Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

te ruw spelen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoie
Zeer actief

te ruw spelen

Ongelezen bericht door Zoie »

heeft iemand ervaring met een hond die altijd, nou ja, te vaak te ruw speelt ? Gaat dit vanzelf weer over of is het ongeneeslijk ? Wat ik nu doe is ingrijpen door hem tot kalmte te manen, of hem anders uit de situatie halen.
Afbeelding
Living XL
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastiff!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Living XL »

Bink kan bijna nooit normaal spelen, altijd veels te ruw.
Ik kies dan ook altijd honden uit die wel tegen ruw spelen kunnen of honden die een behoorlijke slag groter zijn dan hij.
Zodat hij daar wel mee kan spelen.
Bink is best moeilijk te omschrijven wat dat betreft...
Bink is gewoon Bink...
Dat zegt ook iedereen die hem kent.
Hij is inmiddels ruim 6 en maar weinig verandert.
Ik heb hem ook altijd tot rust gemanen, maar duurde niet lang of hij was weer vol in zijn spel bezig.
Hij is in zijn geheel wel "iets" rustiger geworden, maar dat kan je eigenlijk niet noemenswaardig noemen.... :mrgreen:
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie
Afbeelding
In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Korte lontjes kan je niet laten verlengen..helaas! :19:
Volgens mij laat Spok zich net als Nelson makkelijk ophitsen en zet zijn spel dan om in gemeend gedrag en daar doe je gewoonweg niets aan.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Living XL
Zeer actief
Contacteer:

Bij Bink is het geen "kort-lontje" verhaal zeg maar, als je doelt op dat het spel overgaat in rangen/standen domineren etc.
Dat is het bij Bink helemaal niet.
Bink is juist heel gemakkelijk met andere honden ook reuen.
Geen probleem, maar hij is gewoon ontzettend lomp en dan is ± 35 kg. vol kracht en onbehoudenheid niet prettig om mee te spelen.
Met Amiga en een aantal andere stevige honden kan hij prima SPELEN.
Murphy vind het al gauw te ruw/lomp, dus die zoekt meestal een rustig plekje onder de eethoek, waar hij niet wordt "lastig" gevallen...
Groetjes
Sandra
Afbeelding
Living XL
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:nee, ik kan me niet voorstellen dat je dat kan veranderen.
wat is trouwens te ruw? vind jij het te ruw, vinden sommige honden het te ruw, of vinden ze het allemaal te ruw?

hier wordt ook nogal ruw gespeeld, dat vinden ze juist fantastisch. laatst hadden ze een dogo argentino als speelmaatje :jump1: :jump1: dát was nu echt een keer een hond naar hun hart :mrgreen: .
Ik versta onder te ruw, te ruw voor de meeste honden.
Voor mij maakt het niet uit hoe ruw er gespeelt wordt, zolang het bij spelen blijft!!!
Ik heb er tenslotte geen last van, maar de andere hond wel...en dat vindt ik sneu.
Als ik zie dat dat dus zo is, gaat Bink gewoon aan de lijn en mag hij als de situatie zich daarvoor leent, aan de lijn spelen (hoewel ik daar verder dus wel op tegen ben)
of we zoeken een ander speelmaatje.
Voor mij persoonlijk is het "te ruw" spelen van Bink niet echt een probleem.
Ik vind het wel eens jammer, omdat hij daardoor niet met veel honden kan spelen.
Maar komen we dan eens een hond tegen waar hij wel lekker mee kan spelen, dan merk ik wel dat hij helemaal in zijn element is...
Groetjes
Sandra
Afbeelding
Living XL
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Murphy's Place schreef:Ik vind het wel eens jammer, omdat hij daardoor niet met veel honden kan spelen.
Maar komen we dan eens een hond tegen waar hij wel lekker mee kan spelen, dan merk ik wel dat hij helemaal in zijn element is...
breng maar eens hierheen dan :mrgreen: .

