**Tamara** schreef:
Mijn teef is heel fel naar andere honden (heeft ook te maken met wat onzekerheid), niet echt handig in een maatschappij waar heel veel andere honden leven.
In hoeverre kan je zulk gedrag eruitfokken, is dat uberhaupt mogelijk?
Voor mij is deze vraag heel herkenbaar.
Beetle is ook fel naar andere honden, dit komt deels doordat ze onzeker is.
Ze is door onszelf gefokt, uit het eerste nestje wat wij ooit hadden. De fout die wij 9 jaar geleden gemaakt hebben, is door mam en dochter samen uit te laten. Ik dacht toen, mams is lief naar alles en iedereen, dus dat zal dochter wel gaan overnemen. Helemaal fout!

. Moeder beschermt pup en Beetle is hierdoor onzeker geworden en vrij fel naar andere honden.
Dat even als inleiding, is misschien niet onbelangrijk.
Aangezien Beetle verder een superschat is, gezellig, grappig, etcetera hebben we (ondanks dat haar karakter ook mindere eigenschappen vertoont) bewust met haar gefokt.
In haar eerste nestje zaten 3 reuen en 3 teven. Deze hondjes zijn nu 6 jaar oud. De reuen hebben het karakter van de vader. Lief, sociaal en 1 van de 3 is een beetje een dominante reu. 1 reu is een goedzak en 1 reu 'normaal', voor een kooikerreu dus sociaal

.
Ik heb het idee dat in de teven meer het gedrag van de moeder naar voren is gekomen. 1 teefje lijkt op Beetle haar moeder. Heel lief en sociaal, maar gelukkig met iets meer pit. 1 teefje kan af en toe fel zijn en houdt niet zo van andere honden, maar is wel heel oke (wordt heel veel mee gewerkt en is geplaatst bij mensen met ervaring met het kooikerhondje). En 1 teefje is een hele felle donder. Eigenlijk iets te, maar voor deze mensen wel juist een uitdaging.
In Beetle haar tweede nestje waren slechts 3 puppies. Twee reuen en 1 teefje. Hiervoor heb ik een andere vaderhond gekozen, maar wel een reu die familie is van de vorige reu. Deze reu is op zich iets dominanter dan de vorige, maar dit kan ook aan de eigenaren/opvoeding liggen. Deze reuen die hieruit geboren zijn, zijn echte kooikerreuen, een tikje dominant gedrag vertonen ze. Het teefje is vrij gemakkelijk, maar absoluut geen softie (zoals oma). Zo fel naar andere honden als Beetle, dat is ze niet.
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar dit is dus mijn ervaring met het fokken met een hondje wat fel is naar andere honden en in welke mate dit de 1e generatie naar voren is gekomen.