Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Halti?
Moderator: moderatorteam
- Zoie
- Zeer actief
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
- Zoie
- Zeer actief
Kan een hond het niet als correctie ervaren op het negeren van het commando "doorlopen "of "kom op " ?Wil de hond schreef:Veel honden met een redelijke obsessie voor iets zullen van meesleuren absoluut niet leren dat dat "iets" niet mag of kan.
Waardoor meesleuren dus in elk geval geen enkele waarde heeft als opvoedkundig middel. Wel kan het dienen als ontwijking van de noodzaak tot opvoeden/trainen.
Het "uitvallen "z elf bestraf ik nooit, wel eventueel het niet luisteren daarna.
Laatst gewijzigd door Zoie op 10 aug 2005 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.

-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat ligt maar helemaal aan de hond.Zoie schreef:Kan een hond het niet als correctie ervaren op het negeren van het commando "doorlopen "of "kom op " ?Wil de hond schreef:Veel honden met een redelijke obsessie voor iets zullen van meesleuren absoluut niet leren dat dat "iets" niet mag of kan.
Waardoor meesleuren dus in elk geval geen enkele waarde heeft als opvoedkundig middel. Wel kan het dienen als ontwijking van de noodzaak tot opvoeden/trainen.
Maar op zich is meesleuren meestal niet echt een korrektie.
- Zoie
- Zeer actief
oke, dan lees ik met belangstelling verder mee.Wil de hond schreef:Dat ligt maar helemaal aan de hond.Zoie schreef:Kan een hond het niet als correctie ervaren op het negeren van het commando "doorlopen "of "kom op " ?Wil de hond schreef:Veel honden met een redelijke obsessie voor iets zullen van meesleuren absoluut niet leren dat dat "iets" niet mag of kan.
Maar op zich is meesleuren meestal niet echt een korrektie.

-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind meesleuren vaak zelfs vervelender voor een hond dan echt korrigeren.
Omdat een hond die meegesleurd wordt iets wil wat hij niet kan doen/bereiken terwijl een hond die gekorrigeerd :N: wordt voor datzelfde gedrag het gewoon uit zijn hoofd zal zetten. Mits aan en aantal voorwaarden wordt voldaan natuurlijk.
Stel je voor dat je hond 10 keer per dag met alles wat hij is achter een kat aan wil die hij ergens ziet zitten en elke keer weer volledig overstuur meegesleurd moet worden tot de kat niet meer te zien is zonder dat hij ooit maar één enkele keer mag/kan doen wat hij het liefste zou willen van de hele wereld. Zwaar frustrerend voor zo´n hond.
Omdat een hond die meegesleurd wordt iets wil wat hij niet kan doen/bereiken terwijl een hond die gekorrigeerd :N: wordt voor datzelfde gedrag het gewoon uit zijn hoofd zal zetten. Mits aan en aantal voorwaarden wordt voldaan natuurlijk.
Stel je voor dat je hond 10 keer per dag met alles wat hij is achter een kat aan wil die hij ergens ziet zitten en elke keer weer volledig overstuur meegesleurd moet worden tot de kat niet meer te zien is zonder dat hij ooit maar één enkele keer mag/kan doen wat hij het liefste zou willen van de hele wereld. Zwaar frustrerend voor zo´n hond.
- Zoie
- Zeer actief
Nou volledig overstuur ... b.v. vanmiddag, hij ziet een kat, 50 meter, wil er op af, flex strak, mag meneer even tot rust komen, dan moet hij mee lopen, commando geleid. Maar hij gaat zitten en dan kan je lang wachten voordat hij weer opstaat. Het is nooit zo dat ik zomaar meesleur, maar als hij niet luistert, ja, dan zet ik wat druk op de lijn, tot hij weer meeloopt, en dan beloon ik weer.Wil de hond schreef:Ik vind meesleuren vaak zelfs vervelender voor een hond dan echt korrigeren.
Overigens mag Spok vaak genoeg z'n jachtinstinct uitleven, alleen niet op katten, vandaar dat ik het ook een beetje dubbel zou vinden het uitvallen zelf te corrigeren.