maar ja, ik bedoel ook wel spel dat spel blijft, niet iets wat steeds heviger wordt en dan in vechten ontaardt :wink: .
Zou best leuk zijn....helaas je woont wat ver weg.
Inderdaad spel moet spel blijven... maar dat is over het algemeen bij Bink geen probleem, des te gekker des te beter :wink:
Groetjes
Sandra
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:Korte lontjes kan je niet laten verlengen..helaas! :19:
Volgens mij laat Spok zich net als Nelson makkelijk ophitsen en zet zijn spel dan om in gemeend gedrag en daar doe je gewoonweg niets aan.
Ja, kort lontje, zou best kunnen. Maar soms begrijp ik er niks van. Gisterenavond b.v. een teef, bijna even groot en snel als hij, dus dat ging heel leuk. Dan zie je dat hij echt voorzichtig genoeg kan zijn - kan een heleboel voorbeelden geven -, maar op het eind moet hij dan toch even te ruw botsen en snauwen zodat die hond gaat piepen en protesteren, einde lol.

Situaties waarbij een andere hond ook mee komt doen, kan Spok bijna per defenitie niet aan. Dat begrijp ik dan nog, hoewel ik er niet blij mee ben.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:nee, ik kan me niet voorstellen dat je dat kan veranderen.
wat is trouwens te ruw? vind jij het te ruw, vinden sommige honden het te ruw, of vinden ze het allemaal te ruw?
de hond, en dus ook allemaal, andere baas, en ik ook.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Murphy's Place schreef:Ik vind het wel eens jammer, omdat hij daardoor niet met veel honden kan spelen.
breng maar eens hierheen dan :mrgreen: .

maar ja, ik bedoel ook wel spel dat spel blijft, niet iets wat steeds heviger wordt en dan in vechten ontaardt :wink: .
Echt vechten wordt het niet, hij kan dan b.v. ook weer gaan draaien en op zijn rug gaan liggen, lijkt soms wel of hij gewoon niet door heeft dat hij te ver gaat. Aan de andere kant zie ik hem ook vaak genoeg zo voorzichtig doen, dat ik wel moet concluderen dat hij het met opzet doet.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Murphy's Place schreef:Geen probleem, maar hij is gewoon ontzettend lomp en dan is ± 35 kg. vol kracht en onbehoudenheid niet prettig om mee te spelen.
.
Spok is bepaald niet lomp, en weegt nu een kilootje of vijftien denk ik, maar hij weet ook weer precies bij welke honden hij het doet, en dat kunnen ook grotere honden zijn.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:[denk dat er toch niks anders opzit dan afkappen op het moment dat jij het niet meer leuk vindt. want zijn persoontje en manier van communiceren veranderen zal er wel niet inzitten.
Oke, bedankt allemaal, dan houden we het daar maar op.
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

eerst even flink stoom aflaten door met het balletje te gooien
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Een heel enkele keer zie ik dat bij Buffy ook de knop omgaat. Ik lijn haar dan snel aan. Vaak denkt de eigenaar van de andere hond dat het dan nog leuk spelen is. Ze doet het m.n. bij JR's. waarschijnlijk omdat die vaak ook vrij fel zijn en dan wil ze ze graag alle hoeken van de kamer laten zien omdat ze toch wel een partij groter en zwaarder is en toch heel snel en wendbaar. Ik ben dat liever voor, ik kan de omslag goed zien.

Anne
Zoie
Zeer actief

starfleet schreef:Een heel enkele keer zie ik dat bij Buffy ook de knop omgaat. Ik lijn haar dan snel aan. Vaak denkt de eigenaar van de andere hond dat het dan nog leuk spelen is. Ze doet het m.n. bij JR's. waarschijnlijk omdat die vaak ook vrij fel zijn en dan wil ze ze graag alle hoeken van de kamer laten zien omdat ze toch wel een partij groter en zwaarder is en toch heel snel en wendbaar. Ik ben dat liever voor, ik kan de omslag goed zien.

Anne
Ja, gisteren had ik zo'n situatie aan het eind van mijn uitlaatbeurt - genoeg stoom afgeblazen dus zou je zeggen - met een hypere labrador en een jr van dezelfde baas.

Spok uit z'n dakkie de labrador achtervolgend, . de labrador af en toe piepend rennend en snauwend, de jr de labrador weer corrigerend, echt een gekkenhuis, en ik kreeg geen controle over Spok die dat echt schitterend vindt. Ben weggelopen, en was zo boos dat hij op z'n falie kreeg toen hij terugkwam: LUISTEREN JIJ !!! Tegen al mijn principes in.

