Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Twee dominante teven, gaat dat goed??

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

kattekop
Actief

Twee dominante teven, gaat dat goed??

Ongelezen bericht door kattekop »

Luna is nu ruim een jaar en best dominant naar andere honden en soms een kattekop. Wel vindt ze het heel leuk om met andere honden te spelen, lekker rennen en zo, maar een andere hond op zijn rug leggen is nog leuker.

Nou is er een kleiner hondje dan Luna die een nieuw tehuis zoekt. Ze is gevonden en is waarschijnlijk 2 a 3 jaar oud. Ze zit nu bij mensen in huis die nog 4 zelfde soort honden hebben en daar gaat het niet goed. Ze is erg dominant en dat pikken die andere honden niet en laten haar links liggen. Ze speelt nogal grof voor een klein hondje, waardoor de andere honden niet meer met haar willen spelen.

Nu hebben twee hondenkenners deze mensen aangeraden om dit hondje te plaatsen bij een grotere ook dominante hond, zodat ze een beetje kan indimmen. Het lijkt mij hartstikke leuk om een hondje erbij te hebben, zodat Luna altijd een speelmaatje in de buurt heeft. Maar ik vraag me ook af of ik me niet een hoop problemen op de hals haal om juist voor een dominant teefje te kiezen? :denken:

Ze moet snel weg waar ze nu zit, dus veel tijd om er over te denken heb ik niet. Ik mag haar wel een paar weken te logeren nemen en als het dan niet gaat, dan zoeken zij een andere oplossing, maar ja dat arme beestje is al een paar keer van deur tot deur gegaan, dus als ik er aan begin, hoop ik ook dat ze gewoon kan blijven. Wat vinden jullie?
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

2 dominante teven kan helemaal fout gaan.
Ik zou er niet aan beginnen als je niet de mogelijkheid hebt ze continu te scheiden als het nodig is. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Gewoon een reutje nemen en niet dit hondje. Als je twee teven hebt die elkaar niet moeten komt het vrijwel zeker tot een bloedbad en wat hebben de honden eigenlijk aan elkaar als ze een concurrentie om rangorde aangaan.
Ik vind het raar dat er gezegd wordt dat een dominant teefje bij een andere dominante hond zou moeten. Ze moet eerder bij een schikkelijke reu zou ik zeggen, ongecastreerd aub :ok:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

MARC_S schreef:Gewoon een reutje nemen en niet dit hondje. Als je twee teven hebt die elkaar niet moeten komt het vrijwel zeker tot een bloedbad en wat hebben de honden eigenlijk aan elkaar als ze een concurrentie om rangorde aangaan.
Ik vind het raar dat er gezegd wordt dat een dominant teefje bij een andere dominante hond zou moeten. Ze moet eerder bij een schikkelijke reu zou ik zeggen, ongecastreerd aub :ok:
Niks aan toe te voegen! Niks geen dominante teef bij een dominante teef want je hebt kans op een bloedbad en dat is niet leuk voor nakertjes met dunne velletjes.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Ik heb 2 teven en zal nooit meer voor die combinatie kiezen. Ik heb ze dus een tijd moeten scheiden omdat ze elkaar afmaakte. En dan zijn die van mij niet eens dominant te noemen.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

M@ri@nne schreef:Ik heb 2 teven en zal nooit meer voor die combinatie kiezen. Ik heb ze dus een tijd moeten scheiden omdat ze elkaar afmaakte. En dan zijn die van mij niet eens dominant te noemen.
Verder heb je naast twee teven een enorm geluk dat het uiteindelijk weer goed gaat :wink: Soms komt zoiets nooit meer goed en dan zal er een weg moeten.
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

MARC_S schreef:
M@ri@nne schreef:Ik heb 2 teven en zal nooit meer voor die combinatie kiezen. Ik heb ze dus een tijd moeten scheiden omdat ze elkaar afmaakte. En dan zijn die van mij niet eens dominant te noemen.
Verder heb je naast twee teven een enorm geluk dat het uiteindelijk weer goed gaat :wink: Soms komt zoiets nooit meer goed en dan zal er een weg moeten.
Precies. We lopen nog steeds het risico dat het weer gebeurt en we 1 van de 2 moeten herplaatsen.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
kattekop
Actief

Ai dat klinkt allemaal niet zo positief. Ik vond het advies om een dominant teefje bij een andere dominante te zetten ook best vreemd. Dit advies werd gegeven door een fokker en nogmaals door een hondentrainster, dus ja dan denk je dat het wel goed is. Misschien kan dit hondje het beste alleen in huis wonen bij iemand. Ik zal er nog eens even goed over nadenken... :roll:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Hoe zielig het ook is, dit hondje ergens anders laten plaatsen en er niet zelf aan beginnen.
Het waarom is hiervoor al beschreven en je ken je eigen hond.
Ik heb zelf een dominante teef en er een teefje bijgenomen. Dit teefje is heel onderdanig, anders had ik er niet aan begonnen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik heb drie teven tegelijk gehad, maar ben heel kieskeurig geweest in het bij elkaar passen van de karakters, ik zou het dus ook niet doen.
Lynn
Actief

Ongelezen bericht door Lynn »

Heee, dat advies heb ik dus ook gehad over het kiezen van een tweede reutje bij mijn reu die ik nu heb. Om een lang verhaal kort te houden, mijn wat dominantere hond zou een leider nodig hebben en daar zou dus een stabiele dominante reu bij moeten....

Ook al door meerdere foksters als advies gegeven.

Ik zit me nu ook al een hele tijd af te vragen of mijn reu wel zo bereid is om die vlag over te dragen.

Ik zelf denk eerder iets in de trant van wat hierboven staat. Een zo groot mogelijk gat hierin houden.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

echt niet aan beginnen.
Ik heb hier 2 teven, de ene super dominant (hera) en de ander is aardig dominant. Het is hier nog maar net goed gegaan.
Totdat Hera ongeveer een jaar was ging het prima daarna kwam het gelazer; Hera pikte niks meer van Ghaya, Ghaya mocht niks meer en Ghaya wilde dat eigenlijk niet dus die liet zich niet zonder slag of stoot uit het veld slaat.
Ze hebben 2x geloof ik behoorlijk gevochten waarbij wij in moesten grijpen.
Daarna een hele tijd enorme spanningen gehad: als er bezoek kwam moesten we Ghaya weghouden want Hera greep dr als ze bij het bezoek kwam, Ghaya mocht niet bij de salontafel komen want Hera zou er op vliegen, Ghaya mocht niet bij ons komen, als we Hera aanhaalde moesten we zeker zijn dat Ghaya niet in de buurt stond, apart uitlaten, niet samen mee op wandelingen.....
Vreselijk hoor.

Uiteindelijk heeft Ghaya zich erbij neer gelegd en nu gaat het prima, Hera laat haar met rust en Ghaya doet haar ding weer.
Nog steeds is het wel oppassen maar de gespannen sfeer is weg en ze kunnen weer samen tegelijk mee naar buiten, kunnen weer naast elkaar zitten wachten op een stukje kipfilet e.d.
Maar het had niet veel gescheeld of dit was anders afgelopen.
Ik doe het ook nooit weer.....2 teven van dit karakter samen in 1 huis.
M@ri@nne
Zeer actief

Lynn schreef:Heee, dat advies heb ik dus ook gehad over het kiezen van een tweede reutje bij mijn reu die ik nu heb. Om een lang verhaal kort te houden, mijn wat dominantere hond zou een leider nodig hebben en daar zou dus een stabiele dominante reu bij moeten....

Ik zit me nu ook al een hele tijd af te vragen of mijn reu wel zo bereid is om die vlag over te dragen.

Ik zelf denk eerder iets in de trant van wat hierboven staat. Een zo groot mogelijk gat hierin houden.
2 reuen is iets anders dan 2 teven. :wink:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

waarom zou je ook eigenlijk, als je maar 1 hond hebt, daar een hond bij zetten van hetzelfde geslacht? IK snap dat niet zo goed, zoveel kans dat het zo erg mis kan gaan terwijl je net zo goed voor vrijwel safe kan gaan door vor het andere geslacht te kiezen. :denken:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Niet doen;2 dominante dames bij elkaar geeft geheid een keer goed heibel.
Het verschil tussen reuen en teven is dat reuen wel veel herrie maken en aan machtsvertoon doen,maar dat ze nog eens ophouden met vechten terwijl teven doorgaan tot er eentje dood bij neervalt.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Lynn schreef:Heee, dat advies heb ik dus ook gehad over het kiezen van een tweede reutje bij mijn reu die ik nu heb. Om een lang verhaal kort te houden, mijn wat dominantere hond zou een leider nodig hebben en daar zou dus een stabiele dominante reu bij moeten....

