Ik denk dat als je een hond wil die goed in je situatie past, dat een volwassen hond een perfecte keuze is. Wel is dan voorwaarde dat je kennis van zaken hebt (of iemand meeneemt die dat heeft) en eerlijke informatie als je een hond gaat uitzoeken.
De volwassen hond is niet meer of minder dan wat er voor je staat en er is bekend hoe de hond zich gedraagt tegen kinderen, katten en andere honden om maar eens wat te noemen. Als het niet bekend is , kan je dat toch eenvouding testen en zien wel gedrag er (potentieel) aanwezig is in de hond.
Verder worden veel herplaatsers gezien als honden met een probleem. In mijn ogen niet eerlijk. Ik denk dat het gros van onze honden allemaal hun tikjes en gebruiksaanwijzingen hebben en in veel gevallen vinden we dat geen probleem. Als we echter een nieuwe hond willen zoeken we naar perfectie en leggen we op alle slakken zout.
De nieuwe hond moet probleemloos zijn, terwijl we de gok dus wel wagen met een pup, waarvan nog niet eens een karakter zich duidelijk heeft gevormd. Een herplaatser mag geen katten jagen, terwijl bij de pup de katten ook 2 jaar op zolder wonen.
Onze herplaatser moet als trampoline voor kinderen kunnen fungeren, terwijl onze pup kinderhandjes perforeert.
In mijn ogen hanteren we dus ook verschillende normen.
Kortom; Mijn stelling: Mensen die gaan voor een pup omdat men denkt dat het makkerlijker is en dat het dan de perfecte hond gaat worden komen nogal eens van een koude kermis thuis. Als je op safe wil spelen en een hond wil die in je situatie past, kies dan voor een herplaatser.