijn want dan is zij na 2 minuutjes ook stil. Maar als mijn vriend 's morgens dan de deur weer open doet rent ze eerst langs hem heen door naar de slaapkamer...
Oftewel: Ik heb haar helemaal niet hoeven aanleren dat ik de persoon ben waar ze bij moet zijn, dat heeft ze zichzelf al geleerd.

- Mark-fryslan
- Zeer actief
Pas je wel op?
Wat een eisen aan een hondje die net uit het asiel komt. Maar goed. Pas je wel op dat je hondje niet te afhankelijk wordt? Straks zit je met een hond die niet alleen kan zijn. Is ook geen pretje.
Groetjes Mark
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Re: Pas je wel op?
Ik bedoel gewoon dat de hond even rustig de tijd moet krijgen om te wennen aan zijn nieuwe omgeving en baasjes. Je kunt van een hond niet verwachten dat hij vanaf dag 1 gelijk naar iemand luistert. Dat moet je verdienen en langzaam opbouwen. Ik zou de eerste week echt geen eisen stellen aan de hond. Hij komt vanzelf wel als hij daar klaar voor is.Martijn schreef:Een hond die een duidelijk beeld heeft van wie het voor het zeggen heeft is iets anders dan een overdreven afhankelijke hond. Daarnaast zijn er ontzettend veel honden die juist niet alleen kunnen zijn omdat ze het niet verkroppen dat hun onderdanen maar gewoon het huis in en uitlopen terwijl hij zelf in huis moet blijven.Mark-fryslan schreef:Wat een eisen aan een hondje die net uit het asiel komt. Maar goed. Pas je wel op dat je hondje niet te afhankelijk wordt? Straks zit je met een hond die niet alleen kan zijn. Is ook geen pretje.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -