Desi van mij heeft ook in een asiel gezeten in Spanje. 9 jaar. ALs pup van 8 weken is ze gevonden en vanaf die tijd heeft ze daar in een particulier asiel gezeten. de bedoeling was goed maar ze is veel tekort gekomen.
Toen ze hier kwam was ze ook nog eens na een hele lange, voor haar beangstigende reis, in beslag genomen in Duitsland. Ze hebben daar een week in hun eigen vuil gelegen in een hok in het asiel. Niemand kon er iets mee beginnen. Lopen deden ze niet aan de riem, dus uitlaten kon niet.
Toen kwam ze bij mij. Ik heb haar een maand gegeven om te aclimatiseren. Daarna ben ik met dwang kleine stapjes voor haar gaan nemen. Omdat ze dat zelf niet deed. Zij vond het best om verder voor de rest van haar leven in een bench te liggen. En snel in de tuin te plassen en dan gauw weer terug.
Op een gegeven moment heb ik haar aan een tuig met riem en een halsband met riem meegenomen naar buiten. Als ze zich uit het ene zou wurmen dan had ze het andere nog om want ontsnappingsgevaar in haar paniek was zeker niet denkbeeldig.
In het begin lag ze plat op de grond buiten, daarna ging ze toch eens om zich heen kijken en ik had het geluk dat toen ze een keer op eht gras durfde te lopen dat ze dat zo verschrikkelijk leuk vond. De stoeprand was de volgende hindernis. Zulke kleine stapjes moest ik met haar nemen maar voor haar waren het overwinningen.
In de auto mee naar het bos, ze wilde wel in de grond kruipen als ze in de auto moest. Ik moest haar echt terwijl ze helemaal verstijfd was van angst in de auto tillen. Zielig misschien maar op den duur begon ze het systeem door te krijgen. Want het bos vond en vind ze heerlijk. Dus auto was ook niet zo erg meer. Na anderhalf jaar is dat hele gespannene en verstijfde weg. De uitdrukking in haar ogen is anders. Ze kan genieten van dingen en het is de moeite waard geweest voor haar.
Dus ik ben er ook voor om Lilo gewoon aan te lijnen, bang of niet, en mee te nemen naar buiten, desnoods dragend. En dan steeds een beetje over haar grens gaan.
Aan een halsband rukken tijdens spelen om te wennen lijkt me trouwens niet handig. Welke hond vind dat nou ooit leuk.