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
ER zit een verschil in aan de lijn zitten of loslopen. Nelson mag aan de lijn niet jagen. Hij beperkt zich tot trekken aan de lijn en daarbij druk in de rondte staren. Als hij echter gaat rukken om ergens heen te vliegen word ik boos. Hij weet dat en in de regel zijn de enige momenten dat hij niet trekt de momenten waarop hij iets heeft gespot. Hij komt dan keurig naast me lopen, wetende dat ik anders boos word.Zoie schreef:Overigens mag Spok vaak genoeg z'n jachtinstinct uitleven, alleen niet op katten, vandaar dat ik het ook een beetje dubbel zou vinden het uitvallen zelf te corrigeren.
Maar goed, er zit geen garantie op want van de week lag ik weer op mijn giechel aan de rand van de vijver.
Laatst gewijzigd door Eline* op 10 aug 2005 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Er liep trouwens pas een kat door het bos.
Nelson was los dus die ging er achteraan en de kat klom godzijdank de boom in. Nelson sprong uit stand wel dik 2 meter hoog de lucht in om de kat te grijpen, onder luid gegil en gekrijs. Dan is hij echt volledig los en totaal overstuur.
Wonderlijk vind ik wel dat hij opgeeft na een minuut of 5. Dan komt hij gewoon terug zo van
, kan d'r nie bij!
Dat ken ik dus niet. Ik corrigeer dan overigens niets, ik loop er heen om hem op te halen als hij niet komt en dat is het.
Aan de lijn word ik dus wel boos.
Wonderlijk vind ik wel dat hij opgeeft na een minuut of 5. Dan komt hij gewoon terug zo van
Dat ken ik dus niet. Ik corrigeer dan overigens niets, ik loop er heen om hem op te halen als hij niet komt en dat is het.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Zoie
- Zeer actief
Ja, dat is waar, de lijn is weer wat anders. Nou, ik zeg wel eens "nee, nee ", maar echt woest worden, dat kan ik niet als ik het niet ben, en als ik het ben, kan ik het w.s. beter niet worden, want dat is geen trainen, natuurlijkEline* schreef:ER zit een verschil in aan de lijn zitten of loslopen. Nelson mag aan de lijn niet jagen. Hij beperkt zich tot trekken aan de lijn en daarbij druk in de rondte staren. Als hij echter gaat rukken om ergens heen te vliegen word ik boos. Hij weet dat en in de regel zijn de enige momenten dat hij niet trekt de momenten waarop hij iets heeft gespot. Hij komt dan keurig naast me lopen, wetende dat ik anders woest word.Zoie schreef:Overigens mag Spok vaak genoeg z'n jachtinstinct uitleven, alleen niet op katten, vandaar dat ik het ook een beetje dubbel zou vinden het uitvallen zelf te corrigeren.
Maar goed, er zit geen garantie op want van de week lag ik weer op mijn giechel aan de rand van de vijver.
pf ... vind Spok toch wel erg moeilijk te trainen vergeleken bij Zoë en Luna ... hoewel, als ik terugkijk, dan heeft dat ook moeten groeien ... maar toch. Eigenlijk is Luna een heel goed te trainen hond en is Spok veel moeiljiker wat dat betreft, althans voor mij.

- Zoie
- Zeer actief
Ja, dat is schrikken idd. Spok is hier ook een paar maal ontsnapt door een openstaande deur achter de katten aan, gelukkig komt hij dan wel weer terug binnen de halve minuut, maar toch ...mag niet gebeuren.Eline* schreef:Er liep trouwens pas een kat door het bos.Nelson was los dus die ging er achteraan en de kat klom godzijdank de boom in. Nelson sprong uit stand wel dik 2 meter hoog de lucht in om de kat te grijpen, onder luid gegil en gekrijs. Dan is hij echt volledig los en totaal overstuur.
Wonderlijk vind ik wel dat hij opgeeft na een minuut of 5. Dan komt hij gewoon terug zo van, kan d'r nie bij!

