Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Plassen bij anderen
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Plassen bij anderen
De afgelopen twee keer heeft Bram binnen geplast bij mensen waar ik op bezoek was. Alletwee de keren hadden deze mensen een hond. Als ik op bezoek ga bij mensen zonder hond, plast hij nooit. Is het een vorm van stress dat hij het nu wel deed? Gaat dat over als hij ouder is?
Overigens: het was geen deemoedsplasje, maar hij ging gewoon echt zitten plassen nadat hij er ongeveer een half uurtje was (ja, ik had hem ook van tevoren laten plassen).
Overigens: het was geen deemoedsplasje, maar hij ging gewoon echt zitten plassen nadat hij er ongeveer een half uurtje was (ja, ik had hem ook van tevoren laten plassen).

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Moos markeerde altijd bij andere mensen die ook een hond of een kat hadden binnen, maar als Bram echt ging zitten lijkt me dat niet echt markeren
En Moos begon door ook pas mee rond een maand of 10.
Speelde hij veel met die andere hond, dat hij daarom tussendoor van de spanning even moest plassen misschien?
Speelde hij veel met die andere hond, dat hij daarom tussendoor van de spanning even moest plassen misschien?

- Zoek stok!
- Zeer actief
Het leek inderdaad of hij echt moest. Het was zeker geen markeren (dat doet hij buiten al), want er was te veel plas. Net alsof z'n blaas veel sneller was gaan werken van het spelen ofzoMoos schreef:Moos markeerde altijd bij andere mensen die ook een hond of een kat hadden binnen, maar als Bram echt ging zitten lijkt me dat niet echt markeren![]()

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Dat zou heel goed kunnen hoor. Kleine pupjes moet je ook altijd buiten zetten na het spelen heZoek stok! schreef:Het leek inderdaad of hij echt moest. Het was zeker geen markeren (dat doet hij buiten al), want er was te veel plas. Net alsof z'n blaas veel sneller was gaan werken van het spelen ofzoMoos schreef:Moos markeerde altijd bij andere mensen die ook een hond of een kat hadden binnen, maar als Bram echt ging zitten lijkt me dat niet echt markeren![]()
Met name Moos is hier heel erg gevoelig voor spanning qua plasgedrag. Vroeger toen Saar er nog niet was en hij voorop in het fietsmandje zat moest ik elk half uur stoppen en dan deed hij een giga-plas, van de spanning.
Ook als hij mee is op visite gaan we er elke 2-3 uur uit (hij kan thuis 7 uur zonder plassen als het echt moet, gebeurt zelden, maar hij kan het wel, langer heb ik nooit geprobeerd), en dan moet hij echt nodig plassen.
Saar heeft dat minder, maar Saar kon ook al veel eerder minder vaak uit dan Moos. Ze is nu 7 maanden en redt het ook makkelijk 5-6 uur. Gaan we na 3 uur naar buiten dan loop ik me regelmatig een ongeluk, dan moet ze gewoon niet. Ook 's ochtends loopt ze soms wel een kwartier gewoon te darren buiten voordat ze plast; Moos loopt dan direct leeg.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Het verbaasde me zo omdat hij hier thuis al een hele tijd niks meer binnen doet en ook bij andere mensen niet, zolang ze geen hond hebben. De volgende keer (vrijdagMoos schreef: Dat zou heel goed kunnen hoor. Kleine pupjes moet je ook altijd buiten zetten na het spelen he![]()
Met name Moos is hier heel erg gevoelig voor spanning qua plasgedrag. Vroeger toen Saar er nog niet was en hij voorop in het fietsmandje zat moest ik elk half uur stoppen en dan deed hij een giga-plas, van de spanning.
Ook als hij mee is op visite gaan we er elke 2-3 uur uit (hij kan thuis 7 uur zonder plassen als het echt moet, gebeurt zelden, maar hij kan het wel, langer heb ik nooit geprobeerd), en dan moet hij echt nodig plassen.
Saar heeft dat minder, maar Saar kon ook al veel eerder minder vaak uit dan Moos. Ze is nu 7 maanden en redt het ook makkelijk 5-6 uur. Gaan we na 3 uur naar buiten dan loop ik me regelmatig een ongeluk, dan moet ze gewoon niet. Ook 's ochtends loopt ze soms wel een kwartier gewoon te darren buiten voordat ze plast; Moos loopt dan direct leeg.

