Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Trainen alleen zijn
Moderator: moderatorteam
-
retep
Trainen alleen zijn
Over 2 weken gaan mijn vriendin en ik weer (part-time) werken en we willen tegen die tijd onze 9 weken oude labrador wat meer alleen kunnen laten. We hebben een bench maar vroegen ons af hoe je nu dit alleen zijn precies aanleert. 's Nachts slaapt die ook gewoon de hele nacht in de bench dus daar is zij al flink aan gewent. We denken om gewoon een paar keer op een dag haar 10 min alleen in de bench te laten en dit uit te bouwen tot een paar uur. Kan dit, wat kan wel niet, aandachtspunten alle tips welkom ! 
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik zou maar een oppas gaan zoeken, want dat is reeeler dan een pup van 11 weken een paar uur alleen in een bench stoppen.
Hoe lang moet de pup alleen zijn?
Hoe lang moet de pup alleen zijn?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
Daan
- Moos
- Zeer actief
Met 11 weken moet een pup gewoon nog praktisch elk uur plassen, dus dat is al lastig.
Mijn eerste hond kon met 6 maanden 4 uur alleen zijn, met 11 weken hooguit 15 min. En dat was ook na heeeel langzaam opbouwen.
Mijn tweede hond kon sneller alleen zijn samen met de andere hond, maar tot 5 maanden niet langer dan 2.5-3 uur i.v.m. plassen.
Mijn eerste hond kon met 6 maanden 4 uur alleen zijn, met 11 weken hooguit 15 min. En dat was ook na heeeel langzaam opbouwen.
Mijn tweede hond kon sneller alleen zijn samen met de andere hond, maar tot 5 maanden niet langer dan 2.5-3 uur i.v.m. plassen.

-
retep
Bedankt alvast voor de tips en ik zie het al de strekking is dat het gewoon een tijd duurt voordat die helemaal alleen kan zijn daar gaan we alles op afstemmen. Vandaag hebben we toch een testje gedaan en toen is zij een half uur alleen gebleven en dat ging vrij goed. Eerste paar minuten beetje piepen maar daarna niet meer gehoord.
We gaan hier nog wel wat mee experimenteren maar ik neem jullie aanwijzigen ter harte !
We gaan hier nog wel wat mee experimenteren maar ik neem jullie aanwijzigen ter harte !
- zepenko
- Zeer actief
Buiten het hele fysieke gebeuren (ontlasten dus), speelt er ook nog een psychisch verhaal. Honden zijn van nature roedeldieren. Dus alleen zijn moeten ze leren en leren kost tijd. En als pups zo maar alleen gelaten worden, zullen ze instinctief gaan `roepen' om gered te worden. Als (wolven)pups namelijk in de wilde natuur achtergelaten worden, betekent dat eigenlijk altijd dat je dood gaat.
Je kunt je dus voorstellen dat het voor het geestelijke gestel van je hondje niet zo best is om al op jonge leeftijd veelvuldig alleen gelaten te worden. Het kan de baas-hond relatie beschadigen en je kunt er zelfs verlatingsangst mee creëeren. Indien mogelijk is het beter om pas vanaf 5-6 maanden (aan het einde van de angstfase) te beginnen met langer alleen laten. Wees gewaarschuwd!
En verder erg veel plezier met jullie pup.
Je kunt je dus voorstellen dat het voor het geestelijke gestel van je hondje niet zo best is om al op jonge leeftijd veelvuldig alleen gelaten te worden. Het kan de baas-hond relatie beschadigen en je kunt er zelfs verlatingsangst mee creëeren. Indien mogelijk is het beter om pas vanaf 5-6 maanden (aan het einde van de angstfase) te beginnen met langer alleen laten. Wees gewaarschuwd!
En verder erg veel plezier met jullie pup.
-
bianca83
- Zeer actief
Wij zijn met Quasar pas met 6 maanden begonnen om hem alleen te laten en dan niet gelijk heel lang maar eerst maar een minuut en zo uitbouwen, wel hebben we 2 honden dus helemaal alleen is hij nooit. Is hij ook nog nooit geweest langer dan 10 minuten
Gewoon rustig aan doen en niet ineens heel lang wegblijven zeker niet nu ze nog zo jong is. Ze zal toch echt wel heel regelmatig naar buiten moeten om te plassen.