-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Je hebt het nu niet over wat ik me bij meesleuren voorstel maar meer over een beetje dwingend aansporen om toch maar gewoon jouw bedoeling te doen. Dat kan in principe best voldoende zijn om een "probleem" hanteerbaar te maken. Als je hond tenminste reageert en het resultaat binnen jouw kriterium van acceptabelheid valt.Zoie schreef:Nou volledig overstuur ... b.v. vanmiddag, hij ziet een kat, 50 meter, wil er op af, flex strak, mag meneer even tot rust komen, dan moet hij mee lopen, commando geleid. Maar hij gaat zitten en dan kan je lang wachten voordat hij weer opstaat. Het is nooit zo dat ik zomaar meesleur, maar als hij niet luistert, ja, dan zet ik wat druk op de lijn, tot hij weer meeloopt, en dan beloon ik weer.Wil de hond schreef:Ik vind meesleuren vaak zelfs vervelender voor een hond dan echt korrigeren.
Meesleuren is in mijn ogen meer het meeslepen van een hond die totaal niet op je reageert.
- Zoie
- Zeer actief
Nou ja, ik heb het misschien een beetje te sterk en met te weinig uitleg gezegd, maar ik heb hem ook wel eens m.b.v. het tuigje en de lijn weer op z'n pootjes gezet en hem meegenomen, hem als het ware dwingend gewoon mee te lopen. Dus hij weet wel dat dat er achter zit. Ik heb hem ook wel eens van het uitlaatbos naar letterlijk verder dan halverwege thuis getild omdat hij het vertikte te lopen na een ontmoeting met een loopse teef, maar dat lijkt me dan ook weer niet de oplossing ...Wil de hond schreef:Je hebt het nu niet over wat ik me bij meesleuren voorstel maar meer over een beetje dwingend aansporen om toch maar gewoon jouw bedoeling te doen. Dat kan in principe best voldoende zijn om een "probleem" hanteerbaar te maken. Als je hond tenminste reageert en het resultaat binnen jouw kriterium van acceptabelheid valt.Zoie schreef:Nou volledig overstuur ... b.v. vanmiddag, hij ziet een kat, 50 meter, wil er op af, flex strak, mag meneer even tot rust komen, dan moet hij mee lopen, commando geleid. Maar hij gaat zitten en dan kan je lang wachten voordat hij weer opstaat. Het is nooit zo dat ik zomaar meesleur, maar als hij niet luistert, ja, dan zet ik wat druk op de lijn, tot hij weer meeloopt, en dan beloon ik weer.Wil de hond schreef:Ik vind meesleuren vaak zelfs vervelender voor een hond dan echt korrigeren.
Meesleuren is in mijn ogen meer het meeslepen van een hond die totaal niet op je reageert.

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn boos worden bestaat uit een ruk aan de lijn en een hele vuile blik met een sissende "ben je helemaal.."Zoie schreef:Ja, dat is waar, de lijn is weer wat anders. Nou, ik zeg wel eens "nee, nee ", maar echt woest worden, dat kan ik niet als ik het niet ben, en als ik het ben, kan ik het w.s. beter niet worden, want dat is geen trainen, natuurlijkEline* schreef:ER zit een verschil in aan de lijn zitten of loslopen. Nelson mag aan de lijn niet jagen. Hij beperkt zich tot trekken aan de lijn en daarbij druk in de rondte staren. Als hij echter gaat rukken om ergens heen te vliegen word ik boos. Hij weet dat en in de regel zijn de enige momenten dat hij niet trekt de momenten waarop hij iets heeft gespot. Hij komt dan keurig naast me lopen, wetende dat ik anders woest word.Zoie schreef:Overigens mag Spok vaak genoeg z'n jachtinstinct uitleven, alleen niet op katten, vandaar dat ik het ook een beetje dubbel zou vinden het uitvallen zelf te corrigeren.