Als jouw reu een leider nodig heeft moet je er een stabiele teef naastzetten en geen reu.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Eline* schreef:

Als jouw reu een leider nodig heeft moet je er een stabiele teef naastzetten en geen reu.
Kan ook gewoon met een reu.
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

zepenko schreef:
Eline* schreef:

Alles kan... ik denk dat je altijd moet kiezen voor de combinatie waar het minste mis in kan gaan en de kans dat het mis gaat is het kleinste bij reu-teef combinatie waarbij de karakters elkaar goed aanvullen. Dat wil niet perse zeggen dat elke reu-reu en/of teef-teef combinatie gedoemd is te mislukken, maar de kans op problemen is groter.
Lynn
Actief

Ongelezen bericht door Lynn »

M@ri@nne schreef:

Maar in principe heb je hetzelfde probleem, of ze nou wel ophouden met vechten of niet. Je krijgt er vechtpartijen van. Als je twee teven of twee reuen bij elkaar zet die allebei erg dominant zijn t.o. andere honden. Toch? Tenminste dat dacht ik altijd. Daarom vind ik het advies zo raar. Ook dat advies wat ik heb gekregen. het lijkt er erg op.

Als, zoals de topicstarter zegt, al twee kundige mensen dit hebben aangeraden, dan moet er toch een goede reden voor zijn die het overwegen waard is? Zoals ik het nu zie wordt het vaker geadviseerd.
Senta
Zeer actief

Ongelezen bericht door Senta »

Ik heb vier teven en dat gaat goed. Twee dames hebben idd weleens gevochten, dat heeft ok wat gaatjes opgeleverd, maar ik kan nu goed inschatten wanneer er wat gaat gebeuren en kan ze met een kort commando uit elkaar houden. Ook met de opvangteefjes nooit problemen gehad.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
M@ri@nne
Zeer actief

Lynn schreef:
M@ri@nne schreef:

Maar in principe heb je hetzelfde probleem, of ze nou wel ophouden met vechten of niet. Je krijgt er vechtpartijen van. Als je twee teven of twee reuen bij elkaar zet die allebei erg dominant zijn t.o. andere honden. Toch? Tenminste dat dacht ik altijd. Daarom vind ik het advies zo raar. Ook dat advies wat ik heb gekregen. het lijkt er erg op.

Als, zoals de topicstarter zegt, al twee kundige mensen dit hebben aangeraden, dan moet er toch een goede reden voor zijn die het overwegen waard is? Zoals ik het nu zie wordt het vaker geadviseerd.
Nou of ze stoppen met vechten of niet dat maakt een hoop verschil hoor. 2 reuen die kort maar hevig vechten of 2 teven die voor de kill gaan. Ze grijpen elkaar. Het heeft niks met anderen honden te maken.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Senta schreef:Ik heb vier teven en dat gaat goed. Twee dames hebben idd weleens gevochten, dat heeft ok wat gaatjes opgeleverd, maar ik kan nu goed inschatten wanneer er wat gaat gebeuren en kan ze met een kort commando uit elkaar houden. Ook met de opvangteefjes nooit problemen gehad.
Het gaat ook vaak goed. Het probleem is alleen dat als het misgaat het ook goed misgaat.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Ook hier twee teven wat ooit dreigde helemaal fout te gaan. Ze grepen elkaar om het minste of geringste en gingen inderdaad voor de kill.

Nu wonen we erg groot, de honden hebben meer vrijheid en minder stress en nu gaat het best heel goed. Nog steeds moeten we oppassen, maar Senna is inmiddels twee jaar en heeft de macht aardig overgenomen.

Vooral als er eentje loops moet worden, is het heibel in de tent. Maar dat weten we nu, en op een enkel robbertje vechten na, kunnen we ze aardig inschatten.

We hebben er ook nog een dwergteefje bij, maar die bemoeit zich nergens mee en de anderen bemoeien zich ook verder niet zo met haar. Zij is ook niet dominant trouwens.