-
Reini
- Zeer actief
Vegas is nu 4 1/2 maand en ik ben ook nog niet begonnen met alleen zijn trainen. Ik ben inmiddels wel zo ver dat ik even naar boven kan gaan of naar de keuken zonder dat hij achter mee aan wilt gaan.
Als hij straks een half jaar is dan wil ik het gaan uitbreiden. Eerst 5 minuutjes (dan ga ik even buiten een peukie roken) en dan steeds om de week 5 minuutjes erbij. Dat is de methode die ik wil gaan toepassen.
Om op zo'n jonge leeftijd je hond al alleen te laten kan volgens mij meer schade aanrichten dan goeds doen! Misschien kunnen jullie een oppas regelen voor de eerste maanden als jullie moeten werken?
Als hij straks een half jaar is dan wil ik het gaan uitbreiden. Eerst 5 minuutjes (dan ga ik even buiten een peukie roken) en dan steeds om de week 5 minuutjes erbij. Dat is de methode die ik wil gaan toepassen.
Om op zo'n jonge leeftijd je hond al alleen te laten kan volgens mij meer schade aanrichten dan goeds doen! Misschien kunnen jullie een oppas regelen voor de eerste maanden als jullie moeten werken?
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07

- Saartje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising
- Aantal honden: 1
Ik denk dat de bedoeling van het 'goed alleen kunnen zijn' juist betekent dat je terug bent vóór de hond gaat piepen.retep schreef:Eerste paar minuten beetje piepen maar daarna niet meer gehoord.
Misschien is dat dus binnen 10 seconden, niet ergens rond een half uur al.
Zelf zou ik zo'n heel jonge hond niet alleen laten, omdat het dus echt nog een baby is die nog steeds heel vaak uit moet om even te plassen/poepen.
11 weken is nog zo ontzettend jong, ik zou echt hard op zoek gaan naar een oppas of nog beter; een dagopvang (en dan voor die paar uurtjes). Ik geloof dat Linda (Zoek Stok!) daar ook gebruik van maakt voor haar Bram en dat lijkt mij persoonlijk veel beter dan een paar uur alleen.
Succes ermee

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Het is totaalReini schreef:Vegas is nu 4 1/2 maand en ik ben ook nog niet begonnen met alleen zijn trainen. Ik ben inmiddels wel zo ver dat ik even naar boven kan gaan of naar de keuken zonder dat hij achter mee aan wilt gaan.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Ik zat al te lezen. Bram is nu vijf maanden en wij hebben hem laatst 3 uur alleen gelaten op een avond. Dat vond ik enorme prestatie eigenlijk.Saartje schreef:Ik denk dat de bedoeling van het 'goed alleen kunnen zijn' juist betekent dat je terug bent vóór de hond gaat piepen.retep schreef:Eerste paar minuten beetje piepen maar daarna niet meer gehoord.
Misschien is dat dus binnen 10 seconden, niet ergens rond een half uur al.
Zelf zou ik zo'n heel jonge hond niet alleen laten, omdat het dus echt nog een baby is die nog steeds heel vaak uit moet om even te plassen/poepen.
11 weken is nog zo ontzettend jong, ik zou echt hard op zoek gaan naar een oppas of nog beter; een dagopvang (en dan voor die paar uurtjes). Ik geloof dat Linda (Zoek Stok!) daar ook gebruik van maakt voor haar Bram en dat lijkt mij persoonlijk veel beter dan een paar uur alleen.
Succes ermee
Jullie pup is nog heel erg jong en ik neem aan dat je haar dan al vier uur alleen wilt laten om te werken en dan ook nog een aantal keer per week? Op de puppycursus waren er ook mensen die dat deden, maar ik zou er zelf niet voor kiezen. Twee redenen: je hond mist een heleboel prikkels die juist zo belangrijk zijn op die leeftijd en ze moet nog heel vaak plassen en poepen.
Er zijn natuurlijk wel andere mogelijkheden dan alleen zijn zoals een aardige buurvrouw, ouders, vrienden etc. die een aantal uurtjes willen oppassen. Is zoiets niet mogelijk bij jullie?Wellicht zit er een hondenuitlaat bij jullie in de buurt zodat de pup tussendoor uitgelaten wordt? (moet je er wel op letten dat het een korte wandeling is)
Ik heb uiteindelijk voor dagopvang gekozen, maar weet dat niet iedereen zo 'gek' is om enorm om te rijden voor z'n hond en een bedrag opzij te leggen voor de opvang. Mocht je toch eens ergens gaan kijken, let er dan op hoeveel honden ze hebben, of ze andere pups hebben en of ze min of meer vaste medewerkers hebben. Ik heb er heel wat gezien en er is een enorm verschil tussen de ene en de andere. Als ik ook maar enigszins een vervelend gevoel kreeg als ik binnen kwam, viel die gelijk af. Nu rijd ik dus elke dag bijna een uur naar m'n werk terwijl het eigenlijk maar 10 minuten is, maar ik heb wel een geweldige opvang. Misschien iets te geweldig
Heel veel succes met het zoeken. Ik kan het niet laten om toch een klein kritiekpuntje aan te dragen, ik hoop dat jullie het niet verkeerd opvatten: is het niet handiger om zoiets uit te zoeken voordat je een pup neemt? Het is nu wel heel kort dag, of ligt dat aan mij?

Linda, Izzie en Bram