Maar goed, er zit geen garantie op want van de week lag ik weer op mijn giechel aan de rand van de vijver.![]()
pf ... vind Spok toch wel erg moeilijk te trainen vergeleken bij Zoë en Luna ... hoewel, als ik terugkijk, dan heeft dat ook moeten groeien ... maar toch. Eigenlijk is Luna een heel goed te trainen hond en is Spok veel moeiljiker wat dat betreft, althans voor mij.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
- zepenko
- Zeer actief
Ik laat me in ieder geval leiden door dingen die bewezen zijn. De methodes die jij beschrijft zijn gebaseerd op jouw praktijkervaring. Ik ken mensen die op basis van jaren praktijkervaring beweren dat je een hond kunt leren zitten, door zit te brullen en hard aan de slipketting te trekken als hij niet gaat zitten. En deze mensen beweren ook dat de honden niet gedrukt rondlopen en geen stress vertonen. In werkelijkheid weten ze niet eens hoe dat er uit ziet. Dus praktijkervaring zegt ook niet alles.Wil de hond schreef:Zie je wel, jij laat je mening bepalen door "wetenschappelijke" artikelen zonder dat je de konklusies daarvan hebt vergeleken met dat wat je in de praktijk zou kunnen zien, als je tenminste open zou kunnen kijken naar de werkelijke resultaten van een manier van trainen en opvoeden waarbij ook korrekties worden gebruikt.zepenko schreef:Nee, ik heb nog nooit gewerkt met de correcties die jij bedoelt. Maar ik zie genoeg gevallen waarin dat niet werkt. En als je wilt, wil ik nog wel wat links neerzetten naar wetenschappelijke artikelen waarin nav onderzoek geconcludeerd wordt dat een corrigerende manier van opvoeden en/of trainen honden oplevert die gedrukt rondlopen en stress vertonen. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat het op een mindere brute en pijnigende manier kan.
Ik daarentegen kijk naar wat ik in de praktijk zie en ik zie helemaal niet wat jij beweert, geen gedrukt rondlopen, niet gestrest, niet bang voor hun eigenaar en al helemaal geen honden die op een brute manier gepijnigd worden.
En ik heb praktijkervaring met het natspuiten van een hond om gedrag te doorbreken. Ook om het najagen van andere dieren te doorbreken. En op basis daarvan kan ik zeggen dat deze honden snel leerde dat zij op het vertonen van het ongewenste gedrag een negatieve prikkel ervaarde. Maar daarvoor hoef ik niet bruut aan een slipketting of prikband te trekken. Het leerprincipe is echter wel hetzelfde. Je dient een positieve straf toe. De positieve straf wordt in deze echter in relatie gebracht met het eigen gedrag van de hond en niet met degene die de straf toedient.
Ja, natuurlijk. De effectieviteit van elke methode is afhankelijk van de mate van juiste uitvoering en dus ook van de kwaliteit van de eigenaar en indirect dus van de instructeur. Heb ik ergens gezegd dat dit niet zo is? Wel is het zo dat indien fouten in de ene methode gemaakt worden, dit een groter nadelig effect heeft dan in de andere methode.Wil de hond schreef:Dat jij gevallen ziet waarin "het" niet werkt zegt natuurlijk niet echt wat over de effektiviteit van een manier van trainen maar veel eerder over de kwaliteit van een trainer en/of begeleider. Als je eerlijk bent zul je ook gewoon toegeven dat elke manier van trainen twijfelachtige resultaten produceert, gevallen waarin "het" niet werkte.
Dat `theoretische napraat-blabla' is de basis van de praktijk. Zonder theorie geen praktijk in mijn ogen. Helaas kan iedereen die denkt er wat vanaf te weten, vanalles roepen op basis van "jaaarenlange praktijk ervaring" en met de juiste uitstraling gelooft iedereen hem of haar ook. En dat is nu juist wat er al 30 jaar mis is in hondenland. Een hoop ge-blabla zonder te weten waar men het over heeft.Wil de hond schreef:Bespaar me je links, ik heb voldoende gelezen om te weten wat er allemaal wel niet gekonkludeerd is en gezegd wordt over iets wat ik in de praktijk heel anders uit zie pakken. Kom liever eens aanzetten met wat praktijkervaringen van jezelf, bvb. over het trainen van honden zoals de hond uit deze topic, ipv. van met je gebruikelijke theoretische napraat-blabla.
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
En toen kwam jij en je dacht: "Ik ga hier vrolijk aan mee lopen doen".zepenko schreef:Dat `theoretische napraat-blabla' is de basis van de praktijk. Zonder theorie geen praktijk in mijn ogen. Helaas kan iedereen die denkt er wat vanaf te weten, vanalles roepen op basis van "jaaarenlange praktijk ervaring" en met de juiste uitstraling gelooft iedereen hem of haar ook. En dat is nu juist wat er al 30 jaar mis is in hondenland. Een hoop ge-blabla zonder te weten waar men het over heeft.