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Ik denk dat zo'n andere hond net die extra spanning oproept waardoor hij opeens moet plassen, denk ik hoor.Zoek stok! schreef:Het verbaasde me zo omdat hij hier thuis al een hele tijd niks meer binnen doet en ook bij andere mensen niet, zolang ze geen hond hebben. De volgende keer (vrijdagMoos schreef: Dat zou heel goed kunnen hoor. Kleine pupjes moet je ook altijd buiten zetten na het spelen he![]()
Saar heeft dat minder, maar Saar kon ook al veel eerder minder vaak uit dan Moos. Ze is nu 7 maanden en redt het ook makkelijk 5-6 uur. Gaan we na 3 uur naar buiten dan loop ik me regelmatig een ongeluk, dan moet ze gewoon niet. Ook 's ochtends loopt ze soms wel een kwartier gewoon te darren buiten voordat ze plast; Moos loopt dan direct leeg.) moet ik maar even kijken of ik hem na een half uurtje even buiten zet.
We houden hem vrijdag gewoon extra goed in de gaten, maar een plasje in huis vinden we niet erg hoor

- Zoek stok!
- Zeer actief
Juist mensen met honden vind het niet erg, maar ik schaam me dan toch wel een beetje. Ik kan me nog net inhouden om te zeggen 'dat doet hij anders nooit'.Moos schreef:
Ik denk dat zo'n andere hond net die extra spanning oproept waardoor hij opeens moet plassen, denk ik hoor.
We houden hem vrijdag gewoon extra goed in de gaten, maar een plasje in huis vinden we niet erg hoor(maar ik kan me heel goed voorstellen dat jij hem liever op tijd buiten zet)
Het lastige is natuurlijk ook dat hij zich niet meer helemaal leegplast volgens mij. Dus hij plast dan wel voordat we naar binnen gaan, maar blijft wat in z'n blaas houden (je weet maar nooit wat je nog moet markeren).

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Ja, kan me wel voorstellen hoor, ik lette met Moos en Saar als pup ook altijd vreselijk op bij anderen in huis, tot op het dwangmatige af, terwijl die mensen zeiden dat ze een plasje in huis helemaal niet erg vonden, en terwijl ik het zelf ook helemaal niet erg vindt als andermans jonge hond bij mij een 'ongelukje' heeft. Maar het is toch anders als het jouw hond is.Zoek stok! schreef:Juist mensen met honden vind het niet erg, maar ik schaam me dan toch wel een beetje. Ik kan me nog net inhouden om te zeggen 'dat doet hij anders nooit'.Moos schreef:
Ik denk dat zo'n andere hond net die extra spanning oproept waardoor hij opeens moet plassen, denk ik hoor.
We houden hem vrijdag gewoon extra goed in de gaten, maar een plasje in huis vinden we niet erg hoor(maar ik kan me heel goed voorstellen dat jij hem liever op tijd buiten zet)
Het lastige is natuurlijk ook dat hij zich niet meer helemaal leegplast volgens mij. Dus hij plast dan wel voordat we naar binnen gaan, maar blijft wat in z'n blaas houden (je weet maar nooit wat je nog moet markeren).
En met dat markeren is inderdaad lastig. Ik hou hier bij Moos de regel aan dat hij min. 2 (als hij na een kwartier nog niet meer geplast heeft), maar het liefst 3 of 4 keer moet plassen (markeren dus) voordat we naar binnen gaan, thuis of bij vreemden. Dan heeft hij iig de kans gehad zich min of meer leeg te plassen.
Da's het grote voordeel van Saar, als je haar buiten zet als ze moet plassen (dus niet na 2 uur, dan neemt ze uitgebreid de tijd
Bram is er trouwens bijtijds bij met het markeren

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
Dat zou heel goed kunnen, en Bram is natuurlijk ook best een zelfverzekerd kereltje meestalZoek stok! schreef:Ik denk dat Bram veel dingen afkijkt bij de volwassen honden op de opvang. Hij deed ook al heel vroeg z'n poot omhoog bij het plassen.Moos schreef:

- Zoek stok!
- Zeer actief
Je moet hem eens zien als hij langs de enorme honden loopt in de dagopvang (als ik hem ophaal). Staart omhoog, af en toe een blik hun kant op (zie je me wel?) en zeer parmantig. Als hij mij dan ziet, gaat hij tijgeren. Hele grappige overgang.Moos schreef:Dat zou heel goed kunnen, en Bram is natuurlijk ook best een zelfverzekerd kereltje meestalZoek stok! schreef:Ik denk dat Bram veel dingen afkijkt bij de volwassen honden op de opvang. Hij deed ook al heel vroeg z'n poot omhoog bij het plassen.Moos schreef:

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik ben heel benieuwd want Bram is niet zo gek op kleine hondjes. Ja raar he. Hij is er wat angstig voor (Jack Russells enzo). Er is blijkbaar wat gebeurd, maar ik kan het me niet herinneren.Moos schreef:hihihi, gekke Bram.
Ik hoop dat hij en Moos nog een beetje leuk gaan vrijdag.![]()
Ik denk dat Moos Bram wel even moet corrigeren als hij denkt erg veel stoerder dan Moos te zijn. Tenzij Bram natuurlijk superstoer is, dan geeft Moos het op
We zullen het zien!