Maar twee dominante teven zou ik zeker niet adviseren.
AfbeeldingAfbeelding
kattekop
Actief

Hmm nou ik vraag me na jullie reacties af of ik er goed aan doe om dit hondje in huis te nemen. Ik heb geprobeerd om vanavond die fokker en de hondentrainster te bereiken om te vragen waarom ze tot het advies zijn gekomen dat deze hond het beste past bij een wat grotere ook dominante hond. Maar helaas bij beide geen gehoor.

Ik kan ook van hieruit niet inschatten hoe dominant dat hondje is. Bij haar eerste opvangadres bij twee teckels was ze niet dominant, maar bij haar tweede (de bedoeling permanente) huis bleek ze dat wel. Misschien dat het hier wel goed gaat, wie zal het zeggen. Ik moet voor vrijdag melden of ik haar wil en zo ja haar dan zaterdag ophalen. Ik ben inmiddels wel helemaal verliefd op haar foto's... :jank:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

kattekop schreef:Hmm nou ik vraag me na jullie reacties af of ik er goed aan doe om dit hondje in huis te nemen. Ik heb geprobeerd om vanavond die fokker en de hondentrainster te bereiken om te vragen waarom ze tot het advies zijn gekomen dat deze hond het beste past bij een wat grotere ook dominante hond. Maar helaas bij beide geen gehoor.

Ik kan ook van hieruit niet inschatten hoe dominant dat hondje is. Bij haar eerste opvangadres bij twee teckels was ze niet dominant, maar bij haar tweede (de bedoeling permanente) huis bleek ze dat wel. Misschien dat het hier wel goed gaat, wie zal het zeggen. Ik moet voor vrijdag melden of ik haar wil en zo ja haar dan zaterdag ophalen. Ik ben inmiddels wel helemaal verliefd op haar foto's... :jank:
Je houdt toch ook van je huidige hond? Die zit echt niet te wachten op een teefje dat direct begint met haar op haar plek zetten :19: Je moet aan de honden denken als je een combinatie gaat maken.

Er zijn net zo veel, als het er niet meer zijn, reutjes die een tehuis zoeken. Ik weet zeker dat daar ook leuke hondjes tussen zitten.
Mijn tot nu toe gehouden teven konden op 1 na bij een andere teef leven. Wuilus zou een bloedbad geven en vergis je daar niet in. Jij kan in bad liggen met de deur dicht en beneden kunnen je honden in 10 minuten elkaar volledig open getrokken hebben. Die stoppen nooit dus als er niemand komt gaat er soms gewoon een dood.

Waarom zou je ook maar piekeren om dat risico te nemen? Je zegt dat je hond van spelen houdt maar nog meer van andere honden op hun rug dirigeren, duidelijk een tante die door zal gaan als het in HAAR huis en om HAAR speelgoed of eten of aandacht gaat. De reden dat dit hondje weer weg moet is dat ze strijd aangaat. Sterkte als je er voor kiest dit hondje tegen beter weten in toch te nemen :19:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:
Eline* schreef:

Als je geregelde knokpartijtjes leuk vindt kan dat ja. Een dominante stabiele teef naast een wat onstabiele reu kan je gewoon een hele stabiele leuke combi geven als het klikt, waar iedereen plezier van heeft.
Maar goed; waarom makkelijk doen als het moeilijk kan! :roll:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

kattekop schreef:Hmm nou ik vraag me na jullie reacties af of ik er goed aan doe om dit hondje in huis te nemen. Ik heb geprobeerd om vanavond die fokker en de hondentrainster te bereiken om te vragen waarom ze tot het advies zijn gekomen dat deze hond het beste past bij een wat grotere ook dominante hond. Maar helaas bij beide geen gehoor.

Geef jezelf even een schop onder je hol zeg! :wink: Je bent toch gewoon een volwassen iemand met gezond verstand? Je hebt een nakertje, een beet van een andere hond legt je hond open. Ik snap niet dat je bereid bent risico's te nemen met de hond waar je van houdt en aan wie je ook gewoon verplichtingen hebt haar een veilig huis te bieden. Een eerste kennismaking zegt niet altijd wat en zeker niet tussen geslachtsgenoten, want daarbij begint de shit aps als er een rangorde bepaald moet gaan worden. Een rangorde is onderhevig aan bv loopsheden, ziekte of zwakte van eén van de honden enz.. en dan is het op zijn minst prettig als de honden elkaar gewoon niet afmaken.