Theorie is aardig, en je hebt ook zeker een goede theoretische basis nodig. Maar wat je ook echt moet hebben is een ruime praktijkervaring. Zou jij voldoende praktische ervaring hebben dan zou je niet aankomen met je waterstraal-tip in een geval als dit.
Overigens, heb jij nog nooit meegemaakt dat een hond jou of zijn baas eng ging vinden omdat hij doorhad wie er met het water liep te stralen?
- Marie-Josée
- Erelid
Nou ja, dat waterpistooltje was maar een idee hoor
Hier werkt het perfect. Ik heb het maar een of twee keer toe hoeven passen, geen gestresste hond en geen gestresste baas of gestresste voorbijgangers meer.Ik kon hem toen eindelijk gaan belonen voor het braaf passeren van andere reutjes en ondanks alle verhalen en wetenschappelijke onderzoken zijn zowel Tomas als ik tevreden en nog steeds blij met elkaar.
Het is ook niet de bedoeling je hond daarmee op te voeden maar bij een al opgevoede hond negatief gedrag te doorbreken.
Als een hond eenmaal doorheeft wat hij wel en niet mag, vind ik dat je hem best mag corrigeren als hij dan toch in de fout gaat.
Maar goed, dat is mijn mening maar, niet gebaseerd op boekenwijsheid maar op een beetje ervaring.
Het is ook niet de bedoeling je hond daarmee op te voeden maar bij een al opgevoede hond negatief gedrag te doorbreken.
Als een hond eenmaal doorheeft wat hij wel en niet mag, vind ik dat je hem best mag corrigeren als hij dan toch in de fout gaat.
Maar goed, dat is mijn mening maar, niet gebaseerd op boekenwijsheid maar op een beetje ervaring.
- Marie-Josée
- Erelid
Gelukkig is Tomas niet gestresst geraakt van het waterstraaltje en hij had al meteen door wie het deed maar het had gewoon, simpelweg, meer effect dan mijn rukje aan de lijn want ook dat heb ik geprobeerd jaInge O schreef:kijk, dat zijn dus ook van onzinnige dingen die zo 'mode-gebonden' zijn. het is helemaal 'uit' om je hond te corrigeren, zelfs over een kort maar duidelijk rukje wordt hier door sommigen moord en brand geroepen, want dat IS me toch traumatiserend voor een hond. maar een waterstraaltje staat dan weer op de lijst van 'kan wel'. tsssssssssss...
als je toch zo graag met een onderbouwde theorie werkt, zepenko (doen wij trouwens ook hoor), heb je ook ergens een artikeltje liggen over het verschil in impact op een hond van een waterstraal en een rukje aan de lijn
? ik vrees dat daar wel eens uit zou kunnen komen dat ze meer gestressed raken door een waterstraal.
en dat ze na enkele keren ook het verband niet zouden leggen met de baas? hahaha, dit vind ik bijna echt grappig.
Ik kwam op dat idee omdat ik de plantenspuit binnen had staan om mijn jonge katje te leren uit de planten te blijven. (bij katten is dat blijkbaar wel geoorloofd
Misschien is het gewoon zo dat je moet kijken wat er bij jou hond kan en wat niet.Wat bij de een een goed idee is werkt bij de ander misschien net verkeerd.Honden opvoeden met een boek in de hand is voorbij gaan aan het individu.
- Zoie
- Zeer actief
Nou, dat is het Eline: eigenlijk kan het me niet bommen. Ze doen hun best maar, baasje is toch sterkerEline* schreef:[
Mijn boos worden bestaat uit een ruk aan de lijn en een hele vuile blik met een sissende "ben je helemaal.."Nelson kan je verbaal en met je houding verder prima sturen. Ik ken het gevoel van ergens een punt van moeten maken terwijl het je eigenlijk niet kan bommen.
Dat doe ik dus ook niet meer. Nelson heeft mij nu al een paar keer de plomp ingetrokken voor eendjes en hij heeft een keer een kat bijna doodgemaakt dus voor mij is het menis. Ik wil het niet hebben!!