Moet zeggen dat hij zich sindsdien voorbeeldig gedraagt.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Zoie schreef: Ben weggelopen, en was zo boos dat hij op z'n falie kreeg toen hij terugkwam: LUISTEREN JIJ !!! Tegen al mijn principes in.

Ik raak er steeds meer van overtuigd dat veel honden echt niet zo stom zijn dat ze met een tel alles weer vergeten zijn.

Anne
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
Zoie schreef: Ben weggelopen, en was zo boos dat hij op z'n falie kreeg toen hij terugkwam: LUISTEREN JIJ !!! Tegen al mijn principes in.

Ik raak er steeds meer van overtuigd dat veel honden echt niet zo stom zijn dat ze met een tel alles weer vergeten zijn.

Anne
Pas op voor het vermenselijken van gedrag. Als jij je hond nu op dit moment een uitbrander geeft heeft het dus echt verband met niks, want ik neem aan dat je hond nu ligt te pitten of iets.
Toch durf ik te wedden dat de hond zich daarna puur deemoedig en slaafs braaf gedraagt naar jou toe de komende uren en misschien wel dagen.
Dat heeft niets te maken met iets wel of niet weten, maar puur met roedelgedrag en angst voor straf.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
starfleet
Erelid

Eline* schreef:
Pas op voor het vermenselijken van gedrag. Als jij je hond nu op dit moment een uitbrander geeft heeft het dus echt verband met niks, want ik neem aan dat je hond nu ligt te pitten of iets.
Toch durf ik te wedden dat de hond zich daarna puur deemoedig en slaafs braaf gedraagt naar jou toe de komende uren en misschien wel dagen.
Dat heeft niets te maken met iets wel of niet weten, maar puur met roedelgedrag en angst voor straf.
Dat weet ik ook (eigenlijk) wel, maar ik kan niet superblij zijn als ze komt na mijn "nee" als ze toch even lekker de bagger drie tellen in is gesprongen.

Straffen doe ik niet, maar ik kan niet opgetogen zeggen: "Ja. ja. ja, was jij zo braaf gekomen, nadat je eerst nog even de bagger in bent gegaan" :devil: Die bagger is echt vies, ik ben bang dat ze daar wat opdoet. Varkenhondje vind ik niet erg want ze heeft een zelfreinigd vachtje :cheer:

Ik ben ook maar een mens :boos:

Ligt het niet een beetje aan de tijd die er tussen zit en of er in de tussentijd iets anders is gebeurd? Als er iets anders is gebeurd al weer, dan zit het niet meer in die kop ga ik vanuit.

Anne (ze zit nu aan de lijn bij de bagger :smile2: )
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
Eline* schreef:
Dat weet ik ook (eigenlijk) wel, maar ik kan niet superblij zijn als ze komt na mijn "nee" als ze toch even lekker de bagger drie tellen in is gesprongen.

Straffen doe ik niet, maar ik kan niet opgetogen zeggen: "Ja. ja. ja, was jij zo braaf gekomen, nadat je eerst nog even de bagger in bent gegaan" :devil: Die bagger is echt vies, ik ben bang dat ze daar wat opdoet. Varkenhondje vind ik niet erg want ze heeft een zelfreinigd vachtje :cheer:

Ik ben ook maar een mens :boos:

Ligt het niet een beetje aan de tijd die er tussen zit en of er in de tussentijd iets anders is gebeurd? Als er iets anders is gebeurd al weer, dan zit het niet meer in die kop ga ik vanuit.

Anne (ze zit nu aan de lijn bij de bagger :smile2: )
2 seconde..als straf of beloning volgt binnen 2 seconde legt de hond in zeer veel gevallen nog het verband tussen het getoonde gedrag en de straf/beloning. Het hoogste rendement heb je in een halve tel en na 5 seconde is de hond echt gewoon weer met iets anders bezig en legt niet meer het directe verband tussen hetgeen hij 5 seconde terug gedaan heeft en jouw reactie.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”