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Hmm, Moos en Saar hebben het ook niet zo op Jack Russells moet ik zeggen. Moos vindt ze vaak te opdringerig dominant en druk, en Saar vindt ze voornamelijk druk en wild.Zoek stok! schreef:Ik ben heel benieuwd want Bram is niet zo gek op kleine hondjes. Ja raar he. Hij is er wat angstig voor (Jack Russells enzo). Er is blijkbaar wat gebeurd, maar ik kan het me niet herinneren.Moos schreef:hihihi, gekke Bram.
Ik hoop dat hij en Moos nog een beetje leuk gaan vrijdag.![]()
Ik denk dat Moos Bram wel even moet corrigeren als hij denkt erg veel stoerder dan Moos te zijn. Tenzij Bram natuurlijk superstoer is, dan geeft Moos het op
We zullen het zien!
En therapie mini-Saar heeft Bram juist zo leuk uit zijn 'niet-spelen-schulp' getrokken, hihi.
De vorige keer gingen Moos en Bram wel heel goed, maar Bram ging dan ook direct op zijn rug liggen voor Moos, dan zal Moos nooit wat doen. En toen had Bram ook nog zijn puppy-privileges.
Reageert Bram dan ook nog steeds onderdanig op kleine hondjes of juist niet?
Zolang Bram zich niet aan Moos opdringt zal het prima gaan, dan laat Moos hem ook met rust, en soms wil Moos dan opeens ook spelen. Hij houdt alleen niet van andere (met name jongere) reuen die constant om hem heen blijfen darren, ondertussen staart omhoog, af en toe de kop over hem heen hangen etc. Of jonge reuen die op hem blijven stuiteren, vind hij ook niet echt geslaagd...

-
miekmiek
Ben benieuwd hoe het gaat tussen die twee. Moos en Bram zijn allebei stoere kerels, dus dat zal wel weer even aftasten worden. Maar dat ging bij Tommie ook goed, en die is af en toe ook best macho.
Overigens moeten mijn honden ook vaker plassen als we ergens op visite zijn. Ik moet ze echt goed uitlaten voordat we naar binnen gaan, en voor de zekerheid herhaal ik dat na een uurtje. Bij een jonge hond zou ik dat nog wat eerder doen, na een half uurtje.
Tommie wil ook nog wel eens heel veel gaan drinken als we ergens op visite zijn, daar moet ik ook op letten.
Overigens moeten mijn honden ook vaker plassen als we ergens op visite zijn. Ik moet ze echt goed uitlaten voordat we naar binnen gaan, en voor de zekerheid herhaal ik dat na een uurtje. Bij een jonge hond zou ik dat nog wat eerder doen, na een half uurtje.
Tommie wil ook nog wel eens heel veel gaan drinken als we ergens op visite zijn, daar moet ik ook op letten.
- Moos
- Zeer actief
Ja, met Tommie en Moos ging het eigenlijk ook heel goed. Binnen heeft Moos 1 keer even gesnauwd en toen wist Tommie meteen hoe het zat, en volgens mij accepteerde Moos buiten dat Tommie de baas was, want hij ging Tom buiten eigenlijk een beetje uit de weg. Nou was Tom ook wel heeeeel stoer aan het markeren elke 2 meter natuurlijkmiekmiek schreef:Ben benieuwd hoe het gaat tussen die twee. Moos en Bram zijn allebei stoere kerels, dus dat zal wel weer even aftasten worden. Maar dat ging bij Tommie ook goed, en die is af en toe ook best macho.
Het is met Moos altijd een beetje afwachten. Heeeeel soms tref je een reu met wie het gewoon totaal niet klikt, maar dat is zelden. Meestal gaat het zoals met Tommie, en regelmatig wil Moos opeens ook spelen. Ik snap hem soms niet zo goed wat dat betreft

-
miekmiek
Mijn hond is ook zoooo stoer...Moos schreef: Nou was Tom ook wel heeeeel stoer aan het markeren elke 2 meter natuurlijkEn ging Tommie ook nog heel stoer staan doen bij een reu die Moos niet eens durft te benaderen, hihi.
En dat markeren om de twee meter...af en toe zwaar irritant. Hij heeft nu uitgevonden hoe hij over een lengte van ongeveer twee meter op drie poten door kan hupsen en ondertussen door kan blijven plassen.
- Moos
- Zeer actief
Tommie is heel stoermiekmiek schreef:Mijn hond is ook zoooo stoer...Moos schreef: Nou was Tom ook wel heeeeel stoer aan het markeren elke 2 meter natuurlijkEn ging Tommie ook nog heel stoer staan doen bij een reu die Moos niet eens durft te benaderen, hihi.
![]()
![]()
En dat markeren om de twee meter...af en toe zwaar irritant. Hij heeft nu uitgevonden hoe hij over een lengte van ongeveer twee meter op drie poten door kan hupsen en ondertussen door kan blijven plassen.
En hij is ook wel heel knap in het plassen dan, hahahahahaha, daar kan Moos nog een puntje aan zuigen

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
Nou, je gelooft het niet, dat dacht ik gisterenavond nog, of die hond die Bram toen gebeten had geen boerenfox achtig ding was! En dat daar dus die angst vandaan kwam. Maar Moos en Saar lijken in de verste verte niet op boerenfoxen, misschien dat dat wel scheeltZoek stok! schreef:Vanochtend wist ik ineens waar die angst voor kleine hondjes vandaan komt. Toen op Vlieland is hij zo hard gebeten door een kleine hond. Door een boerenfox, is toch een beetje een jackie op hogere poten. Het is dus heel verklaarbaar.