Ik vind dat wel degelijk gewoon trainen, ook als je daarbij emotie's hebt. Ik mag toch hopen dat je ookal ben je boos, je wel gewoon grip hebt op je gedrag.
Ik ben ooit eens begonnen een toen nog hypere puber Luna op een positieve manier het trekken af te leren. Dat heb ik al snel opgegeven, dan maar trekken. Nu trekt ze nauwelijks nog, en als ze naar een kat uitvalt en ze hoort klik, dan weet ze dat het afgelopen is, en loopt zo weer met me mee. Kan me er niet druk om maken. Als ik met haar alleen loop kan ik het nu bijna altijd alleen met mijn fluistercommando's en complimentjes af. Ze hoort zo graag dat ze het goed doet. Af en toe een koekje erbij, Luna blij, baasje ook.
Ben bij Spok ook begonnen dat als hij me een bepaalde kant op wilde trekken, ik bleef stil staan. Nou, ik zal het wel niet goed doen, maar daar word ik dus echt helemaal kriegel van, want ik kan zo een kwartier blijven staan. En het werd steeds langer, en het gebeurde steeds vaker ...
Hij weet wat "kom op " en "deze kant " betekent, en ik neem hem gewoon mee als hij niet luistert. Misschien helemaal verkeerd, maar ik hoop toch maar dat op een gegeven moment het kwartje valt. Verder beloon ik bij het leven als hij het goed doet ( commando's opvolgt ) maar veel impact lijkt het niet te hebben. Hij is gewoon supereigengereid en niet baas gericht. De wereld is veeeeeeeeeeeel interessanter. Haha.
Kan me overigens heel goed voorstellen dat de ergenis bij jou e.a. weer ergens anders ligt. En je hebt natuurlijk gelijk dat dat trainen niet in de weg hoeft te staan. Ik bedoelde eigenlijk dat als ik echt boos ben ik iets kan doen wat niet op het programma staat. Zoals onlangs boos worden toen Spok eindelijk eens terug kwam nadat hij mijn commando's genegeerd had. Foei Jan, beginners fout
Laatst gewijzigd door Zoie op 11 aug 2005 12:38, 2 keer totaal gewijzigd.

- Marie-Josée
- Erelid
Dat had ik al begrepen IngeInge O schreef: Gelukkig is Tomas mijn reactie was ook niet specifiek naar jou toe gericht hoor, marie-josée. ik begreep wel dat jij het toepaste juist omdát andere correcties blijkbaar niet doorkwamen. wat eigenlijk juist bevestigt wat ik aan zepenko wilde voorleggen : dat een waterstraal voor een hond zelfs een hardere correctie kan zijn dan de 'gewone', waar ze zich zo tegen afzet
.
Bij Bruno zou een dergelijke methode overigens totaal geen indruk maken, die zou nog net niet zijn middelste teen tegen me opsteken
- Zoie
- Zeer actief
Het is met correcties toch per defenitie zo dat ze voldoende moeten doorkomen en anders zinloos zijn. In die zin is elke correctie hard.Inge O schreef:[
mijn reactie was ook niet specifiek naar jou toe gericht hoor, marie-josée. ik begreep wel dat jij het toepaste juist omdát andere correcties blijkbaar niet doorkwamen. wat eigenlijk juist bevestigt wat ik aan zepenko wilde voorleggen : dat een waterstraal voor een hond zelfs een hardere correctie kan zijn dan de 'gewone', waar ze zich zo tegen afzet
.

- zepenko
- Zeer actief
Weet je, ik hou er mee op. Ik ben van mening dat elke hond is op te voeden, bij te sturen of te trainen op een manier die bij de hond geen angst of agressie opwekt. Maar zover zijn de meeste hier volgens mij nog niet. Misschien is dat dat nog komt over een paar jaar, als de hondenwereld ook veranderd is.
-
Sjiel
- Zeer actief
- vinkje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje - Locatie: eindhoven
Marie-Josée schreef:Nou ja, dat waterpistooltje was maar een idee hoorHier werkt het perfect. Ik heb het maar een of twee keer toe hoeven passen, geen gestresste hond en geen gestresste baas of gestresste voorbijgangers meer.Ik kon hem toen eindelijk gaan belonen voor het braaf passeren van andere reutjes en ondanks alle verhalen en wetenschappelijke onderzoken zijn zowel Tomas als ik tevreden en nog steeds blij met elkaar.