Verder snap ik het ook even niet..jij was toch ook diegene die een poos terug een topic plaatste over de bezitterigheid en grauwerigheid van je eigen hond ten opzichte van andere honden? Dat ze zo uit haar pan ging naar bv de katten? Waarom wil je er dan uberhaupt een hond bij?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Eline* schreef:
zepenko schreef:
Eline* schreef:

Als je geregelde knokpartijtjes leuk vindt kan dat ja. Een dominante stabiele teef naast een wat onstabiele reu kan je gewoon een hele stabiele leuke combi geven als het klikt, waar iedereen plezier van heeft.
Maar goed; waarom makkelijk doen als het moeilijk kan! :roll:
Kom zeg, als het verschil in `zelfverzekerdheid' groot genoeg is, komen knokpartijen niet meer (of amper) voor als de rangorde bepaald is. Dus een stabiele, zelfverzekerde reu, bij een wat onstabielere reu geeft dezelfde problemen of oplossingen als dat dat een stabiele, zelfverzekerde teef zou zijn. Het enige verschil is dat een reu het in het algemeen in een knokpartij met een teef het (iets) sneller gewonnen zal geven. Maar ik ken ook genoeg reuen die net zo makkelijk knokken met een teef als met een reu, of zelfs eerder. E.e.a. is nogal afhankelijk van de aard van het beestje. Ik vind dat je niet zo maar kunt zeggen dat er een teef bij moet. Er kunnen genoeg redenen zijn om juist voor een reu te kiezen. En dat heeft niks te maken met moeilijk doen als het makkelijk kan, dat heeft te maken met kijken naar en lezen van je hond en op basis daarvan een weloverwogen keuze maken voor een tweede hond.
laeken
Zeer actief

zepenko schreef:Kom zeg, als het verschil in `zelfverzekerdheid' groot genoeg is, komen knokpartijen niet meer (of amper) voor als de rangorde bepaald is. Dus een stabiele, zelfverzekerde reu, bij een wat onstabielere reu geeft dezelfde problemen of oplossingen als dat dat een stabiele, zelfverzekerde teef zou zijn. Het enige verschil is dat een reu het in het algemeen in een knokpartij met een teef het (iets) sneller gewonnen zal geven. Maar ik ken ook genoeg reuen die net zo makkelijk knokken met een teef als met een reu, of zelfs eerder. E.e.a. is nogal afhankelijk van de aard van het beestje. Ik vind dat je niet zo maar kunt zeggen dat er een teef bij moet. Er kunnen genoeg redenen zijn om juist voor een reu te kiezen. En dat heeft niks te maken met moeilijk doen als het makkelijk kan, dat heeft te maken met kijken naar en lezen van je hond en op basis daarvan een weloverwogen keuze maken voor een tweede hond.
Je zegt het zelf al, als het verschil groot genoeg is. Maar wie bepaald dat? Ik ken mensen die een whippet bij een jachthond hebben geplaatst, dwz 17 kilo bij 37 kilo, beide reuen. Dat heeft 3 jaar mot gegegeven om het minste of geringste. Een van tweeen is in eerste instantie gecastreerd maar dat bleek de verkeerde te zijn want het stopte niet. Toen is de ander ook gecastreerd en dat hielp eigenlijk ook niet omdat ze weer op hetzelfde niveau te dicht bij elkaar kwamen in rang. Baby erbij en de honden bleven knokken om elke trigger die ze konden bedenken. :19: Dat was dus erg onhandig.

Het gebeurd niet altijd nee, kan ook prima gaan. Hoewel het meestal op straat met andere honden wel problemen geeft omdat twee reuen niet het makkelijkst zijn met vreemde reuen. Gesterkt door hun maatje krijgen ze meer praatjes.

Twee teven is weer een heel ander verhaal. Als die twee honden teven waren geweest had het tot herplaatsing moeten komen. Nu waren het gaatjes 1 a 2 keer per maand. Bij teven was dat veel minder mild geweest en waren het grotere gaten geworden.