Ik merk wel dat jij geen Golden Retrievers hebt, al zou je een waterkanon op een Golden Retriever zetten, zou hij het nog heerlijk vinden, hoe meer water hoe liever.

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
- Marie-Josée
- Erelid
Ik snap het ook nietvinkje schreef: Ik merk wel dat jij geen Golden Retrievers hebt, al zou je een waterkanon op een Golden Retriever zetten, zou hij het nog heerlijk vinden, hoe meer water hoe liever.
Als ik de planten sproei zit hij met zijn neus aan de andere kant in de plant mee te lebberen.Maffe hond hoor
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Jammer dat je je weg laat jagen, want ik zit toch wel blijmoedig te wachten op een goed onderbouwd en realistisch antwoord van je. Ik ben helemaal met je eens dat je een hond prima kan trainen zonder correctie's..ik heb notabene op die manier Laika opgevoed en weer wat op het rechte spoor gekregen zodat er ieder geval buiten mee gewandeld kon worden.zepenko schreef:Weet je, ik hou er mee op. Ik ben van mening dat elke hond is op te voeden, bij te sturen of te trainen op een manier die bij de hond geen angst of agressie opwekt. Maar zover zijn de meeste hier volgens mij nog niet. Misschien is dat dat nog komt over een paar jaar, als de hondenwereld ook veranderd is.
Ik weet enorm goed hoe je een hond zonder correctie's daar kan krijgen waar je hem hebben wil, maar weet ook dat je er een lange adem voor nodig hebt van heb ik jou daar!
Als ik dan zie hoe simpel dingen ook kunnen vraag ik me af wie je nou een lol doet.
Ik krijg haast de neiging je uit te dagen..Nelson zo ongevoelig als de pieten voor voer of aandacht buiten, echter eén stemcorrectie of een ruk aan de riem en hij snapt waar het om gaat.
Ik kan hem gaan trainen met halti's en god mag weten wat om hem luisterend te krijgen, maar dat vind ik dus sneu. Dan gaat ie zijn gang maar en als ie echt grensen overschrijdt hoort ie me wel. Zo is dan maar de afspraak.
Verder ben ik blij dat ik direct een brul geef als Kikikind denkt leuk eendjes te kunnen pakken, wnat dat heeft ze daarna ook nooit meer gedaan.
Tuurlijk kan je alles zo begeleiden dat je nooit een correctie nodig hebt. Alleen vraag ik me af welk nut dat dient. Een mentaal gezonde hond raakt niet in de paniek van een keer een brul. Met die brul ben je alleen wel in eén keer klaar met gedonder.
Overigens, ik ben en blijf wel tegenstander van een slipketting.
In het geval van jagen aan de lijn en totale schijt aan de baas vnd ik echter ook dat je de afweging moet maken of je dan niet de slip eens moet proberen of dat je echt het traject inmoet met gedoe met halti's, waarbij je in de regel gewoon een maand of 2 minimaal echt onder de pannen bent om gewoontegedrag eruit te krijgen.
Als de slip dan bij je past als baas kun je dat overwegen.
Ik zou er nooit voor kiezen simpelweg omdat ik mijn hond niet wil pijnigen, maar ik keur het ook niet in alle gevallen falikant af, omdat het soms wel gewoon vlot een goed resultaat geeft en sommig gedrag in die mate belonend is dat je er wel een correctie tegenover moet stellen wil je het echt kunnen stoppen.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Baily
Bij sommige dingen zou je inderdaad corecties kunnen geven als je daar zelf achter staat. Het is maar net welke methode je de voorkeur geeft. Er zijn meer wegen naar rome.Eline* schreef:Jammer dat je je weg laat jagen, want ik zit toch wel blijmoedig te wachten op een goed onderbouwd en realistisch antwoord van je. Ik ben helemaal met je eens dat je een hond prima kan trainen zonder correctie's..ik heb notabene op die manier Laika opgevoed en weer wat op het rechte spoor gekregen zodat er ieder geval buiten mee gewandeld kon worden.zepenko schreef:Weet je, ik hou er mee op. Ik ben van mening dat elke hond is op te voeden, bij te sturen of te trainen op een manier die bij de hond geen angst of agressie opwekt. Maar zover zijn de meeste hier volgens mij nog niet. Misschien is dat dat nog komt over een paar jaar, als de hondenwereld ook veranderd is.
Ik weet enorm goed hoe je een hond zonder correctie's daar kan krijgen waar je hem hebben wil, maar weet ook dat je er een lange adem voor nodig hebt van heb ik jou daar!![]()
Als ik dan zie hoe simpel dingen ook kunnen vraag ik me af wie je nou een lol doet.
Ik krijg haast de neiging je uit te dagen..Nelson zo ongevoelig als de pieten voor voer of aandacht buiten, echter eén stemcorrectie of een ruk aan de riem en hij snapt waar het om gaat.
Ik kan hem gaan trainen met halti's en god mag weten wat om hem luisterend te krijgen, maar dat vind ik dus sneu. Dan gaat ie zijn gang maar en als ie echt grensen overschrijdt hoort ie me wel. Zo is dan maar de afspraak.
Verder ben ik blij dat ik direct een brul geef als Kikikind denkt leuk eendjes te kunnen pakken, wnat dat heeft ze daarna ook nooit meer gedaan.
Tuurlijk kan je alles zo begeleiden dat je nooit een correctie nodig hebt. Alleen vraag ik me af welk nut dat dient. Een mentaal gezonde hond raakt niet in de paniek van een keer een brul. Met die brul ben je alleen wel in eén keer klaar met gedonder.
Overigens, ik ben en blijf wel tegenstander van een slipketting.
In het geval van jagen aan de lijn en totale schijt aan de baas vnd ik echter ook dat je de afweging moet maken of je dan niet de slip eens moet proberen of dat je echt het traject inmoet met gedoe met halti's, waarbij je in de regel gewoon een maand of 2 minimaal echt onder de pannen bent om gewoontegedrag eruit te krijgen.
Als de slip dan bij je past als baas kun je dat overwegen.
Ik zou er nooit voor kiezen simpelweg omdat ik mijn hond niet wil pijnigen, maar ik keur het ook niet in alle gevallen falikant af, omdat het soms wel gewoon vlot een goed resultaat geeft en sommig gedrag in die mate belonend is dat je er wel een correctie tegenover moet stellen wil je het echt kunnen stoppen.
Maar je kunt niet altijd met correcties werken. Wat ik begrepen heb krijgt de hond een hekel aan een andere hond als hij uitvalt en daar iedere keer voor wordt gecorrigeerd. Dus ik vind dat er wel onderscheid gemaakt moet worden in opvoedkundige dingen corrigeren en gedragsproblemen. Want die lijn wordt al heel snel doorgetrokken. Als je een keer gaat corrigeren zie je misschien niet meer wat opvoeden is en wat een gedragsprobleem is. Of zie ik dat verkeerd?
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, ik denk niet dat je dat verkeerd ziet. Wij zijn ook maar dieren en worden ook bekrachtigd als we straffen en ongewenst gedrag stopt.Baily schreef:Maar je kunt niet altijd met correcties werken. Wat ik begrepen heb krijgt de hond een hekel aan een andere hond als hij uitvalt en daar iedere keer voor wordt gecorrigeerd. Dus ik vind dat er wel onderscheid gemaakt moet worden in opvoedkundige dingen corrigeren en gedragsproblemen. Want die lijn wordt al heel snel doorgetrokken. Als je een keer gaat corrigeren zie je misschien niet meer wat opvoeden is en wat een gedragsprobleem is. Of zie ik dat verkeerd?
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou bijna medelijden met je krijgen.zepenko schreef:Weet je, ik hou er mee op. Ik ben van mening dat elke hond is op te voeden, bij te sturen of te trainen op een manier die bij de hond geen angst of agressie opwekt. Maar zover zijn de meeste hier volgens mij nog niet. Misschien is dat dat nog komt over een paar jaar, als de hondenwereld ook veranderd is.
Heb je eindelijk geleerd dat iedereen het verkeerd doet en dat jij de juiste weg mag gaan verlichten en dan blijkt dat de wereld nog niet klaar is voor je.
Tot over een paar jaar dan maar.