Allebei mijn herdermiksen vochten graag, de reu was feller en heftiger maar dat leverde haast nooit wonden op. De teef ging direct schudden en scheuren met een andere teef terwijl een reu waar ze mot mee kreeg alleen hoefde te onderwerpen. Teven vechten niet snel om alleen rangorde te bepalen.

Je zou eens voor de lol naar Ein coach fur alle felle moeten kijken op WDR op zondag om 17:45 uur. Daar loopt nu een onderwerp over een roedel honden waarbij zowel de teefjes als de reuen mot geven. De reuen is kantje boord en die kunnen misschien samen blijven, de teven vochten als gekken en dat was permanent scheiden om dodelijke gevechten te voorkomen. Dat is teefjes eigen helaas.

Dus waarom zo ingewikkeld doen? Dit hondje is moeilijk en fel, geen kandidaat om spelletjes met andere teefjes mee te gaan spelen zou ik zeggen.
Het gaat hier ook om een teefje waar een teef bij komt, niet een reu waar een reu bij komt. Dat laatste kan inderdaad soms ook best goed gaan, dat weet ik. Maar een reu-teef combinatie geeft gewoon vrijwel nooit problemen.

Reuen die met teven vechten zijn in mijn ogen ook niet helemaal jofel er vanuit gaande dat het sociale honden betreft. Dat zou de reu elke kans op dekken ontnemen omdat de teef hem zal afwijzen als ze loops is. Een reu hoort galant en eerlijk op een teef te reageren en haar hoe dan ook met respect te behandelen. Mijn teef vocht ook wel eens met reuen in ruw spel, grauwel grauwel spring spring en het was weer koek en ei. Hooguit een gaatje in een oor of tong. Gaat dat verder en zet de reu door dan is hij sociaal niet helemaal tof op dat moment. :19: In ieder geval verliest hij survival of the fittest en het doorgeven van zijn genen uit het oog en daar verliest hij dan contact met de normale gang van zaken :wink:

Als Dapper, die ongecastreerd is, door een teef gegrepen wordt bekt hij hooguit terug en probeert snel weg te komen. Hij zal nooit of te nimmer op een echt agressieve teef ingaan en laat zich alles welgevallen zoals een reu betaamt. Andere reuen is duidelijk een ander verhaal als ze willen vechten. In mijn ogen hoort dat ook zo want een reu hoort te willen dekken en dus in de smaak te vallen bij teven :ok:
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ik heb alleen maar aangegeven dat je niet per definitie kunt zeggen dat bij een reu een teef moet en andersom. Zoals je aan de andere berichten kunt zien zijn er genoeg gevallen waarin teef-teef en reu-reu prima gaat. Zelfs situaties met 4 teven of reuen.

Het verhaal wat je schrijft klopt over het algemeen hoor. Daar ligt het niet aan. Alleen heb ik een beetje een hekel aan het alles over 1 kam scheren. Op basis van wat ik hier lees op het forum zou ik ook erg geneigd zijn om het oordeel te vellen dat deze twee teven niet bij elkaar kunnen. Maar voor hetzelfde geldt gaat het allemaal prima en hebben ze een geweldig leven samen. Ik heb het hier zien gebeuren met 2 reuen (20 en 55 kilo :wink: ). Je zou eerst naar beide honden moeten kijken (samen en apart) om te kunnen bepalen of een bepaalde combi gaat werken. Bij voorkeur voor een langere tijd dan een paar uur (liever een paar dagen of weken). Pas dan kun je daadwerkelijk zeggen of het allemaal goed gaat lopen. De beste oplossing vind ik dus eigenlijk dat je zorgt dat je bij het overnemen van een hond een vangnet hebt (voor bv. 3-4 weken), voor mocht het niet lukken (met de eigenaar of de hond). Helaas is dat niet altijd (of zelfs vaak niet) mogelijk.

Maar als bij deze teef een stabiele en zelfverzekerde andere teef (of reu) geplaatst wordt, zal dat felle van de teef die er al woont wellicht wel af gaan. Ik ben trouwens ook benieuwd naar de onderbouwing van je stelling dat teven niet zo snel om de rangorde vechten. Bij teven is het toch ook zo dat alleen de alpha-teef het recht heeft om te paren? Dus rangorde is wel degelijk van belang.

Overigens nog bedankt voor je tip over die serie op WDR. Ga ik zeker de video voor instellen. :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”